Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Nyt mua alkaa jo vähän hymyilyttää =)

Comment

Heh... Alkaa lipsumaan railakkaasti offtopicin puolelle... :D

Aika vähän olen itse materiaaleja opiskellut, mutta siitä olen 99% varma, että austeniittinen rosteri ei ole magneettista. :)

Se L taisi tarkoittaa titaaniseostusta, jolla on pyritty vähentämään herkistymistä.... (eiku)

Laitetaanpas edittiä: L elikkäs Low carbon, alhainen hiilipitoisuus.

Nojoo, viisaammat korjatkoot, mutta siirtynemme takaisin pakosarjoihin? :)

Comment

L on matalahiilinen niinkun tuossa aikasemmin jo todettiin. 304 on ruostumaton austeniittinen teräs ja 316 Haponkestävä austeniittinen teräs. Tuo merkintä on melkonen sekasotku, kun noita merkitään standardista riippuen eritavalla. Nuo edellämainitut olivat nimenomaan AISI merkintöjä.

Seosaineina cromi ja nikkeli ruostumattomalla ja haponkestävällä näiden lisäksi molybdeeni. Ja haponkestävä on huomattavasti kalliimpaa tänä päivänä verrattaen tavan ruostumattomaan.

sori offtopicista, mutta näköjään vähän innostuin :)

Comment

Alkaa muistikuvat materiaaliopista himmetä. Ei sen puoleen, materiaaleja on karsee liuta ja paras tapa saada homma poskelleen on valita väärä materiaali ja / tai väärä lisäaine hitsaukseen. Pikku saivartelu ei välttämättä oo OT.

Comment

Mun mielestä tälläinen saivartelu on ihan ok. On täällä pöllömmistäkin asioista keskusteltu. Jottei mene ihan OT, niin mulla on sellainen mielikuva, että joillakin rosterilaaduilla lämpölaajeneminen on huomattavan erilaista "tavalliseen teräkseen" verrattuna. Se voipi aiheuttaa jotain harmeja esmes pakosarjassa (turbo-pakosarja liitos), kun materiaalit elää eri tavalla.

Comment

Austeniittinen rosteri ei muokkaamattomana raakatavarana ole magneettista, mutta etenkin kylmämuokattuna siitä tulee enemmän tai vähemmän "magneettista" riippuen muokkausasteesta. Joten kyllä se Ilkankin tiskiallas on austeniittista 304:sta, kylmämuokattua sellaista.

Austeniittinen rosteri on juuri sitä tavaraa jolla lämpölaajenemiskerroin on huomattavasti mustaa terästä suurempi.

Comment

Vanhaa topiikkia luin mielenkiinnolla. Yksi putkikoko vaihtoehto ois itsellä tulevaan pakosarjaan ja se on materiaalitunnukseltaan 16 Mo. Entinen tunnus oli 16 Mo3 ja sitä edellinen (DIN-tunnus) 15 Mo3. "Sisäpiippu" 30 mm. Seinämävahvuus 5,5 mm. Ja taipuu hienosti mutkat. Otin koevedoksen tarkkaan syyniin ja sisäpuoli putkesta mutkien kohdalta tosi jouheva.

Tigillä vois hitsata ihan perus "paskaraudan" lisäaineella 1309.

13 CrMo:na löytyis putkea myös.
                Viimeksi muokannut RS2; 26.6.2009, 12:11.

Comment

alottelin kakssatkuun tekemään pakosarjaa tässä vähän kolektorin alkua. http://nyrkkipaja.1g.fi/kuvat/Peten%...jan%20tekoa../

Comment

16 Mo ei "päässyt" kuumalujat teräsluokkaan. Eli 13 CrMo ois hivenen parempi vielä. 1312 lisäaineella hitsaus.

Innostus sarjan tekoon lisääntyy, kun katselee kuvia.

Comment

• Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                      Mun mielestä tälläinen saivartelu on ihan ok. On täällä pöllömmistäkin asioista keskusteltu. Jottei mene ihan OT, niin mulla on sellainen mielikuva, että joillakin rosterilaaduilla lämpölaajeneminen on huomattavan erilaista "tavalliseen teräkseen" verrattuna. Se voipi aiheuttaa jotain harmeja esmes pakosarjassa (turbo-pakosarja liitos), kun materiaalit elää eri tavalla.
                      niin ja mitä tuohon rosteri sarjaan tulee niin on omakohtasia kokomuksia tuosta sarjan halkeemisesta siksi teen tuon nyt mustasta ja puikolla koska kaverin rosterisarja just halkes keskeltä hitsi saumaa... epäilen että oli huonolaatuinen sauma vaikkase päältäpäin näytti tosi hyvältä niin tuo kertoo niistä pakosarjan jännityksistä mitä siel tosiaan on.... Ainoo huono puoli tos puikos on tuo kuona mutta tarkalla hionnalla ja ku saan ton kollektorin valmiiks ni hiekka puhallan sen sitä ennen viel pillillä suurimmat kuonat poltan sieltä sisältä pois... mutta millään muulla ei saa tota hitsauttua molemmin puolin joten ulottuvuus on ton puikon puolella.

Comment

• Molemminpuolin hitsattua? Miksi? siis ensin putken ulkopuoleta ja sitten uudestaan viellä sisältä vai?

Comment

• Sen mitä minä olen sauman tekoa vierestä seurannut, vedetään ensin sauma umpeen ja sen jälkeen täyttö, mikäli tarvetta on.

Comment

• joo että saadaan täysitunkeuma. niin että materiaali paksuus on sama myös saumassa kuin perus aineessa.

Comment

• kyllä se sauma saadaan yhdeltä puolelta saman paksuiseksi kuin perusaine on. Ilman että saumaa ruvetaan kasvattamaan kovin paljoa ulkohalkaisijaa isommaksi.

Comment

• onhan tämäkin totta mutta ilmaraon on oltava sitten yhtä suuri joka paikassa jotta tämä toteutuu... kuitenkin koitan vaan varmistaa että tuo juuri on täynnä.. ja kaikki terävät särmät pyöristyy kun tuon hitsaa tuolta sisäpuolelta... seuraavaksi hion sisältä kynämirkelillä ylimääräisen pois ja roiskeet jne...

Comment

• Aiheesen liittyen. Kumpaa putkikokoa kannattaa käyttää pakosarjan ja Tialin 44mm hukkaportin välissä, sisämitta 38mm vai 43mm?

Comment

• Eiköhän se aina ole parempi mitä lähempänä hukkaporin kokoa, siis jos koko hukkaportin kapasiteetille tarvetta.

Comment

• Nostellaan tätä aihetta. Eli tarkoitus olis ihan täs lähiaikoina tehdä uus "musta' tuubisarja haljenneen kiinarosterisarjan tilalle. Pitää vaan tehdä täys kopio jotta laipat pysyy samassa linjassa ja asennossa. Tommonen on siis nykyään: http://img841.imageshack.us/img841/1...2pakosarja.jpg

Kysymys kuuluu, et onko tossa hyvän mallinen toi hukkiksen lähtö? Vai kannattaako siitä tehdä jouhevampi, ehkäpä kartion mallinen joka pienenee hukkaportin laippaan sopivaksi?

Comment

• Näyttää ihan ok lähdölle. Paljonhan maailmalla on tuolla tyylillä lähtö, jopa noissa +1000hp vehkeissä.
                                        Itse en kartiota alkaisi tekemään, voi aiheuttaa mielenkiintoisia pyörteitä kollektoriin.

Sitä parempihan se on mitä pienemmässä kulmassa pakokaasujen virtaussuuntaan nähden hukkaportin lähtö on. Näissä vitosturboissa vaan aika ahdas väli saada lähtemään hukkaportin lähtö optimaalisesti. Tietysti jos vaihtaisi turbon paikan ihan melkein kanteen kiinni ja hukkaportin lokasuojan puolelle saisi lisää tilaa hukkaportin putkelle.

Pahiten taitaa virtauksia haitata jos hukkaportin lähtö pakokaasujen virtaussuuntaa vastaan.

Comment

• Ok. Pitää toteuttaa vastaavalla tavalla siis. En viitti mennä järjestystä muuttamaan kauheasti ku sit pitää alkaa muuttamaan DP:tä, ahtimen imuputkea jne.

Comment

Tuhti laippa tuossa rosterisarjassa. Vääntyileekö miten, kun ei ole "kevennyksiä" koneistettu pako-aukkojen väliin? Pinot 16 Mo laippoja odottais inspiraatiota tehdä pari sarjaa.

Comment

• Tässä yksi tapa toteutta hukkaportin lähtö jouheasti.
                                              http://jaka.kotipolttoinen.com/galle...g2_itemId=1030

Comment

• Tollai vois tosiaan ton lähdön tehä.

Mikä paksuus on riittävä tolle pitkälle laipalle? 8mm hienoraeteräkseen tulee kyllä erittäin siistiä jälkeä ja pultinreiät onnistuvat hyvin.

Comment

• muistaakseni 10mm tavarasta on mun pakosarjat tehty

Comment

• 12mm tavaraa olen itse käyttänyt ja mitään vääntymistä en ole huomannut. Yli 10mm kun löytyy tavaraa niin riittänee.

Comment

• Nopea kyssäri... Minkä kokoista putkea/käyrää suosittelette? Sisähalk. 34,4mm(4mm seinämällä), 40,3mm(4mm seinämällä) vai 37,2mm(2,6mm seinämällä)?

Huvittais värkätä 4mm seinämällä olevasta, olis ehkä ikuinen?

Comment

• Ei se seinämän vahvus siitä ikuista tee.
                                                        Päin vastoin, paksumpi materiaali lämpölaajene enemän ja siitä johtuen repemisvaara suurempi.
                                                        Omassa on 2mm seinämä ja kesti 2.5 vuotta ilman korjausta.

Comment

• Sanovat, että mitä pienempi, sen paremmin ahdin herää. Liian pieni ei tietty saa olla mutta esim 38 ulkomittainen menee vissiin lähelle tuhannen hepan ok, joten en ressais siitä. Saatavuus vaan on heikko.

Comment

• Paikallinen putkiliike möi eioota, niin kävin sitten vieressä olevassa romufirmassa ja löysin kertaalleen käytettyjä mutkia + suoraa pätkää 1e kilohintaan. 42mm näyttää olevan ulkohalkaisija ja seinämävahvuus jotain 3mm luokkaa(??), eli sisähalk. on n. 36mm. Pätkii sopivasti vanhat hitsisaumat pois ja puhalluskoneen läpi kun noi päästää niin tulee ihan uuden veroisia.

Joo, tiedän onhan tämä säälittävää. Tulee oikein budjettipakosarja. :D

Comment

Working...