Ostin tuossa s4:n ja lastu on kuulemma ohjelmoitu 1.3bar ja maksimi 1.5bar. Mutta katsoin eilen vitosella kiihdyttäsessä auton omasta mittarista niin näytti 2.6bar ja en tiedä meniskö enemmänkin. eli tuohan vastaa 1.6barin ahtoja. Autossa on ongelmana ettei vetoa ole 4500-5000rpm. kuulostais siltä että hukkis päästelee siinä paineita pihalle ja auto hyytyy. 5000 jälkeen vetoja taas on. Vai sekoaako se 2.5barin mappi. Miten tuo hukkaportti toimii? onko sähköinen vai mekaaninen. Autossa on isompi turbo paikallaan ja lastu ja siniset boschit.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
onko ahtoja liikaa lastulle?
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Hukkaporttia ohjataan sähköisesti kolmitieventtiilillä, joka on siinä ahtimen vieressä ilmansuodattimelta tulevassa putkessa. Foorumilta asiasta löytyy lisätietoa esim. hakusanoilla 'WGFV' (waste gate frequency valve) ja 'N75'.
Oletko varma, että autossa on 250 kPa MAP? MAP antaa signaalina 0-5V, olkoonpa kyseessä 200, 250 tai 300kPa MAP. Eli ajotietokoneen näyttö näyttää 200 kPa mapilla 2,5, kun todellisuus on 2,0. Ja 300kPa mapilla 2,5, kun todellisuus on 3,0. Asenna nyt aluksi kunnollinen ahtopainemittari, niin tiedät _varmasti_ paljon siellä niitä ahtoja on. Koska jos autoon on laitettu suurempi turbo ja suuttimet ja tällöin varmasti myös autoon räätälöity lastu, niin voi olla että siellä on 300 kPa MAP.
Jos mennään yli MAP:n maksimin, niin sen jälkeen lastu ei enää tiedä paineiden nousevan, vaan antaa sen 5V. Tämän jälkeen ei ole enää takeita polttoaineen riittävyydestä ja auto saattaa mennä hieman laihalla. Jos lastu on tehty niin, että ilman mitään "vippaskonsteja" saadaan max. ahdoiksi 1.3 bar, niin paineita ei kannata suuremmin alkaa nostamaan ilman kunnollista ahtopainemittaria ja seosmittaria. Voihan niitä nostaa ja auto voi toimia ihan hyvin, mutta itse ainakin käytin seosmittaria, kun nostin ahtoja yli lastun antaman paineen.
-
Autossa on ongelmana ettei vetoa ole 4500-5000rpm. kuulostais siltä että hukkis päästelee siinä paineita pihalle ja auto hyytyy. 5000 jälkeen vetoja taas on.
poistuu turvaohjelmalta 5000 jälkeen ja menee.
jos huono tuuri, niin voit rikkoa kalliin moottorin noilla kokeiluilla.
kannattaa teettää kunnon softa dynossa noihin muutoksiin . Käytä kunnon ahtomittaria ja seosmittaria ennekuin kone on vainaa.
Comment
-
niin ei kannata leikkiä niiten ahtojen kanssa jos ei ole "kunnon" mittaria. hyllyssä on esimerkki miten oli sakemannille käyny kun oli tää venttiili takerrellut ja lisätty vaan kaasua kun kulkee niin pi**n hienosti. eli öljypohjaan" valunut" mäntä eli sulanut. ja vaikka se venttiili" toimi" uuden koneen jälkeen pöydällä ei vika korjaantunut kun uhraamalla 72e uuteen. halpa henkivakuutus koneelle joka ei ole halpa korjata!!!
Comment
-
miten kallis tuommoinen seosmittari nykyään on. ja miten monimutkainen on asentaa? eikös siihen tarvi laajakaista lamdan ja sen itse mittarin? Autossa on dumppi joka päästelee vaihtaessa paineita hyvin pihalle eli säästelee turboa. olisko tosiaan nakutuksen syytä tuo puutuminen tuolla alueella. Lastu on jonku minea cothetin tai joku sinnepäin tekemä. Koneessa on voimaa kyllä aivan tajuttomasti mutta joskus tekee tuon hyytymisen. ahtomittarin laitan huomenna paikalleen niin näkee paljoko oikeasti ahtaa.Pitää muutenkin huomenna tutkailla tuota konehuonetta kun ei oo kerenny perehtymään vielä siihen.
Comment
-
Mihnean softat pitäis kyllä käsitykseni mukaan olla ihan laatukamaa.
Laajakaistalambda on kyllä erittäin asiallinen väline mutta ihan jo autossa olevalla saa varmistettua ettei kone ainakaan käy laihalla. Ihan tavallisella yleimittarilla kun mittaat lambdan signaalijohtimen ja maan välistä jännitettä niin 0-0,5 V on laihalla ja siitä ylöspäin 1 Volttiin asti rikkaalla.
Tuo ulospuhalta dumppi ei kyllä kovin hyvältä motronicin yhteydessä kuulosta.
Comment
-
Autossa on isompi turbo paikallaan ja lastu ja siniset boschit.
minkä kokoinen imureikä turbon kylmän puolen nielussa ?
(vertailun vuoksi rs2 48mm / 54mm imupuoli/pakopuoli)
mitkä siniset suuttimet ??? Bosch numero ?
Comment
-
Dumpin letkut menee niin että heti turbon jälkeen lähtee putki dumpille ja siitä menee takaisin turbon imupuolelle. ei kai se silloin ulospuhaltava ole, vai? turbo on kkk26/27 hybridi ja edellisen omistajan laittama. Tänään laitoin sen ahtomittarin paikolleen ja sain siihen 1.4bar polettua.
Comment
-
-
-
tänään tein kolmosella testin kun uskalti samalla ahtomittaria katsoa. teki seuraavaa ->
kaasu pohjaan paineet nousi aika pian 1.5 tietämille-> veto loppui ja paineet tippui alle 1.
Voisko syynä olla se että ahtoja on tosiaan liikaa tuolle lastulle ja se päästelee sitten paineet pihalle hukkaportista. Aika tympeä tuommoinen vetojen loppuminen kesken kiihdytyksen.
Onko se miten vaarallista jos hukkaportista vähän löysäis sitä kuusiokolopulttia ja kokeilis ottaa kiihdytyksiä. Näkis että johtuuko siitä. Eikö se seos mene ainakin periaatteessa vain rikkaammalle eli ei pitäisi mitään hajota vaikka sitä säätelee?
Comment
-
A.-paineen nopea lasku on aina syystä: joko liikaa ahtoa verrattuna tilattuun tai nakutus tai molemmat. Löysää porttia ja testaa. Jos seosmittari näyttää hoikkaa, niin ei kannata testata pidemmälle.
Comment
-
Löysäsin puoli kierrosta ja tuntui auttavan. paineet nousee 1.4bar ja veto tasaisempaa, mutta kun otin muutaman vedon niin tuli seuraava ongelma vastaan. kolmosella paineet 1.4 ja kierrokset ei noussut 5000rpm:stä ylemmäs. mikähän tuon aiheutti? Olisko ollut sitte kone jo niin kuuma että alkoi nakuttaan tai jotain. Vähän aikaa oli auto parkissa ja ehti jähtyä, uusi kokeilu ja taas vetoja oli.
Comment
-
Ja vikamuistissa ei näy mitään?
Ei näillä keleillä saa konetta niin kuumaksi, ettei yli 5000 kiertäisi, kyllä on joku vika. Sytkäpuolella ehkä, vaikkapa ne tulpan ja puolan väliset hatut. Vikakoodi saattaisi kertoa mikä on.
Comment
-
Mulle pitäis tulla lähiaikoina läppäri niin saan luettua ne vikamuistit. En vain oo ikinä sitä vag-comia käyttäny. Palikka auton ja koneen väliin tuli auton mukana. Kyselen sitte apuja sen vagcomin kans ku saan sen toimintaan.
Comment
-
-
Ei nakutus turvakatkaisulle vie. Miten muuten meinaat että voisi käyttää 95E bensaa?
Turvakatkaisu tulee MAF-viasta tai ahtovuodosta eli liikaa mitattua ilmaa.
3B ja suorasytkät käsittelee nakutustilannetta eri tavoin.
Tuo 5000 jumittaminen viittaisi kyllä juuri sinne kipinäpuolelle mihin Jani jo viittasi. Nosta puolapaketti ylös ja ihmettele.
Comment
-
Oletko lukenut ffb:n puolelta siihen autoon liittyvät jutut ja kertoiko edellinen omistaja miten tarkasti mitä probleemaa siinä on ollut? Muistaakseni hää projektoi sitä autoa parin vuoden verran ja kunnolla se ei tainnut toimia juuri ollenkaan. Repullinen ahtovuotoja ja muuta mukavaa.
Softa siinä on Mihnean tekemä ja kai tähdätty jonnekin 380hv tienoille, mutta ei varsinaisesti juuri siihen autoon tehty vaan yleismallin ohjelma tietylle kokoonpanolle. Eli ei välttämttä mikään optimiratkaisu, kannattaisi ehkä tarkastaa pakolämmöt ja seokset ettei tapahdu tuhoutumista. Ffb:n jutuista päätellen paketti vielä on kasattu vakiopakosarjan kanssa mikä ei ole välttämättä hyvä asia tuossa teholuokassa.
Kannattaisi ottaa ehkä yhteyttä Mihneaan ja kysellä minkälaiset ohjelmat siinä autossa on ja minkälainen ahtokäyrä sieltä pitäisi löytyä. Ja sitten tehdä perusteellinen ahtoletkujen tarkastus vuotojen varalta (varsinkin jos siellä on vielä vanhoja paikattuja letkuja kiinni) ja siitä sitten siirtyä sähköpuolen tarkasteluun jos ongelmat edelleen jatkuu.
Comment
-
kyllä suuttimissa tuotto riittää. tarkistin numerot ja tuottoa on taulukoiden mukaan 357.3cc 3bar paineella. Luin keskustelut jo ennen auton ostoa. Joudun vissiin jatkamaan projektia :) .Tankkiin olen laittanut 98. voiko 95 laittaa vai kasvaako nakutusherkkyys liikaa? vakio pakosarja siinä on paikallaan, rs2:n tai joku muu parempi ovat niin pirun kalliita. Minun mielestä turbon imuputki lähtee liian jyrkästi ja on sisähalkaisijaltaan pienempi kuin turbon imupuoli. Voisi kokeilla suodatinkotelon poistoa ja vapaavirtaus suodatinta.
Comment
-
Ei missään tapauksessa 95:sta siihen autoon. Ja ongelma tuskin on ilmanotossa, siinähän pitäisi olla jo putsarinkotelosta kairattu kylki auki. Ja se vakiopakosarja voi sitten koitua koko koneen kohtaloksi ja olla nykyistenkin ongelmien syy, olisi huomattavasti halvempaa vaihtaa se sarja parempaan kuin rakentaa uusi kone.
Comment
-
Pohja on sahattu kotelosta pois. Painetesti pitää tehdä tuolle niin kuulee vuotaako mistään. yhden paikan löysin mistä vois vuotaa vähän. Eli painekotelon alla olevassa kumi t-haarassa oli pieni halkeama. Mikäs virka sillä muuten on? Kyllähän sen sarjan vois ostaa jos sen halvalla jostaki sais. ei varmaan oo mitään hyötyä alkaa ite värkkään sitä.
Comment
-
Löytyi autosta vika.. Haljennut ahtoletku.. se mikä menee cooleriin(haitari), oli n.2cm halkeama. Tuli tutkittua, koska vedättäessä kuului epämääräistä suhinaa konehuoneesta. Nyt auto pelaa todella hyvin, kun sain letkun korjattua. Ei tule enää sitä puutumista 4000 kieppeillä vaan rajoittimeen asti vetää hyvin (tuli eilen todettua).
Comment
Comment