Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Suhinaa ilman vuotoja ulkoilmaan (Kunnossa vihdoin!)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Suhinaa ilman vuotoja ulkoilmaan (Kunnossa vihdoin!)

    Eli rakkaassa RieSassa moinen kummallinen ongelma. Välillä auto toimii äänettömästi, tai ehkä ihan hieman suhisee kiihdytellessä. Välillä taas kun varsinkin kylmänä lähtee liikenteeseen, heti kun päästään paineen puolelle, kuuluu varsin voimakasta suhinaa ja turbon vihellyksen kaltainen ääni.

    Autosta on menestyksekkäästi löytetty LMS:n toimesta vuotoja ja paikattu ne. Mm. pari letkua sekä molemmat välijäähdyttimet vuotivat. Lisäksi halusin varmuudeksi n249 (bypassien ohjausventtiili) ja n75:n vaihdettavaksi. Oireet eivät ole kuitenkaan hävinneet kokonaan vaan välillä auto suhisee ja välillä ei. Painetestillä ei kuitenkaan vuotoja löydy. "Turbovinkunan" ääni on voimakkaimmillaan kun ahtopaine on huipussaan ja jopa häviävän yläkierroksilla.

    Jos ääni olisi jatkuvaa, niin turbo(t) olisivat kaput, mutta kun tämä sama oire tuli ensimmäisen kerran keväällä, sitten oli poissa ja taas tuli takaisin nyt vähän jatkuvampana (ja tietenkin auton kun vein LMS:lle, niin äänet hävisivät matkalla). Onko kenelläkään mitään aavistusta tai kokemusta vastaavista mystisyyksistä? Se miksi n249:n vaihdatin oli se, että niissä on ollut vikaa ja tuo systeemihän ohjaa bypassejä erilisen alipainesäiliön avustuksella, jos pässit (tai ohjausletkut) olisivat väärään aikaan auki, kummallisuuksia varmaan tulisi. Hieman siihen suuntaan viittaa myös se, että kovimmat suhinat kuuluvat silloin kun kone aukoo bypassejä, esim. vaihteita vaihtaessa kierrätetään RS6:ssa ilmaa koko vaihdon ajan. Tällä kontrolloidaan ahtopainetta, mutta samalla pyritään pitämään turbon kierrokset päällä.

    Onko kenelläkään normaalit boschin kalvo bypassit olleen ohjausletkun alipainetestin perusteella ehjän oloiset mutta silti vuotaneet tai jotenkin jumittaneet? Enää tässä ei oikein muutakaan keksi, huomenna varmaan vaihdan nuo TT:n pässit pois ja alkuperäiset tilalle.

  • #2
    Äkkiseltään kun sitä possin by-passia katsoo, niin ei se kyllä helpolla hajoa niin, että kalvo pitää, mutta silti vuotaa. Kaikki on tietysti mahdollista.

    Comment


    • #3
      Juu eipä tietenkään alkuperäisillä pässeillä mitään vaikutusta.

      Kai tässä seuraavaksi pitää sinne pakopuolelle vilaista. On vaan vähän epätodennäköistä, että pakoputkivuoto kuulostais ahtovuodolle, joten kohta varmaan pitää turbot tilata...

      Comment


        #4
        Voisi pakopuolen vuoto tuota ääntä aiheuttaa ja varsinkin kylmänä.

        Comment


        • #5
          Nyt kun kaikki imuvuodot on pitäisi olla paikattu, niin itse asiassa tuo ääni kuulostaakin enemmän pakopuolen jutulle. Täytyy saada auto nosturille ja tutkia. Ongelma tietysti on paikkojen ahtaus, eli mikäli vuotokohta ei ole downpipen ja catpäkin yhdyskohdassa, niin voi morjens, taitaa mennä moottorin irroitukseksi :)

          Comment


          • #6
            Olen muuten kerran tehny painetestin, downpipen päästä :)

            Eli otin downpipen irti putkistosta ja tein siihen adapterin jolla sai painetta takaperin turbolle. Etsin vuotovikaa, ja löytyihän se turbon ja pakosarjan välistä. Ja ottaa koneen pois...

            Comment


            • #7
              Eikai näissä sen paremmat pakosarjat oo kun nelos ässissäkään..;) no jaa, kompurakotelo halki? oot jättäny jälkikäyttämättä joskus kovan ajon jälkeen niin riks, raks ja poks.. !?! Onhan näissä se jähytysnesteen jälkikierrätys systeemi? mahtaako olla toiminnassa?

              Comment


              • #8
                Harvoin ne kompurakotelot lämmöstä halkeavat... ;)

                Comment


                • #9
                  Joo, kyllä riesassa sähköinen vesipumppu jauhaa n. 10 minuuttia sammutuksen jälkeen, olkoot koneen lämmöt melkein mitä vaan. Eipä kyllä ole ollu tilannetta missä olis ollu ekas kovaa ajoa ja sitten pysähdys. Maaltakin kun tulee motaria pitkin niin sopivasti pitää se viimeiset 3 kilsaa ajella 40km/h niin ehtii paikat jäähtyä.

                  Ainoa vaan, että lekentaarisesti ekan kerran meteli alkoi kun auto oli ollut smartrepairissa, tuntuu risoissa olevan vikaa aina siellä käynnin jälkeen :P

                  Comment


                  • #10
                    sori siis turbiini.. huomaa edellisen viestin postaus aika

                    Comment


                    • #11
                      Vakoilin pakoputkia, mutta todellakin ahdasta on, eikä ihan joka paikkaan näe. Ainoat vuodot mitä näkyi oli jatkopalojen kohdalla aivan helvetin pienet mustat viirut. Tuollaset vuodot ei ainakaan muissa autoissa ääntele sanottavasti. Mene ja tiedä.

                      Comment


                      • #12
                        Hohoh, ei oo enää kuulunu mitään suhinoita eikä sihinöitä. Ei tässä oikein muuta voi todeta, että turha tuota vikaa etsiskellä. Oliskohan vain niin, että pakoputken paino ja ylämäkeen pysäköinti lämpölaajenemisen ja supistumisen avustuksella muodostaa esim.downpipe/pakoputkiliitokseen pienen pillimäisen raon.

                        Toinen vaihtoehto on se, että auto on riivattu :D

                        Comment


                        • #13
                          Saaga jatkuu. Autohan käväisi välillä merkkihuollossakin kun ulina alkoi taas, mutta kappas vaan, aamuna kun auto piti sinne viedä, äänet hävisi.

                          Nyt sitten lähdin käymään tossa lähellä kaupassa. VOUUUU VOUUU sanoo auto pienemmillä kierroksilla. Äänihän on vähän sama kuin silloin kun ohjaustehostimessa oli yksi letku tukossa, mutta nyt tosiaan myös kuului vähän kaasua painamalla se ylimääräinen ujelluskin. Tossa paikallaan käyttäessäkin vaihde päällä kuuluu jonkin sortin vouuu ääntä. Oliskohan nyt se vaihdelaatikko vihdoin ja viimein sanomassa itsensä irti vai mikä vittu tota nyt vaivaa. Jälkeenpäin muistellen ku ajelin kesällä ruuhkassa pitkään matelemalla, samantapaista ääntä hiljaisempana kuului kunnes vauhti taas kiithyi. Eilen illalla auto toimi kuin unelma, ilman mitään ylimääräisiä ääniä.

                          Tää alkaa kyllä vituttamaan siihen malliin, että taitaa kyllä meikäpojalle audit jo piisata.

                          Nyt jos tuo vielä häviää, niin mistään muusta se ei enää voi olla kiinni kuin että ohjaustehostimessa tai vaihdelaatikossa ei jossain kierrä välillä nesteen kuin pitäisi.

                          E: Ja nyt pienen tauon jälkeen tehdyllä koeajolla vouaus jo huomattavasti hiljaisempaa.
                          Viimeksi muokannut salonenm; 5.1.2008, 18:33.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä tuo aanelkku suhisee kylmänä niin pirusti. Ahtovuotoa ei ole. Jos tiukkailis kaikki pakoputkeen liittyvät ja luottais että se ääni tulee vapaavirtaussuotimesta.

                            Comment


                            • #15
                              Se saattaapi tulla kyllä laatikosta.
                              Itsellä ulisee, vonkuu, tai miten tuon nyt kuvailisi, urssin laatikko kylmänä.
                              Mutta se häviää siiten sitten alta minuutissa ja kuuluu vain liikkeellä ollessa.
                              Eikä ole kova ääni tuo.

                              Comment


                              • #16
                                Jaahas, sanosin, että tehostin pitää ton metelin. Kääntäessä kovempi meteli, tulee myös tomaatin N asennossa. Vaihteet kuitenkin vaihtuvat ongelmitta ja nykimättä.

                                Comment


                                • #17
                                  No se sitten ;)
                                  Omassa ei tosiaan kuulu kuin eteen liikkuessa ja hyvin vaimeana, sekä vain hetken.
                                  Taitaa kyllä olla muutenkin kyse melko lailla eri autoista :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja taas päivitystä. Koekäytin autoa eilen ja ei se "vonkuna" riippunut ratin kääntämisestä vaan kuitenkin kierroksista. Tänään sitten älysin vihdoin iskeä vag-comin kiinni ja jotainhan paljastui:


                                    VIN: WUAZZZ4B23N900700 Mileage: 105100km/65306miles
                                    -------------------------------------------------------------------------------
                                    Address 01: Engine Labels: 077-907-558-BCY.LBL
                                    Part No: 4D1 907 558
                                    Component: 4.2l V8/5VT G 0002
                                    Coding: 0010752
                                    Shop #: WSC 00000

                                    2 Faults Found:
                                    17535 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Rich
                                    P1127 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
                                    16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
                                    P0441 - 002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
                                    Readiness: 0000 0000


                                    No tulihan sitä tietysti putsattua vikakoodit ennenkuin älysin käynnistää auton. Seurauksena kuitenkin se, että auto kävi ja kukkui normaalisti! Nyt kun muistelee oudon käytöksen alkua, niin tyhjäkäynnillä auto kävi alkuun kovin epätasaisesti.

                                    Olisikohan se nyt nyt niin, että auton kummalliset äänet johtuivat vain siitä, että auton toinen sylinteriryhmä kävi päin *****a?

                                    Eikös tuo bank 1 muuten viittaa pelkääjän puolelle, mistä suhinatkin silloin tällöin ovat kuuluneet?

                                    Mites toi EVAP vikakoodi, eikös tuo viittaa lisäilmapumppuun tms? Toinen koodihan tarkoittaa sitä, että seosta rikastettiin semmoiset 25%. Tämä voisi aiheutua siitä, että lähellä lambdaa on vuoto (suhinat huomioiden) tai sitten MAF sökö? Vikakoodien nollauksen jälkeen block 032 näytti ihan ok arvoja bank 1 oli jotain -1.7/-2.0 ja bank2 taisi olla -0,7 ja 0.

                                    Ajatuksia?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla kävi tuo EVAP virhekoodi kans piipahtamassa, ihan safe moodin keraa. Ei ole tullut takaisin.

                                      Mutta tutkiessani Suurta Internettiä niin tuo EVAP vikakoodi voi hyvin tulla vuodosta. Etsi tuolla P0441 koodilla + Audi niin eiköhän löydy... Kun mä en enään muista :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        http://wiki.ross-tech.com/index.php/16825/P0441/001089
                                        Siinä jotain selvitystä tuosta EVAPista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ettei olisi se lisäilmapumppu vähän rikki ja pitäisi ääntä? En tiedä mikä siellä mittaa tuota virtausta, mutta jos ne pumpun venttiilit heittää pois (ne mitkä on kansissa kiinni), niin saa tuon vikakoodin ;)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Omassa kulkineessa herjasi lisäilmapumpusta -> bypass rikki sekä alipainepuolella yhdessä letkussa murtuma.
                                            Korjauksen jälkeen ei herjauksia. En tiedä liittyisikö tuo nyt millään tavalla tähän asiaan.
                                            Asentaja sanoi vain, että 90% lisäilmapumpun herjoista johtuu letkuvuodoista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulla herjasi muistaakseni syksyllä tuota samaa vikaa ja käynnistyi hitaasti kuumana. Vika oli lisäilmapumpun letkuvuoto.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lisäilmapumpun ohjausletkuhan vaihdettiin uuteen syksyllä, mutta mitenköhän sitten ne muut letkut reagoivat normaaliin painetestiin? Jos moottori ei ole päällä, ohjausventtiili on lie kiinni eikä lisäilmapumpun läpi kulje mitään?

                                                Tuo ääni vaan mitä auto piti, ei todellakaan kuulostanut lisäilmapumpulle. Ihme jurina ja vouaus, mutta kai se noista pitää aloittaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Minulla oli A6:ssa puolilitraa vettä sisällä lisäilmapumpussa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Pitäisi kai luottaa ensivaikutelmaan. Lisäilmapumppuvika on ihan erikseen. Vouvauksen todennäköisimmän syyn selviämiseen tarvittiin äänen uudestaan alkaminen tänä aamuna ja mun ajaminen käymään huollossa.

                                                    Audicenteriin päästyä auto oli taas hiljentynyt eikä koeajolla kuulunut mitään. Olin jo jättämässä autoa huoltoon jäähtymään, jotta huollossa kuulisivat äänen kun se kerran kylmänä kuului, kun pohdin ääneen, että kyllä se nyt aikalailla ohjaustehostimen huutamiselle kuitenkin kuulosti. Huollon kaveri sitten sanoi, että tietysti jos nestepinta on kovin alhaalla, niin se voi hörpätä ilmaa ja vasta nesteen kuumentuessa nestepinta nousee ja tehostin ilmaantuu. Samalla tajusin mikä hölmö olen ollut. En tarkistanut nesteiden määrää. Menin autolle ja kurkkasin. Nestepinta oli lämpimänäkin juuri ja juuri mittatikkuun.

                                                    Kyllähän siellä säiliössä sitä nestettä kuitenkin oli, mutta kyllä tämä on todennäköinen vika. Nyt täytyy sitten yrittää löytää vuotokohta. Näyttäisi kyllä roiskineen vähän säiliön alle, eli tihkuisko letkujen juuresta tms.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mulla teki omassa tuota samaa ääntä tuossa kesällä, kun käänsi rattia. Sitten kun ratista päästi irti niin oli hiljaista. Tarkistin hytikkanesteet ja niitä näkyi säiliössä hieman pohjalla reilusti alle minimin. Sitä sit vaan lisää ja siihen loppui vonkuminen; eikä ole nesteetkään se jälkeen hävinneet puolen vuoden aikana mihinkään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        EVAP ei liity lisäilmapumppuun, vaan aktiivihiilisäiliön tuuletukseen.

                                                        Vikailmoitus johtuu yksinkertaistettuna siitä, että lambda-anturin signaali ei muutu riittävästi kun tuuletuksen magneettiventtiili (N80) avataan. Käytännössä itse järjestelmässä ei välttämättä ole vikaa, vaan avautumisen vaikutusta ei huomata kun kone käy niin rikkaalla (viittaan edelliseen vikailmoitukseen).

                                                        Tämmöset jutut on usein hankalia siksi, ettei aina pysty sanomaan mikä vika on syy ja mikä seuraus.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Palataampa tähän aiheeseen. Elikkä auto yhä keväällä ja kesällä satunnaisesti vinkui aivan kuin turbo olisi ollut menossa. Lisäksi osakaasulla esiintyi nykimistä. Tiettyä tehonpuutettakin oli havaittavissa. Koska oireet välillä hävisivät pitkäksi aikaa ja aina kun ne olivat päällä, oireet vähenivät kun auton ajoi kuumaksi, aloin olemaan varma, että pakopuolella vuotaa jostain, jossa lämpölaajeneminen ja kutistuminen muuttaa tilannetta.

                                                          Koska tuo RieSan pakopuoli on vittumainen, sinne ei pääse käsiksi purkamatta moottoria irti. Odottelin, että autoon tulee sen verran kilometrejä, että hihnan vaihdoin voisi tehdä samaan satsiin. Kyllästyin tuossa 115tkm:n kohdilla ja soittelin LMS:lle ja sanoin, että nyt olisi tarve vähän isompaan syynäilyyn ja sovittiin autolle hihnaremppa + moottorin ja vaihteiston irroitus ja tiivisteiden vaihto. Varattiin aika ja auto sitten LMS:lle. Ja löytyihän sieltä vuotanut tiiviste. Turbot itsessään olivat ns. uuden veroisessa kunnossa.

                                                          Nyt auto on kasassa ja muutoksen huomaa. Nykimiset poissa, pakoäänet hiljentyneet ja voi vattu, en tiedä onko ikinä auto vetänyt näin hyvin. Laajakaistalambada ja vuoto ennen anturia (turbon ja downpipen väissä) ei lienee ollut ns. suorituskykyä parantava asia. Katsastuksen päästölapussakin näytti nyt olevan arvon melko hyvin kohdallaan:

                                                          Tyhjäkäynti CO% 0, HC ppm: 0, o2 0, lambda 1.00
                                                          Kierroksilla CO% 0.01 , HC ppm: 7, o2 0.05, lambda 1.00

                                                          Pienestä asiasta voi joskus olla auton kunnolinen toiminta kiinni. Mutta niin se vain tässäkin kävi, että jos vika on epäselvä ja satunnainen, niin ajanmyötä se kyllä se kyllä pahenee sen verran, että diagnoosi on helpompaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itsellä tuo aanelkku suhisee kylmänä niin pirusti. Ahtovuotoa ei ole. Jos tiukkailis kaikki pakoputkeen liittyvät ja luottais että se ääni tulee vapaavirtaussuotimesta
                                                            Kyllä se itselläki suhisee, mutta johtuu siitä vapaavirtaussuodattimesta. Ainakin itellä tuo suhina alkoi sen vaihdon jälkeen. Eli kun painaa kaasua, niin konehuoneesta kuuluu suhinaa, mutta se on kyllä selvästi sen kuulosta suhinaa että ilmavirran ääni se vaan on, kun moottoriin menee ilmaa. Tietenki jos ahtopaineet ei pysy, niin sitten voi olla joku vuoto.

                                                            Comment

                                                            Working...