Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 1.8T ahtaa laiskasti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5 1.8T ahtaa laiskasti

    Turbon viettäessä 1-vuotis synttäreitään taas tutkaillaan missä ahdot luuraa.

    Tutkittu ja todettu jo seuraavaa:
    1 - Ahtaa max ~0,3. Mitattu sekä logattu.
    2 - MAF huiput ~80g/s => jää vajaaksi ehkä juuri vajaista ahdoista johtuen (MAF vaihdetty ~1,5v sitten ja näyttää puhtaalta)
    3 - N75 naksuteltu diagnostiikalla, ja ulkoisella jännitteellä, sekä testattu että ilma kulkee kuten pitäisi.
    4 - Ajettu koelenkki turbon painelähtö n75:lta irti => ei vaikutusta => ahtaa edelleen ~0,3 http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...65&postcount=5
    5 - Bypass käytetty irti ja testattu. Myös testattu että bypass ohjausletkussa ajossa ~imusarjan paine.
    6 - Painetesti tehty tulppaamalla imusarjan päästä ja maffilta => hieman vaan pulputtaa turbon öljyn paluukanavan kautta.
    7 - Ilmanputsari puhdas, kuten myös kotelo.
    8 - Turbon siivet uudenveroiset sisään kurkattuna.
    9 - Turbon välys normaali.
    10 - Ulkoisella kompuralla testattu että hukkaportin tanko liikkuu.

    Mitä on vielä jäänyt tarkastamatta kun vikaa ei ole löytynyt ? Alkaa olemaan ideat taas vähissä.
    Viimeksi muokannut avantic; 1.4.2013, 09:06. Perustelu: lisäys

  • #2
    Vikatilassa ei ahda kuin 0.3. Vikakoodeja?

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
      Vikatilassa ei ahda kuin 0.3. Vikakoodeja?
      Vain "secondary air...", johtunee tulpatusta ko. kanavasta ;)
      Tulppauksella toiminut kuitenkin aikaisemmin ihan moitteettomasti, joten tämä vikakoodi
      ei ainakaan liene syyllinen.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja avantic Näytä viesti
        ...
        4 - Ajettu koelenkki turbon painelähtö n75:lta irti => ei vaikutusta => hukkaportin jousi rajoittaa => http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...65&postcount=5
        ...
        Tätä minaä nyt en ymmärrä. Jos kellolta otetaan paine pois niin ahtimen pitää ahtaa ns. maksimit. Jos edelleeen ahtoja puuttuu niin kyllä ahtimessa silloin on jotain vikaa tai jumalaton ahtovuoto.

        Comment


        • #5
          Eikös siinä ole turbolta N75:lle tulevan letkun kokoinen ahtovuoto :D Siis jos se letku on vaan irroitettu eikä tulpattu. Sitten kun turbon tuotto ylittää tuon letkun ulkoilmaan vuotaman ilmamäärän alkaa ahtopaineet nousemaan ja piikkaa sinne mitä turbo tuottaa --> lopulta sitten vikatila. Ja jos turbo<-->N75-letku on ulkoilmaan niin silloinhan siinä ei pahemmin ahtoja ole alle ~2500rpm?

          Comment


          • #6
            Eipä paljon vaikuta tollasen 8mm letkun vuoto edes k03:lla ;) Vikatilaanhan auto ei pääse kun ahtopaineita ei ohjata millään, vaan ahtaa ittensä rikki.

            Comment


            • #7
              Painelähtö oli tulpattu ja ahtopainemittari tuulilasissa varmistamassa tilannetta ;)

              Kohdassa 4. muuten asiavirhe. Tuossa tilassa ei jousi rajoita mitään koska ei ole painetta vastaan taistelemassa.

              Tarkoitus olikin testata varovaisesti että pyrkiikö edes yliahdoille tuolla setupilla ja ei pyrkinyt.
              Turbon siivet ovat kuitenkin ehjät ja akseli muutoinkin terveen oloinen koitettaessa. Pöydällä turbo ei tosin vielä ole ollut joten pakopesä ja hukkaportti ovat arvoitus. Tuleeko mieleen muita syitä miksi turbo ei "itsessään" näyttäisi ahtavan täysiä ? Ei millään viitsisi turhan takia ottaa turboa irti.
              Viimeksi muokannut avantic; 1.4.2013, 13:54.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Tommi[FIN] Näytä viesti
                Eipä paljon vaikuta tollasen 8mm letkun vuoto edes k03:lla ;)
                Paha väittää vastaan, mutta ainakin omassa B6 1.8t:ssä repeämällä tuossa letkussa oli dramaattinen vaikutus auton ajettavuuteen ja toimintaan. Tietty silloin ahtoi sen 1.5bar kun pyynti oli 1.2bar, että sen puolesta ei vaikuta huippuahtoihin mutta yleiseen toimivuuteen vaikutus oli dramaattinen.

                Comment


                • #9
                  Voisiko olla niin että pakopaine avaa hukkaporttia ja ahdot rajoittuu tota kautta ~0,3:n tuntumaan ? Toimiihan hukkaportin kellon jousi vakio vastuksena tuohonkin suuntaan.

                  Comment


                  • #10
                    Ei voi olla, jos portti on ehjä. Jos portin kelloon ei ohjata ilmaa, pitää ahtaa ihan tolkuttomasti ja todella herkästi. Jos letku on irti/tulpattu ja ei nosta ahtoja, on pakoputki todella tukossa, hukkaportin läppä raollaan/karkuteillä tai autossa erittäin mittava ahtovuoto.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                      Ei voi olla, jos portti on ehjä. Jos portin kelloon ei ohjata ilmaa, pitää ahtaa ihan tolkuttomasti ja todella herkästi. Jos letku on irti/tulpattu ja ei nosta ahtoja, on pakoputki todella tukossa, hukkaportin läppä raollaan/karkuteillä tai autossa erittäin mittava ahtovuoto.
                      "ei ohjata ilmaa", tällä tarkoittettaneen vielä ylipainetta.

                      Tarjotuista vaihtoehdoista taitaa mahdollisiksi jäädä tukkoinen pakoputki tai sitten vuoden jälkeen antautunut hukkaportin läppä. Kumpaankaan noistakaan en kyllä millään jaksaisi uskoa. Outoa on vielä se että ahdot ikäänkuin rajoittuvat juuri 0,3:een vaikka miten vedättelise tai polkisi. Ikäänkuin joku sitä painetta vielä säätäisi.

                      Comment


                      • #12
                        Niin, mitäpä muuta painetta sinne mistään koskaan menisi?

                        Oletko nyt tosiaan testannut niin, että hukkaportille ei mene letkua ollenkaan? N75-venttiilin johdon irroitus vastaa tilannetta, jossa sitä ei olisi ollenkaan vaan menee suora linja kompurakopasta hukkaportille -> ~0,3bar peruspaine aina ja ikuisesti.

                        Ahto-ohjaus toimii avaavaa painetta rajoittamalla. N75 vaihtaa asentoaan noin 20 kertaa sekunnissa toiminnassa ollessaan.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                          Niin, mitäpä muuta painetta sinne mistään koskaan menisi?

                          Oletko nyt tosiaan testannut niin, että hukkaportille ei mene letkua ollenkaan? N75-venttiilin johdon irroitus vastaa tilannetta, jossa sitä ei olisi ollenkaan vaan menee suora linja kompurakopasta hukkaportille -> ~0,3bar peruspaine aina ja ikuisesti.

                          Ahto-ohjaus toimii avaavaa painetta rajoittamalla. N75 vaihtaa asentoaan noin 20 kertaa sekunnissa toiminnassa ollessaan.
                          Tarkennuksena alkuperäinen tilanne, joka ensimmäisessä viestissä kuvattu:
                          4 - Ajettu koelenkki turbon painelähtö n75:lta irti => Eli turbosta N75:lle tuleva painelähtö oli tulpattu.
                          Pelissä on siis vielä N75 ja turbon etupuolella oleva paine, joka taas ainakin ahdoilla on alipainetta.
                          ts. hukkaportin kellolle meni edelleen letku N75 venasta.

                          Mielenkiintoinen tieto tuo 20Hz ohjaustaajuus N75 venalle. Ajonaikaista toimintaa voisi siten simuloida vähän normaalia järeemmällä sinkkugeneraattorilla.

                          Comment


                          • #14
                            Minkä lasket alipaineeksi? Voihan sitä suodattimen ja ahtimen välisessä imuletkussa muutama millibari olla painetta ulkoilmaa vähemmän... Jos on alimittainen tai tukkoinen suodatin niin kymmeniä millibareja tai pahimmillaan jopa jotain johonkin vaikuttavaakin.

                            Ejektoriefekti tietysti voi joissakin imuputkissa vaikuttaa, mutta ei mennä nyt siihen.

                            Koeajo vaikuttaa olevan suoritettu niin, ettei portille mitään avaavaa painetta ole ollut tarjolla. Aiempi diagnoosiarvaus on siis edelleen pätevä.

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä, diagnoosi on edelleen pätevä. Ajatusvirhe oli siinä että alipaineella olisi vielä avustettu jousen "työtä" ja pidetty hukkaporttia kiinni voimakkaammin.

                              Itseasiassa vanhassa hukkaportin kellossa oli erikseen alipainepuoli, tässä uudessa ei. Muistaakseni ohjaus tuolle oli otettu "secondary air valven" ohjausesta. Tarkoituksena ilmeisesti rajoittaa ahtoja moottorin ollessa kylmä.

                              Pahasti siis näyttää siltä että pitää ottaa turbo pöydälle, ellei nyt kukaan valota tätä enää uudesta näkökulmasta.

                              Comment


                              • #16
                                Eilen tuli vielä tarkastettua että hukkaportin tanko on jämäkkä ja liikkuu paineella kuten pitääkin. Mutterit ja "lukituspelti" ovat myös akselissa paikallaan ja tuskin ovat onnistuneet siirtymään. Lisäksi ajelin koe lenkin bypassin ohjaus irti. Ahdot jäi jopa 0,3:sta.

                                Comment


                                • #17
                                  Edelleenkään ei siis ole tietoa, että onko läppä paikoillaan? Pakoputkenlähtö ahtimelta irrotettu ja katsottu?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja MarcusS Näytä viesti
                                    Edelleenkään ei siis ole tietoa, että onko läppä paikoillaan? Pakoputkenlähtö ahtimelta irrotettu ja katsottu?
                                    Ei ole tarkastettu ei, mutta tuskin se irti voi olla koska kuitenkin ahtaa jonkun verran.

                                    Perheeseen liittynee viikonlopun aikana yksi Audi lisää joten sitten pääse ajan kanssa tämän hieman vanhemman kimppuun.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kyllä se muutaman kymmenyksen ahtaa isommilla kierroksilla ilman läppääkin. Siinä 2-3 tonnissa ei kyllä tippaakaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo ja toi ahtaa heti sen mitä ahtaa. Saiko sitä kattia sen vertan irti turbosta ilman turboa löysäämättä että saa läpän tarkastettua ? Ei muista ko viimekerrasta on jo kokonainen vuosi :)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ne 3 katin kiinnityspulttia/mutteria irti ja työnnät putkea perää kohti ja pikku peilillä katot sen, toimii.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos ahtaa tasaisesti sen 0,3bar niin et ole kyllä tulpannut/irroitellut sopivaa letkua testissäsi. Nimittäin tasainen 0,3 -> hukkaportti toimii juuri kuten pitääkin ja sille annetaan jatkuvasti kompurakopasta paineohjaus.
                                            N75 ilman ohjausta vastaa letkua kompurakopasta hukkaportin kelloon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Komppaan mutta valitettavasti kompuran letku oli irti. Mielenkiintoista tosiaan miten paine rajoittuu noinkin tarkasti. Kaikkeen on lopulta syy.
                                              Viimeksi muokannut okkim; 17.4.2013, 18:53. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Päivitystä ongelmaan turbon tarkastuksen jälkeen.

                                                - hukkaportti jämäkkä
                                                - turbon siivet ehjät
                                                - turbon välys normaali

                                                Koelenkillä ahtomittari kiinni turbon painelähdössä, josta haaralla N75:een. Maksimi ahdot ~0,3. Vitsit vähissä.
                                                Ajelen vielä huomenissa lenkin kertaalleen mittari samassa lähdössä ja letku irti kellolta. Tulokset mitä ilmeisimmin ihan samat, mutta tuleepahan vielä tupla tsekkaus.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Testituloksia edelläkuvatulta testilenkiltä. Ei nouse ahdot kun sen 0,3 ja tukkoinen on. Ihan vapaasti sai vedättää hukkaportin kellon letku irti.

                                                  Katti näytti sisäänkurkattuna hyvin samalta kuin tässä ketjussa:
                                                  http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=103275
                                                  Taitaa siis olla syyllinen turbon jatkeena. Vaikkakin oudon tasaisesti rajoittaa ahdot.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noin lähellä turboa voi hyvinkin onnistua rajaamaan erittäin nätisti ahdot alas. Urssistani oli metallikatin kennosto poikittain ulostulon haarassa, ahtoi kyllä 1.7bar, vääntöä naurettavan vähän ja tehoa penkissä sen 150 heppaa :D

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Päätettäköön tämä ketju kun kerran ongelma löytyi ja todistettavasti Audi kulkee taas reippaasti kuten pitääkin. Katti oli siis tukossa ja modasin AEB:n katista ANB motille sopivan katin. ts. toisen lambdan reikä puuttui. Case closed.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jatketaan nyt tähän vaikka aiheen aloittajan vika selvisikin. Omassa täysin vakiossa b5 AEB rakkineessa on sama juttu, ahdot ei nouse kun siihen 0,3bar. Näin on ollut koko sen ajan kun auto on minulla ollut eli muutaman kuukauden. Olin kyllä täysin tietoinen asiasta kun auton hankin tutultani ja ajattelin, että pikku juttu, perusasiat kuntoon ja kovaa ajoa..
                                                        Auto toimii muuten normaalisti, lukuun ottamatta tehon puutetta, vetää tasaisesti koko kierroslukualueen.

                                                        Tehtyjä asioita:

                                                        -Vikakoodit lukuun ->Ei vikakoodeja
                                                        -Koneen koko imusarjan puoli aivan tervassa, huohotus letkut- ja putket tuhannen paskana-> pesu ja Tepon huohari päivitys.
                                                        -Kaikki alipaineletkut+uusi by-pass.
                                                        -Painetesti-> ei pihaustakaan, ainoastaan vieno pulputus öljypohjasta.

                                                        Tässä vaiheessa kokeilemaan ja edelleen sama juttu, paineet nousee siihen 0,3bar, koodit lukuun-> ei vikakoodeja.

                                                        -Uusi N75-> kokeilemaan, sama juttu, 0,3bar. Ei koodeja.

                                                        Tulpat n.vuoden vanhat, FR7KPP33+

                                                        -Sitten tutkimaan olisiko hukkaportti hävittänyt läppänsä, eli hukkaportille menevä letku irti n75 venttiilistä ja kokeilemaan, nyt ahdot nousee paljon herkemmin ja pienemmällä kaasun painamisella, mutta kun kaasua antaa reippaammin, alkaa ahtojen noustessa 0,6-0,7bar julmettu nykiminen ja rötääminen.

                                                        Kysymys:
                                                        Mikä rajoittaa ahdot 0,3bar ilman vikakoodeja?

                                                        Ahdin tuntuu muuten olevan tikissä ja hukkaportissa rojut tallessa, koska ilman ohjausta ahdot nousee erittäin helposti.
                                                        Pätkiminen viittaisi kyllä soppapuolelle ja rötääminen sytkäpuoliin, mutta voiko ne rajata ahdot noin tarkasti?

                                                        Jotain outoa tuon ecussa on koska näyttää siltä, että nuo ns. sarakkeet on väärissä ruuduissa lukuun ottamatta moottorin rpm lukemaa (katso kuva). Yritin logata maf-arvoja jostain noista, sain n. 90g/s, varmasti juurikin tuon alhaisen ahtopaineen takia, kuten viestiketjun aloittajalla.

                                                        Seuraavaksi puhdistan maffin ja kurkistan katalysaattoriin ja kokeilen vaikka ilman putkea..

                                                        Auttakaa nyt miestä mäessä, tuossa jo Porkkiksen ohjelma odottaa..
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tarkasta aukeaako kaasuläppä oikeasti kokonaan, kun painat pedaalin lattiaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            "Sarake vika" tuskin on ECUssa vaan ilmeisesti VAG-COMIN "label fileessä"

                                                            http://www.ross-tech.com/vag-com/labels.html

                                                            Comment

                                                            Working...