Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ahtovuodosta, UrS6 2.2t -95.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ahtovuodosta, UrS6 2.2t -95.

    Laitoin uuden aiheen alle vanhan viestin.

    Kokeilin tossa ahtovuodot ja sihinäähän sieltä kuuluu, jostain ahtimen alta. Irrottelin letkuja, jotta näkisin paremmin ja huomasin, että se muoviputki, joka lähtee turbolta suoraan alaspäin ja haarautuu metalliputkeen ja by-bass anturiin, oli turbon päässä mustassa mönjässä. Todennäköisesti se on öljyä ja sontaa.

    En huomannut ainakaan ulkoisella tarkastelulla ja klemmareiden irrottelulla mitään halkeamaa letkussa.

    Voisiko pakosarja olla halki ja aiheuttaa vuodon?
    Turbohan jäähtyy öljyllä, mutta mistä se voisi tihkua ulos?

    Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä? :)
    Viimeksi muokannut jtlukkari; 29.5.2007, 08:51. Perustelu: täydennetään otsikkoa

  • #2
    Turbo voidellaan öljyllä ja se on vesijäähdytetty. Öljyä voi vuotaa painepuolen liitoksista.

    Pakosarja ei yllättäen ole imusarjaan yhteydessä, joten ahtovuoto ei voi olla pakosarjan puolella. Jos sihinä kuuluu niin tarkempaa syynäystä ahtoputkiin.

    Comment


    • #3
      Paljonkos laitoit putkistoon painetta mittauksen aikana?

      Comment


      • #4
        En paljoa. sen puol baaria mitä neuvottiin.

        Itse asiassa, sen saa vuotamaan jos laittaa suun tiiviisti putken suu osaan ja puhaltaa. :) Eli painetta ei tarvita paljoa.

        Comment


        • #5
          Niin, olikos sulla ne letkut oikein kädessä vai tarkastelitko letkut paikallaan vaan päällisin puolin?

          Comment


          • #6
            Saako sen ahtimelta alaspäin lähtevän paksun letkun irti ja takaisinkin laitettua, ilman että täytyy turboa irroittaa.
            Se nimittäin tuntuu olevan tosi tiukassa välissä siinä turbon ja sen metalliputken välissä. Kyllä sen saattaa irti siitä väkisin saada, mutta pystyykö sitä sitten enään pujottamaan sinne väliin ?
            Onko kokemusta?

            Maffin ja ahtimen välissä oleva letku lähti helposti irti ja se oli ehjä. Vuotavaa putkea en ole päässyt kuin päällisin puolin tarkastelemaan.

            Comment


            • #7
              Saako sen ahtimelta alaspäin lähtevän paksun letkun irti ja takaisinkin laitettua, ilman että täytyy turboa irroittaa.
              Kyllä saa. Ainakin itsellä oli kyseinen letku irti lohkolämppäriä asennellessa.

              Comment


              • #8
                Otin se kyseisen letkusen irti tänään. Ehjältä näytti, eikä vuotanut kun testasin pelkän letkun. Eli vika ei siis ole tälläkään kertaa sitten mikään helppo. :(

                Mitkäs ne metalliletkut (samanlaiset kuis ilmastoinnissa) ovat siellä turbon alla?
                Turbon alaosa on sellaisessa mustassa möhnässä, samoin kuin niiden metalliletkujen turbon puoleiset päät.

                Kokeilin samalla siiven välyksiä ja akselin pää liikkuu ylös/alas ihan pikkasen.
                Siinä suunnassa saakin vissiin olla vähän väljää?

                Comment


                • #9
                  Turbon alla olevat letkut on veden ja öljyn paluu. Olisko vaan ollut klemmari löysällä.

                  Comment


                  • #10
                    Eli se suhina mikä tulee, kun laittaa painetta systeemiin ei voi tulla niistä metalliletkuista?

                    On tää nyt vaikeeta. Kaikki letkut tuntuvat olevan ehjiä ja silti se suhisee jostain,kun laittaa painetta systeemiin. :( Klemmaritkin on kaikki kireällä.

                    Mikä on kokemusperäisesti paras tapa löytää ahtovuoto?

                    Comment


                    • #11
                      Kyllähän ne yleensä löytyy kun ottaa kaikki mahdolliset ahtoletkut irti, kääntelee ja vääntelee niitä käsissä kaikin mahdollisin tavoin.
                      Voihan irrallaan olevan letkunkin tulpata ja työntää painetta toisesta päästä.

                      Yksi tapa on laittaa saippuavettä suihkepulloon, siis oikein saippuaista (esim. Fairy). Ruiskuttelee sitä putkien päälle sinne päin missä vuodon kuvittelee olevan.
                      Sitten painetta putkistoon tai auto käymään ja katsomaan mistä kuplii.

                      Mutta ei tuolla saippusysteemilläkään oikein mitään jemmapaikkoja saa katsottua.

                      Comment


                      • #12
                        Ota imuletkusta venttiilikoppaan menevä huohotinputki irti ja tulppaa sen paikka imuletkussa. Sitten voit kokeilla vähän reilummallakin paineella eli esim 1bar. Kyllä se suhinasta kuuluu mistä se vuotaa ja jos ei muuten löydy niin suihkuttele saippuavettä mestoille niin varmasti kuplii.

                        Comment


                        • #13
                          Jos letkut irti tulppaa päät ja upota paineistettu letku vesi astiaan.

                          Comment

                          Working...