Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuli pakosarjan jigi tehtyä:




    Onkohan väliä missä järjestyksessä tuubit syöttää kollektoriin? Eli miten noi pakopulssit tos menee?

    Comment


    • Järjestyksellä ei liene merkitystä, kaikki menee samaan pakopesään. Missä on hukkaportinlähtö?

      Comment


      • Ok. Ei vielä missään :D, mutta pian on kunhan saan sen mallailtua ja tehtyä sopivan reiän...

        Comment


        • Tommonen "nasse" siitä nyt sitten muodostui. Eipä tota hukkiksen lähtöä kovin jouhevaksi saanut ku on niin ahdas sijainti.



          Näkymä turbon laipan suunnasta.


          Näkymä hukkaportin aukosta.


          Vielä on pakolämpöanturin ja paineen muhvit laittamatta...

          Comment


          • Nasselle kasvo lonkerot. Pikkuhiljaa alkaa jopa näyttämään pakosarjalta. =) Vielä viimeistelyä, puhallus ja black satin pintaan...





            Comment


            • Vetelikö laipat paljon hitsatessa? Eli vaatiiko vielä suoraksi koneistuksen?

              Comment


              • Pikkulaipoissa ei kyllä ainakaan ole tarvetta koneistukselle. Ei kyllä toi kanteen tuleva laippakaan kovin elänyt ku oli jigissä kiinni koko hitsauksen ajan. Ehkä puolen millin sisällä heitto mitä on..?

                Comment


                • No sittenhän se menee paikoillen vaikka oikomatta. Noinkin pitkällä matkalla 0.5mm oi oo juuri mitään. Oon joskus laittanu huomattavasti kierompia valusarjojakin paikolleen ja joilla on ajettu rikkoutumatta 100 000 km.

                  Comment


                  • Kannattaa vetää vielä rälläkällä viillot pakosarjan laippaan sylintereiden välille varmuudeksi.

                    Comment


                    • Löytyiskö kellään jigin mittoja? Sarja olisi tulossa 200 t44:een alkuperäisellä imusarjalla, mutta ilman k-jettiä. Kyseessä siis 10 venainen turbo.

                      Comment


                      • On, mutta mikä on luotettava mittaustapa!?

                        Tämäntyylistäkö rakentelet:http://s211.photobucket.com/albums/b...1.jpg&newest=1

                        Comment


                        • Jep, jotain tommoista olisi tarkoitus saada aikaseksi. Kollektori ja laipat on jo valmiina, pitäisi vain yhdistää ne.

                          Eiköhän tuo vaikka rullamitalla laipasta laippaan leveys, korkeus ja ahtimen laipan asema pituussuunnassa sekä laippojen välinen kulma. Ei taida olla niin millilleen.

                          Auto kun on päivittäisessä ajossa niin ei pysty oikein sovittelemaan.

                          Comment


                          • kestääkö messinkinen helmiliitos pakosarjassa pakopaine/lämpömittauksissa??

                            Comment


                            • Messingin sulamispiste on reilu 900 astetta, vähän seostuksesta riippuen. Että fifti-siksti sanoisin. :)

                              Comment


                              • Uskoisin, että kestää. Itsellä on pysynyt messinkinen tulppa pakosarjassa aivan ryhdikkäänä. Ei se pakosarja kuitenkaan ihan tietämättään messingin sulamispisteen lähelle pääse, rautakin hehkuu jo melko kirkkaasti tuolla 900 asteen lämmöissä.

                                Comment


                                • Paljon mahdollista. Messinkinen nippa tulee kuitenkin kokonaisuudessaan pakosarjan ulkopuolelle, jossa se suhteellisen hyvin pääsee jäähtymään. En tunne messingin ominaisuuksia sen kummemmin, että osaisin sanoa onko sillä jokin tietty lämpötila jossa lujuusominaisuudet alkavat heikentyä rajusti vai ei.

                                  Comment


                                  • Terve vaan tällekin foorumille ekan viestini muodossa.

                                    Lyön omankin lusikkani tähän pakosarjasoppaan ja heittelen vähän dataa hämmästeltäväksi. Tuskinpa tässä mitään uutta kenellekään on, mutta onhan se kiva jakaa kokemuksia.

                                    Mulla siis rakenteilla 4cyl 1.8T-moottori mk2 Golfiin, mutta eihän se pakosarjan periaate siitä miksikään muutu vaikka on yksi rööri vähemmän.

                                    Eli tuon näköisen satsin sain heppailtua 42.4mm/3.25mm mustista tuubeista.. Primäärien pituusheitto oli muistaakseni jotain 50-60mm luokkaa mutta en jaksa pitää sitä kovin huolestuttavana. 1 ja 4 siis pidempiä mitä 2 ja 3.

                                    Laipat ovat laserilla leikattua mustaa 12mm peltiä.

                                    Eli ensin huolellisen putkien sovittelun jälkeen jokainen primääri '"kokonaisena" (laipasta-laippaan) irti ja hitsaten irtonaisena 48.00 puikolla. Sen jälkeen putki kerrallaan hitsattiin pakosarjan laippaan kiinni. Lopuksi kollektorin muotoilu, hitsaus sekä ulko- että sisäpuolelta ja kanavien viimeistely vinguttamalla väliseinät teräviksi ja jättämällä keskelle "piikki".

                                    Tiiveyden tarkistin tukkimalla laipat sekä laittamalla toiseen tulppaan tubeless-venttiilin jolla sarjan pystyi koeponnistamaan vesiämpärissä.

                                    Portille tuleva (Pro Turbon kiinaportti) putki on ulkohalkaisijaltaan muistaakseni 48mm ja lähtee kollektorista virtaussuunnan mukaan niin juohevasti miten tilan puitteissa sain tehtyä.
                                    Eli portin putki muotoiltiin ensin sopivaksi kollektoriin, merkattiin ja sitten kairattiin kollektoriin sopiva aukko.

                                    Kun koko pakosarja hukkiksen putkea ja V-band laippaa myöten oli hitsattu yhteen, tein pannuun valkean (puukeskuslämmitys) ja nakkasin pakosarjan pesään. Siellä se hehkui yhden reilun pesällisen ajan ja annoin vielä pesän sammuttua jäähtyä omia aikojaan huoneenlämpöiseksi.

                                    Lopuksi koneistin laipat suoraksi duunissa.

                                    Joku mainitsi hehkutuksen jälkeen tehtäväksi kuulapuhalluksen. Onko semmoisesta jotain todistettua hyötyä? Jos kerran sarja hehkutetaan hitsausjännitysten päästämiseksi, niin miksi kuulapuhalluksella aiheutetaan uudet jännitykset sarjaan?

                                    Parit kuvatukset: (kaikki työvaiheet eivät ihan tarkalleen mene aikajärjestyksessä tuossa selostuksessa)







                                    Viimeksi muokannut Lehtilä; 8.11.2012, 17:08.

                                    Comment


                                    • Jatketaan kuvilla:







                                      Viimeksi muokannut Lehtilä; 8.11.2012, 17:10.

                                      Comment


                                      • Ei sulla sattunut kuvia jäämään sarjan sisältä kollektorin päästä?

                                        Comment


                                        • Eipä taida olla kuvaa sieltä. Koitan muistaa ottaa ennen kuin laitan sarjan lopullisesti kiinni.
                                          Aloinpa tuossa muistelemaan että noinkohan mahdoin vinguttaa niitä seinämiä sieltä vai jäikö se suunnitelmaksi. Noh, se selviää kun irroitan sen sarjan joka tapauksessa vielä ennen savuja.

                                          Comment


                                          • Ethän sitten ihan veitsen teräviksi jättänyt noita kollektorin sisuksia?

                                            Tulee turhan helposti kuumia pisteitä, jotka sitten voivat tehdä aika inhottavia asioita, pienimpänä ongelmana halkaista sarjan, suurimpana irroittaa kappaleita pakosarjasta ja heittää ne turbiinille.

                                            Comment


                                            • Kuten edellisessä viestissäni mainitsin, en muista tarkkaan vingutinko vai en. Selviää kun nostan ahtimen pois paikaltaan jossain vaiheessa.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viesti
                                                Tässä yksi tapa toteutta hukkaportin lähtö jouheasti.
                                                http://jaka.kotipolttoinen.com/galle...g2_itemId=1030
                                                Tuota hukkaportin lähdön toteuttamista miettinyt kun 2/3 sylintereiden putket tulee pahasti eteen joten ei onnistu laittaa täysin kollektorin keskelle mihin lähdön haluaisin. Yksi vaihtoehto on juuri tuo kuvan mukainen toteutus, eli hieman sivussa.
                                                Miten toimisi jos vetäisi kaksi pienempää putkea kollektorin kahdelta puolelta? Vai tuleeko tuossa ratkaisussa vastaan se, että kollektorin pitäisi olla jaettu?
                                                Focus WRC:ssä lähtö on tehty juuri tuolla tavalla, mutta kollektorissa on väliseinä.

                                                Comment


                                                • Yleensä tuolla kahdella putkella yritetään pulssisarjoissa pitää pulssit erillään toisistaan mahdollisimman hyvin, eli ei pulssit sekoitu kollektorissa/hukkaportin lähdössä.

                                                  En näe mitään ongelmaa miksei se toimisi myös yksiosaisessa kollektorissa/turbossa. Ei siis vaadi pulssisarjaa toimiakseen.

                                                  Comment


                                                  • Hyvä, pitänee sitten toteuttaa se kahdella putkella kun sillä saa hukkaportin myös parempaan paikkaan ja putkien pinta-ala on hieman suurempi ja lähempänä hukkaportin venttiilin kokoa kuin yhdellä isommalla putkella vedettynä

                                                    Comment


                                                    • Laitetaan tänne. Eli mistä löytyis 38mm sisämitalla olevia käyriä ja putkea? Normi tuubikäyrät kun ovat joko 36mm tai 42.

                                                      Comment


                                                      • Miksi pitää olla just 38mm??

                                                        Comment


                                                        • Esimerkiksi LVI-Dahlin listoilta näyttää löytyvän saumatonta P235GH laatuista käyrää koossa 48.3x4.5 eli 39mm reiällä. Toisesta suunnasta lähimpänä taitaa olla 42.4x2.6 eli 37.2mm reikä. Noita lähemmäksi ei mielestäni ainakaan mustissa virtauskäyrissä kokoja löydy. Putkea löytyy suoraan 48.3x5 koossa. Dahlin sivuilta löytyy tuoteluetteloa. Ovat käsittääkseni vain tukkuri eli eivät myy suoraan. Mutta luultavasti useimmat LVI-putkat saa tuolta tilattua tavaraa.

                                                          Noissa paksuseinämäisissä hinta sitten hiukan pompsahtaa. Mutta tuleepahan pakosarjaan samalla pientä korroosiovaraa.
                                                          Viimeksi muokannut jipitkan; 4.4.2014, 22:55.

                                                          Comment


                                                          • Ois just ton laipan kanssa samaa kokoa. 36mm jää ehkä tässä tapauksessa pieneksi. 42mm on ehkä turhaa. Ja rst ei tule nyt kysymykseenkään.

                                                            Comment


                                                            • Hitsaat sisältäkin ja ajat pörrällä jouhevaksi?

                                                              Comment

                                                              Working...