Sellainen pikku suhaus tuskin vaatii täyttöä. Ainakin mitä itse olen joskus aukaissut, niin ei sieltä pääse ainetta karkuun juuri yhtään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Ilmastointi oikkuilee Leon Mk2
Collapse
X
-
Eli flektille tulee ohjausjännite, mutta ei lähde pyörimään??
Juu, kyllä on kovat paineet :(
Tarkasta nyt kaikki anturit läpi
Ei sun sinne tarvi laittaa, jos ei sitä kylmäainetta nyt mitenkään runsaasti tule ulos. Tiedät vajauden vasta sillä tavalla, kun poistatat kaiken kylmäaineen ja uudelleen täyttö perään. Erotusta et muuten huomaa..
mikaj, kyllä se vika oli nyt täällä lähettämön päässä.
Comment
-
Kokeilin output testiä ja antoi jonkun herjan eikä lähtenyt pelaamaan. Tänään aamulla ja koulusta tullessa ei ollut ilmastointi pelannut ollenkaan. Katoin koodit ja sama G65 paineanturi siellä herjaili. Heitin vettä,hehheh, kennolle muttei siltikään lähtenyt pelaamaan.
Pakko nostaa käet pystyyn koska ulkona niin pirun kuuma ja autossa vielä kuumempi. Tytöt koulusta tullessa aivan hiestä märät joten vein auton Seatille, katsotaan mihin tulokseen tulevat.
Seatille ajellessa ilmari ei pelannut, n. 10min ajon jälkeen sammutin auton vauhdissa ja käynnistin uudelleen ja avot, alkoi taas viilentämään. Paineet huiteli ajossa 17-19 barin välissä.
Comment
-
Soitto tuli Seatilta ja tuomio oli odotetunlainen. Kompressori on kuulemma rikki kun tekee liikaa painetta. Eli näin taitavia kavereita siellä jotka haluaa myydä uuden 1100€ hintaan. Kommentti oli että tyhjäkäynnillä toimii mutta kierrosten noustessa alkaa painekin nousta, tästä syystä tuomio oli että kompressori on rikki.
Aikoivat lähettää jonkun raportin jossa mainitsevat mitä olivat tehneet ja järjestelmän tyhjennyksen ja uudelleen täytön.
Edit: Tässä tuo raportti eli sama mitä näen VCDS:llä. Skaala boldattuna.
Vehicle speed 0 km/h 0 - 255 Km/h
Standing time 00:00 h 0 - 255 h
Compressor real value 0.815 A 0 - 1
Compressor theoretical value 0.820 A 0 - 1
Compressor speed 900 /min 0 - 10000 1/min
compressor load 14 Nm 0 - 18 Nm
Coolant pressure 20 bar 0 - 51 bar
Actual state of the control unit of the radiator fan 77 % 0 - 100 %
Theoretical state of the radiator fan control unit 100 % 0 - 100 %
Engine speed increase ON
Ambient temperature unfiltered 60.0 °C -50 - 63 ºC
Adjustment exterior temperature 37.5 °C -50 - 77 ºC
Coolant temperature 86.0 °C -48 - 126 ºC
Left temperature difuser 21.0 °C 0 - 84 ºC
Right temperature Difuser 20.0 °C 0 - 84 ºC
Left foot well diffuser temperature 23.0 °C 0 - 84 ºC
Right footwell difuser temperature 26.0 °C 0 - 84 ºC
Evaporator temperature 17.0 °C -40 - 40 ºC
Inside temperature 33.0 °C -100 - 100 ºC
Comment
-
Mä sanoin jo sille huoltomiehelle eilen että mä veikkaan että soitat mulle huomenna että kompressori pitää vaihtaa. Suosittelivat myös kennon vaihtoa, ammattitaitoa löytyy.
Tosta output testistä vielä, googlettelin hieman ja onko testi HVAC moduulissa vai jossain muussa moduulissa? HVAC moduulin output testi ei siis starttaa.
UPDATE: Tälläinen diagnoosi tuli just sähköpostilla.
From the attached file the evaporator temperature is reading 17 deg at max cooling.
This reading should be approx. 8 deg. As we have checked the A/C gas and there is no leak
The defective component is the compressor control valve.It comes as a unit with the compressor
It is recommended by the manufacturer to replace the condenser along with the compressor.Viimeksi muokannut Samppa; 4.6.2014, 14:47.
Comment
-
Olipas selitys! Millä tavalla se voi rikkoutua noin päin että liikaa painetta tekee? Eihän siellä ole kun mäntiä epäkeskolevyssä kiinni.
Jos esim tämä PWM:n mekaaninen venttiili-osa vaurioituu/jumittuu, niin säätö on saattanut jäädä väärään asentoon... Kuten jo tuossa tekstissäsi lukeekin.
Onko autoon asennettu VARMASTI oikea kompressori malli?
E: 08. AutoHVAC puolella juu.
Comment
-
Malli pitäis olla oikea ja syyskuusta astihan tuo on toiminut. Seatilla kävin tänään ja sanoin että laitetaan mittarit kiinni, kuten käsky kävi. Korkeapaine puoli näytti 15bar ja toisella puolella n.4 bar. Kierroksia nostaessa paine näytti tippuvan 10 barin paikkeille.
Tälläistä käytöstä en ole aikaisemmin huomannut. No auto pois pajalta ja eihän se ilmari pelaa, nollasin vikakoodit 00819 - High Pressure Sensor (G65) 009 - Open or Short to Ground ja johan alkoi kylmää tulemaan. Toimikin hienosti pari tuntia ja sammuttelin ja käynnistelin mottia ja toimii.
Lähdin kotia kohti ja ilmari pois päältä, nollasin koodia ajossa mutta tulee samantien takaisin. Sammutin ja käynnistin moottorin ja taas pelaa. Ajossa huomasin että paineet oli 12 barin paikkeilla ja tippuivat sieltä 7 barin paikkeille. Luonnollisesti ilmari ei taaskaan pelannut, vikakoodi sama 00819 - High Pressure Sensor (G65) 009 - Open or Short to Ground.
Olisko sittenkin tuo ohjausventtiili joka sekoilee mutta miten tuo antaa G65 vikakoodia ? Ei jymmärrä.
Comment
-
Jos ja kun se on aiemmin toiminut sen kompressorin vaihdon jälkeen moitteetta, sekä nytkin toimii vikakoodin kuittauksen jälkeen.
Kompressorin venttiili vaikuttaa säätävän.
Näitkö mittarien lukemat ihan itse?? Mihin imupaine asettui kierrosten kasvaessa..?
Olitko kytkenyt sen ECON asentoon ja silloin yritit kuittailla vikaa pois?
Yksi tietysti saattaisi olla EX-venttiili, jos paineet karkaa liian suureksi. Voisi tulla kyseeseen esim suuttimen jäätyminen, jos kylmäkierrossa on liikaa kosteutta (päässyt esim siellä pajalla?). Sulamisen jälkeen pelaa taas.. Noin ajatuksena vain.
Nyt kun olet vaihdattanut sen paine-anturin, niin tarkastappahan kunnolla kaikki johdot ja liittimet!!
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00819
00819 - High Pressure Sensor (G65): Open or Short to Ground
Possible Causes
Wiring/Connectors from/to High Pressure Sensor (G65) faulty
High Pressure Sensor (G65) faulty
Possible Solutions
Check Wiring/Connectors from/to High Pressure Sensor (G65)
Check High Pressure Sensor (G65)
Comment
-
Näin lukemat omin silmin kun pyysin kytkemään laitteet kiinni. Täällä tuntuu olevan tapana ettei kukaan kytke tuota korkeapaine mittausta kiinni, katsotaan vaan toista puolta. Laitoin kompuran myyjälle, englantiin, viestiä että saako tohon kompuraan vaihdettua säätöventtiiliä erikseen.
Imupaineella tarkoitat mitä ?
En laittanut ECON asentoon vaan kuittasin vaan suoraan, näin lähti alussa pelaamaan.
Mikäs tuo EX venttiili on ?
Tarkistelen tänään duunin jälkeen noita johtoja, jos sieltä sattuisi löytymään jotain.
Comment
-
Katoin G65 piuhat läpi siltä matkalta kun on mahdollista, ei löytynyt raportoitavaa. Koitin heilutella piuhoja muttei lukemat muuttuneet (paine).
Otin hieman logia, alussa shut off code 6, ECON asennossa. Sitten ilmastointi päälle ja hetken päästä koko painemittaus häviää hetkeksi ?
Time S/O code pressure
11.17 6 9.6
11.55 6 9.6
11.94 6 9.6
12.36 6 9.6
12.75 6 9.6
13.13 6 9.6
13.55 0 9.6
13.94 0 9.6
14.34 0 10
14.75 0 10.2
15.14 0 10.6
15.56 0 11
15.96 0 11.2
16.34 0 11.2
16.74 0 11.2
17.15 0 11.2
17.55 0 11.2
17.94 0 11.2
18.35 0 11.2
18.77 0 11.2
19.18 0 11.2
19.56 0 11.2
19.98 0 11.2
20.4 0 11.2
20.78 17 -
21.16 17 -
21.57 17 -
21.99 17 -
22.38 17 -
22.77 17 12.4
23.16 17 12.2
23.56 17 12
23.98 17 12
24.36 17 12
24.76 17 12
25.17 17 12
25.59 17 12
25.96 17 12
Comment
-
Järjestelmässä on kaksi paineellista tasoa. Korkeapaine on kompressorin tuottama paine kaasuna ennen lauhdutinta ja nesteenä ennen ex-venttiiliä. EX-venttiili aiheuttaa järjestelmään paine-eron, jolloin olomuoto muuttuu kaasuksi. Riittävän paine-eron johdosta ex-venttiili pystyy toimimaan oikein jne.. Siksi kysyin että mikä on imupaine käydessä, jotta siitä voisi perustella jotain vian aiheuttajasta. Siksi olen koko ajan tivannut paine-arvoja suoraan mittarisarjasta tarkasteltuna. ;)
Kyllä, juurikin rintapellissä..
Se vikakoodin syntyminen johtunee tuon kadonneen paine tiedon takia.Viimeksi muokannut Murre; 5.6.2014, 20:37.
Comment
-
Kun tuo vikakoodi on tullut kahdella paineanturilla ja kyseessä on kolariauto, niin johtosarjan suuntaan viittaa. Onnistuisikohan anturin johdot vetää vaikka tilapäisesti uusiksi ohjainlaitteelle saakka.
Onko kompuran vaihdon yhteydessä vaihdettu myös kuivain? Jos järjestelmä on ollut kolarin seurauksena pitkään auki, niin sinne on voinut kerääntyä kosteutta ja tuo EX venttiilin jäätyminenkin on ihan mahdollista. Eli tässä voi olla kyseessä kaksi erillistä vikaa, jotka esiintyy vuorotellen.
Comment
-
Kolari ei ollut niin iso että olisi mitään rakenteellista vauriota tullut autoon, puskurin ja konepellin vaihdolla selvittiin. Missä tuo ohjainlaite sijaitsee? Jos ei ole todella hankalassa paikassa niin kokeillaan johtojen vetämistä suoraan.
Tuo jäätyminen voisi hyvinkin tulla kyseeseen mutta nyt auto on seisonut pihalla yli vuorokauden ja ilmastointi pysyy päällä muutamia sekuntteja.
Comment
-
Testasin äsken taas vaihteeksi ja huomasin mielenkiintoisen asian miten korkeapaine mittaus käyttäytyy.
Econ asennossa 10 baria, kun kytken kompuran päälle mittaus vähän aikaa 11.8, sitten katoaa ja seuraavat lukemat ovatkin sitten kummallisia.
Meneeköhän tuo nyt hetkellisesti yli skaalan ja siten mittaus näyttää tyhjää ?
Koitan tänään saada imupuolen mitattua, viimeistään huomenna.
10 10 10 10 10 10.2 10.4 11.8 11.8 11.8 11.8 - - - - - - - 30.8 30.8 30.8 30.8 12.8 12.8 12.6 12.6 12.6 12.4 12.2 12 12
Comment
-
Jos paineet noin kovasti heittelee, eikä järjestelmän sähköistyksissä esimerkiksi ole vikaa, niin viimeiseksi vaihtoehdoksi jää se että järjestelmässä on ilmaa. Tämä ilma aiheuttaa varsinkin hallitsemattomasti korkeapaineen muutoksia kompressorin käydessä. Eli jos näin, niin kylmäaineet vaihtoon.. tällöin joku ammattitaidoton tai viallinen huoltolaite on sen huoltanut tyhjiöimättä järjestelmää..
Mutta, tässä tapauksessa tuo painetieto katoaa. Ihan kuin olisi VCDS:n mukainen maa-vika.
Jos kuivain olisi tukkoinen, sen huomaisit jo siitä, että kuivaimen jälkeen syntyy ennen aikainen paine-ero ja kylmäaine höyrystynee jo nestelinjassa ennen paisuntaventtiiliä. Kuivaimen runko ja putki jäähtyy voimakkaaksi hikoillen tai muodostaa huurteen pinnoilleen. Tarkastappa tämä..
Kuivain kyllä tulee vaihtaa kolarin yhteydessä, koska silikageli-pallot saattavat murentua esim ajan saatossa ja tukkia vaikkapa ex-venttiilin. (TÄMÄN TAKIA kuivain tulisi myös säännöllisesti vaihdattaa aika ajoin, koska ajoneuvossa se kuivain on alttiina tärinälle! Ja kuivain tulee vaihtaa joka kerta, kun järjestelmä ns. avataan..)
Tässä ajoneuvossa on näemmä pitkä putken muotoinen kuivan-suodatin vasemmalla puolella lauhdutinta ja kiinnittynee alhaalta lauhduttimeen.
Comment
-
Järjestelmä on ollut avoinna varmaan parikin viikkoa ja olen täysin varma ettei kuivainta ole vaihdettu.
Painetiedon katoaminen on kyllä erikoista, se tapahtuu aina samalla lailla juuri kompressorin päälle menon jälkeen. Tuo EX venttiili, miten sen tarkastamisen kanssa ? Jos hommaan uuden kuivaimen ja tarkastutan ex venttiilin, sen pystyy ilmeisesti putsaamaan? Venttiilillä on sen verran hintaa etten viitsi testin vuoksi uutta ostaa.
G65 anturin piuhoissahan oli teippiviritys ja eristettä puuttuu n. 2-3mm matkalta, mittailen huomenna nuo piuhat. Ilmeisesti on plus, miinus ja signaali, katson millaista ohmia sieltä tulee.
Perhana saisi edes jollain hyppyjohto patentilla ilmastoinnin pelaamaan niin vaihtoon lähtee, hehe.
Comment
-
JOS siellä EX-venttiilissä on jotain epäpuhtautta päässyt suuttimelle asti, niin se on tiensä päässä. Purkamaan sitä ei pysty, saatika kunnolla puhdistamaan. Kosteuden saa alipaineistamalla oikein menetelmin pois järjestelmästä.
Kyllä sinun nyt Sami tulee tarkastaa se kaapelointi ja kontakti pinnat hyvin hyvin huolellisesti. Myös maadoitus on olennainen asia.
Jos niitä nyt on parsittu, niin olisi hyvä vielä tarkastaa johtojen oikeat paikat varmuudeksi. Tiedä mitä siellä nyrkkipajalla on sävelletty.
Comment
-
No niin, mittasin G65 anturin piuhoja joita on siis 3 kpl
Ruskea = Maa
Sininen = +
Beige? = Signaali
Ruskea ja maadoitus = kunnossa
Ruskea ja Sininen = Virrat pois 39.7ohm / Moottori käynnissä = 13.8V
Ruskea ja Beige = Moottorin käydessä 4.15V, kun kompressori lähtee päälle niin n.5.5V
Pari ensimmäistä starttia ei ilmastointi toiminut kuin hetken ja samalla signaali piuhasta katosi jännite hetkeksi. Pari startin jälkeen jäi ilmastointi pelaamaan, kun käytin ECON nappia ja nollasin koodit.
Mikähän aiheuttaa tuon signaalin heilahtelun ?
EDIT: Kävin ajamassa ja hienosti pelasi ilmastointi, Evaporator temp meni niinkin alas kuin 2c. Sitten lakkasi taas ilmastointi toimimasta. Ei kai tuon ihan noin alas pitäisi mennä, alkaa jo paikat jäätymään. Viittaisiko tuo siihen EX venttiilin tukkoisuuteen ?
Tässä linkki kuvaan jossa näkyy nuo piuhat joita oli teippailtu. http://1drv.ms/Tqzcdc
EDITT: Tein ryöstäjällä ylimääräisen maadoituksen ja kävin testilenkillä. Kompura toimikin taas aika tarkkaan samaan paikkaan asti kun edelliselläkin kerralla. Henkimaailman touhuja. Tällä kertaa evaporator temp oli 3c kun lakkasi pelaamasta. Takas tullessa taas toimi hienosti kun ajoin pihaan ja paikallaan ollessa kennonlämpö 5c. Voinko laittaa suoraan akulta 12v tuohon liittimeen testimielessä?
EDITTT: Eipä tuo ryöstäjä maadoitus ollutkaan onnistunut kun avasin ryöstäjän. Tein kunnon liitoksen ja sen koommin ei ole ollut ongelmia, toistaiseksi siis korjaus on onnistunut. Tuossa mittauksessa kun katosi tiedot, oli vika aina maadoituksessa ja sen takia ei sieltä tullut lukemaa.
Comment
-
Comment