Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 GLS 1,6 -77

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 GLS 1,6 -77

    Tuli hankittua tuollainen nykypäivänä suht harvinainen Audi harrasteautoksi. Ensimmäinen oma ajopeli aikanaan oli -74 80 S ja sen jälkeen on ollut haaveissa hankkia vastaavanlainen peli projektiksi. No ensimmäiset kasikympit ovat jo harvassa ja siksi tämä "facelift"-malli saa kelvata:)
    Mars rot- värinen Audi on ollut ennen minua kahdella pitkäaikaisella nais omistajalla ja kahdessa autoliikkeessä. Viimeisen liikkeen myyjä ihmetteli ääneen että "hän luuli että tuota huolisi kukaan". No mulle kelpas.
    Ajomäärä on melko pieni ikään nähden (141tkm.) ja huoltokirja sun muut paperit seurasi mukana. Lisäksi varustetaso on varsin kattava, esim. sisältä säädettävä vasen ulkopeili ja sävylasit...no siinäpä ne taisikin olla. Mutta ulkoa tuo on varsin korea kun tuota kromilistaa on siellä täällä.
    Onhan tuossa melko paljon pintaruostetta ja pari läpireikääkin löytyy mutta muuten auto on alkuperäisessä ja hyvässä kunnossa. Sisusta on täysin ehjä oviverhoiluja ja penkkejä myöden. Myös kojetaulun päällinen on ehjä.
    Nyt olenkin pähkäillyt että mihin suuntaan Audia alkaisi rakentamaan. Pitäisikö laittaa museorekisteriin koska työmäärä olisi nähtävästi melko pieni. Suurin homma olisi ruosteiden poistossa ja maalauksessa sekä parin pikkupuutteen korjaamisessa.

    Toisaalta tästä saisi aika makean pikku muutoksilla. Lähinnä ajattelin ns. retrotyyliä eli reipasta madallusta ja leveitä vanteita. Putkikattoteline löytyisi myös ja vanhat Hellan lisäpitkät ja sumarit, noin rekvisiitaksi.
    No katsotaan mihin päädytään jahka saan selvitettyä auton kunnon tarkemmin.

    Sitten kysymys ja osatarpeita. Moottorikoodi on YP (=Ylen Ponteva) Mikä versio (75/85hv)se mahtaa olla?
    Lisäksi tarvetta olisi oikean takakaaren rosterilistalle, alkuperäiselle vaihdekepin nupille ja joillekin pikkunippeleille. Joitain osia pystyn hyödyntämään toisesta typ82:sta jonka hommasin jo aikaisemmin, mutta nuo tarttisi löytää.

    Tässä pari kuvaa hankinnasta duunipaikan pesuhallista. Kuten näkyy niin hommaa riittää.




    Viimeksi muokannut Eksu; 3.3.2010, 20:29.

  • #2
    Oijoi. On ne kauniita.

    JOS teet retron (itse tekisin mutta sitä ei nyt kysytä), niin tee se juurikin jousilla ja vanteilla + muulla pienellä, alkuperäiset osat säästäen eikä mitään sellaisia virityksiä joilla museointi olisi jatkossa mahdotonta/vaikeaa. Jos retroilu hetken päästä kyllästyttää tai myyt vanhuksen pois, niin on mukavaa kun sen saa yhdessä illassa näppärästi museokuntoon!

    Onnea projektiin, nimim. tahtoo myös vastaavan.

    Comment


    • #3
      Vastaavalla Passatilla tuli ajokortti ajettua, tuli oikein nostalgiatrippi noita mittareita
      katsoessa. Hieno peli, onnittelut!

      Comment


      • #4
        Hauska nähdä että näitä ottaa vielä joku talteen. Minulla edelleen myynnissä tuo Audi 80 1.3 vm. 1974. Katso jos löytyisi vielä tuolta myyntiosastolta (elo-syyskuu) tai täältä vanhoista Audeista.
        Tai pistä yksityisviestiä ja sähköpostisi niin saat kuvia.

        Comment


        • #5
          Sehän näyttää asialliselta aihiolta. :) Osat näyttää olevan tallella ja räpeltämättöminä. Ruostetta löytyy kyllä varmasti enemmän kuin miltä saattaa näyttää. Suojusten alla on varmaan aika hyväkuntoiset verhoilut, oletko kurkannut? Vaihdekepin nuppi on varmaan ihan sama kuin omassani, eli tällainen, jota on käytetty aikakauden Audeissa (ehkä VW:ssäkin).

          Comment


          • #6
            Ai niin, kannattaa katsastaa www.typ82.de/audi-en/index.html ellet ole sitä jo tehnyt.

            Comment


            • #7
              Päällisten alta löytyy tosiaan ehjät verhoilut, ainoa miinus on kuskin penkin selkänoja joka on hieman "lytistynyt" eli menettänyt muotoaan. Näissä vanhoissa penkin täyte on jotain ihme jouhta ja se ei taida kestää ajan hammasta. Siksi jätin toistaiseksi nuo pääliset paikalleen kun ovat kuitenkin olleet siinä aika pitkään, ehkä jopa uudesta lähtien.

              On herännyt epäilys että olisiko tuo kepin nuppi kuitenkin alkuperäinen? Törmäsin illalla netissä toiseen -77 GLS:n jossa oli vastaavanlainen nuppi paikallaan. Olin ihan varma että tuohon kuuluisi juuri tuollainen Heksin kuvaama nuppi mutta enää en ole varma. No eiköhän se selviä. Harmi kun tuosta toisesta omasta GLS:tä puuttuu suuri osa alkuperäisistä pisteosista niin ei voi oikein verrata.
              Ja ruostetta tosiaan löytynee enemmänkin. Toistaiseksi kuskin ovi on osoittautunut pahimmaksi, sen alareuna on aivan juustoa. Samoin etulokareissa on sanomista mutta ne pystyn hyödyntämään varaosa-autosta. Joten jos joltain löytyisi ehjä 4d-ovi tai tietoa korjauspaloista niin olisin kovin kiitollinen tiedoista.

              Comment


              • #8
                Täyte on meriheinää joka on lateksilla sidottu yhteen. Meriheinää saa verhoiluliikkeistä ja luonnonlateksiakin varmasti jostain saa.

                Comment


                • #9
                  Mainio biili - ja niin nostalgisia muistoja tuova. ;) Kahdella samanmoisella (-75 ja -77) passatilla ajoin parisataa tuhatta km. Varmasti tuolla katseet kerää kesällä torin laidalla.

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä että näitä vielä jostain löytyy. Ite ku oon kattellu aina välillä nettiautosta niin -70-luvun audeja on kyllä todella vähän suomessa ja varsinkin noita faselift-malleja. On siis ehdottomasti säästämisen arvonen.

                    Tuo sun vaihdekepin nuppi on ihan ALKUPERÄNEN. Tollanen Heksin näyttämä nuppi ol käytössä siinä prefacelift mallissa.


                    Kannattaa käydä vilkasemassa nuo mun samankoppasen projektisivut. Siellä on paljon hyviä linkkejä eri sivuille. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=90058&highlight=
                    tai http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=58056

                    Tässä toinen -77 projekti
                    http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=102567&highlight=


                    Tässä hyviä vinkkejä osien etsimiseen, myös peltiosien!!:
                    http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=90153&highlight=


                    Tuolla selitykset moottorikoodeista:
                    http://www.ajovalo.net/VW_moottorit.htm

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos vinkeistä! Täytyy tosiaan alkaa metsästämään joitain peltiosia, lähinnä ovien korjauspalat ja takakaaret kiinnostaa. Täytyy kysyä parkanon suunnalta jos siellä olisi vielä osia jäljellä.
                      En ole vieläkään päättänyt mihin suuntaan autoa alan laittamaan, mutta vahvasti tuntuu siltä että MR-autoa tästä ei tule. Toki mitään peruuttamattomia muutoksia en autoon tee, mutta pientä ajettavuutta parantavaa sekä ulkonäköä kohentavaa varmaankin.
                      Sain eräältä entiseltä VW-huollon työnjohtajalta alkuperäisen korjaamokäsikirjan kopioitavaksi ja siitä on varmasti hyötyä projektin edetessä.

                      Takakontista löytyi muuten mielenkiintoinen lisävaruste/rekvisiittaa nimittäin "Auto apotek" eli koskematon vanha ensiapulaukku:).

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja "Eksu
                        Takakontista löytyi muuten mielenkiintoinen lisävaruste/rekvisiittaa nimittäin "Auto apotek" eli koskematon vanha ensiapulaukku:).
                        Tuplajallu (lehti+pullo), pari pötköä sikareita, Luger, sekä Mein Kampf? :)

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Eksu Näytä viesti
                          Kiitos vinkeistä! Täytyy tosiaan alkaa metsästämään joitain peltiosia, lähinnä ovien korjauspalat ja takakaaret kiinnostaa. Täytyy kysyä parkanon suunnalta jos siellä olisi vielä osia jäljellä.
                          En ole vieläkään päättänyt mihin suuntaan autoa alan laittamaan, mutta vahvasti tuntuu siltä että MR-autoa tästä ei tule. Toki mitään peruuttamattomia muutoksia en autoon tee, mutta pientä ajettavuutta parantavaa sekä ulkonäköä kohentavaa varmaankin.
                          Sain eräältä entiseltä VW-huollon työnjohtajalta alkuperäisen korjaamokäsikirjan kopioitavaksi ja siitä on varmasti hyötyä projektin edetessä.

                          Takakontista löytyi muuten mielenkiintoinen lisävaruste/rekvisiittaa nimittäin "Auto apotek" eli koskematon vanha ensiapulaukku:).
                          Hei tuo korjaamokäsikirja kiinnostais meikäläistäkin. Mulla on vaan noita ulkomaankielisiä joitten kanssa meinaa mennä aivot solmuun. Ite ostin kanssa Parkanosta peltejä ja sillon varastoon muistaakseni jäi vielä noita kaikkia. Kannattaa ostaa vaikka varastoon ku noita ei kai enää tehdä ja ei oo hinnalla pilattuja. Niin ja kysele jos jotain osia puuttuu. Mulla on jonkin verran purkuosia kerääntyny varastoon ja kaikki ei välttämättä oo tarpeen.

                          Audi 80 B1 (72-78):

                          Helmapelti 2-ov oikea 10€
                          -''- vasen 10€
                          Sisälokasuojan etuosa oikea 10€
                          -''- vasen 10€
                          Takalokasuojan reuna 4-ov oikea 10€
                          -''- vasen 10€
                          Takakulma oikea 10€
                          -''- vasen 10€

                          Comment


                          • #14
                            Täytyy soitella tuonne alkuviikosta ja ostaa kaikki mitä vielä saa. Onhan noita hyvä olla varalla.
                            Tosiaan tuo korjaamokäsikirja on englanninkielinen joten en tiedä auttaako asiaa. Itseltä taipuu suht hyvin tekninen sanasto ja onhan tuossa hyvät kuvatkin.
                            Onko muuten tietoa mistä saisi tuohon GTE-mallin etuspoilereita? Jounin Foxissa ne taitaa olla vielä tallessa?

                            Täällä muuten makeita kuvia kisa-Audeista menneiltä vuosilta: http://www.racingsportscars.com/make/photo/Audi.html

                            Comment


                            • #15
                              Tuolta saksan merkkikerhon foorumilta kannattaa kysellä ja ebaytä kannattaa kanssa katella. Foxissa on joo tallella, mutta ei oo kyllä kiinni tällä hetkellä.
                              http://www.audi80gtgteclub.de/

                              Tuo kisa-audilinkkihän hyvä oli. Oon yrittänykin ettiä kuvia noista vanhoista kisa-audeista, mutta ei oo löytyny. Tuossa on muuten jostain syystä Foxin jenkkikeula, mutta vanha europerä:) Oisko keula mällätty joskus. http://www.racingsportscars.com/etcc...-06-05-064.jpg
                              Viimeksi muokannut hynynenj; 26.1.2009, 11:09.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt on Audia käytetty vuosikatsastuksessa. Ja löytyihän sieltä vähän parsittavaa...mutta yllättävän vähän kuitenkin. Kuljettajan oven alareuna on uusittava (mistähän löytäisi korjauspalan?) ja vasen etujousi on poikki, siinäpä ne. Ei tosiaankaan isoja hommia.
                                Täytyy nyt laittaa tuo Caravelle leimakuntoon niin voi tämän jättää täysin harrastekäyttöön. Ei oikein raaskis ajella talvikeleillä varsinkin kun tuota "suolaa" levitetään tielle oikein urakalla näillä nurkilla.
                                Tuli hommattua typ81 varaosiksi / tekniikan luovuttajaksi jos tässä oikein innostuisi rakentelemaan. Siinä on kuitenkin 5v-laatikko ja 1,8l kone ym . vanhempaan sovellettavaa.

                                Comment


                                • #17
                                  http://www.warny.com/ Tilattiin korjauspeltiosia, mm. oven alareunat Petri.R Passattiin. Ne taisi jäädä Petrillä käyttämättä, kysyppä olisiko halukas luopumaan. Ne on 2-oviseen, mutta lyhentämällä saa sopimaan. Parhaiten saat yhteyden ffp:n kautta privalla.

                                  Oletko löytänyt ratkaisun 'reiluun' madallukseen? Aika vähän on tarjontaa näihin, 40mm madaltavat jouset löytyy Apexilta ja Spaxilta typ81:een jousi/iskunvaimennin sarja 60mm madaltava. Mitähän eroa on typ81 ja typ82 jousituksessa eroa voisi joku kertoa. Jostain luin, että eteen pitäisi käydä suoraan, mutta mitenkähän taakse...

                                  Tuossa http://www.classicaudi.co.uk/ on muuten myös Audeihin erikoistunut sivusto jos ei ole vielä löytynyt. Tsemppiä retroiluun, tätä tulen seuraamaan mielenkiinnolla kun omaan olen suunnitellut samaa reseptiä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Warnylla on ihan pirusti noussut hinnat. Tilasin viime viikolla 32B passatin peltejä täältä:

                                    www.atp-autoteile.de

                                    ATP Autoteile GmbH
                                    Auerbacher Straße 7
                                    91281 Kirchenthumbach

                                    Kaikkia ei löytynyt suoraan listalta, mutta järjestivät Warnylta ja KS-Regensburgilta osat kun kysyin suoraan info-sähköpostista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos vinkeistä, täytyy laittaa kyselyä tuonne ATP:lle ainakin noista oven alareunoista. Etuloksut on myös aika juustoa alareunoistaan, mutta onneksi ehjät löytyy varaosa-autosta.
                                      On tuo oma pirssi kyllä yleisilmeeltään todella "rapea", mutta toivonmukaan suurin osa ruosteesta on vielä ns. pinnassa eikä puhki.

                                      Mistähän voisi kysellä lokasuojan kaariin kromilistoja? Tai onko kellään nurkissa oikeaan takakaareen kuuluvaa listaa?

                                      Tuo madallushomma on vielä pahasti auki. Yksi vaihtoehto olisi rakentaa coiloverit irto-osista. Niitä on saanut ainakin Rally racesta keravalta. Sillä saisi riittävästi säädettävyyttä. Ainoa vaan että inssi ei välttämättä hurraa omatekoisille tolpille...
                                      http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php
                                      Viimeksi muokannut Eksu; 5.2.2009, 21:56. Perustelu: Linkki lisätty

                                      Comment


                                      • #20
                                        Saiskohan tästä mitään irti tohon alusta-asiaan: http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3987401

                                        Tossa on kai joku Jamexin coupe gt:n alusta tekstien mukaan. En tiiä sitten käykö suoraan vai mitä on tehty.

                                        Comment


                                          #21
                                          Front strut housings are VW Quantum to accomodate the Jamex springs.
                                          Noinhan tuola lukee. Näin ulkomuistista muistelen että noissa vanhemmissa etujousi on koko matkalta tasapaksu, kun uudemmissa jousi pienenee molempiin päihin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            VW Quantum = VW Passat 32B ~ Type 81/85

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pitänee alkaa vertailemaan noita tolppia ja jousia. Eiköhän tuonne sopiva setuppi löydy, coilovereita en vielä ala rakentelemaan.
                                              Btw. tuossa linkin Foxissa on "hyvä" esimerkki siitä mihin kuntoon näiden vehkeiden kojelauta pahimmillaan menee. Melko "räjähtänyt" sanoisin...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Melko "räjähtänyt" sanoisin...
                                                Mutta muutenhan tuo on aika priima peli :)
                                                Tainnu seistä aika kauan. Miten tuo kattoluukkukin voi olla noin ruosteessa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tämä rojketi pysähti hetkeksi johtuen muuttokiireistä, mutta nyt olis taas aikaa paneutua aiheeseen.
                                                  Ostin ebaystä alustasetin mallia halpa ja hyvä. Katsotaan miten tolpat istuu autoon, ovat kuitenkin tarkoitettu uudempaan typ81-malliin. Madallusta luvataan 75/45mm. joten hyvästit ajettavuudelle :)

                                                  Vanteet ovat vielä hankkimatta ja olen suunnitellut yhdeksi vaihtoehdoksi alkuperäisten peltivanteiden levitystä. Kun noita on kaksi settiä nurkissa niin toisen voisi levityttää. Onko tietoa, tekeekö noita kukaan täällä pk-seudulla? V-wauhtipisteessä homma onnistuisi mutta jos lähempää löytyisi tekijä niin ei tarttis lähetellä vanteita eestaas.
                                                  Toinen vaihtoehto olis Corradon 15" pellit, joita saa melko edukkaasti uutenakin. Nuihin vaan 165/50 kumit päälle niin saa mukavasti mataluutta.
                                                  No tällaista haaveilua tälläkertaa:) Tähtäimenä olisi ajella Classic motor show:n toukokuussa, tosi luukki on varmaan aika rottamainen. Onko muita Audisteja tulossa paikalle?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juu, kyllä Classic Motor Show kuuluu kevääseen. Klassikko-Audia ei tosin ole mutta 1980-luvun autolla on kyllä tarkoitus tulla paikan päälle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Tero Pänttönen Näytä viesti
                                                      Juu, kyllä Classic Motor Show kuuluu kevääseen. Klassikko-Audia ei tosin ole mutta 1980-luvun autolla on kyllä tarkoitus tulla paikan päälle.
                                                      Tuletko Saloralla paikalle? Just lueskelin uutta tuulilasia jossa oli Talbotin koeajo. Nuo on kyllä hävinneet totaalisesti katukuvasta, vaikka aikanaan oli aika yleinenkin auto.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Eksu Näytä viesti
                                                        Tuletko Saloralla paikalle? Just lueskelin uutta tuulilasia jossa oli Talbotin koeajo. Nuo on kyllä hävinneet totaalisesti katukuvasta, vaikka aikanaan oli aika yleinenkin auto.
                                                        Jeps, täsmälleen samaisella Talbotilla meinasin tulla josta lueskelit Tuulilasista. ;)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Hienokuntoinen peli tuo sun Solara.
                                                          Itellä olis tarkotus tulla kanssa paikalle tuolla amerikan serkulla, että olis mahollisesti kaks vanhaa kasikymppiä sitten siellä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja hynynenj Näytä viesti
                                                            Hienokuntoinen peli tuo sun Solara.
                                                            Itellä olis tarkotus tulla kanssa paikalle tuolla amerikan serkulla, että olis mahollisesti kaks vanhaa kasikymppiä sitten siellä.
                                                            No siellähän nähdään sitten, mikäli vehkeet on ajokunnossa. Voipi vertailla muutkin ameriikan version eroja eurooppalaiseen:)

                                                            Comment

                                                            Working...