Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Saksan reissu osa 1

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Saksan reissu osa 1

    Reissu Saksaan.


    Torstaiaamuna kello 7:00 vaatteita pukiessani mietin reissun onnistumista, sillä Päivi (vaimoke) oli laittanut mustat farkut, vaalean neuleen sekä BEIGET sukat mustien kenkien kanssa. Lentoni Oulusta Helsinkiin lähti kello 8:30 ja saapui Helsinkiin tuntia myöhemmin. Jatkolento Düsseldorfiin lähti kello 15:30. Tämän väliajan, tylsistymistä vältellen join olutta ja katsoin hiihtojen sprinttikisoja. Serkkupoikani Janne ja hänen vaimoehdokkaansa olivat lähdössä Kiinaan ja tulivat morjestamaan ohimennen. Joimme tietysti muutamat oluet katsellessamme ihmisten kirjoa heidän kiirehtiessään portilta toiselle.

    Ai niin, tämän matkan tarkoitus oli kokonaan jäädä kertomatta. Tarkoituksena oli lähteä kaverini ”Pojan” kanssa hakemaan autot Saksasta. Tämän kertaiseksi kohteeksi valitsemani auto oli Audi A6 2.5TDi farmari mahdollisimman monilla herkuilla. Pojalla kohde oli Audi TT. Värillä ei ollut väliä, kunhan se oli musta. Pojalla kuitenkin osoittautui hankaluuksia rahoituksen järjestämisessä, mikä taas aiheutti viivytyksen lentojen ja lauttojen varailuun. En tiedä olikos tämä viivytys alku matkani huonolle onnelle? Vaiko ne beiget sukat?

    Päätin kuitenkin lähteä reissuun yksin. Varasin lennot viime tipassa, niin hinnathan olivat tietysti tuplaantuneet. Paluumatkalle ajattelemani lautta oli tietysti täysi eikä paikkoja ollut enää saatavilla. Mutta ei kuin matkaan kohti uusia haasteita.

    Düsseldorf tietysti osoittautui vääräksi paikaksi valitessani laskeutumispaikkaa mahdollisimman läheltä auton noutopaikkaa, minkä tietysti sain tietää kun lennot oli varattu ja maksettu. Vuosimallia 2001 helmiäisen harmaa priimakunnossa oleva audi kun odottelikin Itä-Saksassa Chemnitzn kaupungissa, luotettavan turkkilaisen omistuksessa olevan autokaupan pihalla. Lentoja ei tietysti voinut enää vaihtaa eikä intressejä ollut ostaa uusia lippuja, koska entiset oli jo tuplahinnalla lunastettu.

    Düsseldorfiin laskeuduttuani kello 17:05 kuulin agenteilta, että ovat juuttuneet ruuhkaan ja tulevat myöhässä. Ajattelin siinä sitten juoda olutta odotellessani. Täytyy muistaa että ne Beiget sukat ahdistivat mieltäni kokoajan. Tarkkaillessani ympäristöä ettei vain Lenita Airistokin olisi ollut läsnä tutkimassa vaatetustani.

    Viehättäväksi vanhaksi lestadiolais pariskunnaksi osoittautuva agentti pari saapuivat noutamaan minua viiden tunnin odotuksen jälkeen kymmeneltä illalla Düsseldorfin lentokentältä. Isäntä oli 66v ja emäntä hivenen nuorempi. Hänen ikäänsä kun herrasmiehenä en kehdannut udella. Rouva oli syntyjään suomesta joten kielimuuria ei ollut. Heidän ideanaan oli, että lähdemme ajelemaan yötä myöten Chemnitziin. Ajelisimme pikkuhiljaa ja kahvittelisimme vähän väliä. Matkaa Chemnitziin kun oli 550km ja tapaaminen oli kello 10:00 tämän luotettavan turkkilaisen autokauppiaan kanssa, joten kiirettä ei olisi. Matka Chemnitziin autobaanaa myöten osoittautui erittäin jännittäväksi. Sanan ”jännittävä” merkityksen todellisessa asussa. Heidän Volvo D5 merkkisessä autossa kun ei enää ollut takaiskareita ja pienetkin nypyt yli 100km/h vauhdissa tuntui heittävän auton poikittain kuivalla asfalttitiellä. En tiedä vaikuttiko vanhemman herran ajotaitoihin väsymys vaiko mikä, mutta välistä hänen oli vaikeaa pitää autoa kaistalla. Ajoimme baanalla sitä keskimmäistä kaistaa. Välistä kauhukahvaa puristaen katselin isojen rekkojen paripyöriä muutaman sentin päästä, välistä katsoin takaa lähestyvien autojen valoja mitkä saavuttivat meitä noin 150km/h tunnin erotus nopeudella soljuessamme heidän kaistalleen. Mehän ajoimme vain 100 km/h kun ei meillä ollut kiirettä. Kuskiksikaan en voinut tarjoutua, koska olin lipittänyt sitä kaljaa jonkun litran. Nähtävästi en kuitenkaan tarpeeksi monta, pelkotilan suuruudesta pääteltynä. Päätin jossain vaiheessa sulkea silmäni kaikelta siltä jännittävyydeltä mitä tämä kyyditys toi tullessaan, mutta muiden autojen tööttäilyt häiritsivät lepohetkeäni pahasti. Matkan jatkuessa oli suomalaisella jurolla miehellä ihmettelemistä saksalaisen lestadiolaisuuden avoimuudesta, sillä agenttiemäntä kertoi matkan jatkuessa kaikki perhesalaisuudet minulle. Varmistuakseen vielä tiedon perillemenosta ja pysyvyydestä hän kertoi nämä samat asiat viisi kertaa. Minkä jälkeen huomautin kuulleeni asiasta häneltä jo entuudestaan.

    Noin 150km matkattuamme pariskunta vaihtoi kuskia, jotta mies pääsee välillä levähtelemään. Toivoin tämän tuovan myös helpotusta kauhun jäykkyydestä särkeville lihaksilleni. Mutta, kuten arvasittekin tämä odotus oli turhaa. Agenttiherran nukkuessa ja navigaattorin opastaessamme tietämme huomasin, että agenttiemäntä on ajamassa liittymän ohi mistä meidän tulisi kääntyä. Oman tyhmyydenkin joskus tajuaa vasta jälkijunassa, sillä minä todella otin ja huomautin tästä tulevasta liittymän ohiajosta. Agenttirouva otti ja vetäisi liinat kiinni keskellä autobaanaa. Minut valtasi tunne mitä ikinä ennen en ollut tuntenut, en voi antaa sille nimeä, mutta jotain lähellä sitä tietoisuutta oman elämän lopusta se oli. Pyörähdin ympäri katsomaan mikä saa olla se automerkki joka päättää tämän jännittävän maallisen retkeni, mutta ihmetyksekseni en nähnyt auton autoa takanamme. Tähän lienee syy ajankohta jolloin matkasimme. Heräsin todellisuuteen vihlovaan särkyyn oikeassa ranteessa. En ollut huomannut irrottaa otetta kauhukahvasta ennen kauhunsekaista pyörähdystäni. Pienten peruutteluiden ja saksankielisen nuhde papatuksen jälkeen pääsimme jatkamaan matkaamme oikealla autobaanalla. Agenttiherra näes myös heräsi yllättävään turvavyön kireyteen minkä tämä kyseinen jarrutus aiheutti.

    Saksassa näyttävät monet autoilijat nukkuvan mieluummin autoissaan kuin hotelleissa thai matkailumajoissa. Tämän pääsin myös omakohtaisesti kokemaan kun agentit päättivät levätä hetken. Auto parkkiin ja unta palloon. Itselläni tosin olivat vielä silmät selällään saksalaisesta automatkailusta, etten todellakaan voinut edes miettiä nukkumista autossa. Siinä sitten takapenkillä katselin tunnin verran kuorsaavaa vanhaa pariskuntaa. Tämän samaisen asian pääsin vielä kokemaan uudemman kerran muutaman tunnin päästä.

    Vihdoin pääsimme Chemnitziin, hyvissä ajoin ennen sovittua tapaamista. Turkkilainen autokauppias ilmoitti auton olevan korjautuksella, mutta olevan paikalle ihan heti. Tässä vaiheessa jo aiemmin kuulemani selvitys talvirenkaasta, mikä oli peltivanteella ja joka hivenen vuoti. Alkoi askarruttamaan ja aiheuttamaan levottomuutta ajatuksissani. Miksi muissa talvirenkaissa oli alumiinivanne? Miksi tämä yksi rengas oli peltivanteella? Oliko kyseessä vararengas? Nämä kysymykset esitin rehelliselle turkkilaiselle autokauppiaalle. Vastaus oli sangen yksinkertainen: Se alumiinivanne oli rikki. En edes ajatellut kysyä, että miten ja missä oli mennyt rikki vaan päätin odottaa kärsivällisesti auton saapumista. Olin vielä erikseen sanonut että talvirenkaat täytyy olla kunnossa kun lähden ajelemaan sillä jään ja lumen keskelle Suomeen. Lisäksi olimme teroittaneet ja pyytäneet kertomaan auton todellisesta kunnosta koska tulemme todella kaukaa. Ei pelkästään lentoa suomesta vaan myös ajomatkaa Düsseldorfista Chemnitziin. Tähän kaikkeen rehellinen turkkilainen autokauppias oli tuumannut auton olevan priimassa kunnossa!

    Katsoin auton saapumista ja ihastelin sen upeaa väriä. Siinäpäs ne ihailut sitten taisivat olla tämän reissun osalta. Auton kuskin puoleinen keula oli ajettu jonkun yli (toivon ettei ihmisen). Etupuskurin alapuolella oli hirveän kokoinen vekki. Johtoja ja putkia roikkui konehuoneen puolelta miltei tiessä asti. Kiven iskuja keulassa ja katossa oli ainakin 300 000 ylimääriläisen kilometrin edestä. Oikea takavalo oli rikki. Kaikista oikeanpuolimainen takaperuutustutka oli jotenkin päässyt uppoamaan puskurin sisään. Vänkärin puoleinen peruutuspeili oli ottanut kunnon osumat ilmeisemmin betoniseinään. Talvirenkaat olivat slikseiksi ajetut vanhat kitkarenkaat. Auton sisälle en enää edes viitsinyt katsoa. Saatikka sitten käydä jollain koeajolla. Siinä sitä turkkilaista priimaa oli tarjolla ihan tolkusti. Tietysti olimme tehneet kirjallisen varauksen autosta, mikä periaatteessa tarkoittaa lupautumista ostamaan kyseinen kohde. Sanoin turkkilaiselle autokauppiaalle saksaksi mitä mieltä olin hänestä sekä autosta. Mikä tietysti ihmetytti itseänikin koska en puhu enkä ymmärrä saksaa pätkääkään. Suomeksi sentään sain sanotuksi agenttiemännälle, että lähdetäänpäs pois ennen kun alan puhumaan viittomakieltä tämän rehellisen turkkilaisen autokauppiaan kanssa.


  • #2
    Osa 2

    Sitten alkoi selvittely seuraavan mahdollisen kohteen katsastamisesta. Spekseiltään seuraavaksi paras vaihtoehto löytyi Lüneburgista. Matkaa kohteeseen oli about 450km. Pyysin agentteja soittamaan auton myyjälle ja kysymään auton kunnosta. Pyysin myös että kertovat kohtaamisestamme rehellisen turkkilaisen automyyjän kanssa ja matkastamme katsomaan priimakuntoista autoa. Agenttien teroitettua kauppiaalle ettemme todella ole valmiita ajamaan 450km vain toteamaan auton olevankin jälleen pettymys ja kuultuamme kauppiaalta ettei näin tule käymään, päätimme lähteä kohti Lüneburgia. Lisäksi liike oli suuri Audin, Volswagenin ja Porschen jälleenmyyjä, mikä tietysti loi minuun uskoa. Päästyämme jälleen autobaanalle muistin tämän matkustusmuodon jännittävyyden. Pyysin pariskuntaa pysäyttämään seuraavalle P-paikalle. Tarjouduin ajamaan loppumatkan heidän puolestaan. He tuumasivat, että kun olen asiakas ja heidän vieraanaan niin voin vain matkata mukavasti takapenkillä. Annoin kuitenkin ymmärtää, etten ottanut vastaväitteitä vastaan esittämääni tarjoukseen. Näin matka jatkui kenguru autolla 180km/h keskivauhdilla kohti Lüneburgia. Omasta mielestäni varmemmissa käsissä.

    150km ennen Lüneburgia myyjä soitti ja kertoi, että olivat löytäneet perästä pikku kuprun kun olivat nostaneet auton ylös autonosturilla. Näin hän kuulemma varmisti sen ettei varmasti tule mitään pettymyksiä. Tässä vaiheessa alkoi jälleen huoli kaivamaan mieltäni. Päästyämme autokauppaan, lähdin etsimään pikku kuprulla varustettua priimakuntoista tulevaa autoani. Löydettyäni sen lähdin kiertämään auton perälle tarkastaakseni kuprut sattuivat silmäni osumaan koko auton perän mittaiseen, joko avaimilla tai meisselissä tehtyyn naarmuun. Kumma kun tämä oli jäänyt myyjältä huomaamatta. Ennen kuin kerkesin kumartua katsomaan miltä se perä näyttääkään huomasin, että joku oli poistanut kokonaan Audin merkin voimakeinoin peräluukusta, lisäksi hivenen harjoittanut perässä olevaa heijastinlasia. Tässä vaiheessa suljin silmät ja otin pari askelta taaksepäin. Avasin silmät ja havaitsin heti sen pienen kuprun. Minun ei edes tarvinnut etsiä sitä niin tarkkaan. Perässä oli juuri vetokoukun kokoinen aukko minkä ilmeisesti toinen ystävällinen autoilija oli jättänyt muistoksi. Jälki toisin sanoen oli sellainen, että jokainen joka on vilkaissutkaan auton perään on sen huomannut. Myyjä saapuikin parhaaksi paikalle naama hangon keksinä käsi valmiina tervehdykseen. Minä toki otin myyjää ystävällisesti kädestä kiinni ja samalla kysyin englanniksi, että katselenhan nyt varmasti väärää autoa mitä olen tullut tänne asti katsomaa. Pidin edelleen myyjän kädestä kiinni vastausta odotellessani. Saatoin siinä kiroillakin suomeksi. On se hienoa miten nopeasti Saksalaiset osaavat puhua Saksaa. Ainut että tulkkini oli vielä liian kaukana kuullakseen myyjän myyntipuheet. Myöhemmin minulle selvisi autokauppiaan haluavan laskea auton hintaa kokonaisella sadalla eurolla. Tässä vaiheessa olin jo erittäin pettynyt ja suorastaan v----ntunut Saksalaiseen autokauppaan. Päätimme kuitenkin käydä pienen mutkan koeajolla. 200 metrin koeajon jälkeen paljastui vain parit pienet puutteet. Kuten kuskin penkinlämmityksen sekä navigaattorin toimimattomuus. Myyjä sai navigaattorin toimimaan pientä väkivaltaa käyttäen. Luotettavaa. Silloin tuumasin haluavani pois Saksasta mahdollisimman nopeaan ja iskin myyjälle ison nipun euroja käteen ja pyysin häntä tekemään kauppakirjat a.s.a.b. Agenttini tuumasi paperitöiden yleensä kestävän tuplaten kauemmin. Kyllä myyjällä oli melko hoppu saada nimeni papereihin. Myyjä teroitti ennen kaikkea takuun raukeavan kun auto nyt kaupattiin Suomalaiselle eikä Saksalaiselle. Agenttini muistutti kyllä häntä EU:n säännöksistä. Myyjä jopa tankkasi tankin täyteen, ettei minun vain tarvitsisi pysähtyä aivan heti. Lähdimme ajelemaan lauttarantaan agentit edellä, sillä agentit lupasivat järjestää minulle lauttapaikan. Päästyämme kaupungin keskustan hälinästä autobaanan rampille päätin kokeilla hivenen Audin kiihtyvyyttä. Latasin kaasun pohjaan ja yllätys yllätys, koko autobaanan leveydeltä perässäni kohosi sininen sankka savu. Kaikkihan tietävät, että jos teknisestä vempeleestä poistuu kerralla liikaa savua niin se ei toimi. Tämän perusseikan sain todeta myös uuden hienon autoni kanssa. Siinä sitä oltiin autobaanan laidassa hätävilkut päällä. Taisin olla sanaton ensimmäistä kertaa elämässäni. Agenttien saapuessa paikalle sain kuitenkin sanottua, että soittakaa myyjälle ja purkakaa kauppa. Mielenkiiltoiselta kuulostavan saksankielisen keskustelun jälkeen sain kuulla hinausauton kohta saapuvan. Hyppäsimme agenttien autoon ja takaisin autoliikkeeseen. Matkalla ilmoitin tahtotilani edelleen oleva sama. Eli halusin pois saksasta mahdollisimman nopeaan. Agentti kysyi kuitenkin aristellen, että enkös sittenkin jäisi vielä päiväksi etsimään autoa? Hurmaava katseeni taisi riittää vastaukseksi. Soitin välittömästi Päiville Suomeen ja pyysin häntä järjestämään lähimmältä lentokentältä paluuni Suomeen.

    Comment


    • #3
      Osa 3

      Myyjän mielestä kauppaa ei voitu purkaa ennen kun oli selvitetty mikä vika autossa on. Tämähän olisi tiennyt ajallisesti melkoista odotusta. Lisäksi liike oli menossa juuri kiinni. Siinä vaiheessa nousin ylös, otin pari askelta myyjää kohti ja sanoin selkeällä suomen kielellä kuin tympeä päivä minulla on ollut. Myyjä otti ja lähti juoksemaan huoneestaan johonkin. Ihmettelin reaktiota, mutta ovathan ne sakemannit ennenkin juosseet suomalaisia karkuun. Ilmeisimmin myyjä oli käynyt johtajan juttusilla, sillä hän ensimmäisenä takaisin paikalleen saapuessa ilmoitti kauppojen purusta. Tietysti rahat oli jo käyty kiikuttamassa pankkiin, sillä olihan liike jo miltei kiinni. Sovimme rahojen siirrosta agenttien tilille sillä edes EU:ssa eri maiden sisällä isojen rahamäärien liikuttelu ei ole aivan yksinkertaista ja kestääkin sen 5 arkipäivää. Hyvästelimme ei niin onnellisen näköisen automyyjän ja palasimme agenttien autolle.

      Sain Päiviltä soiton missä hän kertoi saaneensa jopa konsultaatiota matkan järjestelyssä ja että kaikki on kunnossa ja maksettu. Lähin lentokenttä oli Hampurissa ja matkaa oli 74km. Kello oli 18:30 ja lentoyhtiön SAS:n lento lähtisi 20:05. Eli pientä kiirettä kuitenkin pitää. Yllätyksekseni sain huomata agenttiherran omaavan ratamiehen taitoja, sillä autobaana oli aikalailla tukossa, mutta siellä kaiken seassa se 66v valkohapsi antoi kenguru Volvolle vähän haipakkaa. Taisin rukoilla tosissani ensimmäistä kertaa elämässäni. Itse asiassa lupasimme yhdessä kiittää luojaa kuhan pääsen turvallisesti kotiin. Pääsimme terminaaliin 40min ennen lennon lähtöä. Agenttiherra lähti jopa saattamaan ja varmistamaan, että kaikki sujuu terminaalissa ok. Jonotettuani lähtöselvityksessä 15min pääsin pyytelemään lippuja lähdössä olevalle lennolleni. Virkailija ei kuitenkaan löytänyt mitään tietoja minusta tahi varauksestani. Soitin välittömästi Päiville ja kysyin kaikki mahdolliset lennon numerot ym. muut mitä vain varauksesta sai irti. Niistä tiedoista ei ollut mitään apua. Ainut mitä virkailija pystyi tekemään oli ohjata minut myyntitiskille. Kello oli jo 10min vaille lennon lähtöön. Myyntivirkailijatkaan eivät löytäneet minusta mitään tietoa tahi varausta. Myyjäneiti pyysi minua menemään jonnekin yläkerran ravintolaan varaamaan netistä uuden lipun. Kysyin hänen haluttomuutensa perään tehdä varausta itse. Tähän virkailija sanoi, että yrittää säästää minulta rahaa, sillä virkailijan tekemä varaus maksaa enemmän. Huomautin virkailijaa niin ystävällisesti kun siinä tilanteessa saatoin lennon lähtevän 5min päästä ja olevan ainut lento enää sille vuorokaudelle. Näppärästihän sen uuden tiketin teko onnistui. Juoksujalkaa takaisin selvitykseen röyhkeästi ohittaen jonot pääsin seuraavaan haasteeseen eli turvatarkastukseen. Olin puolialasti ennen kuin tarkastajien koneet heltisivät piippaamasta. Lisäksi yksi virkailija keksi että hajuvesipulloni oli 120ml josta tosin oli jäljellä enää 80ml. Jokainenhan tietää ettei yli 100ml nestemäisiä asioita saa viedä koneeseen. Virkailija pyysi minua palaamaan selvitykseen ja laittavan hajuvesipulloni matkatavaroihin. Taisi olla virkailijan nuori ikä sekä eri sukupuolen kauneus, mikä pelasti hänet siinä tilanteessa. Pyysin häntä vain heittämään kalliin hajuveteni roskiin, että minulla olisi edes jokin mahdollisuutta keritä koneeseen. Tiedä sitten onko kukaan ennen juossut puoli alasti sellaista vauhtia Hampurin lentokentän terminaalissa mitä minä pistelin. Kerkesin juuri ja juuri koneeseen!! Lentokoneessa vyötä paikoilleen laittaessani huokaisin ja olin iloinen saksan reissun päättymisestä. Jatkolentoni Tukholmasta lähtisi 22:50 Ouluun. Tämä tarkoitti vain vajaata tunnin odottelua Arlandan kansainvälisellä kentällä. Tämän ajatuksen ilmoille päästettyäni lentokoneen kaiuttimista kuului kapteenin jo valmiiksi pahoillaan oleva ääni. Kapteeni kertoi, että Arlandassa on otettu käyttöön uusi säädös mikä vähentää liikennettä heidän kentällään ja tämä tarkoitti 1,5h odotusta Hampurin kentällä ennen kuin edes pääsemme matkaan kohti Tukholmaa. En tiedä mikä minuun tuli. En edes tuntenut masennusta. Jotenkin vain jo osasin odottaa tällaista tapahtuvaksi. Taisin siinä jopa nauraa ääneen. Ilmeistä päätellen kanssamatkustajissani minulla ei ollut mitään syytä hilpeyteen. Mietin jo valmiiksi mitä tekemistä keksisin Arlandassa, että viihtyisin terminaalissa yön yli. Pääsimme matkaan jo 1.5h odottelun jälkeen Hampurin kentältä. Mutta, etteikös jotain hyvääkin tuuria olisi ollut tällä reissulla. Vähän ennen laskeutumista sain kuulla jatkolentojenkin olevan myöhässä. Näin ollen kerkesin Oulun koneeseen juuri ennen sen lähtöä.

      Kotiin päästyäni huomasin etten ollut nukkunut keskiviikko-torstai välisen yön jälkeen ollenkaan. Tiistai keskiviikko välisenä yönäkin nukuin vain vähän. Lisäksi en ollut syönyt yhtään kunnon lounasta tahi päivällistä. Ainoastaan Saksalaisia sämpylöitä ja erittäin rasvaisia makkaroita. Kello oli yöllä 2:00 nurkilla kun sain ehdan suomalaisen pakastepitsan uunista. Sen ja purkillisen mahahaavalääkkeitä syötyäni kiitin luojaa ja menin nukkumaan. Viimeisenä muistikuvana ennen totaalista sammumista oli se ilon ja onnen tunne minkä sain kokea perjantaiyönä eräässä Saksalaisessa huoltoaseman vessassa. Vaihdoin siellä nimittäin beiget sukat mustiin sukkiin. Aamulla herättyäni sain selvyyden miksei Päivin tekemä varaus ollut näkynyt Hampurin kentällä. Liekö syynä rakkauden puute vai inhimillinen erehdys, sillä Päivin tekemä varaus oli tehty vasta ensi kuulle.


      -Pyrexy


      ps. Rahaa retkeen upposi sellaisen kunnon 2 viikon thaimaan reissun edestä. Lisäksi pyydän teitä olemaan huomioimatta kirjoitus asua / virheitä. Lisäksi haluan vielä ylistää agenttejani. He olivat todella hurmaava ja avulias pariskunta. Jos joku otti nokkiinsa kun yleisellä kielellä esitin näkemyksiä turkkilaisista, voinen kertoa ettei tämä ollut ensimmäinen kerta kun olen heidän kanssaan ollut tekemisissä. Se on kuitenkin taas ihan eri kertomus.

      Comment


      • #4
        Tuollaisen tarinan jälkeen sitä varmasti osaa arvostaa myös sitä palvelua, että suomalaisesta autoliikkeestä saa auton kotiintoimituksella omaan pihaan. Paperien allekirjoitus 5min, eikä ole väliä minkäväriset sukat on.

        Comment


          #5
          Samaa mieltä edellisen kanssa. Tälläisen tarinan luettua ei tee yhtään mieli lähtä itse hakemaan autoa saksasta. Tokihan on niitäkin joissa homma menee kuin elokuvissa

          Comment


            #6
            Tämä ei oo ihan vasta tapahtunut siitä päätellen että SAS lopetti Tukholma Oulu reitin vuosia sitten? Pitäs vissiin tarinoida tänne oma auton hakureissu joka alkoi päättäväisellä yhden suunnan Oulu-Berliini lipun ostamisella ja päättyi viikon päästä armottomaan kankkuseen Gdanskissa, vailla autoa tai paluulippua kun pitäs töihin palata Suomeen.

            Comment


              #7
              Noo, saa noita reissuja tehtyä onneksi vähän paremmillakin pohjatiedoilla. Tosi harmillista, että ei mennyt nappiin, ei ne aina mee ja joka reissulta oppii jotain. Itse en osta enää mitään entisestä Itä-Saksasta ja street view on kova sana kun halutaan karsia kamalimmat häkkipihat pois valikoimista. Kannattaa myös tsekata aina liikkeen muu tarjonta. Jos se on täynnä 200tkm ajettua astraa ja muuta ryönää, ei oo syytä olettaa, että se oma kaupan kohde olis sen parempi. Jos suinkin mahdolista, ostan autoni paljon mielummin yksityiseltä, kuin liikkeestä ja asioin mielummin itse, kuin välittäjän kanssa. Kaikesta huolimatta on sitä itsekin tullut tehtyä hukkareissuja. On käyty pojan kanssa Berliinissä Burger Kingissä ja lennetty takaisin, kun myyjä olikin polakki ja auto ihan paska. On käyty toteamassa Tukholmassa, että priimakuntoinen Polo olikin aivan rapsakka paskakasa. Jos saksalainen autokauppias kommunikoi hyvällä englannilla, eikä laita koko nimeään sähköpostiviestiin, alkaa hälytyskellot soida jo siinä kohtaa...

              Suomalaisilla on aina hirveä kiima saada kaikki varusteet mahdollisimman halvalla kilsoista niin välittämättä. Se johtaa melko eksponetiaaliseen riskin kasvuun. Ihan samalla tavalla ne hyvin varustetut kiinnostaa saksalaistakin, mutta aina siihen on syy, jos auto ei ole mennyt. Mä oon aina mennyt kilsat edellä ja vähillä omistajilla. Varusteita sen verran, että voi kaupan tehdä, mutta ei tarvii olla kaikkea. Budjettikin on toki ollut aina rajallinen ja menty "best bang for buck" periaatteella. Aika hyviä löytöjä on tullut tehtyä. Koskaan ei oo mitään erityisen edullista löytynyt, mutta hyviä kylläkin.
              Viimeksi muokannut JM; 9.6.2019, 10:41.

              Comment


                #8
                Itsekin olen haaveillut että jos sitä joskus pääsisi itse hakemaan saksasta sen oikean auton. Eipä ylläolevan tarinan jälkeen oikein houkuttelekkaan enää

                Comment


                • #9
                  Tämän reissun tekasin abaut 15v sitten. Eihän niitä kokemuksia kerry ellei kokeile. Ja takuulla tuo minun Audi TT projektikin kannattaisi teettää ammattilaisella, mutta minä kun haluan aina kokeilla kaikkea ihan itse :)

                  Comment


                  • #10
                    Paljon on ehtinyt vettä virrata Tonavan läpi tuossa ajassa.

                    Comment


                      #11
                      Halpaa ja hyvää ei ole saksassakaan. Mutta hyviä saa kun katsoo merkkiliikkeen tarkistettuja vaihdokkeja. Omatkin autot on niistä riveistä ja pettymyksiä ei ole tullut.

                      Comment


                        #12
                        Autonhakureissuja on monenlaisia, tämä seuraava paras mitä tälle foorumille on tallennettu:

                        https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%A4styst%C3%A4

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viesti
                          street view on kova sana kun halutaan karsia kamalimmat häkkipihat pois valikoimista.
                          Street viewistä ei ole Saksassa apua, kokeilkaa vaikka. Germaani on sen verran tarkka yksityisyydestään, että Google ei ole saanut lupaa kuvata.

                          Comment


                            #14
                            Ai, kyllä mä vaan oo tähän asti sieltä nähnyt, millaisella seudulla liike on. Vaikka olisikin peitelty liikkeen nimi, nin kyllä siitä kärylle pääsee. Kun löytyy häkkipihaa, niin homma tyssää siihen. Voi sieltäkin tietty joskus löytöjä tehdä, mutta mulle riski on liian korkea.

                            Comment


                              #15
                              Toimii isommissa paikoissa, mutta ei peitto ole hetikään samaa luokkaa mitä kotimaassa.

                              Comment


                                #16
                                Vähän karumpi reissu kuin meikällä. Olenhan omistanut C7 Korisen A6 3.0tdi avantin pari tuntia. Autossa sinänsä ei ollut vikaa, mitä nyt jarrut yms näytti siltä kuin olisi jossain joessa asunut. Kaupan peruminen tapahtui siitä syystä, kun autossa oli jotain autoveroa maksamatta sitä mulle katsastaessa ja auton paperit oli pankissa josta niitä ei enään iltapäivällä saanut. Olisi pitänyt seuraavaan päivään odottaa, että homma jatkuisi ja seuraava päivä oli keskiviikko. Minä en mitään autoveroja Saksaan ruvennut maksamaan joten kauppa peruttiin ja eiku lentoa takasin etsimään. Ei löytynyt, joten yötä piti olla Berliinissä. Kahden päivän pikatrippi maksoi 1500e.
                                Eli jos lähtee katsomana niin paaljon aikaa eli ainakin 4 päivää varata, ja muistaa että Saksalaiset virastot pitää sapattia keskiviikkoisin ( Tai ainakin piti), eli sillon ei autoja paljon ostella. Vaihtoehtoja pitää olla monta samalla alueella.

                                Toisaalta ehkä jos skippaa ne muutaman ekan sivun Mobilesta niin voi löytää oikeasti hyviä autoja, mutta ei halvimmalla hinnalla.

                                Comment


                                  #17
                                  Kappas, Street view toimiikin näköjään suurimmissa kaupunkikeskuksissa. Minä olen kokeillessani aina vetänyt vesiperän. Näköjään maaseudulle ei saksalainen ole kamera-autoa halunnut.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tämä reissu on kyllä niin vahvasti Murphyn lakien mukaan mennyt kuin vain voi mennä. Jännä homma että kun alka mennä pieleen, menee kaikki kerralla pieleen kunnolla. Toisaalta onpahan kiikkustuolissa kerrottavaa!

                                    Hiukan aiheen ohi, mutta nykyään pääsee taas Oulusta suorilla lennoilla Tukholmaan SAS:n siivin, jos tekee mieli reissu toistaa ":D"

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ainahan näissä riskinsä tosiaan on, omalla kohdalla oppinut kahdesta aiemmasta että mobilen muutama eka sivua halvimmista alkaen tosiaan kannattaa välttää jos hyviä haluaa. tässä ollaan nyt parhaillaan paluumatkalla 3. saksan ostoksen kanssa. Eka tais olla 2003 (Opel) toinen 2007 (S4 B5) ja nyt sitten heti perään 2019 toinen ässä. Aiemmat molemmat haetut on edelleen itsellä.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X