Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T APX yliahtaa, ongelma softassa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T APX yliahtaa, ongelma softassa?

    Audi TT 165kW toimii hyvin kakkosella ja kolmosella, mutta isoilla vaihteilla kaasupohjassa kiihdyttäessä ecu lyö kaasuläppää kiinni n. 3000rpm kohdalla ja rajoittaa kulkua. Alla olevan login perusteella syynä tähän näyttäisi olevan yliahto, josta seuraa throttle cut (http://s4wiki.com/wiki/Throttle_cut). Vikakoodia ei tule. Jos kaasua ei lyö pohjaan asti, throttle cuttiakaan ei tule.

    Autossa on Harisen softa, vajaa vuosi sitten laitettu. Alussa pidin tuota käytöstä ihan normaalina, mutta jälkeenpäin aloin ihmettelemään huonoa kulkua isommilla vaihteilla ja aloin loggaamaan vag-comilla. Järki sanoo, että yliahtoa pitäisi tapahtua vain jos N75 jumittelee tai hukkaportti ei aukea syystä tai toisesta. Ennen softausta command ja actual boost ei heittänyt juurikaan, täytyy tsekata vielä vanhoja logeja läpi.

    1. Onko muita mahdollisia rautasyitä yliahtoon?
    2. Entäpä onko mahdollista että softassa on vika joka aiheuttaa tuon yliahdon, voiko esim. N75 reagoida jostain syystä liian hitaasti, kosketaanko näihin parametreihin softassa? Logeista katsottuna softa pyytää 2.2bar jo vähän yli 2000rpm tienoilla --> N75 duty cycle on lähellä 100%, kun ahdin herää ~2700rpm duty cycle on edelleen 100% --> piikkaa yli targetin.
    3. Sattuisiko kellään olemaan logia Karalan tai Harisen (ilmeisesti about sama tuote) softaamasta vastaavasta autosta, jotta voisi verrata käytöstä?

    Tarkastettu / vaihdettu:
    -Ei vikakoodeja
    -Kaasuläpän sopeutus tehty
    -Hukkaportin tanko liikkuu kun laittaa pumpulla painetta kellolle. Letku ei vuotanut.
    -Hukkaportin tanko näyttää olevan about oikeassa asennossa (tt-forumilta löytyi tieto että kierrettä pitäisi näkyä 16mm), koitin avata muutaman kierroksen, ei juuri mitään vaikutusta, nyt throttle cut kestää _ehkä_ hiukan vähemmän aikaa.
    -N75, MAF, bybass uusia, originaaliosia kaikki
    -Login perusteella ei vaikuta nakuttavan

    Tässä vanha logi, löytyy myös logi jossa näkyy N75 duty cycle, pahoittelen tuota vag-comin karkeaa resoluutiota:
    http://aijaa.com/0016610179562

    Löysin myös vanhan ketjun jossa ongelma vaikuttaa täsmälleen samalta (tosin tuossa logissa ei näy selvästi yliahto, ei näy kyllä minullakaan kaikissa logeissa, johtunee resoluutiosta, ongelma on täsmälleen samanlainen):
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55527
    Toisesta ketjusta löysin että ratkaisuna hd_jannelle ilmeisesti vaihdettiin APR softa toiseen.

    Hariselta yritin kysellä ongelmaan apuja, mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut, taitavat olla aika kiireisiä. Saakohan tuohon helposti takaisin tehtaan softan tai löytyisikö täältä softan tekijää, jotta voisi sulkea softa ongelman pois?

  • #2
    Ohjelma pyytää 2.2bar? Miinustitko arvosta absoluuttisen ilmapaineen arvon, eli noin 1 bar?

    Onko sulla vakio imuputki?

    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=ZOT5mgHw1yA[/ame]

    Comment


    • #3
      Onko harisen säätämä, vai harisen yleissofta(jos sillä semmosta on)? Harisen pojillahan on ollut tapana korvata N75 bleedillä, että jännä kun tässä tapauksessa niin ei ole tehty. Ja tuosta bleedin käytöstä voisi hätäisempi vetää johtopäätöksiä, mitä ahtokontrollin säätöön tulee.

      Comment


      • #4
        Testaa N249 toiminta.

        VCDS:llä pystyy testaamaan perustoiminnan, testin aikana venttiilin kuuluu naksua ja yhteyden avautua ja sulkeutua.

        Mittaa myös resistanssi N249 napojen väliltä, ehjässä venttiilissä resistanssi on 27-30 ohm.

        Comment


        • #5
          Tuo 2.2bar oli siis absoluuttista, eli softa pyytää 1.2bar ahtoa jo vähän yli 2000rpm. Tsekkasin vanhoista logeista että tehtaan softa ei käyttäydy ihan näin "aggressiivisesti" vaan pyysi tuota ahtoa myöhemmin eli vähän paremmin linjassa raudan kanssa. Tosin ei hajuakaan kuinka paljon tuo loppuen lopuksi haittaa, syy saattaa hyvinkin olla muualla. Luin lisää S4wikiä josta löytyy ainakin jotakin tietoa ahtopaineen säätämisestä Motronicissa:
          http://s4wiki.com/wiki/Tuning#Boost
          Tuon perusteella väärin säädetyllä softalla ahdot voi siis ampua yli tai jäädä targetin allekin ja säädettäviä parametrejä löytyy ihan mukavasti, tosin veikkaisin että moniin noista tarvitse edes koskea kun auto on raudaltaan vakio.

          Jonkun häiriön takia autoa oli "hiukan" hankala dynottaa. Lopulta saivat kuitenkin ennen softaa mitattua tehot ja sen perusteella toimi ok (logien perusteella toimi myös hyvin). Softan laiton jälkeen ei dynossa saatu mitattua tehoja, joten kävivät tiellä ajamassa ja mittasivat ahdot. Perussofta siis laitettu sisään.

          Unohdin mainita alkuperäisessä postauksessa että kokeilin jo ohittaa N249 - ei muutosta. Myös perushuollot on tehty (tulpat putsari öljyt).

          Imuputki on vakio, jostain luin että tuo imuputkiongelma ei koskisi APX:ää, mutta ehkä täälä on parempaa tietoa? Auto pelittää pienemmillä vaihteilla ihan hyvin, voisiko tuo putki silti selittää tuon käytöksen?

          Jos rautavikaa ei löydy ja Hariselta ei saa apuja täytynee alkaa miettiä uutta softaa. Yksi varteenotettava vaihtoehto jo löytyikin, kiitos tämän forumin :)

          Comment


          • #6
            Kyllä tuo imuputkiongelma koskee myös APX:ää. Se on ihan vastaavanlainen kuin tuossa videollakin. Eräästä APX:stä löysin rassaillessani hienon TI-virityksen. Tuohon kohtaan mikä videossa vetää kurttuun oli asennettu kaksi tosi vahvaa putkiklemmaria. En tiedä oliko näistä virityksistä mitään siinä hyötyä, ainakin se lopulta hajotti koko imuputken! :-) Ehkä näissä putkissa on jotain laadullisia eroja, kun jotkut toimivat lastutettuinakin ja jotkut eivät. Asiaan kyllä vaikuttaa varmasti aika monta muutakin asiaa(ohjelma, ilmansuodatin jne.)

            Aika monesta paikasta oot jo vikaa ettiny. Että vaihtoehtoja ei oo hirveesti jälellä. Ehkä se menee niin että pienemmillä vaihteilla putki ei vielä kerkee lytistymään, suuremmilla vaihteilla ja pidemmillä vedoilla se sitten menee. No, tää nyt on vaan yks idea. Voihan se olla softassakin ja foorumilta löytyy varmasti apua senkin kanssa. Mutta yks asia on varma. Jos vaihdat imuputken parempaan, ei autosi käytös ainakaan huonone! :-)

            Comment


            • #7
              Yritin etsiä lisää tietoa tuosta intake putkesta ja löysin yhden käppyrän tt-forumilta:
              http://www.sfsperformance.co.uk/imag.../large/2_2.jpg

              Tuon perusteella näyttäisi että putken vaihto vaikuttaa korkeammilla kierroksilla (ilmamassa suurimmillaan). 3000rpm koneeseen menee ilmaa reilu 100g/s. Voisiko putki siis mennä oikeasti jo tuossa kohtaa ruttuun, järjellä ajatellen putkeen tulee suurin alipaine kun ilmamassa on suurimmillaan, eikö vain?

              Comment


              • #8
                Jep, ittellä samainen "vika" korjaantui softan vaihdolla, Motorbitillä tehtiin uusi.

                Comment


                • #9
                  Joo, sait mut ylipuhuttua. :-) Tuskinpa se imuputki vielä noin alhaisilla kierroksilla kurtistuu...annetaan se ääni täältäkin sitten ohjelmalle. Kerrohan sitten jatkoa, että opitaan lisää.

                  Comment


                  • #10
                    Kiristin hukkaportin mutterit alkuperäiselle paikalle, käytös ennallaan. Nyt tosin antaa 6:lla vedättäessä vikakoodin airmass too high ja sytyttää luistoneston valon. Tämä tapahtuu alle 3000RPM:ssä. Muilla vaihteilla ja pienemmällä kuormituksella ei sytytä valoa, johtuisiko tämäkin softasta. Saattaa olla että hukkaportti meni aavistuksen eri kireyteen kuin alunperin. Painetestillä en löytänyt vuotoja, tosin en saanut kovin paljon painetta systeemin, öljy vaan pulputteli vaikka lytistin mielestäni oikean huohotusletkun. Taitaapi softa vaihtua kesän aikana, katsotaan lähtisikö sitten toimimaan...

                    Comment


                    • #11
                      Eiköhän ongelma johdu puhtaasti liian agressiivisesta "ahtokartasta" (kuormarajoittimesta).
                      K04-02x ei tuota softan pyytämää 1.2baria noilla kierrosluvuilla, jolloin N75 DC pysyy liian ylhäällä liian pitkään. Kun ahdin alkaa virtaamaan tarpeeksi n. 3000rpm+, N75 ei ehdi avaamaan hukkaporttia tarpeeksi nopeasti; -> yliahtoa 0,2bar+ -> kaasuläppä kiinni kunnes toteutunut ahto ei ylitä pyyntiä yli 0,1bar.

                      En tiedä miten Harinen / Karala suojaa ohjelmansa, mutta esim. Nefmoton softalla sitä tuskin saa luettua ulos, kokeilla voi toki. Ahtokartan korjaaminen on max 5min homma, ellei karttoja ole salattu (erittäin epätodennäköistä).

                      Comment


                      • #12
                        Auto toimii uudella softalla todella hyvin. Ei vikakoodia liian isosta ilmamassasta eikä throttle cuttia. Vetää paljon tasaisemmin läpi kierrosalueen, ei rykäise ahtoja ylös älyttömän nopeasti 3000rpm kohdilla, jonka jälkeen puutuu vaan toimii enemmän kuten vakiona ja vetää punarajalle asti kunnolla ilman piikkejä, juuri kuten mielestäni pitääkin. Toteutunut ahto seuraa nyt nätisti pyydettyä, toisin kuin aiemmin.

                        Kävin ottamassa tuoreen login hetki sitten ja huippuilmamassat 210-214 g/s, kun Harisen softalla maksimit noin 192-197 g/s . Ecu korjailee sytkääkin nyt vähemmän vaikka ulkolämpötila on korkeampi.

                        Oman kokemuksen perusteella en suosittele Harisen softaa, parempiakin tekijöitä löytyy.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä golfissa samaa vaivaa, kaikki paikat tutkittu ja silti vain vika tahtoo olla isommilla vaihteilla. Ohjelmana taas motorbitin..?

                          En nyt sitten ole asiaa enempää vaivannut kun aikomus on muutenkin muuttaa moottoria että joutuu ohjelmoimaan uudestaa.

                          Comment


                          • #14
                            Minulla myös APX moottori saatiin kuntoon Motorbitillä.

                            Comment

                            Working...