Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Avant 1.8 t multironic 2007?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Avant 1.8 t multironic 2007?

    Otsikon mukainen auto harkinnassa. Ensimmäinen Audi, uusi täällä. Minkälaisia kokemuksia autosta? Kyseisellä pelillä ajettu 47 tkm. Nykyisessä autossa ei oikein tilat riitä nelihenkiselle perheelle, yksille rattaille (Alfa 156 SW) - lienevätkö Audissa isommat (en ole vielä kyseistä autoa koeajanut). A6kin harkinnassa (Avant 2.0 TSFI koneella - tai sitten joapa Mondeo farkku...).

    Miten multitronicin kestävyys?

    A4 on kolarikorjattu (oikea etukulma rytätty), mutta korjaus tapahtuu kokeneella pajalla josta hyviä kokemuksia. Toki herää kysymys, onko jotain erityistä, johon kiinnitettävä huomiota (ruostesuojaus toki oleellista)?

    Kiitän kovasti vastauksista.

  • #2
    Omaan perheeseen tuli ostettua melkein samanlainen A4 ykkösautoksi vähän aikaa sitten. Sama vuosimalli, ja ajettukin prikulleen saman verran eli 47 tkm.

    Muutamaa multitronicia tuli itsekin katsastettua ennen ostopäätöksen tekoa, mutta valinta kallistui kuitenkin manuaaliaskiin lähinnä juuri multitronicin mahdollisten ongelmien vuoksi. Eihän niitä tietenkään noin vähän ajetussa pitäisi tulla, mutta ilman tehdastakuuta ei oikein silti innostanut - ja onhan se manuaali aina manuaali, vaikka puoliso olisikin varmasti pitänyt automaatista enemmän.

    Tiloista sen verran, että meillä on ollut aiemmin perheen käytössä vanhempi Opel Astra Caravan. Siihen verrattuna Avantissa on jonkin verran ahtaampaa. Taakse menee Brion täyskokoiset vaunut juuri ja juuri pyöriä irrottamatta, mutta kovin paljon muuta ei sitten mahdukaan. Kolmen hengen perheessä tämä ei vielä ole ongelma, kun kassit ja muut kamat menevät takapenkille, mutta neljän henkilön perheessä muille kamppeille ei luultavasti jää kovin paljon tilaa. Jos selviätte jo rattailla, tilanne on tietysti parempi, mutta mikään tilaihme tuo A4 Avant ei todellakaan ole.

    Kolarikorjaus on tehty hyvin, jos korjausta ei huomaa. Tarkista siis, että pellit ovat suorat ja maalaus on tehty kunnolla. Tarkista myös, että konepelti istuu hyvin. Avaa konepelti ja tutki, ettei korjatun alueen tienoilla näy mitään epäilyttävää. Varmista ajossa, ettei ratti täristä tai auto puolla mihinkään suuntaan.
    Viimeksi muokannut jannes; 9.8.2009, 10:58. Perustelu: Siirto voisi tosiaan olla paikallaan.

    Comment


    • #3
      Multitronicista sanotaan, että se on yksi mukavimpia automaatteja, mutta kuten arvelit kestävyys on huono ja osat kalliita eli tylysti täytyy sanoa: en ostaisi tuota. Myös tuo kolarikorjaus on ongelma, jos osia ei ole vaihdettu . Ruostuminen voi alkaa nopeastikin, jos sinkit on hiottu pois. Maalaamolla/korjaamolla on tietysti merkitystä, mutta yleisesti pohjamaalausta ei osata eikä haluta tehdä kunnolla.
      A6:nen on perheautona erittäin hyvä ja tuo matalatehoinen 2,0 TFSI on myös hyvä. Itseasiassa moottori on tehokkaampi kuin mitä numerot näyttää (vääntöä matalilla kierroksilla) , huippukierrokset on vain leikattu pois.
      Mondeo tietysti olisi yksi vaihtoehto, mutta onkohan siinä tuo paha ruostuminen jo saatu kuriin .
      Lisäillään, olikohan tämä vain uusien autojen topiikki.
      Viimeksi muokannut vepek; 9.8.2009, 10:55.

      Comment


      • #4
        Kiitokset vastauksista! Lienee sitten A6 2.0 tsfi multironicin ostalta riski. Tiedossa olisi n. 70 tkm ajettu.

        Comment


          #5
          Näh, mun mielestä multitronicin ylenpalttinen välttely on turhaa. Sen kanssa vaan pitää tiedostaa että jossain vaiheessa sen elinkaaren aikana saattaa tulla tonnin tai kahden tonnin remppa jonka jälkeen se on taas uudenveroinen. Jos autolla on ajettu 70tkm niin siihen menee luultavasti 50 - 150 tkm ihan käytöstä riippuen. Kaiken muun ajan voi sitten nauttia varmaan miellyttävimmästä voimalinjasta mitä etuvetoisiin arkiautoihin on pitkään aikaan tehty.

          Mun ääni menis A6 2.0 TFSI Multitronicille A4 1.8T:n sijaan. Oletan että tuo A4 on B7 -korimallia jonka perusauto on esitelty 2001 Audi A4 ja joka jatkaa eloaan Seat Exeon muodossa edelleen. Eihän se huono ole mutta luulen että A6:n kanssa elämä on miellyttävämpää suuremman koon ja uudemman suunnittelun ansiosta. Kojelautakin on A6:ssa selvästi nykyaikaisempi kuin B7:ssa.

          Comment


          • #6
            Ei sitä multitronicia tarvi jännittää. Minulla 160tkm ajettu eikä pienintäkään ongelmaa ollut vaihteistossa. Tässä minun -02:ssa oleva multitronic on vieläpä ensimmäisiä versioita ja tämän jälkeen on tehty useita päivityskierroksia designiin joten nykymultien luulisi olevan vielä paljon kestävämpiäkin.

            Multitronicin rikkoutumiset ovat käsittääkseni tulleet enempivähempi viritetyillä autoilla koska laatikko ei kestä tavattomia vääntöjä. Manuaalivaihteisto ja tippilaatikko eivät siis jää heikoimmaksi lenkiksi viritettäessä mutta ainakaan ensimmäiset multitronicit eivät virityksiä kestä.

            Comment


              #7
              Laatikko ongelmien kanssa saa kyllä miettiä sitä että miten sitä autoa käytetään.
              Eli nuo tippi/multi/sunmuut-laatikot eivät kyllä ihan heti normaali ajossa hajoa. Tai jos hajoaa niin ihmettelen...

              Ja niin kuin edellisessä viestissä sanotaan niin eiköhän ne suurimmat laatikko ongelmat tule viritetyissä autoissa.

              Comment


              • #8
                Sepä se kun ei käytetystä tiedä. A6 on vuosimallia -06, 72t ajettu, A4 -07 47 t ajettu ja hintaero on n. 10 000 A4 hyväksi. Tilojen puolesta kyllä A 6 houkuttaa. Mondeo dieselin saisi A6:n hinnalla, ajettu 32 tuhatta ja automaatti siinäkin. Ajelen vain n. 10-15 t. vuodessa mutta dieseliä silti voisi harkita.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Late1.8t Näytä viesti
                  Sepä se kun ei käytetystä tiedä. A6 on vuosimallia -06, 72t ajettu, A4 -07 47 t ajettu ja hintaero on n. 10 000 A4 hyväksi. Tilojen puolesta kyllä A 6 houkuttaa. Mondeo dieselin saisi A6:n hinnalla, ajettu 32 tuhatta ja automaatti siinäkin. Ajelen vain n. 10-15 t. vuodessa mutta dieseliä silti voisi harkita.
                  Tutulla oli muutama vuosi sitten Mondeon diesel-automaatti (ei tätä uusinta koria) ja se ei tykännyt koska laatikko ei osannut käyttää dieselin vääntöä hyväkseen. Koneessa oli kierroksia aina ihan liikaa, etenkin jos yritti lähteä ohitukseen ripeästi tms. Vaihtoi Mondeon sitten toiseen Mondeoon mutta vaihteistoksi valitsi manuaalin. Kannattaa siis käydä kokeilemassa.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                    Tutulla oli muutama vuosi sitten Mondeon diesel-automaatti (ei tätä uusinta koria) ja se ei tykännyt koska laatikko ei osannut käyttää dieselin vääntöä hyväkseen. Koneessa oli kierroksia aina ihan liikaa, etenkin jos yritti lähteä ohitukseen ripeästi tms.
                    100tkm -03 2.0tdci tomaatti mondeolla ajaneena voin vahvistaa tämän, kierroksia oli aina liikaa. Muuten oli kyllä erittäin hyvä ajaa.

                    Comment


                    • #11
                      [LEFT]kun itse uitin oman A4 B6 2,5 TDI multin Saksanmaalta 2 vuotta sitten ja otin siihen silloin Fintakuun ( www.finntakuu.fi ) ja mulle räätäiltiin sellainen paketti et 3v/55000km on tuo takuu voimassa ja makso jotain 1000e

                      Fintakuun piikkiin on jo mennyt molemmat vetarit, multi-remontti sekä kaasupoljinyksikkö. Remunttikuluja on Treen Laakkonen laskuttanut n.3900e Fintakuulla josta itse olen maksanut omavatuut 2x150e (2 kertaa pajalla).

                      että sellasta...
                      [/LEFT]

                      Comment


                      • #12
                        Ihan mielenkiinnosta Juha, mitä oli autolla ostaessasi ajettu?

                        Eihän näistä vehkeistä voi koskaan tietää, mutta ainakin näin jälkiteen voi sanoa, että tuossa tapauksessa oli todella viisasta ottaa tuo Finntakuu.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja jannes Näytä viesti
                          Ihan mielenkiinnosta Juha, mitä oli autolla ostaessasi ajettu?

                          Eihän näistä vehkeistä voi koskaan tietää, mutta ainakin näin jälkiteen voi sanoa, että tuossa tapauksessa oli todella viisasta ottaa tuo Finntakuu.
                          76tkm oli ajettu kun se Saksasta mulle tuli.

                          Comment


                          • #14
                            Melko vähän siis. Aika masentavaa, että laatikko antoi periksi jo noilla kilometreillä.

                            Comment


                            • #15
                              Onneksi oli Juha vakuutus! Kerrankin jotain hyötyä vakuutusmaksuista jollekkin... :)

                              Vahvistettu laatikko tuli ilmeisesti vasta vuonna 2004 (?). Väännöillä tuo laatikko on foorumeilta luetun mukaan saatu hajoamaan ja 2.5TDI:ssä vääntöä vakionakin on sangen runsaasti.

                              Aiemmin täällä foorumilla joku laittoi linkin multitronic -aiheiselle sivulle missä oli laatikkoa ja sen ongelmia kirjattu ylös. Lisäksi siellä oli laatikon kunnon diagnosointiohjeita. Multilla ajelleet osaavat varmasti analysoida että toimiiko loota oikein mutta tällä ajamattomalle tuo em. sivu on varmasti valaiseva.

                              Ongelmia voi generoida laatikolle helposti kengittämällä autoa kylmänä ja käyttämällä esivalittuja "vaihteita" (ketju kuluu näiltä kohdin aiheuttaen vanhetessaan epätasaisen kiihtyvyyden D-asennolla).

                              Comment


                              • #16
                                Nyt mieliala vaihtelee tuon multitronicin suhteen. Eniten siis tähtäimessä nyt tuo A6. Alfan omistajana on tottunut pelkäämään jakohihnaongelmia eikä haluaisi siirtää jännitystä nyt laatikon puolelle, mutta automaatti olisi kiva saada. Onkos tiptronic kestävämpi? DSG lienee kestävin. Ihan hyvä vinkki toki tuo vakuutus ja myös laatikon diagnosointi, tosin en saanut noita linkkejä auki joissa multidiagnosoinnista olisi tietoa.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuolla toimii: http://www.multitronic-box.com/

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä on ajossa A4 1.8T Multitronic -07, mittarissa nyt n. 66 tkm. Multi on toiminut hienosti, ei moitteen sanaa. Lienee parhaasta päästä automaattivaihteistoja, eleettömyydessä aivan kärkipäässä. Ainoa, mikä varsinkin alussa hämmensi, olivat vaihteiston ylläpitämät alhaiset moottorin kierrokset. Korkeampaan käyntinopeuteen ei vaihteistoa ole helppo opettaa, ja normiajossa laatikko tuppaa heittämään seiskalle (siis suurimmalle välitykselle) jo viidenkympin tasaisessa nopeudessa.

                                    Itsekin olin kuullut Multitronicin kestävyysongelmista, ja niistä kyselin Audi-organisaatiolta ennen uuden auton hankintaa. Vuoden 2004 tienoilla laatikon rakennetta on vahvistettu. Ilmeisesti myös tuo alhainen kierrosnopeus liittyy kestävyyden parantamiseen. Kestävyyden takia en jättäisi Multia hankkimatta.

                                    Muutoinkin olen erittäin tyytyväinen aanelkkuun. Jos tilat eivät ole esteenä, voin suositella autoa lämpimästi. Sekä tekniikka että korin ja alustan rakenteet on koeteltu vuosien saatossa. Auto on erittäin jämäkkä, sport-alusta toimii loistavasti, mutta on hieman pintakova.

                                    Vanha 1.8T-moottori ei kyllä ole mikään talousihme. Multitronic lisää kulutusta jonkin verran. Oman auton pitkäaikainen kulutuslukema on 8,9 l/100 km. Paljon moottoritieajoa, mutta vähän kaupunkipyöritystä. Tarvittaessa myös ohjelmoimattomasta 1.8T:stä irtoaa tehoa ihan mukavasti. Ja S-asennossa Multikin nöyrtyy kierrättämään moottoria kohtuullisesti.

                                    Multitronicilla varustettua autoa en kyllä mielelläni lähtisi virittämään. Lisävääntö voi koitua laatikon kohtaloksi.

                                    DSG-vaihteistosta tuolla:
                                    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=9790
                                    http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=7191
                                    Viimeksi muokannut Quality; 10.8.2009, 19:46. Perustelu: DSG-tiedot lisätty

                                    Comment


                                      #19
                                      Vanha 1.8T-moottori ei kyllä ole mikään talousihme. Multitronic lisää kulutusta jonkin verran. Oman auton pitkäaikainen kulutuslukema on 8,9 l/100 km. Paljon moottoritieajoa, mutta vähän kaupunkipyöritystä. Tarvittaessa myös ohjelmoimattomasta 1.8T:stä irtoaa tehoa ihan mukavasti. Ja S-asennossa Multikin nöyrtyy kierrättämään moottoria kohtuullisesti.
                                      1.8T nimenomaan on talousihme kun siihen on valittu Multitronic. Multitronicin idea on juurikin siinä, että se pitää polttoaineen kulutuksen aisoissa käyttämällä hyväkseen moottorin parasta vääntöaluetta. Multitronic hakkaa kulutuksessa tavalliset automaatit mennen tullen ja on samalla tasolla kuin manuaalivaihteinen. Viimeisen 100 tkm:n keskikulutus on 8.5 litraa sisältäen 40% pitkää matkaa ja 60% kaupunkiajoa. Matka-ajossa "lievää ylinopeutta" ajaen kulutus on luokkaa 7.1-7.4 l / 100 km, joka on siis mielestäni liki 1600 kg painavalle 1.8 litraiselle autolle varsin kohtuullinen kulutuslukema.

                                      Oman auton mittarissa on nyt 170 tkm, josta olen itse ajanut 100 tkm neljän vuoden aikana ja voin sanoa, että kaikista murheista huolimatta olen valmis ottamaan seuraavaankin autoon Multitronicin. Ihmiset on senkin laatikon tehneet ja se on täysin korjattavissa jos ja kun vikoja sattuu esiintymään. Itsellänihän on vielä tuo ensimmäisen sukupolven Multitronic (alunperin 5-levyinen), johon on vaihdettu 6-levyinen kytkinpakka akseleineen, tämä maksoi noin 2500 euroa, josta itselleni jäi maksettavaa 1000 euroa. Tämä remontti tehtiin siis noin 90 tkm kohdalla. Tällä hetkellä on vaihteiston ecu menossa vaihtoon johtuen muutamista pimenneistä antureista, tämän hinta on kerhon jäsenelle 1000 euroa ja vaihtotyön osaa tehdä jokainen, jolla vähänkään pysyy ruuvimeisseli ja räikkäväännin kourassa.

                                      Multitronicia paljon parjataan ja esille tuodaan yleensä vain ne ongelmakohdat, ihan samoin kuin on käynyt V6 2.5 TDI:lle. Kukaan (muutamia poikkeuksiakin on itseni lisäksi) ei puhu halaistua sanaa siitä, kuinka mukava ja sivistynyt on tuon laatikon toiminta. Siinä vaiheessa kun kuski ei edes huomaa koko laatikon olemassa oloa, sen täytyy olla mukava. Maantiellä vakionopeussädin päälle ja antaa mennä. Ylämäen tullessa ei kiusallista nykäisyä kun laatikko vaihtaa ensin pienemmälle ja mäen päällä isommalle, ainoa mitä kuski huomaa on se, kun kierrokset vähän nousevat. Ei muuta.

                                      Olen myös ajanut radalla ko. autolla. Ainoa ongelma mitä siellä on eteen tullut, on ollut moottoriöljyn lämpöjen karkaaminen liian korkealle, mistä on aiheutunut sitten paineen laskua. Tämä johtuu välillisesti laatikosta, koska ripeässä mutka-ajossa laatikko haluaa moottorin pysyvän korkeammilla kierroksilla, jotta laatikko reagoisi herkemmin kaasun painalluksiin. Ajonopeuteen nähden korkeista kierroksista ja puutteellisesta moottoriöljyn jäähdyttämisestä aiheutuu sitten öljynlämpöjen liiallinen nousu.

                                      Sitten vielä muutama sananen tuosta Tiptronic-toiminnosta, joka löytyy myös Multitronicista. Tippiasento on täysin turhanpäiväinen, ellei sitten halua pakolla ajaa pienellä vaihteella, esim. kärryä vedettäessä. Saksalainen insinööri on osannut tehdä Multitronicin- ja moottorinohjaukseen sellaisen softan, että suorituskykymielessä D-asento on paras, tämän olen itse testannut tämän kesän ratapäivillä ja varttimailiajoissa. Esim. varttimailiajossa D-asennolla aika on 0.5-0.8 sek parempi ja loppunopeudessa eroa D:n hyväksi tulee 2-3 km/h. Vastaavasti kiihdytettäessä 80-120 km/h D-asento on 4 sekuntia nopeampi. Myös mutka-ajon kierrosajoissa oli samansuuntaisia eroja. Itsehän en tätä seikkaa uskonut ennen kuin kello sen näytti minulle.
                                      Olin aina ollut siinä luulossa, että tippiasennolla se vasta hyvin kiihtyy. Tämä on vain illuusio, joka syntyy tunteesta kun vaihdetaan isommalle; tässähän kohtaa tuntuu pieni epäjatkuvuus kiihdytyksessä, joka antaa taas paremman tunteen takapuoleen. D-asennolla alussa tuntuu vain nykäisy, mutta sen jälkeen tunne sanoo että meno on aika verkkaista (niinhän se vakio 1.8:llä onkin :D), kello vain tykkää paljon enemmän D-asennosta.

                                      Niin, jokainen toki tekee ostopäätöksen ihan itse (toivottavasti). Kuten jo aiemmissa viesteissäkin on todettu, ei Multitronicia kannata pelätä normaalian VAG -automaattia enempää. Öljyt kun vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti, eikä lähdetä virittelemään huippuvääntöjä moottorista ulos, on Multitronic kaikesta huolimatta hyvä valinta. Ja kun kerran käyttöautosta on kyse, eräs kerhotoveri varsin viisaasti totesikin: "Käyttöauton tulee olla mahdollisimman virikelvoton." Äläpä muuta sano.
                                      Viimeksi muokannut jannekk; 11.8.2009, 12:26. Perustelu: korjattu typoja

                                      Comment


                                      • #20
                                        1.8T nimenomaan on talousihme kun siihen on valittu Multitronic. Multitronicin idea on juurikin siinä, että se pitää polttoaineen kulutuksen aisoissa käyttämällä hyväkseen moottorin parasta vääntöaluetta. Multitronic hakkaa kulutuksessa tavalliset automaatit mennen tullen ja on samalla tasolla kuin manuaalivaihteinen. Viimeisen 100 tkm:n keskikulutus on 8.5 litraa sisältäen 40% pitkää matkaa ja 60% kaupunkiajoa. Matka-ajossa "lievää ylinopeutta" ajaen kulutus on luokkaa 7.1-7.4 l / 100 km, joka on siis mielestäni liki 1600 kg painavalle 1.8 litraiselle autolle varsin kohtuullinen kulutuslukema.
                                        Niin, sitä olenkin kummastellut, että miksi oma B7 kuluttaa todellisuudessa sen minkä kuluttaa (http://www.tankkaus.com/graph_yearco...earchcar=19122). Moottoritiepainotteinen ajo tarkoittaa monella 150 km:n matkalla jopa 90 km/h keskinopeutta, mutta silti. Myöskään rengaskoko (225/50-17) ei ole mitenkään erikoinen. Milloinkaan en ole saanut saman matkan aikana kertynyttä kulutuslukemaa alle 7:n, siis silloinkaan, kun matkanopeus on 60-80.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X