Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Per%/&/¤ hidasteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Seinäjoen Kasperin asuntoalueelle on viime viikolla joku suuressa viisaudessaan asennuttanut kaikkien aikojen vittumaisimmat hidastekorokkeet. Tiehen on asennettu kyljelleen kaadettu kanttikivi, joka tömähtää jopa citroen C5:lla siihen kävrelyvauhtia ajaessa todella ikävästi. Itse en ole A4'lla uskaltanut edes kokeilla, voi olla että tulisi jopa vahinkoja jonnekin, jos rajoitusten mukaan moiseen keksintöön ajaisi.

    Comment


    • #62
      Jami, risteys ei ole tasa-arvoinen, vaikea selittää mutta yritetään.

      Jos oletetaan että saavun 4 tien risteykseen etelästä niin minusta katsottuna lännestä tulevat ovat etuajo-oikeutettuja jos ajavat minusta katsottuna pohjoiseen.

      Mainittakoon myös, että etelästä jos käännyn itään niin käännöksen kulma on 90 astetta. Lännestä pohjoiseen (etuajo-oikeus) käännyttäessä käännöksen kulma on 110 astetta. Tämän maailman selkeimmän selostuksen tarkoituksena siis olisi selvittää, että "tienhaarat" eivät muodosta ristiä josta kaikki sakarat olisivat 90 astetta toisiinsa verrattuna vaan: 90, 90, 110 ja 70.

      Sikäli kun tästä kukaan mitään ymmärtää... :D

      Comment


      • #63
        Minusta on "vähän" omituista, että siinä missä jossain sivistysvaltioissa teistä tehdään leveämpiä, suorempia ja tasaisempia liikenneturvan takia, niin täällä niitä kavennetaan, tehdään turhia mutkia ja rakennetaan vielä töyssyjä kaupan päälle! Voi helevata mikä periferia...

        Kandee käydä vaikka sveitsissä tutustumassa paikalliseen ajokulttuuriin. Autot pysähtyvät AINA hyvin merkittyjen suojateiden kohdalle, jos jalankulkija on edes sen näköinen, että voisi mennä ylitse. Teillä myöskin lasketaan aika haipakkaa, mutta mikäs siinä kun ne ovat leveitä ja turvallisia. Tämä suomalainen mutka-routakuoppa-hidastetöyssy -racing jossain marraskuun räntäsateissa onkin aivan hiton näppärä ja turvallinen ajaa. Tämä naapurissa oleva suomen säälittävin tapaus - Raisio - on erittäin hyvä esimerkki aiheesta. Koko paikka on vuorattu kolmenkympin rajoituksella (oikeasti) ja enempää töyssyjä ei löydy edes perunapellolta... Sitten paikalliset vetää satasta niiden töyssyjen välissä ja jarrut kirskuen pysähtelee niihin. Muut laskee alustansa paskaksi, kun ei ne turhaan ole jaksaneet edes liikennemerkein niitä mainostaa.

        Ja aurakuskitkin kiittelee...

        Comment


          #64
          Niin.. Suomessa perus d-inssin palkka lienee 3500-4000 egeä, Sveitsissä vastaava on 18-20te. Lienee hyvä esimerkki elintasoeroista. Olettaisin, että valtiolla rahaa löytyy. Tässä perinteikkäässä "rahavaltiossa" monet muutkin asiat tehdään fiksummin.

          Ei silti sovi unohtaa suomalaisten perusasennevammaa. Suomessa yritetään alkoholiverolla rajoittaa viinankulutusta, montako spurgua ja oikeasti kännistä on tullut vastaan Keski- ja Etelä-Euroopan valtioissa reissatessa? Allekirjoittaneen kokemukset aika vähissä... Sama pätee aika pitkälle liikenteessäkin, valitettavasti.

          Routavauriot ja hidasteet vituttavat myös allekirjoittanutta enemmän kuin tarpeeksi. Minkäs teet, pitää muuttaa pois täältä junttivaltiosta.

          Comment


          • #65
            Jokos tämä esan tapaus on selvinnyt?

            Naapuri ajoi vakiokuntoisella urheiluautolla yleisellä tiealueella töyssyn yli.
            Nopeus oli 40 km/h alueella 20-25 km/h. Vammaa tuli.

            Ihmetteli tuossa tavatessamme ääneen, että kuka lopulta vastaa näistä yleisten katualueiden tierakenteista autolle koituvista vaurioista? Keneen ottaa yhteyttä vai onko se turhaa?

            Onko tietoa?
            En löytänyt haulla kuin tämän keskustelun.

            Comment


            • #66
              leppävirralla on muuten mielenkiintoisesti kylvetty niitä töyssyjä pitkin kylää, muunmuassa vanhainkodin molemmin puolin. kaiken maailman turhiinkin paikkoihin keskustan alueelle, mutta erikoisesti yhtään ei sitten ole lähelläkään ala-astetta vaikka se on ihan kylän läpi menevän väylän vieressä.

              oulussakin huomaa monin paikoin että jos noilla töyssyjen koolla on joku direktiivi, niin ei sen mukaista töyssyä kyllä löydy lähistöltä kuin ehkä yksi keskeltä kempelettä. enkä ymmärrä miksi sinne keskustaan piti niitten katuremppojenkin yhteydessä laittaa niitä kiviä eikä vaan kerrankin vedetty asfalttia. sitä siellä kylläon pieni pätkä joillain kaduilla välissä mutta pääsääntöisesti näköjään pitää pitää kiinni niistä saamarin kivikaduista.

              Comment


              • #67
                Tiehallinnolta on ainakin joissain tapauksissa mahdollista saada korvausta vahingoista.

                http://www.tiehallinto.fi/servlet/pa...u=529&kieli=fi

                Edit: Tuo on varmaan hyvä tietää jos ajelee siellä 8cm:n etäisyydellä tien pinnasta: "Mahdollisimman nopea yhteydenotto Tiehallintoon ja poliisiin on erittäin tärkeää, koska näin syntyneet vahingot ja vahinko-olosuhteet ovat varmimmin todettavissa ja tutkittavissa."

                Comment


                  #68
                  Alkanut vituttamaan ainaki Lahdessa tää huima prosentuaalinen kasvu näille betonista
                  kasatuille jyrkkäreunaisille hidasteille. Vois olla aavistuksen kyllä matalampia ja loivempia.
                  Onneksi niistä pääsee ajamaan yli puolittain, muutoin vois kyllä käydä vähä heikosti.

                  Comment


                  • #69
                    OT: Minun serkun pihalla Ruotsissa semmoisella rivitalo-alueella on kunnon hidasteita 2kpl.
                    Vanhoja palolaitoksen vesiletkuja mitkä on täytetty kovaksi hienolla hiekalla.
                    Semmoisesta kun ajaa niin hiljaa kuin vain pystyy niin ymmärtää jo hidasteen päälle, jos vain semmoseenki pamauttais kävelyvauhdilla niin varmasti pamauttais ratissa asti aika mukavasti.

                    Suomen pienet ja jyrkät betoniset hidasteet on aivan hyviä, ajaa vain hiljaa niinkuin niihin pitääkin ajaa niin menee nätisti se homma, ei ne hidasteet turhaan ole päiväkotien ja koulujen lähettyvillä.

                    Comment


                      #70
                      Metrin korkeudella oleva puomi olisi vielä parempi hidastin.

                      Comment


                      • #71
                        Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
                        Alkanut vituttamaan ainaki Lahdessa tää huima prosentuaalinen kasvu näille betonista
                        kasatuille jyrkkäreunaisille hidasteille. Vois olla aavistuksen kyllä matalampia ja loivempia.
                        Onneksi niistä pääsee ajamaan yli puolittain, muutoin vois kyllä käydä vähä heikosti.
                        Älä muuta sano. Itse olen asunut tässä asemantaustassa jo useamman vuoden ja nuo kaarikadun hidasteet ovat joko nousseet tai sitten maa on painunut viereltä. Nyt kun alla on -40mm madallus normialustasta niin ei puhettakaan, että voisi edes ajaa kaarikatua. Joku pakoputken kiinnitys raapasee mukavasti. Sama oli edellisellä A4:lla (tehtaan urh.alusta), talvirenkailla joku otti kiinni.

                        Valitin itseasiassa rakennusvirastoon asiasta, joku oli käyny mittaamassa korokkeet ja yläraja 7cm oli ylittynyt ainakin kahdessa hidasteessa. Korjaavat kuulemma tämän syksyn aikana. Olin yllättynyt, haiskahti sen mun valitus melkoiselta tuulimyllyjä vastaan taistelemiselta.

                        Comment


                        • #72
                          Itseä ainaki hirvittää nuo hidasteet, kun on kolmosessa maavaraa se ~8 cm edessä.. :/

                          Comment


                            #73
                            Vantaalle, Ruskeasannan Shellille on laitettu noin 6 kpl koko pihan levyistä, korkeahkoa töyssyä...
                            Toisaalta ihan hyvä ettei S12-Nissanit tule aina kahva edellä sisään pihaan, mutta myöskään itse en mene kyseiseen firmaan enään tankille tai muuten.
                            Oma kulkine on ihan vakioalustalla.

                            Comment


                            • #74
                              Alkuperäinen kirjoittaja Pitkänen Näytä viesti
                              Älä muuta sano. Itse olen asunut tässä asemantaustassa jo useamman vuoden ja nuo kaarikadun hidasteet ovat joko nousseet tai sitten maa on painunut viereltä. Nyt kun alla on -40mm madallus normialustasta niin ei puhettakaan, että voisi edes ajaa kaarikatua. Joku pakoputken kiinnitys raapasee mukavasti. Sama oli edellisellä A4:lla (tehtaan urh.alusta), talvirenkailla joku otti kiinni.

                              Valitin itseasiassa rakennusvirastoon asiasta, joku oli käyny mittaamassa korokkeet ja yläraja 7cm oli ylittynyt ainakin kahdessa hidasteessa. Korjaavat kuulemma tämän syksyn aikana. Olin yllättynyt, haiskahti sen mun valitus melkoiselta tuulimyllyjä vastaan taistelemiselta.
                              Ajelin eilen kaarikadun kautta kotiin ja siellähän oli jo aloitettu jotkin korjaustyöt. Taisi myös paikallisessa lehdessä juttu, että talon kohdalla olleesta hidasteesta on aiheutunut melu haittaa.. Nyt ainakin yksi hidaste siis siirretään eri kohtaan..

                              OT, taidettu olla Pitkäsen kanssa pari kertaa tossa Huovilankadun valoissa peräkkäin....

                              Comment


                              • #75
                                Kyllä mä ymmärrän että noita työssyjä ja varsinkin asfalttirikkoja on luvattoman paljon ja pahoissa paikoissa.. Ettei silti olisi että on liian vähän maavaraa?

                                Olen osunut n. 10 kertaa pohjalla johonkin.

                                1 kerran A6:lla, kun vahingossa ylitin pimeässä luonnonkivi reunuskiven.

                                Loput 9 tapahtui saman illan aikana kun olin aikoinaan broidille kuskina hänen "amis-bemarillaan" (myi jo pois luojan kiitos)

                                Comment

                                Working...
                                X