Miksi 2,7 biturbossa N75-venttiilin atmospheric pressure putki vedetään huohottimeen eli varsin likaiseen paikkaan eikö kyseessä ole ulkoinen ilmanpaine, nyt en ymmärrä ko. systeemiä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
2,7 biturbo N75
Collapse
X
-
Nyt on viikon ollut atmospheric pressure letku ollut suoraan ulkoilmaan, täytyy sanoa koneen toiminnan muuttuneen selvästi parempaan suuntaa, ahdot tulee heti eikä viiveellä,
myös turbojen nykäisy on nyt poissa. Huohottimessa olevat paineet ja alipaineet varmasti haittaavat turbojen toimintaa eli voin suositella 2,7- biturbossa letkun siirtämistä imuputkistoon tai suoraan ulkoilmaan, jos se on laillista . Vastaavat "lievästi" saastuneet ilmat tulevat myös blow offissa ulos, onko tämä laillista?
Comment
-
http://s4wiki.com/wiki/N75 Tuossa vielä hyvä linkki N75- venttiilin toiminnasta. Kuristin (restrictor) on se virityskohde, jos halutaan muuttaa turbon reagointia. Pieni kuristimen reikä (esim. 1,5mm) tekee turbosta tasaisemman, isompi taas äkkinäistää turbon
toimintaa.Viimeksi muokannut vepek; 15.3.2008, 23:58.
Comment
-
Eikös äkkinäinen turbo ole hyvä asia? Tarkoitan nopeaa paineennousua.
Voisiko joku ottaa kuvan mikä letku pitää pistää ulkoilmaan parempaa toimintaa ajatellen.
Eikös tuo ulkoilmaan johtaminen aiheuta seoksen rikastumista kun mitattua ilmaa vuodatetaan?
Onko kukaan tohtinut porata tuota kyseistä kuristimen reikää isommaksi tuleeko parempi vai huonompi?Viimeksi muokannut Rubu; 16.3.2008, 09:58.
Comment
-
http://www.audiworld.com/tech/eng87.shtml Ylöspäin menevä letku on usein kytketty myös suoraan N75-venttiililtä vieressä olevaan huoharin letkuun eli kyseinen purkin päällä oleva liitäntä puuttuu kokonaan.
Comment
-
Joikainen voi itse testata, miltä se tuntuu. Teoriassa maffin toiminta hieman häiriintyy, mutta biturbossa määräävä tekijä onkin map, muistaakseni biturbo käy ilman maffia ihan hyvin( ehkä merkitystä vain tyhjäkäynnillä). Kuristimen koko toimii niin: mitä pienempi reikä sitä suurempi turbon hetkellinen paine. Lastutetuissa autoissa voidaan vielä rakentaa jousiventtiilillä oleva ohitus ko. kohtaan, jotta voidaan tarkemmin estää limp modeen menemistä(vastaa osittain isoa reikää) . Eculla ei voi täysin korvata kyseistä toimintaa. http://www.ecstuning.com/stage/n75-info.html
Comment
-
Voisi kuvitella että jotain "parannusta" tulee siitäkin Rubu.
Ja itseasiassa kaipaankin hieman rikkaampaa seosta.
Ymmärsinkö oikein että jos poraan reikää hieman suuremmaksi, vehje ei ehkä menisi vikatilaan niin herkästi? Nimittäin joudun ajeleen ilman maffia kun korjasin jonkun häiriön ja nyt se lykkää juuri ja juuri sen verran liikaa painetta hetkellisesti että menee vikatilaan, mutta ilman maffia ei mene... N75 on aika uusi, ei enää vuotoja pikkuletkuissakaan, mutta joku vika silti tietty on... Kulkee niiiin perkeleesti juuri ennen kuin pilaa ilon ja pistää limp moden päälle =)
Comment
-
Self study programissa sivulla 26 sanotaan näin: for safety reasons, the engine in biturbo regulates the charge pressure and not the air mass as is the case with the 1.8-litre 4-cylinder turbocharged engine, mitä tämä sitten tarkoittaa, en tiedä enkä ole koittanut irroittaa Maffia.
Comment
-
Testailin tänään, porasin n75:seen 2,5mm reiän (alkup. n. 1,5mm), ja se atmos. letku ulkoilmaan.
Tällä kokoonpanolla ahdot saattoivat nousta nopeammin, en saanut selvää kuvaa, mutta kävivät vaivoin 1 barissa kun normisti 1,2 ja putosivat n. 0,6 tienoille, eli ei kannata suurentaa reikää. Vaihdoin toisen n75:sen tilalle ja jätin taas letkun ulkoilmaan, siinä tosiaan on eroa niinkuin vepek sanoi, eli irti saa olla minullakin.
Comment
-
Oliko ahtojen nousussa huomattava ero?
Edellisessä turbiiniprojektissa laitoin rajapaineventtiilin hukkaportinletkun väliin, jolla pidin hukkaporttia kiinni rajapaineventtiilillä säädettyyn arvoon asti.
Rajapaineventtiili nopeutti paineen nousua huomattavasti estäen hukkaportin auki hiipimisen.
Tuon N75 toimintaa hieman lueskeltuani huomasin että se toimii saman tyylisesti kuin rajapaineventtiili, ainut että sitä ohjataan ecu:n voimalla eikä jousella.
Ilmeisesti painero letkuissa häiritsee hetken tuon N75 toimintaa koska ulkoilmaan tuonti "herkistää" sen.Viimeksi muokannut Rubu; 17.3.2008, 15:42.
Comment
Comment