Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T hukkaportti vaihtoon, N75 roikkuu mukana, vakiosofta ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T hukkaportti vaihtoon, N75 roikkuu mukana, vakiosofta ?

    Morjens kaikki,

    Antakaa mielipide ja korjaava palaute, kun meinaan piristää tuota vakiokonetta kolmella stepillä, joista tokana on tuo hukkaportin vaihto sääädettävään malliin. Voinko edetä "persus edellä puuhun", eli vaihtaa nuo hardiksen osat ennen chippausta, vai meneekö vakio moottorinohjaus sekaisin?

    Eka steppi on Forgen by-passin vaihto, mutta sen osalta ei liene mitään mainittavaa.

    Kolmas steppi on Karalalla käynti Jyväskylässä, mutta se voi tapahtua vasta kesällä, ja nuo 2 muuta steppiä (by-pass ja hukkaportti) voisivat tapahtua jo aikaisemmkin.

    ELI mitä jos heivaan vanhan vakion hukkaportin veke, mootorinohjainboxilta tulevat johdot annan yhä olla kiinni N75-mulikassa, joka ei kuitenkaan ole kiinni enää missään muualla. Tuohon siis kaipaan neuvoja ja mielipiteitä: voiko vakion hukkaportin vaihtaa säädettävään, säätää ahdot 1bariin, jättää N75:n killumaan sähköjohtoihin kiinni ja ajella pari kuukautta ennen "custom-chippausta"? Meneekö vakiosofta sekaisin/vikatilaan kun ahtojen kanssa alkaa pelleillä noin? Muuta mieleen tulevaa?

    Lopputulemana noilla kolmella stepillä pitäis saada 200hp ja 300nm ja laakea vääntökäyrä. Nyt vielä kampe on ihan vakio 132kW 235nm 1.8T. Tekun dynossa tuli 176hp/257nm ilmastointilaite päällä. Maximiahdot penkissä oli 0.85bar. Yritti välillä "yliahtaa" (?) kun vääntökäyrässä on pari isompaa kuoppaa.

    Mielipiteitä yllä olevaan ajatuskiemuraan? Kiitos.

  • #2
    Se vakio hukkaportti on kiinteästi kiinni turbossa, joten jos haluat päästä siitä eroon pitää myös turbo vaihtaa tai tehdä erillinen ulkoinen hukkaportti ja pakoputkistoon muutoksia. Mahdat nyt kyllä varmaan tarkoittaa jotain muuta kuin hukkaporttia?

    Comment


    • #3
      Däng....

      Kiitos vastauksesta okkim, yritän hieman tarkentaa:

      - tämä on ensimmäinen turbo-auto minulla, en tavottele "mestaruuksia" tai suuria tehoja
      - valitettavasti oma tietotaitoni on kovasti vajavainen kyseisen turbovirityslajin osalta, mutta se ei ole este vaan hidaste
      - tarkoitin ja tarkoitan yhä sitä ihannetilaa, että kun käsissä oleva vakiomosa päästää maximiahtopainetta vain 0.85 bariin, niin haluan että maximiahtopaine saadaan vaikka 1 bariin.
      - JA kun vakiossa kuulemma ahtopaineet alkavat suhista hukkaan jo reilusti ennen tuota 0.85 baria, niin eikö olisi parempi jos paineet nousisivat suoraan 1 bariin ja sitten vasta ylimääräset päästetään pois
      --> niinkun on-off mieluummin kun supinaa ja sihistelyä ennen rajaa ---> kai ala- ja käyttövääntö paranisi noin?

      Eli jos se vakioturbon hukkaporrti on kiinteä osa turbon kyljessä, niin sitten varmaan se "ohjain" vaihdetaan. Vai? Eli N75 irti ja säädettävä laadukas ahtopaineensäätäjä tilalle? Ja se alkuperäinen N75 jätetään killumaan sähköjohtojensa varaan? Mitä tuosta swapista seuraa, jos aikuisten oikeasti EI ylitetä 1 barin ahtoja?

      Sitten jos ja kun parin kuukauden päästä tulee Karalan custom-chippaus eteen, niin tuleeko sitten eteen sen alkuperäisen N75:n uudelleenkäyttöönotto ja tuon havittelemani "säädettävän ahtopaineensäätäjän" hylkäys? Missä mennään?

      Tuon "säädettävän ahtopaineensäätäjän" idean kertoi Tekun dynoguru, hän on hankkinut tietotaitonsa mm. N-ryhmän ja WRC-ralliautojen parissa Suomessa/Enklannissa, tämmöiset kiltit katuautot lienevät harvinaisempia asiakkaita (?) tuolla. Eli onko tuo "säädettävän ahtopaineensäätäjän" juttu minun tilanteessani siis turha vai hyvä?

      Teenkö mitään hardismuutoksia ennen ja jälkeen chippauksen?

      Pyydän ymmärrystä ja pitkää mieltä, kun en aina ole näistä asioista vielä perillä. Mutta kysykää lisää, tarkennelkaa ja suomennelkaa. En tiedä näitä kiemuroita tarkkaan, eli kaikki neuvot ovat kotiin päin. Kiitos.

      Comment

      Working...