Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Per%/&/¤ hidasteet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Petri siinäpä siinäpä allekirjoittanutkin on taaperrellu koulumatkansa...

    Comment


    • #32
      Autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on parantunut, mutta vain sisälläoleville. Jalankulkijoiden näkökulmasta autot ovat vain tuplanneet painonsa ja ollen näin törmäystilanteessa monta kertaa vaarallisempia kuin ennen.

      Ei lapsia pidetä pumpulissa. Autoilijoita pidetään. Ylipaapominen saa käytännön ajotaidon laskemaan kuin lehmän hännän.
      Jep samaa mieltä!

      Ihmettelen että kun madalletaan autoa niin miksi? Ilmeisesti ulkonäön takia.
      Mielestäni silloin pitää olla valmis myös kohtaamaan ongelmia tämän takia. Eihän se hidastetöyssyn tekijän vika ole jos rikkoo autonsa.
      Itketään että kuka korvaa kun mun tuunattu peli hajos tu ajoin töyssyyn. Monesti se syyllinen löytyy kun katsoo peiliin.
      Eri asia on jos töyssy on väärin tehty tai viallinen.Nämä töyssyt ovat vaan tuleet käytännön sanelemasta pakosta. Kun ihmiset eivät muuten aja tarpeeksi hiljaa niin sitten ihmiset pakotetaan siihen. Itsellä ei ole ollut ikinä mitään ongelmia töyssyjen takia. Miestäni niitä voisi tehdä reilusti lisää.

      Suomessa kun antaa tietä jalankulkijalle niin saa aina pelätä että osuuko joku perään. On se niin harvinaista herkkua. On se vaan niin helppo auto pysäyttää pienellä jalan liikkeellä.
      Se ei vaadi kuin asennetta.
      Jalankulkija on aina kuningas. Isomman etuoikeudella pelaaminen on pelkurimaista. Jokainen on meistä joskus jalankulkija.
      Mielestäni autoilijoiden asenne on muuttunut vuosen saatossa aivan ihmeeliseksi. Jengi on todella itsekästä, hijaisesta hissukasta tulee hirvö kun se pääsee ratin taakse. Ajatellaan nyt on sitä valtaa ja kokoa. Monesti mitä kalliimpi auto sitä vähemmän tarvii mitään sääntöjä noudattaa. Toisin sanoen kusi nousee päähän.

      Jos luulette että Suomessa on isoja töyssyjä tai että niitä on paljon niin menkää vaikka Espajaan. Siellä niitä vasta onkin ja JYRKKIÄ. Ja teiden kunto on Suomessa luksusluokkaa Espanjan jälkeen......

      Comment


      • #33
        Siilitien metroaseman viereiset hidasteet on loivennettu. kiitos kaupungille.

        Comment


        • #34
          Se vaan on niin, että hidasteet eivät saa rikkoa laillisen korkeaa autoa, olkootkin sitten vaikka madallettu. Eikä se välttämättä ole auton maavarasta kiinni, vaan töyssystä riippuen akselivälistä ja esim. auton matalimman kohdan sijainnista.

          Comment


          • #35
            Näihän se on ( edelliseen vastaajaan viitaten ).
            Ja minullakin tuo auto ( siis tuo S6 avant 4.2 -95 ) aivan vaan
            tehtaan madallussarjalla. Matalahan tuo on, mutta ei ennen tuota voi sanoa että varsinaisia ongelmia olisi ollut.

            Comment


            • #36
              Monesti se hidastetöyssy repii paikat hampaista sen takia, että tullaan töyssylle ns. kahva edellä ja lyödään liinat kiinni juuri ennen töyssyä, jolloin auton painopiste siirtyy etuakselille ja joustot häviävät. Nopeuden lasku ja kevyt kiihdytys ennen töyssyä on parempi vaihtoehto, vaikka hidasteeseen ei pitäisi vauhtia lisätäkään.

              Comment


              • #37
                Minkähän takia niistä hidasteista on pakko tosiaan tehä semmosia, että niihin ei voi ajaa ku alle 20km/h vaikka rajotus olis 40. Muutamissa paikoissa on sen verran loivia hidasteita, että niihin voi ajaa sillä nopeudella mikä rajotus vallitsee.

                Comment


                • #38
                  ttt

                  omasta mielestä paras ylitystapa on jarruttaa suht voimakkaasti enne hidastinta, ja nostaa jarru kokonaan aavistuksen ennen hidastetta, jolloin keula heilahtaa vähä ylös. kun etupyörät ovat hidastimella, pieni kaasunpainallus ja hana auki kun ovat päässeet maahan.
                  oli muuten kohtalaisen järkyttävää luettavaa tuo pdf, älyttömintä on vielä että ei pyritä saamaan ylinopeuksia kuriin, vaan laskemaan KESKINOPEUTTA alle rajoituksen. esimerkkinä "ajoratapysäkit" jotka "alentavat tehokkaasti keskinopeuksia ja nopeuttavat joukkoliikennettä. liikenteenjakaja on tarpeellinen etteivät autot voi ohittaa pysähtynyttä bussia". "bussityynyt laskevat teskinopeutta, mutta joukkoliikenne voi suuremman akselivälinsä ansiosta ajaa niistä hidastamatta yli ilman että matkustajat kokevat haittaa"
                  voisivat asiantuntijat kerran matkustaa bussin kyydissä tyynyn yli, runko natisee ja takapenkkiläiset hyppää ilmaan jos bussi menee yhtään yli kahtakymppiä.

                  Comment


                  • #39
                    Minkähän takia niistä hidasteista on pakko tosiaan tehä semmosia, että niihin ei voi ajaa ku alle 20km/h vaikka rajotus olis 40. Muutamissa paikoissa on sen verran loivia hidasteita, että niihin voi ajaa sillä nopeudella mikä rajotus vallitsee.
                    Tuotanoin, eikös hidastetöyssyjen tarkoitus ole nimenomaan se, että hidastetaan. Mikä hemmetin hidaste se on jos siihen voi ajaa hidastamatta? Kovasti harvoin niitä hidasteita kuitenkin on paikoissa, joissa niitä ei tarvita.

                    Comment


                    • #40
                      esimerkiksi mankkaalla: ennen suora tie jossa normaalit pysäkit. nyt rakennettu 20 metriä ennen valollista t-rieteystä bussityynyt, jotka sotkevat valoista menon kokonaan ja tukkivat risteyksen. samaiselle tielle rakennettu liikenneympyrä , jota ennen hidastin. liikenneympyrän(jonka kohdalla on koulu) jälkeen on korvattu normaalit pysäkit "ajoratapysäkeillä", pysäyttäen koko liikenteen ja tukkien liikenneympyrän. 5 metriä pysäkin edessä on valollinen hidastimella varustettu suojatie, jolloin bussi pysähtynyt usein välittömästi vihreän eteen, ilman että autot pääsevät valoista, vaan odottavat sitten punaisissa bussin perässä. jos koulun kohdalla on jo valollinen risteys, mikä hyöty on hidastimesta, kyllä ihmiset valoihin stoppaa muutenkin. vielä kun bussi siinä edessä pysäyttää koko liikenteen mukulat juoksentelee kadulla miten sattuu. ennen toimiva onnettomuukseton tie on tuhottu täysin, älyttömällä kustannuksella. bussityynyt kun on vielä sijoitettu niin että jalkakäytävää pääsee kätevästi kiireiset koukkaamaan ohi, kuinkas paljon on turvallisuus lisääntynyt?

                      Comment


                      • #41
                        Tuotanoin, eikös hidastetöyssyjen tarkoitus ole nimenomaan se, että hidastetaan.
                        Hidasteita näyttää olevan ainakin kahteen tarkoitukseen rakennettuja: pitämään nopeuden asetetun alhaisen rajoituksen mukaisena, tai hidastamaan vauhtia entisestään enempi tai vähempi vaarallisella kohdalla.

                        Näistä ensimmäiseen tarkoitettu mutta epäonnistunut ihan oikea hidaste risteysten tms. välillä, johon ei voi ajaa asetettua nopeutta, on tietysti se pöljin ratkaisu.

                        Itse huomaan kurovani heti tuollaisen hidasteen jälkeen siihen menetetyn ajan takaisin nostamalla vastaavasti hetkellisesti nopeutta. Ei ehkä ihan se reaktio, mitä on haettu. Mukana toki myös ääni ja noki, kun nopeus pitää kerätä uudelleen.

                        Comment


                        • #42
                          Toys r us:n viereen nousevalle Ostospuisto tammistoon ei taida olla matalilla autoilla asiaa. Kiinteistön alueella kaksi töyssyä ja budget sporttiin johtavalle tielle on suunniteltu yksi töyssy lisää heti siihen valimotien risteyksen kohdille.

                          Lisäksi alueella naurettavan pieneksi suunniteltu liikenne ympyrä josta isoilla autoilla ei ainakaan kovin vauhdikkaasti ajeta.

                          Esa, onko juttu selvinnyt?

                          edit. töyssyjä olikin kolme tuolla ostospuistossa. Lisäksi yksi poistumistie keskellä parkkista aivan kauhea.
                          Viimeksi muokannut quattro20v; 20.9.2007, 16:09.

                          Comment


                          • #43
                            Taas yksi hyvä syy olla käyttämättä tammiston kauppoja. Vaan pistää tuo hidasteiden määrä risomaan oikeen kunnolla kun joutuu nyt jo kiertämään älyttömiä matkoja jos ei autoa halua rikkoa tikkurilan ympäristössä.

                            Comment


                            • #44
                              Kavennukset (eli shikaanit?) on mun mielestä toimivin ratkaisu tohon keskinopeuden pudottamiseen.
                              Kavennetaan tietä suojateiden kohdalta sen verran, että kaksi autoa just ja just mahtuu kohtaamaan kavennuksen kohdalla(bussin kanssa ei mahdu kohtaamaan). Kun ajorata kapenee, nopeus putoaa ja nopeus putoaa erityisesti kohderyhmällä (vanhat, epävarmat ja keskittymishäiriöiset) eli pahin riskiryhmä joutuu himmailemaan, etteivät törmäile liikkuviin autoihin. Hyvä esimerkki on Espoon Laurinlahdessa. Lisäbonarina on, että jopa nämä Q7:t ja äX5:t joutuu hidastamaan, koska ne ei osaa pierun vertaa arvioida autojensa mittasuhteita. Töyssyihinhän ne ei hidastaisi(koska ei tarvi).
                              Lisäksi suojateiden kavennuksien kohdalla jalankulkija on n.metrin verran ikäänkuin JO ajoradalla, kun seisoo suojatien reunalla, tämä lisää jalankulkijan havaittavuutta ja kun joku seisoo siinä, niin voi olla varma, että tämä on ylittämässä tietä, eikä odotelemassa maailmanloppua.

                              Jalankulkijoilta toivoisin hieman pelisilmää, eli jos auto hidastaa ja katsahdat autoon, ja autoilija vielä kädellä näyttää, että ole hyvä, ylitä tie, niin vielä jäpitetään ja lähdetään liikkeelle vasta kun auto on kokonaan pysähtynyt..ei ei...Heti liikkeelle, kun tietä annetaan.
                              Autoilijoilta taasen toivoisin, että kun vastaantulevien kaistalla joku on pysähtynyt suojatien eteen päästämään jalankulkijoita(lue:lapsia) tien yli, niin OLE KILTTI ja pysähdy, vaikka ajoradalla olisikin keski-jakaja. Jakaja ei ole mikään jalankulkijoiden seisake, vaan suojatie jatkuu ajoradan yli, loppumatta keskelle ajorataa(poislukien valo-ohjatut risteykset missä moisiakin voi olla).

                              Liikenteessä on mielestäni enemmän kusipäitä kuin 20v sitten kun itse olin lapsi. Liikenne ympäristö oli mielestäni ennen turvallisempi. Myönnetäköön, että vanhemmat ovat nykyään hysteerisempiä.
                              Mutta lapsen kuolema tai vammautuminen jättää autoilijaan sekä vanhempiin niin syvät arvet, etten halua joutua edes läheltäpiti tilanteeseen.
                              Katsokaapa leffa: The Machinist (tullut vissiin telkkaristakin).. Siinä kaveri käy läpi syyllisyyttä, liikenneonnettomuuden jälkeen... eipä sen nähtyäni ole taajamissa ollut kiirettä...

                              Comment


                              • #45
                                Periaatteessa en vastusta töyssyjä jos ne on vaan laitettu asialliseen paikkaan. Enemmän risoo niiden huono toteutustapa, esim. täälläpäin on viime vuosina tehty paljon "kanttikertaakantti" korotuksia joissa saa ihan tavallisellakin autolla ajella todella hissuksiin. Ja muutamassa kohti (liekö routa, tienpainuminen tms.) aiheuttanu sen että toinen reuna on aivan loiva ja toinen sitten paljon jyrkempi..

                                Mutta onpa asiaan havahtuneet muutkin:
                                www.tiehallinto.fi/toyssyt

                                "Loivapiirteisten töyssyjen kokeilun tavoitteena oli löytää hidastinratkaisu, jolla aiemmin käytössä olleiden töyssyjen melu- ja tärinähaitat ympäristölle, haitat raskaalle liikenteelle sekä liikenteen jarruta-kiihdytä -ilmiö saataisiin poistetuksi tai ainakin vähäisemmäksi."

                                Comment


                                • #46
                                  Eeron mainitsemat "shikaanit" ovat kyllä hyvä tapa vauhdin hidastamiseen esim. kaupoissa. Turun Kupittaan Citymarketin pihalle mentäessä on kyseinen ratkaisu, joka on toimiva. Tämän lisäksi he ovat valitettavasti laittaneet parkkihalliin näitä metallihidasteita, jotka ovat muuten h****tin rasittavia! Profiilin ajoneuvoa on madallettu se 40/40, joten ei edes hirveästi normaalia matalampi, silti meinaa olla aina hätää kärsimässä noiden metallihidasteiden kanssa. Kaverin Volvolla käytiin kerran parkkihallissa, oli viimeinen kerta. Otti pakoputki koko matkalta kiinni hidasteeseen, kyllä v***tti.

                                  Saisivat nuo normaalit kanttihidasteetkin olla matalempia. Pidempinokkaisella autolla saa aina olla varuillaan, kun puskuri meinaa ottaa aina maahan kiinni. Tulisi sitä silti niihin hidastettua vaikka ne loivempia olisikin.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Keravalla on mielestäni melko järkevä "hidaste". Suoralla tiellä on koulun kohdalla valo-ohjattu suojatie keskikorokkeineen. Valot ovat jatkuvasti punaisella, mutta lähestyttäessä vaihtuvat vihreiksi mikäli kukaan ei ole nappia painanut. Valot vaihtuvat aina nätisti siten, että niihin ei tarvitse pysäyttää, kun jalankulkijoita ei ole. Vaihtuvat kuitenkin vasta tarpeeksi lähelle tultaessa, että suurempi nopeusrajoituksen ylitys aiheuttaa punaisiin päin ajon.

                                    Eli jos haluat sujuvasti liikkua, joudut ajamaan nopeusrajoituksen puitteissa. Ei toki tehoa heihin, joiden mielestä liikennevalotkin ovat vain kiusantekoa autoilijoille.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Tässä pari päivää sitten huvitti hivenen.
                                      Kaikki Salossa autolla liikkuneet tuntevat jäähallin suojatien korotuksen hyvin. Eli sellainen melkoisen korkea nousu ja kohtuu jyrkkä, muttei kuitenkaan mikään kauhean paha.

                                      Tänä päivänä eräs wannabe tuning passat oikein kiemurtelemalla ajoi kyseisen korotuksen yli. ja nopeutta ehkä 1km/h.
                                      Auto oli kyllä madallettu ehkä just -30mm, eli pohja ei ollut lähelläkään ottaa kiinni.
                                      Etupuskuritkin olivat vakiokamaa, eli maavaraa löytyi.

                                      Itse tulin omalla yhtämatalalla suoraan yli ja lähes normaalilla tilannenoeudella.

                                      yliampuvaa meininkiä, sano.... =)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Niinkuin hyvin tiedämme, että jalankuljija jää aina toiseksi auton kanssa, joten hidasteilla pyritään ajamaan hyvää asiaa. Olisi vain toisenlainen ehdotus näistä hidasteista. Ei tarvitse olla teräviä hidastuskorokkeita joihin autonsa pohjan hajoittaa vaan tehdään niin sanotut "tärytysurat" joita paikoin esim. siltatyömaan edeltä on asfalttiin raavittu. Kyllä vauhti hidastuu kummasti jos niihin täräyttää lujaa. Niin tai toinen on nämä paikoin käytety piennar merkinnät eli kun niihin ajaa niin korvissa soi suloinen renkaiden ulvonta :)

                                        Comment


                                          #50
                                          Pääongelma on mielestäni se, että hidastetöyssyille ei ole olemassa minkäänlaista standardia eli etukäteen ei tiedä voiko hidasteeseen ajaa 10 vai 50 km/h. Ainakin täältäpäin molempia löytyy. Kaikkien töyssyjen pitäisi olla siis samanlaisia, niin vältyttäisiin yllätyksiltä ja todennäköisesti myös monilta korvausvaatimuksilta.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Hidaste ja töyssy on kaksi eri asiaa. Nimellisetikin sekä käytännössä.
                                            (Ruots. farthinder, gupp)

                                            Comment


                                            • #52
                                              No, kohta koko kysymys on epäkurantti... Jotkin innokkaat virkamiehet saavat, teknologian kehittyessä, tahtonsa läpi ja autoihin tulee automatiikka joka tunnistaa rajoitukset estäen ajamasta ylinopeutta :D

                                              Comment


                                              • #53
                                                Jalankulkijoiden avuksi rakennetut korotetut suojatiet ovat oikeastaan ihan järkeviä, tosin yleensä pyrin huomioimaan jalankulkijat ilmankin, varsinkin silloin kun lapsia on liikenteessä. Periaatteessa en vastusta töyssyjä tms., mutta aika moni asia niissä kaivertaakin.

                                                Mikä järki on rakentaa töyssyjä kymmenen - parinkymmenen metrin välein? On aika turhauttavaa madella töyssyltä toiselle: juuri kun saa auton kunnialla pois töyssyltä, jo pitää nousta seuraavalle, ja sitä rataa. Ja bensankulutus sen kun nousee. Eikä tietoakaan edes siitä neljänkympin vauhdista, mikä yleensä on voimassaolevana rajoituksena. Laittaisivat saman tien ajokiellon alueelle.

                                                Muutamassa paikassa olen myös huomannut kaksi suojatietä peräkkäin - väliä ehkä se kymmenisen metriä. Ensimmäisessä ei ollut töyssyä, mutta toiseenpa sitten oli laitettu sellainen. Ajatuksissani ajelin ja tajusin korotuksen vasta melkein kohdalla. No, neljääkymppiä siitä sitten mentiin yli kun jarrua ei enää ollut järkeä painaa, epämukavasti (tehtaalla madallettu, jäykistetty alusta), mutta onni oli matkassa, eikä kuinkaan käynyt. Jep, akka ratissa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Hidasteita parempaa huomasin eilen lähellä olevan koulun ympäristössä. Liikkuva Poliisi katteli autoilijoiden perään ja rauhoitti liikennettä erittäin tehokkaasti. Varmasti parempi ku yksikään töyssy... :D

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Salon jäähallin suojateiden korotuksia ym. tuntematta kommentoin omalta osaltani, etten minä ainakaan joka töyssyn kohdalla erikseen pähkäile, mikä on se alin kehdattava nopeus siinä paikkaa. Ylivarovainen suhtautuminen korokkeeseen on oma kannanottoni aiheeseen. Laillisesti madalletulla urquattrolla oppi melko pian varomaan tyrkyllä olevaa öljypohjaa hyvinkin aktiivisesti. Madallettu urs4 taas kävi hermoilleni jo liikaa, ja se onkin sittemmin muutettu korotetuksi, sellaiseksi "pre-allroad:iksi". Ja silti ylivarovaisesti hidastelen, sillä alusta säälittää ja tutinat ja kolinat ärsyttää.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mukavia nämä korotukset silloin kun on hätätapauksia. Kivasti tiputetaan paloautojen ja ampulanssien nopeutta näissä kohdin. Varsinkin jos korotuksen jälkeen on mutka.

                                                      Noo, katsotaampa sitten kun korotuksien keksijät ja hyväksyjät tarvitsevat em. palveluksia.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja kimmoschroderus
                                                        Laillisesti madalletulla urquattrolla...
                                                        Mielenkiintoinen ilmaisu. Laillisestihan 8cm maavara pitää olla. Mutta eihän laki kiellä esim ajamasta moottoripyörällä talvella (kunhan on talvirenkaat), mutta tuskin saa jostan korvauksia jos palelluttaa aivonsa. Järki on paljon tärkeämpi asia kuin laki. Jos auto on liian matala vallitseviin olosuhteisiin niin se on silloin liian matala. Niin se vaan menee.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Lappeenrannan Uus-Lavolassa on töitä tehty kahdessa risteyksessä. Toinen on koulun vieressä ja toinen päiväkodin lähellä.

                                                          Töyssyjä on ja korkeita.

                                                          "Huvittavinta" oli se, että joku oli ajanut ko hidasteeseen ja heittänyt irronneen pakoputken tienpenkalle muistutukseksi.

                                                          Ymmärrän täysin esim lasten turvallisuuden, mutta kun risteyksessä on 4 hidastintöyssyä ( jokaiseen suuntaan) niin liikenne...

                                                          Liikennevalot ovat kalliita, joten hidastintöyssyjä laitetaan niiden halpuuden vuoksi. Olisiko niin, koska miehiä, koneita ym asfalttimiehiä on useita tekemässä "pahkuroita".

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Oman asuinalueen ympärystössä on 1 tuollainen 4 tien risteys missä jokaiseen suuntaan mentäessä töyssy..

                                                            Yllättävän epämiellyttävä ajaa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Oman asuinalueen ympärystössä on 1 tuollainen 4 tien risteys missä jokaiseen suuntaan mentäessä töyssy..
                                                              Sano nyt, että tuo on tasa-arvoinen risteys. Muuten kyllä ihmetyttää.

                                                              Siinä nimittäin käy kuitenkin niin, että kolmion takaa tullaan eteen, kun luullaan, että kaikki hidastavat kunnolla siihen hidasteeseen. Sitten joku tuleekin allroadilla täyttä viittäkymppiä risteyksen läpi ja kolisee.

                                                              Itsellä ollut jo kaksi kertaa todella läheltä piti -tilanne, kun olen ajanut rajoituksen mukaista 40/50-vauhtia ja kolmion takaa tullut on olettanut, että lähes pysähdyn siihen risteyksen edessä olevan hidasteen eteen. Samoin käy välillä, kun ajaa nopeusrajoituksen mukaista vauhtia liikenneympyrässä/kiertoliittymässä vähintään 3/4-kierrosta :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X