Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:sen huolto...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6:sen huolto...

    Mitähän 30 tkm huoltoon kuuluu öljynvaihdon lisäksi,nuo öljyt voi vaihtaa/vaihdattaa itekkin tai jossain muualla ku virallisessa Audi huollossa,huollon hinta oli jotain 350?,jos omat öljyt +suodatin ni n.250?,auto n.2.5 kk vanha ni ei varmaan tarvi vielä ees vaihtaa raitisilma suodatintakaan,eli aika kova hinta pelkästä öljyn vaihdosta !!!

  • #2
    Kyllä se siellä huoltokirjassa lukee.

    IMHO, väärää säästöä tuon ikäisessä autossa että alkaa itse pulaamaan.

    Comment


      #3
      Käänsin saksalaisesta eepoksesta tämän - miten sitten vastannee suomalaista huolto-ohjetta::

      Tarkastushuolto (210 000 km)
      - polttoainesuodattimen vaihto (30 000 km välein tai kerran vuodessa)
      - raitisilmasuodattimen vaihto (30 000 km välein tai kerran vuodessa)
      - alustan kunnon tarkastus (30 000 km välein tai kerran vuodessa)
      - moottoriöljyn vaihto (VW 505 00)
      - öljynsuodattimen vaihto
      - polttoainesuodattimen kuivaus
      - moottorin tiiviyden tarkastus (vuodot, vahingot)
      - jakopään hihnan tarkistus
      - pakoputkiston kunnon tarkastus ja tiiviyden testaus
      - jäähdytysnesteen pakkasenkeston tarkastus, tarvittaessa lisäys
      - vikakoodien tarkastus koko järjestelmästä
      - jarrupalojen paksuuden tarkistus
      - jarrujärjestelmän kunnon ja tiiviyden tarkastus
      - jarrunesteen tarkastus
      - vaihteiston, vetoakseleiden ja ohjausvaihteen kunnon ja tiiviyden tarkastus
      - vetoakseleiden suojakumien kunnon ja tiiviyden tarkastus
      - renkaiden kunnon ja ilmanpaineiden tarkastus (kulutuspinta, kuluminen), tarvittaessa ilmanpaineiden korjaus
      - akun kunnon tarkastus, tarvittaessa akkuveden lisäys
      - iskunvaimentimien välyksen, kiinnityksen ja suojakumien kunnon ja tiiviyden tarkastus
      - ovien lukkomekanismien voitelu
      - ovien lukkojen toiminnan (ml. lapsilukko) toiminnan tarkastus
      - ajovalojen, suuntavilkkujen ja varoitusvalojen sekä äänimerkin testaus
      - tuulilasinpesulaitteen kunnon tarkastus, tarvittaessa tuulilasinpyyhinten lepoasennon säätö ja nesteen lisäys
      - huoltoväli-indikaattorin nollaus (OIL)
      - koeajo, lopputarkastus

      Tämä ja yhden koiranluun vaihto ja pyörien suuntaus maksoi noin ?400 Nikusella Oulussa, viikko sitten. Oli kallis raikkari ...

      Comment


      • #4
        eli aika kova hinta pelkästä öljyn vaihdosta !!!
        Toi noin, vilkaseppas nyt sitä maksukuittilappua jonka sait silloin 2,5kk sitten ja hetken katsot sitä huollon hinta-arviota ja em. kuittia ja kerro sitten missä on epäsuhtaa, jos missään?;-)

        Omana käsityksenäni sanoisin että takuuaikana ja sen jälkeenkin kiertäisin ne halvat huollot kaukaa. Etenkin takuuaikana jos kävisi niin onnettomasti että pärähtäisi vaikka 5te remppa niin olen tasan varma jos huoltokirjassa lukee "Niksun nurkkapaja" niin itse kustantaa...

        Ja saahan siinä sitten Audin liikkumisturvan, siis tuon yo. luettelon lisäksi, eli jos se eitoivottu matkan katkeaminen tapahtuu niin siinä on sitten muutamia vaihtoehtoja, makailet (siis autossa ollut jengi) 5pv. jossain hotellissa odotellen auton kuntoon saattamista tai saat vaihtoehtoisesti sijaisauton ja taisi siinä olla vielä muutakin...

        Comment


        • #5
          Nyt oli vaan kyse siitä että JOS siihen ei kuulu muuta kuin se ÖLJYN vaihto ni se on aika arvokasta ku niin kai kaikki muukuin merkki korjaamossa merkistä riippuen,va jos kaikki nuo ed.mainitut työt myös tehdään ni hinta ei oo todellakaan paha,kyse oli vaan siitä ettei joudu maksamaan turhasta tai että ku on varaa ostaa Audi ni voi maksaa mitä vaan just esim.öljyn vaihdosta,ja onhan ne huollot ja mitä ne sisältää varmaan siellä huolto kirjassa selvitetty,aattelin vaan kysästa ku tietokoneen ääressä olin ja audi foorumin sivut oli auki,olis vissiin pitäny jättää kysymättä !

          Comment


          • #6
            No Pentillä nyt on kautta rantain ollut omat mielipiteensä, niin kun tietysti meillä kaikilla.
            Kyllä minä olen samaa mieltä Pekan kanssa. Vaikka olis varaa ostaakin 80te auto, niin se ei automaattisesti tarkoita että huoltohinnoilla ei sitten olis mitään väliä.
            Onhan se sikaryöstöä tuo 350e hinta. Siihen kuuluu öljynvaihdon lisäksi todennäköisesti vikamuistin luku, saranoiden rasvailu ym. diipa daapa.
            Voi se tietty olla ihan pelkkä öljynvaihtohuoltokin.

            Comment


            • #7
              Voi se tietty olla ihan pelkkä öljynvaihtohuoltokin.
              Siis kuinka niin voi olla?
              Ainakin minulle on sähköpostissa lähetetty merkkiliikkeeltä hinnoiteltu "työlista" jossa on tunnit kuinka kauan rasvaillaan niitä saranoita ja sitten joka nippelin ja suodattimen hinta yksilöityna, eikä Audeissa ole mitään pelkkää öljynvaihtoa, siihen tehdään yleensä ja pääsääntöisesti LL-huolto joita ovat n. 30 ja 60tkm kieppeillä joista 60tkm on ns. lisätöillä laajennettu.

              Minä juuri "sikaryöstätin" itseni ei tunnu lainkaan pahalta vaikka vanhaan 03 raasuun tuhlasin tuollaisen diippa daapan ja jatkan huolettomia kilsoja.

              Niin, olen todellakin luottanut että ne hommat myös tehdään sillä en ole kertaakaan ängennyt halliin häiritsemään työläisiä, sillä en itsekään ole koskan tykännyt olan takaa bongaajista.

              Perin ikävää jos joku aina loukkaantuu mielipiteistäni...

              Comment


                #8
                Minä en luottaisi juuri siihen että nuo "tarkistukset" tehdään. Niin monesti olen kuullut että tarkistukseen kuuluu esim jarrut, ja kuinka ollakaan, pian ne palat on lopussa mutta huollossa siitä ei ole mainittu mitään.

                Nuo kaikki tarkistukset on aivan helppo katsoa itsekin, niihin kun ei tarvita yleensä mitään työkaluakaan.

                Comment


                • #9
                  Siis kuinka niin voi olla?
                  Sehän se melkein käytännössä on.

                  Huolettomia kilsoja voi kukin jatkaa tavallaan, jotkut halvemmalla jotkut kalliimmalla. Eikä se minulle kuulu, enkä välitä miten muut sen hoitavat.

                  Comment


                  • #10
                    Listat ja listat

                    Saahan nitä listoja tosiaan olla, mutta se on sitten eri asia, käydäänkö aikuisten oikeasti läpi ne listassa olevat asiat. Eipä tuossa pari viikkoa sitten taas oltu mm. apumiehen puolen oven saranoita voideltu, kun äänteli huollosta haun jälkeen kuin vanha ladon ovi. Listaan oli kyllä merkitty...

                    Comment


                      #11
                      Huolettomia kilsoja? Ainoat huolettomat kilsat on sillon kun ite on tehny korjaukset jne. Tietää tasan tarkkaan miten hommat tuli tehtyä.

                      Mulla on korjaamoihin mennyt luotto jo aikaa sitten.

                      Jos olis pätäkkää tarpeeksi niin vetäisi ihan puhtaasta v-mäisyydestä huoltoliikkeitä raastupaan tekemättä jätetyistä töistä mitä väitetään tehdyksi. Tuollanenhan voidaan tulkita petokseksi.

                      Mulla siis on Suomi-Passatti, joka on huollettu aina merkkihuollossa. Minä en sitä sinne ole vienyt enään.
                      Kuittia on kuitin perään mitä on tehty ja vaihdettu. Niiden perusteella tuon pitäis olla kuin uusi, no ei ylläri ole. Ei se rikki ole, mutta silti kulumaa on paljon. Eikös noiden huoltojen pitäs niitä juuri ehkäistä, vikoja kun ei voi ennakkoon korjata.

                      Comment


                        #12
                        Huolettomia kilsoja? Ainoat huolettomat kilsat on sillon kun ite on tehny korjaukset jne. Tietää tasan tarkkaan miten hommat tuli tehtyä.
                        Tähän on ihan pakko lainata erästä sanontaa, joka on toisessa topicissa:
                        "Kun itse tekee, niin saa semmosen kuin siitä tulee."

                        Noh, tuota ei pidä ottaa liian vakavasti. Jokainen tekee päätöksensä itse autonsa huollattamisesta. Nykyäänhän ns. "takuu" ei raukea, vaikka takuuaikana määräaikaishuollot teetättääkin jossain muualla, kuin merkkihuollossa. Tosin jos ja kun takuuaikana esiintyy jotain ongelmia, niin merkkiliikkeet katsovat mielellään hyvin tarkkaan missä sitä autoa on huollettu takuuaikana. Ja suhtautuminen vaihtelee varmasti sen mukaan.

                        Olen aikaisemminkin kertonut, kuinka profiilin A6:n kanssa oli ongelmia jos jonkinlaisia heti takuuajan päätyttyä (pöljyyksissäni ostin auton juuri siinä kohden kun takuuaika loppui). Noh, Tre:n Audi Center toimi todellakin esimerkillisesti ja asiakkaan etujen mukaisesti niin isoissa kuin pienissäkin ongelmissa, vaikka auto oli ostettu ihan muualta. Minulle vaan todettiin siellä, että kyllähän tämä täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja huomattavasti auttaa "Good Will-takuun" järjestelemisessä. Silloin kiitin kädet kyynärpäitä myöten ristissä edellistä omistajaa joka määräaikaishuollot oli merkkiliikkeessä teetättänyt.

                        Nyt tietenkin uuden auton omistaja voi ajatella, että miksi pitäisi tavallaan subventoida tulevan autonomistajan mahdollisista autossa esiintyvistä murheista aiheutuvia kuluja maksamalla maltaita merkkihuolloista. Näinhän se toki onkin, mikäli aikoo autoa vaihtaa 2...3 vuoden välein.
                        Minä olen sen verran persaukinen, että minulla ei ole varaa ostaa pakasta otettua Audia, joten joudun tyytymään vähän käytettyyn. Ja siinä tapauksessa myös mieluummin ostan sellaisen auton, joka on huolettu merkkiliikkeessä, kuin sellaisen jota on itse tai naapurin Reiskan toimesta huollettu.

                        Comment


                          #13
                          Minusta tärkein pointti tuossa on takuun pitäminen voimassa. kuten jo mainittiinkin. Säästä 300 nyt ja kuukauden päästä jos jotain kolahtaa, niin maksa itse. Minä en ottaisi riskiä. Minua myös mietityttäisi miten -08 vuosimallin autolla on jo ehditty ajaa 30 tkm?

                          Comment


                          • #14
                            Nykyäänhän ns. "takuu" ei raukea, vaikka takuuaikana määräaikaishuollot teetättääkin jossain muualla, kuin merkkihuollossa.
                            Po. aiheesta taitaa olla kiva keskustella koska taas kerran herättää suuria tunteita...
                            Olen lainauksen asiasta ymmärtänyt että vaikka "takuu" ei raukeakkaan, niin takuu tulee perin tulkinnan varaiseksi ellei se "nipan nurkkapaja" ole maahantuojan hyväksymä ja se edellyttää muutakin kuin olla kädet kyynärpäitä myöten rasvassa ja jakoavain. Tohdin myös väittää ilman suurempaa evidenssiä ettei juurikaan muualla Audeja huollateta takuuaikana kuin merkkiketjussa, joten asiasta ei kannattane agiteerata enempää.

                            Kun oikein muistelen lähes kymmenen vuotta sitten oli ns. remontti Audissani takuun juuri umpeuduttua, eli auto oli merkkihuollossa ja asentajat jotka eivät muutakuin saranoita rasvailee olivat kuitenkin kirjoittaneet siihen listaan ym. kohtaan "jakopään hihnaan vuotaa öljyä, korjattava", no minä sitten autoa noutaessa asiaa pähkäilemään ja esitin takuukorjausta johon muistaakseni mainittiin että maahantuoja ei suhtaudu suopeasti moiseen, mutta katsotaan ja varattiin aika asian korjaamiseen. Kun mielestäni minun ei kuulunut änkeentyä moottoritilaan ja irroitella hihnansuojuksia että olisin nähnyt mainitun vaivan jo takuun voimassa ollen...
                            Niinpä vein auton remontiin ja auton myynyt heppu tuli puheille ja esitti asiassa kompromissia, remontista jälkimarkkinointi, liike ja hän maksaa laskun ja minulle jäisi asiaan tyytyminen, no, harkinnan jälkeen hyväksyin sen pitkin hampain.
                            No, ei kukaan taaskaan hyväksy ettei autoissani olisi muuta remonttia ollut mutta kai se on jokaisen oma asia, jos mulla ei ole moitetta Audista tai huollosta, en ala sitä keksimäänkään...

                            Comment


                              #15
                              Nykyäänhän ns. "takuu" ei raukea, vaikka takuuaikana määräaikaishuollot teetättääkin jossain muualla, kuin merkkihuollossa
                              Tulipas huolimattomasti luettua, sorry.

                              Comment


                              • #16
                                Audi tuli minulle 30.07.-07 ja myyjän mukaan on jo -08 mallia...liekö kusettanu,ja nyt on km lukema n.25400 km !!

                                Comment


                                • #17
                                  Eikös se syksyllä aina vaihdu "seuraavan" talven malliin nuo merkinnät. Siis 2kk ja 25tkm :o melkosesti ajua!

                                  Comment


                                    #18
                                    Vko:sta 22 tänä vuonna on ollut tuotannossa -08:sia. Itselläkin moinen, vaikka omasta mielestä kyseessä silti auto on -07, mutta vuosimalli sitten tuo -08. Tuo prkl:een DPF tuntuu lyhentävän kovin tuota huoltoväliä ja rauhallisessa ajossa nostavan vielä kulutusta. Ensimmäinen auto itsellä, joka kulkee 110km/h vähemmällä, kuin 90km/h... Ilmeisesti filsun takia, kyllä maailma pelastuu!

                                    btw: eikös Jarin ja Pekan autot ole ammattikäytössä jos oikein muistan? Mites noissa ammattikäytössä tuo takuu menee, onko kuten meillä muillakin 2 vuotta ilman km-rajaa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Saahan nitä listoja tosiaan olla, mutta se on sitten eri asia, käydäänkö aikuisten oikeasti läpi ne listassa olevat asiat
                                      Noinhan se minunkin mielestäni on. Minulla ei edes juurikaan huoltohinnoista valittamista olisikaan, jos tuohon voisi luottaa. Aika vähäistä tuo varsinaisen vaihtotyön ja osien määrä noissa huolloissa onkin. Esimerkiksi profiilin auton arvioitu 120tkm (60tkm) huolto arvioitu hinta audiliikkeessä 400 eur. Ei todellakaan paha 60tkm lisätyö huolloksi, mutta varsinaisten vaihdettavien osien määrään nähden kyllä: tulpat, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, öljynsuodatin ja öljyt... Oikeastaan maksamaan olen valmis, jos työ on sen mukaista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Taksi käytössä takuu toimii aivan samalla tavalla ku "siviili"ajossakin eli 2v.ilman km rajoitusta,iso etu taksi hommissa,esim.toyotalla tais olla 3v tai 100000 km,eli meikäläisen ajoilla n.10 kk !!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Älä nyt PRKL vaan sano, että Audissakin huoltoväli lyhyt tuon hiukkassuodattimen takia. En nimittäin varmasti rupea toista kertaa peräkkäin huollattamaan autoa, jonka huoltoväli on 30 tkm, 15 tonnin välein.

                                          Muuten, se toyotan takuu on ekan vuoden osalta kilometrirajaton. Tai näin ainakin pari vuotta sitten niin luki Aven huoltokirjassa.

                                          Comment


                                            #22
                                            Emmää nyt sano, mutta näyttääpä ainakin rauhallisella ajolla lyhentyvän 5tkm edellisen kolmosen "kenkä konehuoneessa" taktiikasta, jolla pääsi 25tkm LL-huolloissa. Kuutonen näyttää haluavan huoltoon jo 20tkm kohdilla ja todella nätisti on tullut ajeltua vai onko vika sittenki siinä, että kone haluaa kenkää?

                                            Toi on ihan hyvä, että sama takuu oikeassakin käytössä, kun todellakin km-rajat ovat aika v-mäisiä ammattikäytössä. Naapuri kun on noissa ajohommissa kanssa, niin totesi kanssa, että taksi on aika laittaa vaihtoon, kun takuu loppuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kenkää

                                              Kyllähän se vanha uskomus kertoo, että dieselille pitää välillä antaa kunnolla kenkää jos meinaa että se ei karstoitu. Tiedä sitten häntä. Itse ajelen joutuisastii, mutta en kaahaten.

                                              Mitä tuohon huoltoväliin tulee, niin ilmoitelkoon mitä tahansa, alle 20 tonnin en aio huollossa käyttää, tai sitten voi olla että tulee erimielisyyksiä siitä, kuka ne huollot maksaa....sai meinaan maahantuoja jo Transporterin kohdalla katkeraa palautetta ko. asiasta(tosin eihän se paskaakaan auta). No nyt toki laittoivat uuden ohjelman sisään, mutta se auttaako se Transun huoltovälin pitenemistä, jää seuraavan omistajan nähtäväksi.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vaikuttaisikohan tuohon LL-huoltoväliin se että millaista ajoa on ajannut, itse olen tehnyt pitkää työmatka-ajoa ja kyllä se sen 30tkm aika tarkkaan vie ennenkuin alkaa ehdottelemaan huoltoon menemistä. Voisi kuvitella että jos iso osa ajosta on kaupungissa ajelua pienillä nopeuksilla niin tuo huoltovälikin silloin lyhyempi?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Vaikuttaahan se...

                                                  Mutta ei se niin paljoa vaikuta, että jos osa on kaupunkiajoa ja osa maantietä, niin huoltoväli on puolet luvatusta.Kuten olen jo aiemmin sanonut, on tämä p..keleen hiukkassuodatinongelma on maahantuojan tiedossa ollut, koko ajan, mutta vasta nyt, vuosi ja 2 kk auton oston jälkeen, siihen saatiin uusi ohjelma. Auttaako se, en tiedä, kun auto ei enää viikon päästä minulla ole !!

                                                  En ole ainut Transu-kuski, joka on samaa noitunut. Eihän siinä mitään jos tehtäisiinkin vaikka 15 tonnin väliöljynvaihto jos öljy olisi järkeävän hintaista, muta kun se on aina tehtävä se helvetin LL-huolto. Pikkuinenkin 300 euroa. Ei paljoa naurata. Mutta eihän se mitään, kun taksimiehille rahaa tulee ovista ja ikkunoista...

                                                  Mitäs jos suodattimen ottaisi pois ? Sitähän ei muualla kaivata kuin katsastuksessa...tyhmä kysymys, mutta olisiko teknisesti mahdollista ?

                                                  Kertokaa muuten Audi-miehet, millaisiin huoltoväleihin olette hiukkas-dieseleillä päässeet ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    jos öljy olisi järkeävän hintaista
                                                    No, mikä mielestäsi olisi järkevän hintaista? Siellä Kuopiossa löytyy siitä Maxin Kodintukusta ainakin sopivaa LL-öljyä 13,40egen hintaan litra, tuli joskus litra ostettua siitä ohi mennessä...
                                                    Olen myös siellä paikallisella Laakkosella huollattanut ja aivan rutisematta kelpaa omat öljyt kunhan on aukasemattomia pöniköitä...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Öljyn hinta

                                                      Öljyn hinta näyttää olevan rapiat 15 euroa litra alennuksen jälkeen, ja sitähän Transuun menee näköjään 7,5 litraa, eli luulisi Audissa pääsevän vähän vähemmällä. Mutta se ongelma onkin sitten se, että huollon perushinta on lähes 130 euroa, eli siihen kun lisätään öljyt sun muut, niin hintoihinsa tulee.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lähinnä itseäni sylettää, jos suuremmilla matka-ajo määrillä ja rauhallisemmalla ajolla huoltoväli putoaa entisestään hiukkashässäkän takia.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko LL-öljyt tosiaan noin kalliita? Omasta mielestä laitan 60l tukkukannusta BMW:n LL-öljyluokituksen omaavaa öljyä omiin autoihin, eikä hinta ollut kuin noin 300e koko pönttö. Tietty, jos pitää pakosta käyttää sitä Costral mega super hyper XXXL öljyä niin ei sitten mitään.

                                                          Mahtavasti toimii myös "halpa"merkeillä kuten Fuchs jne.

                                                          Kyllähän taksimiehet tietää missä kannatta autonsa huollattaa, takuuhan ei raukea vaikka sen kävisi esim ad tai bosch huolloissa teettämässä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei taida ne BMW-luokitukset täyttää VW-luokituksia, eikä mielestäni enää ole nuo VW vaatimatkaan öljyt niissä hinnoissa kuin jokunen vuosi sitten kun ei ollutkaan kuin Shell ja liekö ollut Gastrol joilla oli kelvollista ja viimeksimainittu huolloissa kuulemma maksoi 24 euroa litra, Shelliä sai sentään alle 20 ja jokusista marketeista alle 15.
                                                            Ei liene pakko käyttää jotain tiettyä merkkiä, enkä ole koskaan viimemainitun merkkistä käyttänyt enkä tule käyttämään vaikka Audi kuulemma suosittaakin sitä.
                                                            Niin kauan kuin on LL-vaihto ollut käytössä on Shellin litku ollut öljynä eikä ole tullut tarvetta kokeilla jotain muuta, sitä näyttää saavan halvemmalla kuin monia muita, kuten tuolla aiemmin sanoin Kuopiosta saaneeni Shell Helix Ultra VX 5W-30 504.00/507.00. Näitä VW-hyväksyttyjä LL-öljyjä kun ei juurikaan saa litraa isommassa pytyssä kun katselee vaikka valmistajan pakkauskokoja...
                                                            Niin, ei ne mielestäni ole kalliita tai sen kalliimpaa kuin autoilu yleensäkään, jos hieman vajaan 30tkm välein vaihtaa...
                                                            Muisteleisin vain että joskus wanhan maailman aikaan kun tuli ne moniasteöljyt tarjolle taisivat suhteessa maksaa vielä enemmän kuin nämä po. öljyt ja niitä jo vaihdettiin 5-10tkm välein...
                                                            Niin ja moottorien täysremontteja tehtiin 100tkm jälkeen jos kaikilla edes pääsikään niin pitkälle...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X