Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja ttenhunen Näytä viesti
    Onko Tesla 3:n omistajilla ollut noita Tekniikan Maailman kertomia yllätysjarrutuksia?
    Kyllä niitä esiintyy silloin tällöin. Sen kummempia vaaratilanteita ei ole syntynyt, kun ajan vakkari/AP päälläkin niin, että oikea jalka lepää menopolkimen päällä, eli tällaisen "haamujarrutuksen" vaikutuksen pystyy kumoamaan nopeasti. Enemmänkin ne ärsyttävät esiintyessään. Niitä tulee ehkä 1 krt/kk.

    Nyt pari viikkoa Tesla on ollut tallissa, kun talouteen tuli sähkövolvo. Erittäinkin miellyttävä laitos ajella. Kulutus on korkea, mutta ei se oikeasti haittaa, koska akun koko riittää minulla helposti päivän ajoihin.

    Comment


      Haamujarrutuksista, niitä oli todella paljon 2019 kesällä, aina softaversiosta ja ajotilanteesta, karttadatasta yms johtuvia ilmeisesti. Tämän hetken softalla aika harvoin iskee. Samoin talvikelissä oli jossain vaiheessa tolkuttoman huono se autopilotti, eikä suostunut menemään edes vakionopeudensäätö päälle. Tällä hetkellä toimii hyvin osin lumisillakin teillä, eikä ole kovin herkkä lumisateellekaan. Tosin ajaa kaistan keskellä, ja välillä pakko ohjata manuaalisesti, kun puhdas ajoura voi olla ihan muualla kuin siinä keskellä kaistaa.

      Täytyy myös sanoa, että Teslan automaattinen hätäjarrutus pelasti tuossa muutama viikko takaperin yhdeltä peltikolarilta. Oli lapsen kanssa huomio kiinnittynyt hetkeksi muualle ja edessä söhläiltiin rampilta tullessa, auto piippasi ja alkoi hiljentää ajoissa.
      Viimeksi muokannut Killeri; 20.1.2021, 12:05. Perustelu: asia selvä.

      Comment


        4G 3.0BiTDI kun tekee päästöpäivityksen, niin on jopa autoa vaihdettu kun vaihteiston toiminta muuttuu. Sähköautossa muulle liikenteelle vaarallinen ominaisuus => vähän vaan ärsyttää. Provo? Kyllä.

        Comment


          Ei antanut enää muokata vanhaa. Lisätään että odotan innolla ID4 saapumista ensi kuussa, katsotaan paljonko jaksan hypettää tai moittia sitä kun en itse sillä juurikaan aja.

          Comment


            Vaarallinen? Perässä roikkuville?
            ...Tilanne ei ollut vaarallinen, mutta kuljettajalle se tuli yllätyksenä.

            Takaa tullut Audi-kuski ryhtyi liikenneopettajaksi. Seuraavien 300 metrin aikana hän kertoi äänitorvella, käsimerkein ja valoja vilkuttamalla, mitä mieltä hän oli yllättävästä jarrutuksesta.
            En itse tiedä tapauksia, että haamujarrutus olisi aiheuttanut onnettomuuksia. Ainakin itse olen avautunut monessa paikassa noista haamujarruista, silloin kun olivat pahana. Ja pitänyt tosi yllättävänä, että Teslan kontissa uskalletaan roikkua, hyvä että tästä nyt perinteinenkin moottorimedia uutisoi, vaikkakin se isoin ongelma meni jo. Nyt kun miettii, niin olen kyllä ollut Audinkin kyydissä haamujarrutilanteessa.

            Olenkin nyt alkanut funtsia, kun tuli kerrankin aiheellinen jarru, että onko minunkin suun soitto haamujarruista ollut turhaa. Montako haamujarrua on ok, jos yksi onnettomuus vältetään? Tuotahan näitä systeemejä työkseen kehittävät joutuvat varmaan miettimään, ihan kaikissa automerkeissä. Niinkuin TM:n artikkelissa mainitaan, ei ole ihan uniikki ongelma, tai liity mitenkään sähköiseen voimalinjaan.

            Comment


              Jos tekee tuollaisen hätäjarrutuksen ilman syytä niin onnettomuustilanteessa se ei todellakaan automaattisesti mene kuten essonbaarin tietäjät sanoo "peräänajajan vika". Itse asiassa löytyy käräjäoikeuden tuomioita joissa on jarrutettu vaikka ketun, jäniksen tai vastaavan pieneläimen takia jonka seurauksena sattunut kolari. Näissä on syyllisyyttä jaettu sitten kaikkien osapuolten kesken, logiikalla että pienempää onnettomuutta väistämällä on aiheutettu isompi onnettomuus. Näihin peilaten, jos jarruttaa tyhjällä tiellä heinikon varjon takia hätäjarrutuksen niin ei siinä ole toimittu ollenkaan ennakoitavuusperiaatteen mukaan ja mahdollisessa onnettomuustilanteessa on aivan turha mennä auton taakse piiloon. Samaan aikaa on tietenkin totta sekin että auto pitää saada pysähtymään tien näkyvällä osuudella eikä peräänajajakaan milloinkaan syytön ole.

              Tuossakin TM jutussa, jos takana tulijoillakin olisi samanlainen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä käytössä niin onnettomuuden mahdollisuus lähestyy nollaa. Varmasti kaikki passiiviset ja aktiiviset turvajärjestelmät ovat kokonaisuutena enemmän turvallisuutta lisääviä kuin vähentäviä. Sitä vaan ei poista mikään määrä tekniikkaa että loppupelissä kuljettaja siitä autosta on kuitenkin aina vastuussa. Mielenkiintoista tulee olemaan mihin päätökseen oikeusasteissa lopulta päädytään kun jatkossa nämä kehittyneemmät ajoavustimet yleistyy ja väistämättä jonain päivänä aiheutuu jokin onnettomuus.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                Noh, nyt on pakkanen jäädyttänyt myös sähköautokeskustelun. Minua ainakin kiinnostaisi todelliset kokemukset -30c kelissä. Miten paljon pakkanen tiputtaa käyttösädettä, miten lataus onnistuu ulkona kovissa pakkasissa ja onko mitään ongelmia ollut sähköautojen kanssa ?
                Nyt ekat kunnon pakkaskokemukset Passatista. -24 ja -22 astetta ollu pakkasta parina aamuna. Auto johdossa, akut lämmitetty ja ladattu täyteen niin bensamoottori käynnistyi kun laittoi virrat päälle. Pienen ajon jälkeen siirtyi sähkölle, 13,3 kWh akku täynnä niin -24 asteen pakkasessa range 23 km. Kesällä menee 55-60 km. Ajoakun lämmitykseen menee 6 kWh kun pakkasta se pari kymppiä. Huoltokirjan mukaan sähköä ei käytetä ollenkaan kun ulkolämpötila on -27 astetta.

                Comment


                  Olikohan tämä jo täällä?
                  https://tekniikanmaailma.fi/tmn-team...skujen-kautta/

                  Ei tuo liikkuminen ihan ruusuiselta vielä vaikuta.

                  Comment


                    Kommenteissa oli heti epäilyjä että ei osata käyttää autoa oikein. 95% autoilijoista ei "osaa käyttää autoaan" vaan pelkästään ajaa sillä. Toki Tesla uskovaiset osaa kaikki kikat ja niksit, aivan kuten audihörhöt mutta perus pena ei eikä ole kiinnostunut siitä vaan haluaa vain ajaa, auton pitää toimia ilman kikkoja. Tuo pakkanen nyt toi toki oman mausteensa hommaan ja saa vatkaimen näyttämään huonommalta kuin ehkä on, mutta on tuo kaikkiaan vähän säätöä.
                    Ja nyt sitten heräsin siihen että ensi kesänä ollaan latauspisteiden armoilla kun reissua tehdään, alkoi heti vähän jännittämään.

                    Comment


                      Tesloissa ei ilmeisesti ole lämpöpumppuja? Meidän i3:ssa on sähkövastukset, ei se nyt kylmä ole, joskaan ei hikikään virtaa. Rexittömään on saanu ilmalämpöpumpun, se hönkii kuuleman mukaan sillä tavalla, ettei kireilläkään pakkasilla tarvitse autossa istua pomppa päällä. Mitä tulee kädettömyyteen käyttää autoa oikein, se on varmasti suurin syy miksi lataushybridit ovat tuottaneet pettymyksen. On kovin helppoa, ja itsekin olen siihen "syyllistynyt", ajaa akku tyhjäksi ja jatkaa matkaa bensan voimalla. Eipä se kulutukseltaan silloin eroa tavallisesta polttomoottoriautosta. Rexin kanssa olen huomannut, ettei ole ihan sama miten sitä käyttää. Jos päästää akun tyhjäksi ja ajaa sitten bensalla verrattuna siihen, että pitää rexillä varaustason 75 %:ssa, on bensan kulutuksessa huomattava ero. Tyhjäksi ajetulla akulla rex käy kovilla kierroksilla, koska sen täytyy pitää akku minimivaraustasossa ja samalla tuottaa tarpeeksi sähköä auton liikuttamiseen. Kun asettaa rexin käynnistymään kun varaustaso putoaa 75 %.iin, niin silloin se pääsee paljon helpommalla. Tästä on etua lähinnä silloin kun ajaa niin pitkää matkaa, että akkua joutuisi lataamaan useamman kerran matkan aikana.

                      Comment


                        Kyllä Tesloissa lämpöpumppu on. Model 3 ainakin paremman hyötysuhteen omaava kuin id3. Tämä Tesla Björnin youtube testien perusteella. Siellä on hyvää dataa sähköautojen talvikokemuksista tavan tallaajan näkökulmasta. Björnin videot on myös viihdyttävää ajankulua.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                          Olikohan tämä jo täällä?
                          https://tekniikanmaailma.fi/tmn-team...skujen-kautta/

                          Ei tuo liikkuminen ihan ruusuiselta vielä vaikuta.
                          Kertoo kyllä karua kieltä tilanteesta, ilman teslalaseja tai sähkölaseja päässä kertoo myös siitä, että eipä tarvi miettiä vieläkään pitkään aikaan tätä vaihtoehtoja ns ykköskulkineeksi. Tähän vaikka 10x määrä sähköautoja lisää niin alkaa olla kivaa niissä muutaman auton kattavissa latauspisteissä.

                          Työautoksi voisin jo harkita, kotona tai työssä aina vaan tarvii ladata ja kaupungissa ajoa. Ikinä ei rangen rajoilla vrk ajot jne.
                          Viimeksi muokannut vayne; 23.1.2021, 21:22.

                          Comment


                          • Joissakin automalleissa puhalsi öljyt pihalle, kun huohotus jäätyi pakkasella. Nekin olivat joidenkin ykköskulkineita aikanaan. Minulla ei kävisi enää mieleenkän ostaa krematoriota. Helpointa ja halvinta olisi vuokrata auto reissuille, kuin omistaa se. Perheen ajot ovat pääasiassa 50km:n säteellä kotoa ja sitä on tullut vuodessa sähköllä pian 17 tkm:ä. Toisille lessubussi on tarpeen ja toiset ajaa kusematta yli tuhat kilometriä päivässä. Onneksi en kuulu tuohon ryhmään. Kaksi autoa on kuitenkin välttämättömyys, joten dieseliä menee sitten pitemmillä reissuilla. Toki voi sekin jättää matkalle.

                            Comment


                              Joo niistä laseista kun oli puhetta :)

                              Comment


                                Ongelmana on juuri nuo "kylmäasemat" ne on piilotettu jonnekin ja jätetty oman onnensa ojaan. Nuo latausasemat kun saataisiin huolto-asemien yhteyteen jossa 24/7 valvonta niin saattaisivat pysyä paremmin "pystyssä". Itse olen ottanut ohjenuoraksi, että auton toimintamatkan pitää riittää A:sta B:hen oli keli mikä hyvänsä. Tämä toimii 90% kaikista ajoista, pidemmät sitten muilla vehkeillä. Tämä säästää hermoja melkoisesti. Omat kokemus hiukan kuumottavasta tilanteesta, että pääseekö perille on Audi E-tron laitteella Oulu-Siilinjärvi matkalla ja kilometrejä ~300, talvikeli ja juuri ja juuri perille asti meni. Toimintamatkaa sentään luvattu yli 400km kauniilla kesäsäällä...

                                Comment


                                  Meilläkin on nyt pärjätty sillee 1½ autolla kun minä olen ollut pääosin kotona ja rouvallakin työmatkat ja kauppareissut on ehkä 10km päivässä. Kyllä se tossa parinkympin pakkasilla on vaan ihan järjetöntä repiä kylmä polttomoottori käyntiin, ajaa viis minuuttia palellen ja sammuttaa se taas 8 tunniksi. Sähköautolla ei tarvisi murehtia esilämmityksistä, ajon aikaisesta lämmityksestä tai akun riittävyydestä yhtään vähääkään ja sitten tosiaan jos tarvii lähtee vetään joku Laatokan ympäriajo niin lähtee vaan eri autolla. Polttiksella tarvii saada joko se defan johto kiinni lämmitystolppaan joka on ihan yhtä iso homma kuin laittaa sähköauto lataukseen tai käyttää webastoa joka taas noilla ajoilla toimii noin kaksi päivää kunnes käy niinkuin sähköautoilijalle ja alkaa stressaamaan koska on akku tyhjä.

                                  Ainut este on, että on myös aivan järjetöntä sijoittaa halvimmillaankin 15-20k€ johonkin kunnolliseen hybridiin tai vielä vähän enemmän täyssähköön kun käyttö on niin pientä tällä hetkellä ja silläkin rahalla voi tehdä vaikka lämmitysjärjestelmän remontin pirttiin. Ajetaan siis toistaiseksi jatkossakin noilla vanhoilla tonnipommeilla, muutaman kerran päivässä kylmästä käynnistellen ilman että koskaan käy moottori edes normaalilämpöiseksi asti ja bensaa palaa. Jospa taas olis pakolliset ajot vaikka sen 100km päivässä niin ei tulisi kyllä mieleenkään ajaa polttomoottoriautolla. Jos pakollista ajoa olis 300km päivässä tai yli niin ei tulisi mieleenkään ajaa sähköautolla.

                                  Comment


                                    Tämähän on perinteinen "valitaan kulkuväline tarpeen mukaan" ongelma, jossa osa porukasta ei millään ymmärrä että sähköauto/polkupyörä/julkiset/valitsemasi vihan tai rakkauden kohde ei sovi kaikkeen liikkumiseen, kaikille. Eli yksinkertaisuudessaan, sähköauto ei sovi ainoaksi autoksi niille joilla on tarve päästä se pitkä matka kerralla ja tarvittaessa yllättäenkin. Eikä sähköauton tarvitse tällä hetkellä siihen tarpeeseen vastatakkaan ollakseen joillekin se oikea auto.

                                    Comment


                                      Juu tämä on totta, jokaiselle kulkineelle on omat hyvät käyttökohteensa. Sähköllekin esim. tuon linkin artikkelin kohdalla suht selvä, missä sen käyttö on kohdallaan nykysuomessa, vähän kuin Hopsis tuolla jo sanoi. Enkä näe tohon parannusta pitkään aikaan, kun sähköautojen määrä sen kuin kasvaa ja infra ihan hukassa edelleen.

                                      Tämä sähkö on vaan niin kuuma peruna monelle käyttäjälle, ettei tuota asiaa vaan voi nähdä noin ja tyrkytetään jumalana kaikkiin käyttötarkoituksiin.

                                      Kotona ja töissä vain lataus, niin aivan voittaja valinta ja jos pelimerkit riittää kunnon vehkeeseen. Ainakaan itsellä ei mielenkiintoa ajella jollain hinnat alkaen kopilla, joka kiinnostaa kuin kasa kiviä :)

                                      Comment


                                        Mjooh, vähän samat ajatukset kuin kaimalla edellä. Ihan sama mikä voimalinja autossa on, varusteet ja mukavuus pitää olla kunnossa. Ja silläpä niitä uusia sähköautoja toivoisikin nyt vaan mahdollisimman paljon näkevän uutena kaduilla että on sitten viiden vuoden päästä ehkä minunkin rahapussilla jo mahdollista ostaa.

                                        Comment


                                          Ei se ole tyhmää ostaa sadan tonnin autoa, mutta se on tyhmää jos siihen laittaa kaikki rahansa. Ne autoon sijoitetut rahat pitää olla valmis ja myös varaa menettää, kun varsinkin tuossa hintaluokassa arvo laskee muutamassa vuodessa suomalaisen palkansaajan keskimääräisen vuosiansion verran. Tuosta minunkin hinnat alkaen -kopista oli saksassa arvo tippunut kolmessa vuodessa 50%. Melko halpa, melko uusi ja olemattomat käyttökulut, kyllä siinä minun ego kummasti taipui.

                                          Comment


                                            No joo nuo hinnan tippumiset käytettynä näyttää sitten aika pidemmässä juoksussa, miten siihen vaikuttaa hirveää vauhtia kehittyvä tekniikka ja uudet mallit.

                                            Onneksi tohon asiaan on saanut osittain tottua jo millä tahansa autolla aina :)

                                            Oma logiikka on edelleen se, jos sähkön ostaa, se on oltava uusi tai lähes uusi. Muissa vehkeissä tuo ei niin rajaava tekijä ole ja siitä se ongelma sitten muodostuukin, ei vielä budjetti ja haluttava malli kohtaa kuin polttomoottori kalustolla :)

                                            Comment


                                              Ymmärtääkseni 2021 vuosimallin Model 3 (ja kaikki Y:t) on varustettu lämpöpumpuille, TM:n käyttötestiauto taitaa olla aiempaa tekniikkaa, eli siinä ei ole.

                                              Onhan tuo Team Teslan matka ollut huvittavaa ollut seurata, itse luen nuo matkakertomukset naureskellen, kieli poskessa kirjoitettuja. Samaa settiä saisi dieselistä kirjoittamalla "lähettiin Lappiin dieselillä ja auto hyytyi täällä Rovaniemelle. Kääk. Essolla kertoivat jostain arktisesta diesel-laadusta. Kääk, miksei aiemmin kukaan kertonut? Nyt pöhötellään tankin pohjaa!" Niin se menee matka-ajossa, että latausverkko latausverkko latausverkko (=se tärkeä osa Teslan toimivuutta ja muiden puutetta teslalaseilla värittyneesti), josko se vähitellen valkenisi lasittomillekin.

                                              Epäilin twitterissä, että TM käyttää tuota klikkijournalismia mainostulojen myyntiin, että saavat liisari-Teslan kk-maksut katettua. Ruokanen piti ajatusta huvittavana, mutta ovathan he klikkauksia tuolla saaneet. :D

                                              Hyvä kun testaavat ja opiskelevat, TM:stä tulee taas luettavampi lehti, kun toimittajilla on perustaidot. Numerossa 2/21 oli ihan kattava ja hyvä artikkeli kotilatauksesta.

                                              Comment


                                                Mutta, kun kattoo noita Krissin ja Björnin norjan ihmemaassa tehtyjä testipätkiä, niin kyllä heilläkin on vähän väliä edessä latauspisteitä, jotka ei toimi. Tai muuten vain ei se lataus vain mene kuin strömsössä. Ja tämä siis merkistä riippumatta. Jotenkin tuntuu tuo infra olevan pahasti keskeneräistä. Siihen päälle se, että latausnopeudet jää melkein puoleen luvatusta, ainoat joilla on suhta flat latauskäyrä 10-80% taitavat olla, possu, audi ja tesla. Pahin kusettaja taitaa olla volvo, P8:ssa lautau luvattu 150kw, jää vissiin 130kw ja sekin vain jossain 20-30 SOCin kohdilla, muuten körötellään 85kw luokassa

                                                Comment


                                                  Joo vasta äsken katselin jotain Tesla-Björnin videota, jossa -25C Model 3 kulutus- ja yöpymistestiä teki. Ionity ei antanut mitään tehoja noissa lämmöissä, taisi olla alle 30kW, olisi se tökkeli pitänyt istua lämpimäksi tai jotain, Teslan oma supercharger antoi ihan normaalisti eli akku oli lämmin.

                                                  Yleisesti merkistä riippumatta, kun akku ei ole lämmin niin lataus on hitaampi. Mutta kun juuri missään autossa pl Taycan ja Performance Testlat ei ole akun lämpömittaria, niin mistäs sen sitten tietää, että eikö ole lämmin vai muu vika? Omalle latausverkolle mennessä Tesla osaa esilämmittää akun, 3-osapuolille ei vielä. Ostovinkki, Performance-mallin etuna on, että voi laittaa sen Ludi+ tilan päälle (max kiihtyvyys), lämmittää akkua käskystä. Ihan sen takia voi perustella itselleen tai vaimolle malliston nopeimman version :)

                                                  Osittain tuossa latauskäyrähommassa on ihan uuden ymmärryksen rakentuminen, ei tuotakaan ongelmaa nyt kannata ylikorostaa. Jos se pikalataus toimii 130kW tai 150kW, niin aikaero on tuskin havaittava. Sitten kun mennään alle 50kW niin onhan se liruttamista.

                                                  Perusongelma (mielestäni) noissa kaupallisissa on se, että käyttökokemus ja latausaika hukataan, kun pitää turata kirjautumisien kanssa. Supercharger toimii aina heti kun sen kytkee, tili on auton kautta olemassa. Eli pistäisivät nyt minimissäänkin sen virran tulemaan heti ja sitten vaikka 5-10 minuuttia aikaa kirjautua, elleivät sovellukseen saa samaa kättelyä rakennettua. Lisäisi toimintavarmuutta kertaluokalla.

                                                  Comment


                                                    i3:een on olemassa appi joka kertoo akun lämpötilan, latausjännitteen/-virran ja -tehon ja paljon muuta. Huomaa kyllä tosiaan, että kun akun lämpötilan on pakkasen puolella, niin lataus alkaa varsin pienellä virralla ja jännitteellä. Kun akku lämpenee sinne +15°C tienoille, niin se alkaa ottamaan virtaa sen mitä auton laturi antaa myöten.

                                                    Comment


                                                      Onko toi oma app vai jokin 3-osapuolen? Jälkimmäisiä kyllä löytyy, kaipailen sitä tietoa näytölle ilman "vagcomia". Vähän voisi verrata auton öljynlämmön mittariin tai jopa jäähdytysnesteen lämpömittariin, aika olennainen tieto.

                                                      Comment


                                                        Eihän nyt BMW sellaisia näytä. Vastahan BMW:n omaan appiin saatiin lataushistoria :)

                                                        Kolmannen osapuolen appi. BT OBD palikka kiinni portissa, niin samapa se vaikkei BMW:n appi olekaan.

                                                        Comment


                                                          Joo näin mä arvelin. Jotta näistä tulisi valtavirtaa, niin pitäisi olla mittaristossa (ja miksei appissa). Tuossa siis se, miten se pitäisi mun mielestä näyttää.

                                                          Comment


                                                            Ei tuo Teslankaan lämpömittari kovin hyödyllinen ole. Vaatii ludicrous+ tilan näkyäkseen ja silloinkin näyttää vain yli 20 asteen lämpötilat. Saisi näkyä aina ja näyttää myös kylmän akun lämmöt.

                                                            Comment


                                                              Just näin, eikä tuotakaan toimintoa ole kuin performanceissa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X