Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Suorituskykykeskustelu saa vähän absurdeja piirteitä kun 4sek 0-100km/h luokitellaan "vähän tuhnuksi". Mutta kai se on jos esinahka ei luiskahda taakse kun kaasun painaa pohjaan.

    Comment


    • Olin päättänyt myydä Audini pois (A3 1.8tq -14) tämän vuoden aikana ja siirtyä joko hybridiin tai sähköön vaikken vielä kauheasti tiennyt mitä edes etsin tilalle. Käväisin koeajamassa toistakymmentä vaihtoehtoa (mm. 330e, S60 T8, E-tron,I-pace), mutta sähköauto vei mennessään (mielestäni) täysin ylivoimaisella voimalinjalla. Päädyin lopulta kukkaroa venyttämällä Model 3 Performanceen eikä ole kaduttanut tippaakaan. Nettikirjoittelun perusteella (vähän tulee dsg ja jakoketju pelottelu vibat mieleen)) tähän ei olisi pitänyt pitkällä tikullakaan koskea, mutta päivääkään ei ole kaduttanut ja laatu on hyvin lähellä entistä autoani. Ei ole yhtään ikävä vaihdelaatikkoja, toimimattomia nelivetoja tai tankkauksia. Kasa hevosvoimia tulee sitten kirsikkana kakun päälle.

      Harmittaa tietysti, ettei Audilla tai muilla saksalaisilla ole tarjota mitään kilpailua tuolla "halpa, mutta kallis" hintaluokassa, mutta parasta olisi pian olla. Toivon mukaan seuraavalla kerralla Audilla olisi jotain tarjottavaa.

      Comment


        Harmillista tosiaan. Mutta huhujen mukaan Audi olisi tuomassa markkinoille jopa 20 täyssähköistä mallia 2025 mennessä ja BMW 9 täyssähköistä mallia. Eipä sillä, i3 vaikka pikkuauto onkin, on minut onnistunut vakuuttamaan siinä määrin, että mielenkiinnolla odotan mitä markkinoille on tulossa.

        Comment


          Tsemppiviesti wmpt, asiaa. Oletko päässyt yhtään radalle (tai talvella) leikkimään track modella? Näyttää tosi hyvältä sen mitä videoilta nähnyt. Sitä kaipaisin omaan, ässä ei anna liiemmin pelleillä. Painavana & isona autona ei kitkarenkaiden kanssa edes uskalla kovin rappailla. Sielun silmin näkee, kuinka sitä nostettaisiin jostain kaukaa ojan pohjalta, talvella tuo massa tuntuu ja kun ei ole esp off, niin kuski on herkästi matkustaja, jos on tilanne päällä.

          Comment


          • En ole vielä päässyt. Sateella ja kitkarenkaiden kanssa hieman testaillut drift modea (tässä saa siis sliderillä valittua portaattomasti etu- ja takamoottorien tehon ja ajonvakautuksen 0-100%) ja kun alavääntöä hyvin on niin ihan hauskaa on ollut. Nelivedon toiminta tuntuu myös loogistelta kun ottaa ajonvakautuksen pois.

            Toivon mukaan talvella pääsisi jääradalle neppailemaan niin näkisi oikeasti miten neliveto vertautuu aiempiin ajamiini autoihin.

            Comment


            • Viikonloppuna tuli sellainen kunnon palautus maanpinnalle sen suhteen, mikä on tavallisen autokansalaisen ymmärrys sähköautoasioista: olimme visiitillä eräässä kauppakeskuksessa täällä etelässä (ilmaiset type2-laturit). Kytkiessäni meidän autoa laturiin, parin parkkipaikan päästä tulee herra haastelemaan ja kyselemään neuvoa. Oli liikkeellä koeajohybridillä ja halusi kytkeä sen laturiin. Tokihan minä annan neuvoja, mutta kyllä ihmettelin kovasti, että miten oli onnistunut autonsa schuko-matkalaturin pistokkeen työntämään laturitolpan type2-liittimeen. Hän vain ihmetteli, että miksi lataus ei käynnisty. Annoin parin minuutin esitelmän aiheesta sähköauton lataus, mutta olettaisin, että suurin osa meni yli ullakon.

              Comment


                Ei tuo poikkea mitenkään tavallisen autokansalaisen ymmärryksestä polttomoottoriautosta sen enempää. Ei "normaali" autolla ajava ihminen ymmärrä autostaan yhtään mitään, ihan sama onko voimanlähteenä sähkö vai polttomoottori. Tankkaus onnistuu ja ehkä renkaiden vaihto, siinä se. Sähkö on nyt uusi erikoinen "lisävaruste" jota ei vielä osata käyttää. Tosin koeajon antaja olis voinut aiheesta opastaa. Ja onhan autossa käyttöohjekirja...

                Comment


                  Onhan sitä porukka onnistunut tankkaamaan bensatankkiin dieseliä ja kai toisinpäinkin, siihen hyvinkin verrattavissa. Termistö on alkuun vaikeaa, mutta onneksi vakiintuu jo nyt. Esim pikalatausstandardiksi muotoutumassa CCS, taas yksi turha nippelitieto ja sovitin vähemmän.

                  Lataussovellusten puolella valitettavasti täydellinen sekasorto edelleen ja pahenemaan päin toistaiseksi. Ei se sinänsä juuri kenenkään arkea haittaa, mutta huomioitava asia, jos vaikka ulkomaille suuntaa eikä pääse superchargereita käyttämään. Osin kotimaassakin haastavaa, nyt on tullut osaan "roaming", eli voi maksaa yhden firman lätkällä toisen verkkoon, mutta puhelinten alkuajoista tuttu ryöstöhinnoittelu valloillaan.

                  Comment


                    Tuo nimenomaan. Ei ihmiset osaa uusia älypuhelimiakaan ladata jos latausliitin vaihtuu erilaiseen mallia vaihtaessa. Sitten ihmetellään miksi kaiken pitää aina muuttua kun on ensin väkisin murjottu vanhalla laturilla uudesta puhelimesta portti paskaksi.

                    Latauspistokkeiden kanssa on kyllä niin paljon sekavaa että edelleen vaan entisestään yhdellä potenssilla korottuu se kotilatauksen pakollisuus. Alkaa olemaan jo useampi juttu julkisuudessa ollut niitäkin joissa henkilö on ostanut plugarin jolle valmistaja lupaa vaikka 1.5L/100km kulutusta ja sitten sillä on ajettu hetki ja todettu että tämä vie 7L/100km. Myyjä ei ole tarpeeksi kertonut eikä ostaja ottanut selvää ja sitten vingutaan kaupanpurkua tai alennuksia. Tai jos ei tää lataantunutkaan 20 minuutissa tyhjästä täyteen niinkun netissä sanottiin vaan tää kestääkin neljä tuntia ladata.

                    Tällaisella autoasioista kiinnostuneiden ihmisten forumilla asia ehkä kärjistyy sinne toiseen ääripäähän kun ihmiset pääosin viitsii ja haluaa tietää siitä oman auton tekniikasta enemmän. Ainahan se on mukavaa tyhmille nauraa mutta sama vitsi käy jossain vaiheessa jo vanhaksi.

                    Comment


                    • Hyvin korostuu esilämmityksen merkitys pakkasella seinästä otettuna. Helposti tuplaantuu keskikulutus, jos pihalla ensin sulattaa ikkunat 7kW/h ja lähtee ajamaan, sekä kevyesti lämmittää samalla. Toki sama se on, miten kotona toimii.

                      Comment


                        Mitenkäs muuten konsernin plugarit, lähteekö niissä esilämmityksen aikana bensakone käyntiin aina välillä jonkun sumean logiikan ohjaamana? Amperan kanssa sitä opiskelin ja jos lämpötilaolosuhteet oli sopivat niin polttomoottori saattoi (ohjekirjan mukaan) lähteä itsekseen käyntiin. Minulla sitä ei ikinä tapahtunut, mahdollisesti sen vuoksi että ajoa tuli kuitenkin sen verran paljon että polttis kävi joka tapauksessa sen verran usein. Tarvikohan se nyt 10 astetta pakkasta vai mikä se raja nyt olikaan ja liittyi myös siihen että moottoria käytetään aina välillä ettei se vallan mene jumiin ja toisaalta polttoaine ei pääse vanhenemaan tankissa.

                        En kuitenkaan uskaltanut tallissa sisällä pitää autoa kun jännitin että jos se tuolla omia aikojaan täräyttää bensakoneen tulille niin kohta on koko talli täynnä pakokaasua. Mulla nyt on lämmin talli jossa esilämmitystä ei tarvi mutta kylmä autohalli/-talli tai muu suoja on varmaan ihan yhtä yleinen vaihtoehto.

                        Comment


                          Esilämmityksen (myös akun) merkitys on kyllä suuri. Nyt kun schuko-johto on ollut rikki pian puoli vuotta (ilmainen latauspiste on muutaman kilometrin päässä), niin en ole kotona lataillut enkä esilämmittänyt. Sanoisin että kulutuksessa on eroa helposti useita kilowattitunteja per 100 km ja nyt ei ole vielä edes kylmä.

                          Comment


                          • Mukavuuttahan se esilämmitys tuo. Sinäänsä se kulutus ei pahemmin kiinnosta ja kotona voi aina ladata. Työlatauksella tosin menee vieläkin kaikki arkiajot (40-80km). Silloin kun menee yli 80km, niin olen välillä piuhassa käyttänyt max.80%, niin ei tarvitse akkua liikaa tyhjentää. Katsotaan jos oikeita pakkasia tulee, niin miten paljon pitää kotilatausta lisätä.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                              "Kuukauden rölli"-arvonimi ansaittu Anssi, 100D menee noin 4s sataseen.
                              On se kumma, kun ei saa oma mielipide poiketa siitä linjasta mitä tänne on hyväksytty. Eiköhän jokainen koe ihan jokaisen asian eri tavalla. Ei se ole vain sitä, että katsotaan jostakin taulukosta asioita.

                              Comment


                                Ei kukaan ole lie kieltänyt olemasta eri mieltä. Mutta ehkä siinä on odotukset olleet liian korkealla, jos 100D:n suorituskyky ei ole tehnyt vaikutusta. Minut on paljon suorituskyvyltään vaatimattomamman sähköauton suorituskyky vaikuttanut siinä mielessä, että se on "normaali ajossa" koko ajan ns. pelialueella ja ilman viiveitä. Toki vääntö alkaa hiipumaan kun kierrokset kasvaa, mutta tehokäyrä on maksimikierroksille saakka suurimmillaan.

                                Kun 80 nopeudesta lähtee ohitukseen niin ei tarvitse automaatin tai käden katsella pienempää pykälää, vaan sitä lähdetään heti ilman arpomisia tai viiveitä. Ei niinkään se suorituskyky, vaan se vaivattomuus, millä kaikki tapahtuu.

                                Ja saa olla siitä vaivattomuudestakin erimieltä.

                                Comment


                                • Itselle ainakin kaupunkiajossa vaivattomuus on mukavaa. Voi ajaa yhdellä polkimella nykimättä ja menee parkkiin heittämällä lähes missä tahansa. Mutta tuo onkin pelkästään tajaamaan suunniteltu.

                                  Comment


                                    Hyppään keskusteluun lennosta. Autona Passat GTE farmari 2020 vuoden malli. Nyt alkaa kertymään kulutusstatistiikkaa niin ajattelin jakaa sitä tännekin. Kotona lataan (eParkking softa ja eTolppa pihapömpeli) schukosta 1300 W teholla. Passatissa tuo latausvirta pistokkeesta on rajoitettu 6 ampeeriin, siksi teho on noin pieni. Esilämmitän webastolla ja verkkovirralla. En vieläkään ole saanut selville logiikkaa kuinka akkujen esilämmitys on toteutettu vehkeessä, huollossa kyselin äijät levitteli käsiiään. Joka tapauksessa akkuja ruvetaan esilämmittämään kun ulkolämpötila on + 8 ja sähköllä ei voi enää ajaa kun ulkolämpötila on -27 astetta. "Tyhjäkäynnillä" ilman esilämmitystä pikkupakkasella kulutus on 5-7 kWh.

                                    Tuossa Passatissa on 13,3 kWh akku, latausvirrat 6 tai 16 A, 3,6 kWh laturi. Päivittäinen pääsääntöinen ajosuorite on 25 km, joka sisältää moottoritietä ja maantietä sekä 2-3 km kaupunkiajoa. Kesällä yhdellä latauksella menee se 60 km, mutta syksyn rapakeleillä sellainen 40 km, tehdas lupaa 56 km. Sähköllä voi ajaa niin kovaa kuin Suomen motarit antavat myöden, ei siis km/h rajoitusta sähköllä ajamiseen.

                                    Syyskuussa keskilämpötila Tampereella latauspaikalla 12,9 astetta, sähköä meni 174,3 kWh, kilometrejä (siis kaikki myös bensaa) 1097 km.
                                    Lokakuussa keskilämpötila 7,3 astetta ja sähköä meni 278,5 kWh, kilsat 932 km.
                                    Marraskuussa keskilämpötila 3,7 astetta ja sähköä meni 296 kWh, kilsat 1729 km.

                                    Bensaa tankattu syyskuussa kerran, marraskuussa kerran, eli karkeasti 100 litraa 95 benzinosia ja 3700 km = 2,66 litraa per satakilsaa. Menikö oikein?

                                    +/- Passatista (lyhyt listaus)
                                    + vääntö sähkömoottorissa, 330 Nm
                                    + pieni kulutus, isot tilat
                                    - kännykällä tehtävät ohjaukset lähtöajat, lämmitykset jne. Volkkari tekee parempia autoja kuin ohjelmistoja, ohjaussofta toimii vaihtelevasti
                                    - tuo latausvirta rajoitettu 6 ampeeriin schukolla, vaikka pellin alla 3,6 kWh laturi, sekä pihassa 3,6 kW antava eTolppa moderneine johdon suojineen yms (auton softasta ei kyetä muuttamaan latausvirtaa se on sen 6 tai 16 riippuen johdosta)

                                    Comment


                                      Volkkari tekee parempia autoja kuin ohjelmistoja, ohjaussofta toimii vaihtelevasti
                                      Sama pätee myös BMW:n kanssa. Connected pääasiassa toimii, mutta se on vähän raakile siihen nähden, mihin siinä olisi potentiaalia.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja Puha Näytä viesti
                                        Syyskuussa keskilämpötila Tampereella latauspaikalla 12,9 astetta, sähköä meni 174,3 kWh, kilometrejä (siis kaikki myös bensaa) 1097 km.
                                        Lokakuussa keskilämpötila 7,3 astetta ja sähköä meni 278,5 kWh, kilsat 932 km.
                                        Marraskuussa keskilämpötila 3,7 astetta ja sähköä meni 296 kWh, kilsat 1729 km.

                                        Bensaa tankattu syyskuussa kerran, marraskuussa kerran, eli karkeasti 100 litraa 95 benzinosia ja 3700 km = 2,66 litraa per satakilsaa. Menikö oikein?
                                        Huvikseen laskin noita sähkönkulutuksia,
                                        syyskuu 158Wh/km
                                        lokakuu 298Wh/km
                                        marraskuu 171 Wh/km

                                        Isoja vaihteluja ja kulutukset joko keskikokoisen tai ison täyssähkärin tasoa, päälle sitten vielä se 100 litraa bensaa. Kevyempi auto ei näy kulutuksessa positiviisesti vrt täyssähkö. Mutta onhan tuo suhteessa normiautoon edullista etenemistä, piuhaa saa vaan kytkeä ihan jatkuvasti.

                                        Comment


                                          Latausvälien tiheys on pienen akuston murhe. Mun i3:ssa on 18.8kWh käytössä ja näin "talvikeleillä" se riittää reilun 100 km etenemään. Kesäkeleillä pääseekin sitten 140-150 km samalla energiamäärällä. Joka päivä saa olla siltikin lataamassa.

                                          Comment


                                            Mutta eihän tuossa latauksessa ole ongelmaa, jos sen saa kotona/ töissä suoritettua eikä tarvitse norkoilla ilmaisilla tai maksullisilla asemilla odottelemassa. Eli ei tarvitse käyttää omaa aikaa siihen lataamiseen odottamalla kahvilassa.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 30.11.2020, 11:35. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                            Comment


                                              Samahan se olisi, jos joka bensiksellä kävisi tiruttamassa tankin täyteen, paitsi että niillä piuha kiinni ja maksaminen helpompaa. Ei sekään ole ongelma, mutta lapa pystyyn kuka haluaa alkaa harrastamaan huvikseen.

                                              Comment


                                                Ei lataamisessa olekaan ongelmaa kun voi päivittäin kotona/töissä ladata. Eikä siinä muuten mitään mieltä olekaan. Mutta ajattelutavassa täytyy tehdä iso muutos jos haluaa optimoida hinnan vs. akuston kapasiteetin. Se on vähän sama kuin jos ostaisi auton sen kokoisella tankilla, jonka tilavuus vastaa keskimäärin päivittäistä ajosuoritetta. Mutta toisin kuin bensa-/dieselautoissa tankin koolla, sähköauton akuston koolla on melko suuri vaikutus auton hintaan ja se on sellainen seikka, joka pistää harkitsemaan minkä kokoisella akustolla autonsa haluaa. Tosin nykyään kun uutta sähköautoa ostaa, niin alkaa olla autossa kuin autossa yli 300 km toimintasäde, jolloin se varmasti riittää päivittäiseen käyttöön useimmille, eikä tarvitse olla edes joka päivä lataamassa.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                                  Samahan se olisi, jos joka bensiksellä kävisi tiruttamassa tankin täyteen, paitsi että niillä piuha kiinni ja maksaminen helpompaa. Ei sekään ole ongelma, mutta lapa pystyyn kuka haluaa alkaa harrastamaan huvikseen.
                                                  Kuten sanoin, jos lataukset onnistuu niin ettei tarvitse mennä huoltikselle niin ihan sama mikä on tolppien väli. Bensauton joutuu joka tapauksessa aina tankkaamaan huoltiksella.
                                                  Viittasin siis Jannen lauseeseen " joka päivä pitää olla lataamassa". Tämä siis ei ole ongelma ainakaan itselle, eikä siis ilmeisesti Jannelle, koska sen voi tehdä kotona nukkuessa tai töissä töitä tehdessä eikä essolla kelmusämpylää syöden ja seisonutta kahvia juoden, tietty ABC hintaan.
                                                  Jos autolla pitää ajaa 700km aina putkeen niin sitten ei tietenkään 100km rangella oleva sähkis ole oikea valinta.

                                                  Comment


                                                    Taitaa olla väärinkäsittämistä ilmassa. Päivittäin kotona lataaminen on tuttua puuhaa eikä ongelma. Mutta jos joka kauppareissulla pitää alkaa piuhaa kaivella niin ei kiitos, tuossahan puhe oli lataushybridistä, jolla pääsee varovasti ajaen joitain kymmeniä kilsoja patterin voimalla.

                                                    Comment


                                                      Niin taitaa olla mutta antaa olla.

                                                      Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                                      . Mutta toisin kuin bensa-/dieselautoissa tankin koolla, sähköauton akuston koolla on melko suuri vaikutus auton hintaan ja se on sellainen seikka, joka pistää harkitsemaan minkä kokoisella akustolla autonsa haluaa. Tosin nykyään kun uutta sähköautoa ostaa, niin alkaa olla autossa kuin autossa yli 300 km toimintasäde, jolloin se varmasti riittää päivittäiseen käyttöön useimmille, eikä tarvitse olla edes joka päivä lataamassa.
                                                      Tämä on totta. Eikä se lisä range ole kuitenkaan satoja kilsoja lisää mutta hintaa voi olla useampi tonni.


                                                      Comment


                                                        Miten paljon teillä tippuu range noin karkeasti ottaen ajettaessa moottoritietä vrt. taajama-ajoon?

                                                        Comment


                                                          150km taajama-ajoa ja 100 km moottoritietä.

                                                          Comment


                                                            Sama suhdeluku T-merkkisessä. Näissä sähkäreissä jännästi kaupunkikulutus minimaalinen vrt vauhdikkaampi maantieajo, tuntuu että koko päivän voi nurkka-ajoa harrastaa eikä virta lopu. Tosin jos on talvella pätkäajoa, niin toistuva lämmitys syö kyllä rangea.

                                                            Moottoritieajosta, nopeudella tosi iso merkitys. Kesänopeuksilla (+ rikesakkoraja=139 km/h) kulutus ~300, talvinopeus (+rikesakko = 119 km/h) kulutus ~240. Eli ero noin 20% kun nostaa 20 km/h nopeutta! Tuntuu, että talviaikaan pääsee ajoittain jopa pidemmälle, vaikka kabiinin lämmitys syö energiaa. Tietty tuohon voi sitten itse vaikuttaa ajonopeudella, esim jos virta meinaa loppua niin nopeutta alas ja pääsee perille.

                                                            Ja joo, fysiikan lait ovat samat eli periaatteessa näinhän se menee polttiksellakin. Mutta kun polttiksessa moottorin hyötysuhde yleensä nousee vastaavassa tilanteessa, ja suurempi osa energiasta menee joka tapauksessa lämmöksi, niin tuota ilmanvastuksen potentiaalisesti nousevaa eroa ei huomaa yhtä rajuna.

                                                            Comment


                                                              Kaupungissa sähkäri onkin aivan ylivoimainen. Selittyy paljon sillä että liikennevaloissa paikallaan istuessa tai hitaasti ruuhkassa ryömiessä polttis kuluttaa koko ajan ainetta, start-stop auttaa toki tähän jos autossa sellainen on. Sähkäri ei parkissa kuluta käytännössä mitään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X