Eli rakkaassa RieSassa moinen kummallinen ongelma. Välillä auto toimii äänettömästi, tai ehkä ihan hieman suhisee kiihdytellessä. Välillä taas kun varsinkin kylmänä lähtee liikenteeseen, heti kun päästään paineen puolelle, kuuluu varsin voimakasta suhinaa ja turbon vihellyksen kaltainen ääni.
Autosta on menestyksekkäästi löytetty LMS:n toimesta vuotoja ja paikattu ne. Mm. pari letkua sekä molemmat välijäähdyttimet vuotivat. Lisäksi halusin varmuudeksi n249 (bypassien ohjausventtiili) ja n75:n vaihdettavaksi. Oireet eivät ole kuitenkaan hävinneet kokonaan vaan välillä auto suhisee ja välillä ei. Painetestillä ei kuitenkaan vuotoja löydy. "Turbovinkunan" ääni on voimakkaimmillaan kun ahtopaine on huipussaan ja jopa häviävän yläkierroksilla.
Jos ääni olisi jatkuvaa, niin turbo(t) olisivat kaput, mutta kun tämä sama oire tuli ensimmäisen kerran keväällä, sitten oli poissa ja taas tuli takaisin nyt vähän jatkuvampana (ja tietenkin auton kun vein LMS:lle, niin äänet hävisivät matkalla). Onko kenelläkään mitään aavistusta tai kokemusta vastaavista mystisyyksistä? Se miksi n249:n vaihdatin oli se, että niissä on ollut vikaa ja tuo systeemihän ohjaa bypassejä erilisen alipainesäiliön avustuksella, jos pässit (tai ohjausletkut) olisivat väärään aikaan auki, kummallisuuksia varmaan tulisi. Hieman siihen suuntaan viittaa myös se, että kovimmat suhinat kuuluvat silloin kun kone aukoo bypassejä, esim. vaihteita vaihtaessa kierrätetään RS6:ssa ilmaa koko vaihdon ajan. Tällä kontrolloidaan ahtopainetta, mutta samalla pyritään pitämään turbon kierrokset päällä.
Onko kenelläkään normaalit boschin kalvo bypassit olleen ohjausletkun alipainetestin perusteella ehjän oloiset mutta silti vuotaneet tai jotenkin jumittaneet? Enää tässä ei oikein muutakaan keksi, huomenna varmaan vaihdan nuo TT:n pässit pois ja alkuperäiset tilalle.
Autosta on menestyksekkäästi löytetty LMS:n toimesta vuotoja ja paikattu ne. Mm. pari letkua sekä molemmat välijäähdyttimet vuotivat. Lisäksi halusin varmuudeksi n249 (bypassien ohjausventtiili) ja n75:n vaihdettavaksi. Oireet eivät ole kuitenkaan hävinneet kokonaan vaan välillä auto suhisee ja välillä ei. Painetestillä ei kuitenkaan vuotoja löydy. "Turbovinkunan" ääni on voimakkaimmillaan kun ahtopaine on huipussaan ja jopa häviävän yläkierroksilla.
Jos ääni olisi jatkuvaa, niin turbo(t) olisivat kaput, mutta kun tämä sama oire tuli ensimmäisen kerran keväällä, sitten oli poissa ja taas tuli takaisin nyt vähän jatkuvampana (ja tietenkin auton kun vein LMS:lle, niin äänet hävisivät matkalla). Onko kenelläkään mitään aavistusta tai kokemusta vastaavista mystisyyksistä? Se miksi n249:n vaihdatin oli se, että niissä on ollut vikaa ja tuo systeemihän ohjaa bypassejä erilisen alipainesäiliön avustuksella, jos pässit (tai ohjausletkut) olisivat väärään aikaan auki, kummallisuuksia varmaan tulisi. Hieman siihen suuntaan viittaa myös se, että kovimmat suhinat kuuluvat silloin kun kone aukoo bypassejä, esim. vaihteita vaihtaessa kierrätetään RS6:ssa ilmaa koko vaihdon ajan. Tällä kontrolloidaan ahtopainetta, mutta samalla pyritään pitämään turbon kierrokset päällä.
Onko kenelläkään normaalit boschin kalvo bypassit olleen ohjausletkun alipainetestin perusteella ehjän oloiset mutta silti vuotaneet tai jotenkin jumittaneet? Enää tässä ei oikein muutakaan keksi, huomenna varmaan vaihdan nuo TT:n pässit pois ja alkuperäiset tilalle.
Comment