Nyt mua alkaa jo vähän hymyilyttää =)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.
Collapse
X
-
Heh... Alkaa lipsumaan railakkaasti offtopicin puolelle... :D
Aika vähän olen itse materiaaleja opiskellut, mutta siitä olen 99% varma, että austeniittinen rosteri ei ole magneettista. :)
Se L taisi tarkoittaa titaaniseostusta, jolla on pyritty vähentämään herkistymistä.... (eiku)
Laitetaanpas edittiä: L elikkäs Low carbon, alhainen hiilipitoisuus.
Nojoo, viisaammat korjatkoot, mutta siirtynemme takaisin pakosarjoihin? :)
Comment
-
L on matalahiilinen niinkun tuossa aikasemmin jo todettiin. 304 on ruostumaton austeniittinen teräs ja 316 Haponkestävä austeniittinen teräs. Tuo merkintä on melkonen sekasotku, kun noita merkitään standardista riippuen eritavalla. Nuo edellämainitut olivat nimenomaan AISI merkintöjä.
Seosaineina cromi ja nikkeli ruostumattomalla ja haponkestävällä näiden lisäksi molybdeeni. Ja haponkestävä on huomattavasti kalliimpaa tänä päivänä verrattaen tavan ruostumattomaan.
sori offtopicista, mutta näköjään vähän innostuin :)
Comment
-
Alkaa muistikuvat materiaaliopista himmetä. Ei sen puoleen, materiaaleja on karsee liuta ja paras tapa saada homma poskelleen on valita väärä materiaali ja / tai väärä lisäaine hitsaukseen. Pikku saivartelu ei välttämättä oo OT.
Comment
-
Mun mielestä tälläinen saivartelu on ihan ok. On täällä pöllömmistäkin asioista keskusteltu. Jottei mene ihan OT, niin mulla on sellainen mielikuva, että joillakin rosterilaaduilla lämpölaajeneminen on huomattavan erilaista "tavalliseen teräkseen" verrattuna. Se voipi aiheuttaa jotain harmeja esmes pakosarjassa (turbo-pakosarja liitos), kun materiaalit elää eri tavalla.
Comment
-
Austeniittinen rosteri ei muokkaamattomana raakatavarana ole magneettista, mutta etenkin kylmämuokattuna siitä tulee enemmän tai vähemmän "magneettista" riippuen muokkausasteesta. Joten kyllä se Ilkankin tiskiallas on austeniittista 304:sta, kylmämuokattua sellaista.
Austeniittinen rosteri on juuri sitä tavaraa jolla lämpölaajenemiskerroin on huomattavasti mustaa terästä suurempi.
Comment
-
Vanhaa topiikkia luin mielenkiinnolla. Yksi putkikoko vaihtoehto ois itsellä tulevaan pakosarjaan ja se on materiaalitunnukseltaan 16 Mo. Entinen tunnus oli 16 Mo3 ja sitä edellinen (DIN-tunnus) 15 Mo3. "Sisäpiippu" 30 mm. Seinämävahvuus 5,5 mm. Ja taipuu hienosti mutkat. Otin koevedoksen tarkkaan syyniin ja sisäpuoli putkesta mutkien kohdalta tosi jouheva.
Tigillä vois hitsata ihan perus "paskaraudan" lisäaineella 1309.
13 CrMo:na löytyis putkea myös.Viimeksi muokannut RS2; 26.6.2009, 12:11.
Comment
-
alottelin kakssatkuun tekemään pakosarjaa tässä vähän kolektorin alkua. http://nyrkkipaja.1g.fi/kuvat/Peten%...jan%20tekoa../
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiMun mielestä tälläinen saivartelu on ihan ok. On täällä pöllömmistäkin asioista keskusteltu. Jottei mene ihan OT, niin mulla on sellainen mielikuva, että joillakin rosterilaaduilla lämpölaajeneminen on huomattavan erilaista "tavalliseen teräkseen" verrattuna. Se voipi aiheuttaa jotain harmeja esmes pakosarjassa (turbo-pakosarja liitos), kun materiaalit elää eri tavalla.
Comment
-
Molemminpuolin hitsattua? Miksi? siis ensin putken ulkopuoleta ja sitten uudestaan viellä sisältä vai?
Comment
-
onhan tämäkin totta mutta ilmaraon on oltava sitten yhtä suuri joka paikassa jotta tämä toteutuu... kuitenkin koitan vaan varmistaa että tuo juuri on täynnä.. ja kaikki terävät särmät pyöristyy kun tuon hitsaa tuolta sisäpuolelta... seuraavaksi hion sisältä kynämirkelillä ylimääräisen pois ja roiskeet jne...
Comment
-
Nostellaan tätä aihetta. Eli tarkoitus olis ihan täs lähiaikoina tehdä uus "musta' tuubisarja haljenneen kiinarosterisarjan tilalle. Pitää vaan tehdä täys kopio jotta laipat pysyy samassa linjassa ja asennossa. Tommonen on siis nykyään: http://img841.imageshack.us/img841/1...2pakosarja.jpg
Kysymys kuuluu, et onko tossa hyvän mallinen toi hukkiksen lähtö? Vai kannattaako siitä tehdä jouhevampi, ehkäpä kartion mallinen joka pienenee hukkaportin laippaan sopivaksi?
Comment
-
Näyttää ihan ok lähdölle. Paljonhan maailmalla on tuolla tyylillä lähtö, jopa noissa +1000hp vehkeissä.
Itse en kartiota alkaisi tekemään, voi aiheuttaa mielenkiintoisia pyörteitä kollektoriin.
Sitä parempihan se on mitä pienemmässä kulmassa pakokaasujen virtaussuuntaan nähden hukkaportin lähtö on. Näissä vitosturboissa vaan aika ahdas väli saada lähtemään hukkaportin lähtö optimaalisesti. Tietysti jos vaihtaisi turbon paikan ihan melkein kanteen kiinni ja hukkaportin lokasuojan puolelle saisi lisää tilaa hukkaportin putkelle.
Pahiten taitaa virtauksia haitata jos hukkaportin lähtö pakokaasujen virtaussuuntaa vastaan.
Comment
-
Tässä yksi tapa toteutta hukkaportin lähtö jouheasti.
http://jaka.kotipolttoinen.com/galle...g2_itemId=1030
Comment
-
Paikallinen putkiliike möi eioota, niin kävin sitten vieressä olevassa romufirmassa ja löysin kertaalleen käytettyjä mutkia + suoraa pätkää 1e kilohintaan. 42mm näyttää olevan ulkohalkaisija ja seinämävahvuus jotain 3mm luokkaa(??), eli sisähalk. on n. 36mm. Pätkii sopivasti vanhat hitsisaumat pois ja puhalluskoneen läpi kun noi päästää niin tulee ihan uuden veroisia.
Joo, tiedän onhan tämä säälittävää. Tulee oikein budjettipakosarja. :D
Comment
Comment