Minä ilmoitin Up!:n vakuutuksen hinnan, kun vakuutuksista keskusteltiin. Tiedostan kyllä erittäin hyvin, että ei ole premium :) Mutta on kuitenkin oikea sähköauto, vaikka kippo onkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Meillä oli "roadtrippi" Siuntio->Kuopio->Oulu->Luosto/Pyhä (perillä erinäistä ajelua) ->Oulu->Jyväskylä->Siuntio. Kyydissä 4 henkeä, auto täyteen pakattu ja perässä vielä Thulessa kaksi isoa sähköfillaria poikittain. Viikon kokonaiskilometrit 2670, perillä autoa latailtiin 10 ampeerilla lämmitystolpasta "ilmaiseksi" ja kotona "tankki täyteen" omasta laturista. Ilmaiset Supercharging-kilometrit ovat loppu, joten kaikki reissun päällä tehdyt lataukset olivat maksullisia. Sähköön meni rahaa n. 100 euroa (sis. kotilataus) ja 100 ajokilometrin hinnaksi tuli 3,80 e. Toisin sanoen pitkän matkan ajaminen ei sähkärilläkään ole ilmaista, mutta tällaisellä isoakkuisella kuitenkin sen verran huoletonta, että sähkön riittävyyttä ei tarvitse murehtia. Referenssinä, jos ajomatka olisi vain 500-600 km ja perillä olisi kotilatausmahdollisuus, niin reissun selviäisi yhdellä latauspysähdyksellä ja tämä laskisi €/100km -hintaa reilusti. Kumpaankin suuntaan mentiin periaatteella, että "matkustajat eivät odota autoa", eli joka kerta, kun pysähdyspaikassa oli otettu vessatauot, kahvitankkaukset yms., niin auto irti laturista ja matkaan. Auto oli siis matkustajia nopeammin valmis jatkamaan.
Varsin paljon nuo poikittain olevat fillarit lisäävät kulutusta: 100 km/h -> 230 Wh/km ja 120 km/h -> 275 Wh/km (ilman fillareita 100 km/h kulutus olisi alle 200 Wh/km). Koska perillä ajeltiin ilman Thuleakin, niin kokonaiskeskikulutukseksi muodostui 206 Wh/km.
Autona siis Tesla M3 P3D- 19" renkailla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viestiKk-eriä, leasing vs. oma jne. kustannuksia miettiessä, niin onko näissä sähköautoissa tosiaan päälle 3k vuodessa pelkät vakuutusmaksut? Olin TM:stä lukevinani, että pikku Kia:n pelkät vakuutusmaksut on reilusti yli 3k vuodessa? Nehän tulee leasingissäkin vielä päälle.
Mulla vakuutus Pohjolassa, Teslan liikennevakuutus on noin 950€ ja kasko noin 2000€ per vuosi ennen bonareita (80% ja 50%), jää siis maksamaan noin 1300€. Ei oikeastaan eroa aiempaan A6 tai S4 vakuutuksiin, vaikka auto on kalliimpi.
Comment
-
Olisi kisaa tarjolla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiTäydellä akulla olisi mukava haaste syksylle. Tosin kärryllä pitäisi auto tuoda kisaan, kun ei ole latausta mainittu ennen kisaa.
Comment
-
Niille ketkä luki sähköautojen vakuutushinnoista TM:stä, niin oli pari päivää sitten oikaistu virhe alkuperäisessä artikkelissa.
Oikaisu TM:n sähköautovertailun kaskovakuutuksien hinnoitteluun – Hinnat ovat oikeasti ihan samanlaisia kuin muissakin samanhintaisissa autoissa
TM:n sähköautovertailussa (15/2020) oli liian korkeat vakuutushinnat. Ne oli virheellisesti laskettu 20-vuotiaalle kuljettajalle. ”Ihan oikeesti aikuisille” sähköauton vakuuttaminen ei sen sijaan ole poikkeuksellisen kallista.VAKUUTUKSET Kaskovakuutuksen hinta sähköautolle (€/v) Lähitapiolan Laaja Kasko 70 %:n bonuksella Kilpaileva yhtiö, vastaavat tiedot Kuviteltu 20-vuotias, pääkaupunkiseutu (vertailu TM 15/2020) Todellinen 42-vuotias, Kuopio (kirjoittaja itse) DS 3 E-tense 2 454 838 615 Hyundai Kona Electric 2 714 932 633 Kia e-Soul 3 597 1 041 701 Mini Cooper SE 2 400 814 633 Renault Zoe 2 345 809 586 Autovertailussa vakuutushinnat laskettiin epähuomiossa liian nuorelle omistajalle. Keski-ikäisellekin sähköauton vakuutushinnan kilpailuttaminen voi olla tuottavaa.
Comment
-
Ei ole. Sen takiahan tuo on korjattu.
Jutun todellinen sanoma kai kuitenkin on että ei ne sähköautot tai hybridit sen kalliimpia ole vakuuttaa kuin muutkaan saman ikäiset autot, käyttövoimasta riippumatta. Teslan hinnoista en tiedä, voi olla että joka yhtiöstä ei edes saa vakuutusta sellaiseen mutta toisaalta sama tilanne on muidenkin erikoisempien kuten vaikka Porschen kanssa.
Comment
-
Teslan kanssa on tosiaan paljon hajontaa yhtiöstä toiseen. Meillä tuli nyt vuosi täyteen ja kilpailutin vakuutukset, kun OP-Pohjolan ensimmäisen vuoden "erikoisalennukset" päättyivät, mutta eipä sitä kannattanut vaihtaa mihinkään muualle. Liikenne+kaskovakuutuksen vuosihinnaksi jäi 925 e (M37, Siuntio, kummassakin vakuutuksessa on maksimibonukset ja kaskossa taitaa olla kaikki turvat ruksittuna, pois lukien sijaisauto ja pysäköintiturva). Ottaen huomioon, että pihassa on 10 vuotta vanha A4 B8, missä vuosimaksu taitaa olla jotain 800 e luokkaa, niin ihan on Teslan vakuutushinta jiirissä - ihan jo pelkästään autojen hintaeroa ajatellen.
Comment
-
Schuko-latauskaapeli otti ja hajosi. Täytynee hommata CEE-Typ2 -kaapeli, niin saa suoraan 3~pistokkeesta sähköä ja vähän nopeamman latauksen kotiinkin. Siihen vielä CEE-Schuko -adapteri, niin saa 230V pistokkeestakin sähköä - tarvittaessa.
Vielä kun hommaa CHAdeMO-CCS -adapterin, niin saa sähköä vaikka mistä. Melkoista välineurheilua :)
Comment
-
Noi oli ennen hepreaa, enkä vieläkään ilman googlea tiedä, mikä on CEE. Se punainen vai sininen vai molemmat?
Mulla tuli laitettua kotiin Tesla Wall Connector, 3-vaihe kiinteäasenteinen laturi ja otan siitä yleensä 10A (~7kW). Mutta tällä tietämyksellä olisin jättänyt sen ostamatta ja asennuttamatta, ja käyttänyt tallissa ollutta 3-vaihetökkeliä 11 kW matkalaturin kanssa. Sen kun voi sitten ottaa myös matkalle mukaan. Tällä hetkellä mun mielestä optimaalinen kotilaturi on juuri punainen pistorasia, joka sietää ottaa 16A virtoja. Siihen on sovittimien kanssa helppo kytkeä kiinni erilaisia latureita, eikä ole liian vaikea tilata asennusta, onnistuu miltä tahansa sähkömieheltä.
Comment
-
Meillä on vuoden päivät latailtu voimavirtapistokkeesta juurikin tuollaisella 3-vaiheisella matkalaturilla. Laturi voi normaalisti olla kiinni seinässä ja johto telineessään (eli päivittäinen käyttö on helppoa), ja matkalle sen voi sitten ottaa mukaan. Tarvittaessa saa ladattua täydellä 11 kW teholla, vaikkakin yleisimmin ampeerit ovat pyörineet 8-10 paikkeilla, eli tuollaista 6-7 kW ja lataukset ajastettuna yösiirron ajalle. Talossa 3x25A pääsulakkeet ja lämmitys maalämmöllä. Ollaan pidetty huoli, että auto ei lataudu, jos sauna on lämpenemässä ja sillä on selvitty hyvin.
Olisihan se Teslan kanssa näppärää, kun TWC:n yhteydessä on nappi, jolla latausluukku avautuu ja latauksenkin saa käsittääkseni siitä päättymään, mutta pelkästään tuolla napilla en pystyisi moista perustelemaan; koskaan ei ole vielä ollut niin kiire tullessa tai lähtiessä, että luukkua tai johdon lukitusta ei olisi voinut avata autosta tai applikaatiosta.
Ja jos jostain syystä ei halua tuota 3-vaihelaturia ottaa mukaan, niin lisäksi auton mukana tulleen 1-vaiheisen Tesla Mobile Connectorin yhteyteen on adapterit, joilla saa virtaa schukosta, karavaanaripistokkeesta tai 16A-voimavirtapistokkeesta (tietysti vain yhdestä vaiheesta). Adapterit ovat niin, että pystyn hyödyntämään niitä 25 metrin karavaanarijatkojohdon kanssa, eli käytännössä jossain vieraalla mökillä voin laittaa schuko->karavaanari-adapteri->25m jatkojohtoa (2,5 mm2)->TMC ja sitten jollain pienellä ampeerimäärällä lirutella akun täyteen, vaikka autoa ei saisi ihan mökin viereen. Schukojen (etenkin tuntemattomien) kanssa pitää olla tarkkana - en ainakaan itse uskalla niistä yli 8 ampeeria ottaa. Kerran ihan kokeilumielessä otin silminnähden huonokuntoisesta ja wanhasta lämmitystolpasta 13 ampeeria n. 10 minuutin ajan ja pistokkeen nastat lämpenivät niin, että niihin ei voinut koskea. 8 ampeerilla latautui ongelmitta.
CHAdeMO on mielestäni auringonlaskun teknologiaa, joten en ainakaan itse sellaisen (adapterin) kanssa pelaisi tai laittaisi rahaa kiinni. Siellä missä on CHAdeMO, siellä on myös CCS.
Comment
-
3-vaiheisessa Teslan matkalaturissa on se nappikin :) Harmi, etteivät taida toimia kaikkien merkkien kanssa, eli ei noita oikein voi trokata tai suositella ei-tesloihin. Ja jos merkki vaihtuisi, niin laturit kanssa uusiksi, ei hyvä.
Juuri nyt viikonloppuna Lappeenrannassa hotellin siunauksella latailin lämmitystolpasta, oli aika vanhahtava (Scandic Patria). Ei kyllä uskaltanut ottaa kuin 10A virtaa, sen kesti hienosti yön yli ja saihan siitä 35% lisää latinkia akkuun parkkiruudun hinnalla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viestiCHAdeMO on mielestäni auringonlaskun teknologiaa, joten en ainakaan itse sellaisen (adapterin) kanssa pelaisi tai laittaisi rahaa kiinni. Siellä missä on CHAdeMO, siellä on myös CCS.
jpeltopuro : Valitsin sanani huonosti. Kaikki pistorasiat on samaa CEE sarjaa, mutta tarkoitin sitä 3~ pistorasiaa, 32A. Onko se nyt sitten CEE 17 :)
Comment
-
Vieras
Ei ole vielä kukaan isommin maininnut uutta Skodan tuotetta. Iso auto, hinta alkaen reilu 40ke. Selkeästi enemmän auto kuin ID noin kooltaan ja olemukseltaan. Karvalakkimallin range 350km. Ensimmäiset saisi jo vuoden vaihteen jälkeen ilmeisesti jos nyt tilaa.
Jos ei mitään kummalista tapahdu, niin A3 Etron vaihtuu tuohon ensi keväänä.
https://www.skoda.fi/mallisto/enyaq/...xoCPWIQAvD_BwE
Comment
-
Tai sitten tuotanto ei vielä ala nelivetoisten osalta.
ID.4 on hinnoiteltu Saksassa jo.
ID.4 German prices: https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/
Bestellungstermin: ab 24.09.2020 für ID.4 1st und ID.4 1st Max
Erscheinungstermin: ab November 2020 für ID.4 1st und ID.4 1st Max
Preis: (kursiv Schätzung)
52kWh ID.4 Pure: 36995€
52kWh ID.4 Pure Performance: 37795€
77kWh ID.4 Pro: 43995€
77kWh ID.4 Pro Performance: 45495€
77kWh ID.4 Pro Performance 1st: 48995€
77kWh ID.4 Pro Performance 1st Max : 58995€
77kWh ID.4X Pro: 46995€
77kWh ID.4GTX: 49995€
Comment
-
Vieras
Sain käsityksen että nelikko seuraa heti kohta melkein perässä, ekana vain vajaavetoa, joka ei meidän taloutta haittaa. Tosiaan nelikon hintakin varmasti karkaa. RS mallit hieman myöhemmin.
Kiitos Terolle tuosta ID4 hinnastosta, tuon perusteella 52kWh malli osuisi hintaluokkaan. Koskahan tuo on tulossa Suomeen?
Comment
Comment