Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi oikkuilee Leon Mk2

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ilmastointi oikkuilee Leon Mk2

    Tyttären Leonissa alkanut taas ilmastointi temppuilemaan. Viime syksynä uusittu kompura ja jäähdytys kenno, oireena oli että paine nousi järjestelmässä liian korkeaksi. Jos suihkutin vettä ilmastoinnin jäähdytys kennolle niin ilmastointi lähti taas pelaamaan.

    Nyt alkanut tulemaan samoja oireita kun ulkolämpö alkaa olemaan +40c. Ruuhkassa madellessa pätkii ilmastointia pois päältä, heti kun alkaa jäähdytystä tulemaan niin alkaa puhaltaa kylmää. Tuulettimet lähtee pyörimään kun ilmastointi menee päälle ja ajoittain kuulen, ruuhkassa madellessa, että syylärin puhaltimet menisi täydelle teholle.

    Olisiko arvon asiantuntijoilla vinkkiä mistä lähteä etsimään vikaa.

  • #2
    Vikakoodien luvusta on aina hyvä aloittaa.

    Comment


    • #3
      Näin on, täällä se on astetta vaikeampaa kun tuo Seat huolto on pistänyt tilapäisesti lapun luukulle ja VCDS kulttuuri loistaa poissa olollaan.

      Comment


      • #4
        Pyöriikö molemmat flektit vai toinen vaan?

        Comment


        • #5
          molemmat pyörii.

          Comment


          • #6
            Oletan että katkoo korkeapaineista, kun lauhduttimeen vettä kaatamalla saadaan järjestelmän paineet tippumaan hetkellisesti.

            No lähdetään nyt siitä, että ulkoilma on liian kuumaa tuolle ajoneuvon ilmastoinnin toiminnalle paikallaan ollessa. Ajoviima sentään vielä jonkin verran parantaa tilannetta ja kylmäaine vielä lauhtuu "jonkin verran".

            Lauhdutin vaatii lämpötila-eron toimiakseen. Eli ulkoilma on nyt +40 ja lauhdelämpötila kylmäaineella kutakuinkin tulisi olla +40, ei voi toimia. Nyt kun se ero tulisi olla 12-15K, niin mennäänkin sitten jo R-134a jäähdykkeellä +52-55'C lauhde lämpötiloissa. Joka on hyvin lähellä korkeapaine katkaisua (R-134a => +55'C) ja kylmäaine ei lauhdu.

            Höyrystimelle (jäähdytinkenno sisällä) tuskin vettä kaatelet ;)
            Viimeksi muokannut Murre; 7.5.2014, 05:21.

            Comment


            • #7
              Kokeiles kädellä lauhdutinta ku ilmastointi ollu päällä. Onko ylä ja alareuna erilämpöset? Jos on ni siinä syy, tukossa!

              Comment


              • #8
                Miksi muuten kompressori ja höyrystinkenno vaihdettiin?

                Sitä lämpötila eroa lauhduttimella on.. Alussa tulistuneena ja lopussa lauhtuneena/alijäähtyneenä.
                Mutta jos siinä huomattava ero, niin lauhdutin voipi olla tukossa.
                Entä onko nestelinja ennen paisuntalaitetta yhtä kuuma kuin lauhdutinkenno?

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                  Miksi muuten kompressori ja höyrystinkenno vaihdettiin?

                  Sitä lämpötila eroa lauhduttimella on.. Alussa tulistuneena ja lopussa lauhtuneena/alijäähtyneenä.
                  Mutta jos siinä huomattava ero, niin lauhdutin voipi olla tukossa.
                  Entä onko nestelinja ennen paisuntalaitetta yhtä kuuma kuin lauhdutinkenno?
                  Tytär ajoi viime kesänä kolarin autolla ja sitä sitten parsittiin kasaan oikein kunnon nyrkkipajassa. Menin lopulta hakemaan autoa pois ja täällähän tapana on että autot jätetään käyntiin kun mennään sisälle asioimaan.

                  Tulin takaisin autolle ja puhalsi tulikuumaa ilmaa sisään, siitä alkoi melkoinen saaga. Autoon vaihdettiin uusi ilmastoinnin kenno(se syylärin vieressä oleva), se venttiili tulipellissä ja vieläkään ei pelannut joten vaihdettiin kompura. Sitten toimikin tähän päivään asti. Nyt pätkäisee satunnaisesti ilmastointia pois ruuhka-ajossa. Voisiko joku lämpöanturi tms renata ja aiheuttaa tälläistä oireilua ?

                  Kesällä täällä ulkolämpö siinä +50c paikkeilla ja usein jätän jeepin käyntiin kun menen esim kaupassa käymään, koskaan ei ole ollut ilmastoinnin kanssa ongelmaa.

                  Comment


                  • #10
                    Nousee paineet liian kovaks järjestelmässä! Eiks nii et matka ajossa toimii hyvin, kun ilmavirta jäähdyttää?!

                    Comment


                    • #11
                      Eräs A4 alko helteillä pätkimään kompuraa pois päältä, koska järjestelmään oli "huollossa" täytetty aivan liikaa ainetta.

                      Comment


                      • #12
                        No Samppa, sinun olisi syytä nyt mennä tarkastamaan vikakoodit jossain, jos mahdollista. Sekä ammattilaisen luo, joka kytkee mittarisarjat kylmäainepiiriin kiinni, kylmäaineiden talteenotto ja punnitus. Uudelleen myrkyt sisään ja koekäyttö. Muuten ei ongelmat ratkea.

                        Saattaahan siellä olla jokin kylmäainepiiriin liittyvä putki läjässäkin. Tai esim.. Kun on vaihdettu komponentteja, niin onko tulpat poistettu putkilähdöistä ennen asennusta?

                        Sen sanon, että ajoviima laskee hieman korkeapainetta, jotta kylmäkoneella on mahdollisuudet toimia edes ihan helvetin huonolla EER arvolla. Painesuhde on pirun korkea jo tuossa vaiheessa, jos pilkkua nus nus..

                        Katsoppas että mitä cut in ja cut out arvoja löytyy korkeapainekytkimen kyljestä?? Se kertoo jo paljon..

                        Tuo toiminta on niiin paljon kiinni siitä, että onko suunnittelussa huomioitu lauhduttimelle tulevan lämpötilan olevan normaalia korkeampi. Jeepissä taitaa olla eri mallinen kenno lauhduttimena..tai sitten suurempi lämpötiloja huomioiden.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Murre Näytä viesti
                          No Samppa, sinun olisi syytä nyt mennä tarkastamaan vikakoodit jossain, jos mahdollista. Sekä ammattilaisen luo, joka kytkee mittarisarjat kylmäainepiiriin kiinni, kylmäaineiden talteenotto ja punnitus. Uudelleen myrkyt sisään ja koekäyttö. Muuten ei ongelmat ratkea.

                          Saattaahan siellä olla jokin kylmäainepiiriin liittyvä putki läjässäkin. Tai esim.. Kun on vaihdettu komponentteja, niin onko tulpat poistettu putkilähdöistä ennen asennusta?

                          Sen sanon, että ajoviima laskee hieman korkeapainetta, jotta kylmäkoneella on mahdollisuudet toimia edes ihan helvetin huonolla EER arvolla. Painesuhde on pirun korkea jo tuossa vaiheessa, jos pilkkua nus nus..

                          Katsoppas että mitä cut in ja cut out arvoja löytyy korkeapainekytkimen kyljestä?? Se kertoo jo paljon..

                          Tuo toiminta on niiin paljon kiinni siitä, että onko suunnittelussa huomioitu lauhduttimelle tulevan lämpötilan olevan normaalia korkeampi. Jeepissä taitaa olla eri mallinen kenno lauhduttimena..tai sitten suurempi lämpötiloja huomioiden.
                          En usko että tulpat olisi jääneet paikalleen koska useimmiten puhaltelee oikein kylmää ilmaa. Sen takiahan nuo flektit siellä taitaa pauhata ajoittain että saataisiin tuota lämpötilaeroa suuremmaksi.

                          Cut it / Cut out, onko nuo arvot merkattu anturiin ja mistä lähden etsimään tuota kytkintä? Olen koittanut asennella atkea koneelle siinä vielä onnistumatta.

                          Comment


                          • #14
                            OK, ajossa varmasti kylmäaine lauhtuu hieman.

                            Cut in(kytkentä) ja cut out(katkaisu) löytyy ilmeisimmin sieltä painekytkimen rungosta.

                            Lähde kompuralta seuraamaan kuumakaasuputkea joka menee lauhduttimelle. Jos ei ole siinä, niin tarkasta lauhduttimen päädyt ja nestelinja joka menee kuivainsuodattimelle. Jos ei siitäkään, niin sitten nestelinja joka loppuu paisuntalaitteelle ennen rintapeltiä.

                            Minä en nyt tähän hätään ehdi selvittää sen paikkaa, kun ei ole softaa koneella...

                            Comment


                            • #15
                              No niin, piti kaivaa lompakkoa ja tilata VCDS + kaapeli Ross-Techilta.

                              Vikakoodeina oli tälläisiä:

                              2 Faults Found:
                              00819 - High Pressure Sensor (G65)
                              009 - Open or Short to Ground - Intermittent
                              00229 - Refrigerant Pressure
                              002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent

                              Tein pihalla empiirisiä kokeita ja softan mukaan coolant pressure on n. 12baria kun käynnistän auton. Kun sain moottorin lämpimäksi ja pitämällä kierroksia ylhäällä, paine nousi muutaman minuutin päästä yli 20barin jolloin kompura menee pois päältä. Flekti ei reagoinut mitenkään vaikka käskyä tuli pistää kierroksia lisää flektii.

                              Sammutin auton ja käynnistin uudelleen, ilmastointi alkoi pelaamaan ja paineet olivat siellä 14-15 baria. Nostin kierroksia taas jolloin paine lähti hetken päästä nousemaan ja meni taas yli 20barin. Flekti lähti pauhaamaan ja vähän ajan päästä paine laski 19.6 bariin mutta sitten tulikin käsky että kompura pois päältä. Eikö sitten flekti jäähdyttänyt tarpeeksi tietyn ajan sisään jolloin paine ei laskenut tarpeeksi ja tuli shut-off komento.

                              Mistäs lähdetään etsimään vikaa ?

                              Comment


                              • #16
                                Jaahas, hiljaista tuntuu olevan. Seatilta soittivat että uusi öljytikku olisi noudettavissa ja ajattelin samalla ostaa G65 pressure sender nimisen kikaleen joka ilmeisesti ohja myös tuota flektiä. Katsotaan olisiko siitä apuja.

                                Comment


                                • #17
                                  On ollut kiirettä...

                                  No jos menee yli 20bar, niin pahasti on jotain vialla. Käyntipaineet seisonnassa ovat korkeapainepuolella min 10bar abs (+40'C) ja max 12bar abs. (45'C). Varolaite (painekytkin) katkaisee viimeistään 15bar abs. (+55'C). Koita nyt ensin sillä paine-anturilla.

                                  On sen verran hankala tehdä tarkkaa vikadiagnostiikkaa, koska auto ei ole omissa käsissä..

                                  E: Mittarisarjat kiinni, niin selviää todelliset paineet..

                                  EE: Annoinkin väärää informaatiota varoventtiilin laukeamispaineesta ajoneuvoilmastointiin liittyen. Tarkastan asian ja annan uuden arvon..
                                  Viimeksi muokannut Murre; 29.5.2014, 22:11. Perustelu: Väärää informaatiota..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Paineanturi noudettu juuri ja tässä googletellut että pystyykö vaihtamaan ns. lennossa ettei paine karkaa järjestelmästä. Toiset sivustot sanoo että onnistuu ja toiset että ei, ota tästä nyt selvää.

                                    Mitäs Murren datapankki sanoo tästä tapauksesta ?

                                    E: löytyipä ko. anturin piuhoista teippivirityksiä, täytyy käydä ne samalla läpi
                                    Viimeksi muokannut Samppa; 31.5.2014, 10:01.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Sami, siinä anturissa on sielun avaaja, eli tappi. Itse putkiosan kiinnityspisteestä on sielu, eli venttiili. Laita hanskat käteen ja suojalasit silmikke. Antura lähtee kiertämällä irti ja kylmäainevuotoja on odotettavissa tässä vaiheessa.

                                      (Tämän saa siis suorittaa vain ja ainoastaan vähintään Tukes alle 3kg kylmäaineluvan omaava asennushenkilö esim Suomessa. Qatarissa tämä asia on varmasti hieman erilainen...)

                                      Hmmm, tarkasta ne johdot tarkasti läpi..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Asia selvä, kyllä mulla on luvat kunnossa, hiihtoliiton luvalla mennään.

                                        Tänään vilkasin myös vika koodit ja tuo 00229 - Refrigerant Pressure
                                        002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent oli tullut takaisin.

                                        Katsoin paineet kun moottori ei ollut käynnissä ja 9.2baria näytti olevan. Liekkö normaalia ?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vaihda nyt se paine-anturi ;)

                                          Kuinka paljon ilman lämpötila oli tuolloin, kun tuon paine-arvon sait otettua ylös?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ulkolämpö n.40 astetta.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Onko anturi siis jo vaihdettu?? Entäs ne johdotukset??
                                              Viimeksi muokannut Murre; 4.6.2014, 04:48. Perustelu: Korjattu harhaanjohtavaa asiaa ja osa tekstistä poistettu..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Sanoisin ennemmin että 9,2 bar kertoo että siellä on kylmäainetta, ei sitä että täytös on oikea.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mika, ehkäpä annoin ymmärtää väärin..

                                                  E: Niiiin, näyttiköhän tuo vcds absoluuttista painetta?? Jos näyttää, niin mun ajatus ei pidä paikkaansa (ajattelin mittaripainetta tuon 9,2bar kohdalla).
                                                  Viimeksi muokannut Murre; 4.6.2014, 04:47. Perustelu: Editoitu ja poistettu tekstiä oman ajatuskatkoksen johdosta..

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tuo lukema vielä vanhalla anturilla. Huomenna pitäisi saada kolvi lainaan jotta pääsen juottamaan noi teippiviritykset pois. Sen jälkeen vaihdan uuden anturin ja palaan asiaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Aattelinkin että Murrella oli joku epäselvyys ulosannissa, tai mulla ymmärryksessä. Mutta edelleenkin mielestäni siitä lepopaineesta ei voi määritellä muuta kuin että paineanturi on näyttää järkeviä lukuja, täytös voi olla ihan mitä vaan gramman ja kilon väliltä.

                                                      Nyt kun vaihdat anturia niin jos haluaa helpolla tietää näyttääkö se anturi ylipainetta vai absoluuttista painetta, niin laittaa johdon kiinni ennenkuin lykkää anturin putkeen kiinni ja kattoo mitä vcds näyttää silloin.

                                                      Noi korkeemmat lämpötilat on vähän ongelmallisia R134a:lla, meillä asiakkailla kanssa välillä työkoneet työskentelee yli 45asteen lämpötiloissa kuivassa ilmassa eikä ihan moitteetta toimi. Joskus helpottaa kun täytöstä vähän pienennetään. Pienikin kosteus auttaa lämmönsiirtymiseen niin paljon ettei esim 55-60asteen ulkolämpötila ole mikään ongelma kun ilmakosteus on päälle 80%.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Pitää varmaan laittaa vesiruutta suihkuttelemaan kennolle, paineohjauksella..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          No, miten kävi paine-anturin vaihdon kanssa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Aloin sitä turaamaan tossa pihalla mutta oli niin vmäisessä paikassa että luovutin. Tsekkasin ne johdot ja näytti kuin niissä olisi ollut rosvoliittimet aiemmin.

                                                            Ajelin yhdelle pajalle vaihdattamaan anturin, pikku suhaus kävi vaihdon yhteydessä. Sovittiin että selvitän minkä verran pitää aineita tuuppaa järjestelmään ja palaan asiaan.

                                                            Kotiin ajellessa ilmari lakkasi toimimasta, sammutin moottorin ja kas kummaa alkoi taas toimimaan. Kotona vcds kiinni ja kuumana paineet 18 baria. Tuntuu ettei flekti aina lähde päälle vaikka käskyä tulee.

                                                            Minkä verran ainetta pitää järjestelmään laittaa? Auto siis 2009 Leon 2.0fsi tiptronic.

                                                            Comment

                                                            Working...