Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Hakureissusuunnitelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hakureissusuunnitelma

    Suunnitteilla (matkat varattu) auton haku Saksasta ja aion lomailla siinä samassa (kolmen hengen porukalla, laskee majoituskuluja) vajaan viikon verran sekä ajaa auton Ruåtsin kautta lautalle Tukholmaan ja sieltä Turkuun.

    Kustannukset:
    Jkl-Tre (juna) 25 ?
    Tre-Frankfurt/Hahn (Ryanair) 35?
    Hahn-M.Reising Export n. 20 ?
    Majoitus Saksa+Tanska 6 yötä, 25 ?/yö/hlö 150 ?
    Polttoaineet, n. 2500 km n. 200 ?
    Tie- ja siltamaksut n. 20 ?
    Lautta, Tukholma-Turku (3 hlöä+auto) 92 ?

    Yhteensä n. 550 ? (Tulikohan kaikki kulut huomioitua?)

    Ruoka ja juomat päälle, mutta niitähän kuluisi Suomessakin.
    Kun vielä polttoaine- ja lauttakuluja vähän jaetaan porukan kesken, niin autonhakureissuni kuluksi tulee n. 450 ?. Kokonaisuutena ei paha hinta yhdistetystä huvista ja hyödystä.

  • #2
    Suunnilleen samoihin kuluihin(<500) itsekin pääsin syksymmällä kun 4 päivän lomareissu tehtiin ja samalla nelikko haettiin. Tulin suoraan lautalla, mutta lennot tuli ilmaiseksi kun hyvittelivät ettei mahduttu alkuperäiseen koneeseen vaan jouduttiin ottamaan nopeampi suora lento :)

    Comment


      #3
      Tulikohan kaikki kulut huomioitua?
      Saksan ja Suomen siirtokilvet + vakuutukset tuosta ainakin puuttuu, niihin varaa tuollaiset 150 € kun joudut punapäätyiset ottamaan.

      Comment


        #4
        Saksan ja Suomen siirtokilvet + vakuutukset tuosta ainakin puuttuu, niihin varaa tuollaiset 150 ? kun joudut punapäätyiset ottamaan.
        Itellä noi Saksan kilvet+vakuutukset oli jo huomioitu reisingin toimesta kärryn hinnassa(tai siis laskussa).

        Hahn-M.Reising Export n. 20 ?
        Eikös Kimmo enään haekkaan kentältä? Näin ainakin meidät haki kentältä pari vuotta sitten ja vei sitten sinne offiselle.

        Nämä kokemukset siis tuon Minin tiimoilta kun reisingin kanssa asioitiin.

        Comment


          #5
          Mitähän tällä tosiaan oli tekemistä tuolla varokaa kusetusta -ketjussa?

          Comment


            #6
            Minä laskisin kuluiksi vielä hakemisen aiheuttaman menetyksen palkallisista työtunneista, eli viikosta tulee vielä jotain menoa. Alkaa äkkiä olemaan samoissa hinnoissa kuin mitä hyvämaineiset välitysfirmat ottavat auton tuonnista.

            Tietysti tuonkin voi lomalla tehdä, mutta jotenkin niinku itte kelluu mieluummin järvellä hyvässä sivumyötäisessä kesällä kuin.

            Tässä olisi hyvä rako kunnalliselle virkaihmiselle joka nauttii poliittisen suojatyöpaikan tuomaa asemaa - viikko sairaslomaa stressin takia kerran kuukaudessa.

            Comment


              #7
              niin autonhakureissuni kuluksi tulee n. 450 ?.
              Agentin palkkiota ei lasketa kuluihin ?

              Comment


                #8
                Kuluihin voi laskea vielä takakontti täyteen kaljaa.
                2 lavaa saa kympillä ja 20 lavaa mahtuu vielä järkevästi eli n. 100e...

                Comment


                  #9
                  Kiitoksia kommenteista.
                  Tämän ketjun aloitusjuttu oli varmaankin alunperin aiheeltansa väärässä ketjussa. Selityksenäni on se, että "Varokaa kusetusta" -ketjun jutut menivät melko yleiselle tasolle liittyen auton hakemiseen ulkomailta, taisipa siellä olla jotain kertomuksia erilaisista hakureissuista. Tässä vaiheessa keltanokkana unohdin alkuperäisen aiheen ja intoa täynnä täräytin oman tarinani palstalle.
                  Mutta itse aiheeseen: Kaikkia kuluja en varmaankaan ole osannut laittaa laskelmaani. Esim. agentin kuluja ei ole laskettu, mutta uskon, että agentti pystyy paremmin neuvottelemaan auton hinnasta ja laitattamaan sen tarvittaessa asialliseen kuntoon, teettämään mahd. huollon, hihnan vaihdon, talvipyörien vanteet jne. sekä hoitamaan tarvittavan paperisodan. Ja itse maksan sovitun kokonaishinnan. Näin ainakin homma toimi kaverini hakiessa auton Reisingilta.
                  Työajan menetystä en laskisi kuluksi, sillä ainakin minulle matka on lomaa, jota odotan kuin pikkulapsi joulua. Saksanmaan halvat kaljat ja muut lasikantiset laulukirjat kuuluvat pakollisiin hankintoihin, jotka eivät aiheuta lisäkuluja vaan silkkaa säästöä;=)!
                  PS. A4 2,5 TDI Q:n (vm. 2003-2004) etsintä on käynnistynyt, mielenkiinnolla odottelen tuloksia.

                  Comment


                  • #10
                    On suunnitelmissa hakea seuraava kulkupeli Saksasta, mutta tuntuu olevan vaikea, ellei mahdotonta saada kontaktia saksalaisiin myyjiin sähköpostitse.. Soittaa en ensimmäiseksi viitsisi, koska kirjoitettuna on kuiten mukavampi saada faktoja autosta. Kyseessä on siis ihan merkkiliikkeet ja kielenä englanti, liekö tuo viimeinen sitten vastauksia karsiva tekijä??

                    Miten olette itse hoitanee yhteydenpidon Saksaan päin ja oletteko törmänneet samanlaisiin vaikeuksiin?

                    Comment


                      #11
                      Huomasin saman, että järkeviä vastauksia (eli ei mitään automaattisesti generoituja soopaviestejä) oli vaikeahko saada. Samoiten mitään yhteyshenkilön eemeliosoitetta.

                      Mutta kyllä noissa liikkeissä silti bisneksen päälle ymmärretään, eli kyllä sieltä yleensä jonkun englanninkielentaitoisen saa langan päähän. Yleensä joku export-osasto tjms. Sen jälkeen on mahdollista herättää ostajana sen verran mielenkiintoa, että alkaa meilitkin kulkea.

                      Comment


                      • #12
                        Jos löydät hyvän auton hyvään hintaan niin ainakin ensimmäinen kontakti myyjään on käytännössä pakko hoitaa soittamalla. Paikalliset ostajat nimittäin soittaa ja hyvät yksilöt menee nopeasti. Ei ne saksassa lue emailia koko ajan... Jatkokontaktit sitten emaililla. Ja myyjät tuppaa saamaan Mobilen ja Autoscoutin kautta hemmetisti emailia niin viestisi hukkuu muiden joukkoon helposti. Eikun vaan soittamaan. Ei ne englantia karsasta...

                        Comment


                        • #13
                          Mulla olis tuttava välittäjä saksassa. kyselin että pystyskö se toimittamaan autoja nytten. Välittäjä on erittäin hyvä ja luotettava. Meille on hommannut 6autoa saksasta. Ottakaa yhetyttä privalla niin kerron hänen yhteystietonsa. Hänen kanssa kommunikointi pelaa maililla ja puhelimella

                          Comment


                            #14
                            Tosiaankin kannattaa käyttää jotain luotettavaa välittäjää, josta on paljon positiivista palautetta ja asian osaava jobbari, kyllä tarkistaa tavaran ennen kuin tuo mitään. Nimittäin nuo hakureissukkaan ei oo mitää ihan ilmasia, jos ei ota kyseistä reissua lomailun kannalta, ja silloin sen tuonti ei ihan vkl aikana onnistu. Nimimerkillä tuli melkein samoihin hintoihin, kuin välittäjän kautta olisi tullut...

                            Comment


                            • #15
                              Välittäjää käytin minäkin. Kerrassaan mainiota kun toinen hoitaa kaiken puolestasi ja härmäksi soittaa tilannekatsauksia sulle.

                              Ainoa miinukset (ja ehkä ne jännittävimmät asiat) välittäjän käyttämisessä on, että auton näkee ensin kerran vasta Suomessa ja toinen on se rahaliikenne.

                              Mutta kun tuon prosessin on kerran käynyt läpi välittäjän kanssa ja kaikki mennyt mutkattomasti, niin on kiva käyttää samaa välittäjää uudemman kerran.

                              Comment


                                #16
                                ja toinen on se rahaliikenne.
                                Ai sä kuljet mielummin pitkin saksan maata 20keur käteisenä repussa? ;)

                                Comment


                                • #17
                                  No, meinasinkin loppukaneetiksi laittaa, että ei se ole kyllä kiva käppäillä käteiset munissakaan tuolla maailma.

                                  Eli en, kun en ite meinaa hakea autoa koskaan ainakaan Saksasta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Rahojen kanssa liikkumisesta...

                                    1,5kk sitten hain Tukholmasta tuon A6:sen. 14.000eur "takataskussa" Tukholman päärautatie aseman Forexille jonne olin varannut rahat etukäteen. Tiskillä seläntakana 1m päässä serbit kuikuilee kolmea 5cm SEK nippua mitä mulle ollaan antamassa. Coolisti vaan SEK:t reppuun ja yksin reppu selässä vastapäiselle Mäkkärille syömään. Ei niin mukava fiilis. Siitä sitten turkkilaisen taksikuskin matkassa auton myyjän luokse... Kaikki meni hyvin loppupeleissä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitoksia näkemyksistä. Laskeskelin tuossa, että jos kaikki menisi putkeen niin reissusta voisi selvitä huomattavasti halvemmalla, kuin käyttämällä välittäjää. Paras tarjous tähän mennessä on 1500,-

                                      Ruotsista olisi tietysti helpompi lähteä hakemaan, mutta haun kohde on sellainen, että lahden takana valikoima on aika vaatimaton ja hinnat korkeammat kuin Saksassa.

                                      Otan toki myös vastaan ehdotuksia hyvistä ja edullisista "diilereistä".

                                      Comment


                                        #20
                                        Mulla oli TT:n reissu karvan alta tonnin, toki lennot teki karhunosan, kun ei Ryania pystyny käyttämään. Sitten toki ainahan noita tuliasiakin jää käteen... tosin mulla jäi auton koon takia aika vähäsiksi :) , että siitä voi vähä miettiä, että onko toi 1500e kallis, jos se esim se eka auto ei olekkaan aivan toivotun kaltainen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hyvä kommentteja ja näkemyksiä.

                                          Aikaa ja hermoja säästää jos antaa välittäjälle homman hoitoon.

                                          Elämyksiä ja kokemusta tuo kun itse hakee, ja ehkä pääsee halvemmalla kuin välittäjän puoleen kääntyen. Tosin ite ku tekee, niin saattaa tehdä jotain virheitä, mutta niistähän oppii ja kokemus karttuu.

                                          Olikos Petteri hakemassa kutoskoneista disukka bemaria? Pari kaveria hakenut saksasta moisen, ja yksi kaveri ruotsista. Hinnoissa nyt ei suuria eroja ole ollut. Itseasiassa se ruotsista haettu auto on aika huippu, ja hinta oli edullinen.

                                          Tähän asti mitä on kokemusta ruotsista ja saksasta, niin autot katottuna valmiiksi, ja myyjän kanssa sovittuna milloin tullaan paikan päälle ja kaupat on onnistuneet eikä mitään ns. paskaa ole tullut.

                                          Nopeita, valitettavan nopeita reissuja molemmat, joten siinä ei maisemia ole juurikaan kahteltu ku on painettu tuli perseen alla pitkin teitä, että ehtii laivaan. :)

                                          Mutta edelleen, jos vähäänkään on aikaa, rohkeutta ja seikkailunhalua, niin itse vaan matkaan. Vaikka sitten rahat munissa. ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joo 535daT ois hakusessa, pitääpä tutustua (vielä) tarkemmin tuohon Ruotsin tarjontaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              RFC importsin Stefanille kyllä kannattaa soittaa jos Ruotista sattuis löytymään. On valmis ja palvelualtis kaveri.

                                              Comment


                                              • #24
                                                RFC importsin Stefanille
                                                Joo, heidän kauttaan tuli edellinen päristin.. Suht tyytyväinen olin palveluun.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kyllä saksan matkailu menee helpolla seikkailuksi jolloin kukkaro karkaa samaan tahtiin.
                                                  Olen sieltä lukuisia autoja haluaville hakenut.
                                                  Maksuliikenteen sujuvuudeksi pitää rahaa olla mukana. Pankkiliikenne vie pari päivää eikä heti kelpaavia shekkejäkään ole olemassa. Toinen hauska piirre on autojen omistussuhteet kun puhutaan tuoreehkosta kalustosta. Eivät ne ole autoliikkeen omia, rahoitusliikkeeltä tilataan paperit päivän parin toimitusajalla.
                                                  Rekisteröintikuviot tarjoavat vielä oman lisämausteensa, onnistuuko tänään vai ensi viikolla. Tarvitaanko autoon rekisterikilvet Ruåtsin kautta ajoon vaiko vain siirtokilvet Saksan sisäiseen liikenteeseen jne...

                                                  Kauppiaat eivät juurikaan vastaile eemeleihin. Eivätkä liioin autoja varaa pelkillä puheilla. Puhelin on ainoa toimivahko yhteydenottotapa jos jotain haluaa ennakkoon selvittää. Jos ei halua ennakkoselvitellä, kannattaa ottaa seikkailukalenteri mukaan koska mikään ei toimi suomalaisittain sujuvasti.
                                                  Toin viime viikolla kaksi autoa jotka olin molemmat ennakkoon varmistanut jonka myötä rekisteröinnint ja omistussuhteiden vaihdot sujuivat heti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Muutamia omakohtaisia kokemuksia auton hakemisesta Saksasta, olen hakenut itselleni ja muille muutamia kappaleita.

                                                    Oliver on oikeassa, helposti ilman kunnon suunnitelmaa, homma alkaa menemään kalliin puolelle.
                                                    Itse hoitelen homman seuraavanlaisella kaavalla, minulle tulee "tilaus" autosta (en lähde hakemaan mitään Ford Escorttia, paitsi isolla rahalla, yleensä autot ovat hieman erikoisempia). Selvitän tilaajan kanssa homman mahdollisimman perusteellisesti, esim. sen että väri Ei saa muodostua kynnyskysymykseksi, jos löydetty yksilö/-t muutoin täyttävät kriteerit, on väri helposti muutettavissa mieleiseksi.
                                                    Selvittelen eri vaihtoehdot tilaajan antamien kriteereiden mukaan, esittelen ne tilaajalle, hän tekee ratkaisun, valitsemme 2-5 eri vaihtoehtoa.
                                                    Otan yhteyttä kavereihin, joita on ympäri Saksaa, ja he käyvät auton/-t katsastamassa ja raportoivat mulle. Tuossa vaiheessa tiputetaan vaihtoehdot kahteen(2), mielellään suht lähekkäin olevaan (ei aina onnistu kun etsii hyvää ja sellaista jonka ilkeää tilaajalle toimittaa..). Pyrin saamaan autot varatuiksi kavereiden avustuksella, tai itse olemalla suoraan yhteydessä myyjään (olen käyttänyt liikkeitä, en yksityisiä), yleensä olen onnistunut varauksissa. Edellä kerrottu vaatii nopeaa toimintaa, eli mahdollisuutta lähteä matkaan lähes välittömästi, eivät varaile autoa viikoiksi.. päivä pari kolme onnistunut helpohkosti.
                                                    Painelen paikallle, tsekkaan autot ja teen kaupat paremmasta.

                                                    Siinä Oliver on mielestäni väärässä, ettei maksuliikenne onnistuisi samana päivänä, tarkoitan että jos rahaa siirretään Suomessa pankissa myyjäliikkeen tilille, se näkyy ja toimii muutamssa hetkessä (puhutaan 1/2h - 2h ajasta). Rahaa ei tarvitse mukanaan kantaa, voi toki, ei siinä mitään, ei nykyrahan aikana kummoistakaan pinkkaa tule ku tonneja ottaa...
                                                    Yksityisten kanssa toimiessa tilanne on toinen, ainoa tapa lienee käteinen.

                                                    Rekisteröinnistä puhuttaessa olen myös erimieltä Oliverin kanssa, koskaan homma ei ole kestänyt, odotuksineen, 2h pidempään. Vaikka olen huonon saksan osaavana hommaa hoitanut, yleensä myyjäliike on hoitanut asian ilman kysymistä ja sujuvasti, ilman eri maksua.

                                                    Hyvistä suhteista kaverit/autoliikkeet on homman hoitamisessa hyötyä, onnistuu moni asia jopa sujuvammin kuin Suomessa. Tämä on omaa kokemusta asian suhteen. Onnea auton hakuun!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nyt tarvittaisiin vähän kokemuksia. Millaista on kaupankäynti yksittäisen nahkahousun kanssa verrattuna paikallisen autoliikkeessä asiointiin, varsinkin jos ei tuo komentokieli taivu järin hyvin?
                                                      Tuli pyörähdettyä Köln-Düsseldorff -akselilla muissa merkeissä ja jäi paikallisista vähän penseä maku.. Onko ulkomaalaisiin suhtautumisessa alueellisia eroja?

                                                      Miten muuten nuo hinnat, onko ne kuinka kiveen lyötyjä vai tarviiko niistä alkaa sotimaan?

                                                      On alkanut jo vähän epäilyttää jo tuo Saksan tarjonnankin laadukkuus verrattuna kotimaiseen, ainakin suhteessa vaadittuun eforttiin. Suorastaa vi.. ottaa päähän jo koko auton etsintäprosessi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Omani ostin yksityiseltä pari kuukautta sitten täältä Bayerista. Soitin huonolla saksan kielellä ja myyjä puhui jopa englantia jonkin verran. Auto oli puhtaana tallissa ja kaikki vaikutti juuri siltä kuin pitääkin. Myyjä keitteli kahvit ja kertoi autosta, jolloin aloimme hieromaan kauppaa. Hinta oli melko alhainen, joten tinkimään en alkanut. Mobile.de:stä tulostetut kauppakirjat täyteltiin ja kaupat lyötiin lukkoon. 500€ vaati takuurahaa, että ostan sen auton. Pisti hieman jännittämään, että miten homman käy mutta ei ollut ongelmia. Piti rahoja odotella Suomen tililtä Saksan tilille. Tuossa oppi, että käteistä kannattaa olla mukana tai ainakin nopeasti saatavilla. Ei mene aikaa odotteluun. Parin päivän rahojen odottelun jälkee sain kaikki dokumentit ja hain kilvet Landratsamtilta. Toki olisi voinut nostaa Visalla mutta ei ollut asian kans kiire.

                                                        Kaikki meni niin kuin sovittiin. Saksan kieltä ei tarvi osata kuin sen verran, että tapaamisen saa buukattua. Minulla tosin taisi olla tuuria myyjän suhteen mutta ihan asiallinen vaikutelma jäi. Muutamaa kävin katsomassa ja paras oli joku turkkilainen jobbari joka jotaki firmojen vanhoja kolaripommeja väitti yksityisten autoiksi. Kuulemma parkissa vain siellä. Valikoimaa riittää, joten kannattaa unohtaa heti, jos jokin alkaa hieman epäilyttämään.

                                                        Varminta on varmaankin sopia seuraavalle päivällä tärskyt Landratsamtilla, jossa edellinen omistaja luovuttaa kilvet ja otat siirtokilvet tilalle. Siinä voi sitten rahat vaihtaa ja hieroa kaupat loppuun. Landratsamtit ovat yleensä auki 8-12 paitsi torstaisin yleensä myöhempään. Viisaammat voi kertoa miten täällä yleensä toimitaan mutta tässä yksi esimerkki. :)

                                                        Autolla ikää 11v ja kunto yllätti positiivisesti. Ei oltu fiksailtu ja näki, että siitä on aina pidetty huolta. Huonokuntoisia varmasti yritetään tyrkyttää etenkin ulkolaisille.

                                                        Edit: Muutaman kuukauden kokemuksen perusteella ainakin suomalaisiin suhtautudutaan todella hyvin täällä päin (Bayer). Ei ole ongelmia ollut.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuli pyörähdettyä Köln-Düsseldorff -akselilla muissa merkeissä ja jäi paikallisista vähän penseä maku.. Onko ulkomaalaisiin suhtautumisessa alueellisia eroja?
                                                          Tai ihmis/liike kohtaisia eroja, itellä jäi tuosta alueesta kiva fiilis. Tosin olin etukäteen jutellut tovin tämän yksityisen myyjän kanssa. Oli niin kiltti, että hoiti kaikki paperityöt etukäteen ja vaihtoi pysyvät kilvet väliaikaisiin, siirtoa varten. Ja kommunikointi oli ihan lontooksi, kun meikäläisen saksantaito rajoittuu about hydrauliikka-alaan :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuli pyörähdettyä Köln-Düsseldorff -akselilla muissa merkeissä ja jäi paikallisista vähän penseä maku.. Onko ulkomaalaisiin suhtautumisessa alueellisia eroja?
                                                            Ite hain muutama vuosi sitten auton tuolta seudulta, ja silloin jäi ainakin tosi hyvä fiilis paikallisista.

                                                            Itellä oli lento tosi reilusti myöhässä ja se pisti suunnitelmat (majoitus, vuokra-auto, ym) sekaisin. No auton myyjän ehdotti, että hän tulee noutamaan mut kentältä (hakumatkaa 50km/suunta) ja majoittaa omaan kotiinsa. Illalla he vei mut vielä kaupungille illallistamaan. Sitten hän otti seuraavan päivän vapaaksi töistä ja kiersi mun kanssa päivällä hoitamassa kaikki tarvittavat paperihommat kun oltiin todettu auto sellaiseksi mitä puhelimessa oli puhuttu. Joulukorttikin tuli vielä seuraavana jouluna...=)

                                                            Tollaisen käytöksen perusteella itelle ainakin tuli mieleen heti, että autossa on joku hyvin pahasti vialla, enkä pääse sen kanssa edes satamaan asti. Mut ihan toimiva peli oli sen pari vuotta mitä oli itsellä, ja ilmeisestikin vielä seuraavallakin, kun se meni klubilaiselle. No eipä taida enää käydä tollaista tuuria ulkomaan autokaupoissa...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X