niin mut eihän se puhalla pihalle vasta kun se ylittää hukkaportinjouseen asetetun rajan. aluksi tarkotus noin 1,5 bar.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pakosarjan tekoon liittyen kymysyksiä.
Collapse
X
-
Kysymys...nyt ois hyvä tietää, jätänkö auki vai yhdistänkö pakoputkeen.Ei siinä ulospuhaltamisessa ole muuta huonoa kuin ne äänet ja mahdolliset ongelmat katsastuksessa jos katsuri sattuu olemaan hereillä auton alustaa tutkiessaan :) Ja voihan siihen putkeen laittaa oman pienen vaimentimen tietysti
Comment
-
onhan niitä tulenkestäviä teräksiä olemassa esim joku 16mo3 mutta kannattaako ja löytyykö sellaista käypästä putkikokoa mistään. Täällä päin on tehty ihan mustasta putkesta ei vesijohtoputkesta vaan paremmasta tavarasta. tavan ruostumaton tai haponkestävä ei kestä pakosarjassa. ilmeisesti paras putki kirkkaista olis joku austeniittinen-teräs putki mutta kun niitä ei meinaa mistään saada. materiaalina se on halvempaa kuin rosteri tai hapokas mutta putkena vähän käytetty ja kallis.
Comment
-
mullakin eka oli mielessä rosteri kun siitä tuee niin "mukava"resonanssi, mutta ei, ensinnäkin hita oli eka este ja toinen sen hitsausvetelyjentakia. siispä ostin valmiita 90 asteen kulmaputkia LVI- kaupasta ja suaraaputkea eräästä metallikaupasta.LVI-kaupan putket olivat perusmustaarautaa ja suoraputki samaa. laipt jotain huomttavasti prempaa, niin kuin pitäis ollakin.
Comment
-
Siitä hukkaportin putkesta vielä. Teoriassahan se olisi hyvä vetää kokonaan ulos asti liittämättä pääputkeen tai liittää mahdollisimman takana. Saatava hyöty sitten taas on vähän niin ja näin tällä harrastuksen tasolla, eli yleisesti käytettyä ilmaisua käyttäen -ei kannata. Suht järkevänä vaihtoehtona voisi pitää sitä kokonaan omalla putkella ja jostain etupyörän takaa ulos, jos niitä ääniä haluaa kuunnella. Jos taas ylikovat äänet ei kiinnosta, niin sitten hukkaputken liitos johonkin siihen missä downpipe- taittuu auton alustan suuntaiseksi ja ennen sitä pakoputkeen moottorin liikkumisen takia tarvittavaa joustavaa liitoskohtaa. Siten se rakenne pysyy vielä suht yksinkertaisena ja tuurilla vielä yhtenä palanakin moottorin liikehdinnästä ja lämpötilaeroista huolimatta. Lisäksi tietysti se vakiojoustopätkä sinne portin puoleiseen päähän.
Putkiston kokoa voisi miettiä siltä kannalta että jos auto on katiton niin sieltä putkesta puuttuu se pakokaasujen lämpöä uudestaan nostava kenno ja siten kaasut jäähtyy nopeammin ja menettää tilavuuttaan putkiston loppua kohti suht nopeasti. Joten sillä 2,5 tuuman putkellakin (tai loppuosalla) pärjännee vielä yli 300hv luokassakin ja todennäköisesti ilman niitä resonointiongelmia matkanopeuksissa. Ja sitten kaksi niin isoa vapaavirtausvaimenninta kuin vaan mahtuu ja niin taakse asennettuna kuin mahdollista niin äänet pitäisi pitäisi pysyä hyvin siedettävinä. Ja jouhevilla mutkilla ja äkkinäisiä halkaisijan muutoksia ja muita ryssänkurveja välttämällä pienempi putki voi virrata paremmin kuin huonosti toteutettu halkaisijaltaan isompi rööri.
Comment
-
Joo mullakin oli joskus hukkaportinputki sojottamassa ulkoilmaan,mutta meteli oli niin kova,etten sitä halunnut pitää (tuli jotenkin sellainen tunne et auto olis hitaanpi,kun meteli oli niin kova) ja sittten laitoin äänenvaimentajan siihen kiinni,mutta katsastuksessa ne inssit aina katteli sitä vähän niin ja näin. Jossain vakio/pikkuvirityksissä on aivan älytöntä laittaa putkea huutamaan ulkoilmaan ilman vaimentimia,koska silloin voi sanoa: paljon meteliä tyhjästä....ja jos auto ei mee mihkään niin hävettää jo pelkkä katsominen :-)
Hyviä puolia siinä on esim nakutusherkkyys vähenee,ja (erityisesti 10vt,joka kiertää +8000rpm niin ääni on hieno,varsinkin jos on pakopainetta hieman enemmän)
Muistan kun kerran kaverini ajoi porvoossa opel sorsalla,jossa oli silloin n.400hv ja portti sojotti ulkoilmaan ja meteli oli kova aina portin avauduttua. No kovassa kiihdytyksessä edessä ajanut mopoilija (siis pappatunturilla) pelästyi kun portti aukesi ja ajoi suoraan ojaan. No sorsamies pysähtyi ja kysyi että sattuiko pahasti? Johon mopoilija vastasi: Ei mulle mitään käynyt....mut sulla hajos pakoputki..:-)))
Comment
-
mitkä on erot tuossa kollektori osassa? ensimmäinen vaihtoehto: putken päät katkeavat samalla kohti ja kollektori on yhtenäinen kartio ahtimenlaippaan asti ja toinen vaihtoehto: putket yhdistetään kuten tässä tapauksessa oli tehty ja hitsataan laippaan kiinni. mitkä ovat haitat ja hyödyt? eli kumpi on parempi ja mistä syystä?
Comment
-
Hyvinhän tua käy ja kukkuu, lötkö megaruutalla ja mestarin pakosarjalla:
http://jesi.5cyl.net/100tq.avi
Comment
-
-
ilmeisesti paras putki kirkkaista olis joku austeniittinen-teräs putki mutta kun niitä ei meinaa mistään saada. materiaalina se on halvempaa kuin rosteri tai hapokas mutta putkena vähän käytetty ja kallis.
Tuollainen lausahdus pisti silmään... Kun minulla oli semmoinen käsitys, että austeniittinen ruostumaton teräs on melko yleisesti käytetty? Esim. 304 mistä olen tekemässä omaa sarjaa.
Ainakin viime kesäisessä työpaikassa kaikki putket olivat juuri tuota tavaraa ja latat myös... ;)
Comment
-
Onko se noin? Austeniittinen on kidehilan tyyppi, luulen ma. AlSi 304 on ruostumaton ja AlSi 316 haponkestävä, kidehila ja lisäaineistuksen määrä on asia erikseen?
Comment
-
Joo siis austeniittisuudella ja haponkestävyydellä ei ole sinänsä mitään tekemistä toistensa kanssa. Austeniitti on metallin olotila, jossa se on mm. helposti muovattavaa ja aika pehmeää, vrt. esim. martensiitti, joka taas on kovempaa ja hauraampaa.
Haponkestävyys tulee juurikin nimenomaan lisäaineistuksesta.
Austeniittisen rosterin erottaa esim. martensiittisesta siitä, että austeniittiseen ei tartu magneetti, kun taas martensiittiseen tarttuu.
Tiskiallas ja ruokailuvälineet ovat austeniittista, (helppo muovata) kun taas kunnolliset veitset ovat martensiittista rosteria. (kovempi, kestää kulutusta paremmin)
e: niin ja se on kait AISI, American Industry Standard jotain, eikä AlSi, eli piiseosteinen alumiini... ;)
Comment
-
Noh, tuli taas kirjoiteltua vähän hätäisesti. Tokikaan austeniittinen ei tarkoita ruostumatonta terästä vaan on se kidehilan tyyppi. Edellisessä kirjoituksessa austeniittisella tarkoitin nimenomaan austeniittista ruostumatonta terästä.
Noita rostereitahan on neljää eri päälaatua; austeniittinen, martensiittinen, ferriittinen ja austeniittis-ferriittinen. Austeniittinen on täysin antimagneettista, martensiittinen on heikosti magneettista ja ferriittinen/ferriittis-austeniittinen on ihan kunnolla magneettista.
Rosteriominaisuus teräkseen tehdään erilaisilla seosaineilla, tärkeimmät näistä kromi ja nikkeli. Myös hiilen määrä vaikuttaa teräksen ruostuvuuteen.
304:nen taitaa tosiaan olla rosteria. Hapokasta on mm. AISI316L.
Meikäläisen tiskiallas ei ole austeniittista, magneetti näkyy siihen tarttuvan.
Comment
-
mm. AISI316L
Austeniittisen rosterin erottaa esim. martensiittisesta siitä, että austeniittiseen ei tartu magneetti, kun taas martensiittiseen tarttuu.
Comment
Comment