Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

(Eber vai... ) -> Eber kyselytunti ;)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tyypillisesti vag-autoissa on 20mm letkut ja eberissä 18mm. Autokohtaisessa asennussarjassa taitaa olla poikkeuksetta 18-20 -sovittimet. Ovat muuten irrallaan ihan sairaan kalliita ja erittäin vaikeita löytää muualta kuin eberi/webastodiileriltä. Pankaahan tulemaan vinkkejä, jos moisia saa jostain järkevästi.

    Comment


    • Teline tehty ja laitetta sovitettu paikalleen. Muuten selvää mutta kumpihan vesiletkuista on "se oikea" ? Toinen lähtee moottorilta jostain nokka-akselin kohdalta ja menee sisälle ja toinen sitte tulee vähä mistä sattuu ja menee myös sisälle lämppärille. Molemmat letkut nousevat ylös akun viereen ja ovat siinä vierekkäin, oikea vai vasen?

      Comment


      • Mäkään en ollut siitä aikoinaan ihan varma.Mittasin laser lämpömittarilla ja totesin että kuumempi letku on se mikä menee kennolle.
        Tuo keino toimii.Hitto kun en pysty muistamaan enää.
        Oikeinpäin ne sain kuitenkin kun ei kone käynnissä mikään häiriinny.

        Comment


          Kannen päästä moottori työntää vettä kennolle. Siihen väliin lämmitin.
          Vesipumput autoissa pumppaavat lähes poikkeusetta vettä lohkoon sisään joten muualta koneesta vesi tulee siis ulos. Johtopäätös!

          Comment


          • Viimeviikolla asennutin profiilin mukaiseen A4:seeni eperin Hydronic D5WS ja EasyStart R+ ohjainlaite ja täytyy sanoa että (yllätys yllätys) pois en anna. :) Autoni on Ranskantuonti, joten siinä ei ollut lohkolämmitintäkään joten hetken harkittuani päädyin sähkölämmityksen sijasta eperiin vaivattomuuden vuoksi. Asentajien mukaan tuo naftaletku lämmittimelle aiheutti hieman päänvaivaa mutta olivat kuitenkin saaneet sen veityä tankinkalusteista läpi. Asennupaikka, paisuntasäiliön alla. Samalla vaihdettiin aluperäinen akku uuteen Vartaan. Akkun valitsin sen mukaan mikä asennuspaikkaan sopii, joten 1,9:sin 70Ah vakioakku vaihtui 2,5 litrasen 95 Ah

            Comment


            • Noniin nyt on taas asennus täydessä vauhdissa. Millä toi ilmastointi paneeli yms lähtee irti mitään rikkomatta?

              Comment


                Ota radio ensin irti, niin rupeaa näkemään etupapaneelien kiinnitysruuveja. Radion takaa paljastuu kaksi kiinnitysruuvia, loput kiinnityspisteet on muistaakseni klipsikiinnityksiä ja lähtee vetämällä.

                Comment


                • Kiitos aki! Helppo oli irrottaa. Ompas mielenkiintosen näkönen toi liitin mihin piuha tulee. 1 vapaa paikka D liittimessä joten siihen se pitäs jollain saada mutta kun ei ole noita pinnejä yhtään irrallisia eikä taida lauantaina saadakkaan. Saas nähdä mikä pikaliima viritys tulee....

                  Comment


                  • Eikös ebrin mukana tullu tarvittavat liittimet, niin muistaisin kun viime syksynä asensin oman lämpökeskukseni A6:een.

                    Comment


                      Niitä liittimen pinnejä saa sitten ihan merkkitiskiltä eikä maksa paljoa. Ei kannata mitään teippivirityksiä tehdä, ne kostautuu myöhemmin.

                      Comment


                      • Apua Eberin hommaamiseen?

                        Noniiiii. Nyt löyty asiallista keskustelua ja informaatioo aiheesta. Itellä tälleen 28°C lämmöillä tuli mieleen, että tartten Eberin. Eli siis töissä tuli puhetta saksan tuontiautoista (itellä sieltä kans) ja joku totes, että niissä harvemmin mitään lämmitysjuttui talveks. No tästä hätääntyneenä aloin selvittää järkevintä vaihtoehtoo talveks.
                        Auto: Audi A4 sedan 2002 B6 8E 2.0 FSI autom. ilmastointi
                        Haluan: Eberi 5w bensa, GSM käynnistyksellä
                        Infoo:
                        -Ei oo lohkoo, ei sisäpistoketta
                        -60Ah akku (ei 600Ah xD)
                        -Pitkät lämmitykset, lyhyet ajot

                        Eli siis mitä kaikkee tarvitsen? Eberipaketin (esim. pre heater Hydronic 5 (B5WS) - Benzin - 5 kW @ http://www.autotuning-discount24.de)? Jotain akkulaturia ja siihen sopivaa piuhaa? Erillisen GSM-antennin autoon? Mistä noista nyt tietää et mikä mulle sopii, vai onko noi vaan jotain yleismallisia?
                        Sitten se tärkein! Missä asennutan ton ammattitaitosesti, mutta ilman ryöstöö? AD-tarjoo vissiin 500-600e (yök). Kuullu jostain 250e asennuksista jotka toiminu loistavasti.
                        Toivottavasti joku jaksais vaivautua vastaamaan. Kiitos niille, jotka jaksavat.
                        Viimeksi muokannut Jerccu; 5.6.2008, 20:40. Perustelu: Halusin seurantaan, en osaa muuten (ei löydy ohjeita ;P) Toinen: yksi nolla liikaa akun tiedoissa xD

                        Comment


                        • Lähinnä toi lohkon ja sisäpistokkeen info siks ettei tuu turhia ehdotuksia em. juttuja hyväksikäyttäen.

                          100Ah oli motonetissä 100e... en tosin osaa itte laittaa paikalleen ^_^
                          Ja siks just ottasn mieluusti ton akunlataaja-härdellin, notta ei välttis tarttis ostaa uutta akkua + voi olla varma ettei akku pääse tyhjään (ja jos pääsee, niin helpompi saada taas virtaa)

                          Ja joo laita vaan infoo, että missä kävit ite asennuttamassa (kunhan on alle 500e)
                          Viimeksi muokannut Jerccu; 5.6.2008, 20:43. Perustelu: Alin rivi unohtu

                          Comment


                            Itsellä on B6:ssa 4,3 kW:n Eberi ja 100 Ah:n akku. Akku meni heittämällä paikalleen, koska ainakin dieselissä sitä käytetään. Uudella akulla ja reilulla eeperöinnillä ei viime talvena ollut mitään ongelmia. Sehän on itsestään selvä asia, että jokapäiväisellä lyhyellä ajolla se ei lataudu riittävästi, mutta kun kerran viikossa edes puolisen tuntia ajaan niin ongelmia ei ole.

                            Lämmitykseksi 1.8t:n kanssa riittää 10 min pikkupakkasilla ja tuplat suuremmilla, ellei tarkoituksena ole sulattaa kaikkia ikkunoita kirkkaiksi. :) Tuolloin autossa on jo mukavan lämmin ja moottorikin on siinä 60 asteen paikkeilla.

                            Lisäksi asensin C-Tek:n laturin kiinteäksi niin, että tolppasähköllä voi ladata akkua. Ei kyllä viime talvena tarvinnut kertaakaan.

                            Comment


                            • ^Aika hyvin mullakin tuo akku kestänyt eberin käyttöä ja lyhyttä ajoa. Viime talvena tosin täällä etelässä oli niin leutoa ettei sitä pahemmin 10-15 min kauempaa tarvinnut käyttää, mitä muutaman kerran päälle 20 minsaa. Pelkäsin nurkka-ajamisen vievän akusta puhdin (vain 60Ah), mutta ei ollut mitään ongelmia. Parin viikon välein latailin sitä 10Ah laturilla varmuudeksi, mutta aina oli täynnä alle tunnin lataamisen jälkeen. Odotin, että tyhjentää akkua huomattavasti enemmän, mutta eipä näköjään

                              Comment


                              • Prof. autossa on eberi ollu 9vuotta ja samaanaikaan ku eberi laitettiin niin laitettiin myös uusi akku. Kertaakaan ei ole akkuloppunu, mutta on tosin tullu paljo matka-ajoa ajettua.
                                Eberi tosin hajos toissa talvena joten lohkolämppärillä mentii tämä talvi.

                                Comment


                                • Mitä näitä foorumeita lukenut, niin 4.3W ja 5W versioissa löytynyt seuraavia hyviä ja huonoja puolia:

                                  4.3W:
                                  +Syö vähemmän virtaa ->
                                  +Vähemmän bensiiniä kuluu
                                  +Halvempi
                                  -Kovilla pakkasilla ei teho välttämättä riitä
                                  -Kovemmilla pakkasilla lämmitysaika tuplaantuu = laitteiston kulutus kasvaa -> käyttöikä pienenee & virtaa kuluu 5W kanssa sama määrä

                                  5W:
                                  +Sulattaa joka säällä auton puhtoiseksi
                                  +Sulatusaika nopea
                                  +Nopea -> kuluttaa laitteistoa vähemmän
                                  -Kalliimpi (daa)
                                  -Syö akkua

                                  Olen nyt kuitenkin kallistumassa tuohon 5W lopullisesti. Saksasta näyttäisi tulevan 850e hintaan GSM käynnistyksellä. Asentajan numeronkin olen tällä foorumilla ansainnut.
                                  Todennäköisesti luovun tuosta laturihommasta, koska se tulee kalliimmaksi, kuin se, että ajan toisinaan kaupan kautta ja lataan akun ajamalla.
                                  Uuden akun tosin joudun silti hommaamaan. Kaveri osanee sen asentaa, joten hinta jää alle 150e. Ehdotuksia / ideoita akuksi, joka mahtuu tonne A4 akkutilaan & hinta alle 150e & kestää tyhjentymisen.

                                  Hintaa tälle Eber-projektille on muodostumassa 1400-1500e :/
                                  Ei sillä jos tää olis ainut projekti, mutta kun noita projekteja on useita, lähes kymmenen.

                                  Kiitos jälleen vastanneille ja laittakaa vaan lisää postia.

                                  Comment


                                    Itse ostin Tranen normaalin 100-ampeerituntisen kirjan mukaan.

                                    Comment


                                    • Miksi et osta alunperin kotteroa, jossa on kaikki valmiina. Ei varmaan ole valinnanvarasta kyse. Niin itse tein( ja ihme, en ole päivääkään katunut) ja auto on Tallinnasta. Suurin osa jengistä luulee; että auto on eri,jos sen saman hakee Ruotsista, Tanskasta tai
                                      Saksasta. Samoja autoja ne on kumminkin. Suomi-auto, <EI _IKINÄ

                                      Comment


                                        Käytettyihin autoihin harvoin saa juuri haluamansa varusteet ja itse en ainakaan auton ostoa jonkin varusteen vuoksi unohda, ellei se nyt ole todella tärkeä. Eepereitä saa kaupasta ja sen saa itse asennettua.

                                        LeN-e: en välttämättä lähtisi 5-kilowattista hommaamaan, koska siullakin on "pikkumoottori" kuten itsellä. Uskon, että 4,3 kW riittää aivan mainiosti. Tietty jos se ei oo siitä 200 eurosta kiinni, niin onhan isompi aina nopeampi.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja Hilavitkutin Näytä viesti
                                          Miksi et osta alunperin kotteroa, jossa on kaikki valmiina. Ei varmaan ole valinnanvarasta kyse. Niin itse tein( ja ihme, en ole päivääkään katunut) ja auto on Tallinnasta. Suurin osa jengistä luulee; että auto on eri,jos sen saman hakee Ruotsista, Tanskasta tai
                                          Saksasta. Samoja autoja ne on kumminkin. Suomi-auto, <EI _IKINÄ
                                          Oli ihan riittävästi kriteereitä autolle jo alunperin, joten esilämmitys ei mahtunut mukaan päätöksentekoon. Eberin saan jälkikäteen, mutta näin pientä kilometri määrää en. Autolla siis ostohetkellä ajettu alle 33tkm ja kuitenkin 6v vanha. Auto oli ihan kuin uusi ja sen oli omistaut 94v pappa (oikeesti).
                                          Ja juu tuo Suomiauto -käsite on vallan huvittava. Ei siinä mitään, jos virosta saa mieleisen, mutta itse löysin saksasta.
                                          Atm. ilm. 2.0 FSI -02 alta 33tkm, puusisustaa, erittäin siisti siltä & ulkoa = veroineen 19.500e. Eberi tuohon päälle, niin ollaan vielä voitolla :P

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                                            Käytettyihin autoihin harvoin saa juuri haluamansa varusteet ja itse en ainakaan auton ostoa jonkin varusteen vuoksi unohda, ellei se nyt ole todella tärkeä. Eepereitä saa kaupasta ja sen saa itse asennettua.

                                            LeN-e: en välttämättä lähtisi 5-kilowattista hommaamaan, koska siullakin on "pikkumoottori" kuten itsellä. Uskon, että 4,3 kW riittää aivan mainiosti. Tietty jos se ei oo siitä 200 eurosta kiinni, niin onhan isompi aina nopeampi.
                                            Nii... jos nyt kerralla ottais sit "parhaan". Tapana ollu kirota, jos säästäny väärässä paikassa ja tää tuntuu olevan taas se väärä paikka. Ei tuo 200e enää tähän konkurssiin pääse vaikuttamaan.
                                            Toi akku vaan tosiaan tarttis saada tommonen Trane 90-100Ah (joka mahtuu tonne akkuhuoneeseen). Vielä en ole netistä ettimällä löytäny jälleenmyyjää tästä läheltä(Tampereella). Mutta jos laittais naamansa pihalle tossa ensviikolla ja lähtis katteleen ja soitteleen, niin saattaapi löytyä.

                                            Comment


                                              55Ah akku ja 5kW Eber ja hyvin toimii profiilin mukaisessa kulkineessa
                                              Joka aamu jakso lähtee koko talven pidemmänkin eeberöinin jälkeen käymään!

                                              mut on se vaan silti turhan pieni...
                                              Viimeksi muokannut retulainen; 15.6.2008, 23:26.

                                              Comment


                                              • Pasi_ sai myytyä mut nyt kuiteskin tolla "pikkumoottori" -puheellaan tohon pienempään webastoon. Sai siinä sit hinnassakin säästettyä samalla. Eber 4.3kW & R+ tuli tilattua hintaan 880e foorumilaiselta. Toivoa vaan sopii, etten ala päästeleen rumia sanontoja talvella tehon riittämättömyydestä... tosin epäilen. Nyt on sit 85Ah random akku kans hommattuna ja C-tek laturi laitetaan paikalleen pysyvästi.
                                                Viimeksi muokannut Jerccu; 29.6.2008, 13:36. Perustelu: Väärää infoo

                                                Comment


                                                • Tuore Eberin omistaja kyselee ennen lämmityskautta. Olen ymmärtänyt, että tuota pitäisi kesälläkin käyttää muutamia kertoja. Eilen kokeilin, kaukosäätimessa riittää kantavuus ja pöhinästä päätellen laite toimii. Miten usein tuo tarviis kesäkäyttöä, riittääkö kerran kuussa?

                                                  Entäs käytännön lämmitysaika talvella vaikka -20 asteen pakkasessa? Reilu vartti, puoli tuntia vai vieläkin enemmän? Kyseessä B5WS -06 2.0TFSI-moottorissa.

                                                  Comment


                                                  • -20 pakkasella riittää 15min, mutta 30min saa mukavasti lämpöset sisätilat.

                                                    Comment


                                                    • Myös itse olen hankkimassa Eberiä tuohon A4 1.9TDI quattroon vm -04. (Eberspächer Hydronic D5WS + Easystart R+)
                                                      Lämmitin on tarkoitus ostaa itse etukäteen, joten nyt olisi hakusessa asennuspaikka.

                                                      Tuntuu tuon pelkän asennuksen hinta olevan n.500€ ->, mielestäni aika kovahinta.Vai onko tuo sitä perushintatasoa jonka lämmittimen asennuksesta joutuu pulittamaan?

                                                      Mutta suosituksia ammattitaitoisesta ja edullista asentajasta otetaan vastaan, mielellään Jyväskylän lähettyviltä. Mahdollisesti asennuttaminen onnistuu myös muutaman sadankilometrin säteellä Jyväskylästä.

                                                      Comment


                                                      • Onhan se monen tunnin homma kun lähdetään lämmitintä asentamaan.
                                                        Ei se ilmasta ole.

                                                        Comment


                                                        • Oma pikkumusta sai eeperin varusteisiinsa viime viikolla. Auton vein maanantai aamupäivästä pajalle ja haettavana olisi ollut seuraavana iltapäivänä. Asentaja oli aikaisemminkin asentanut useisiin vastaaviin autoihin, joten homma oli tuttua. Eli aikaa asennus ottaa, varsinkin jos ihmisiä käy / soittaa eri asioissa pajalle, jolloin hommat välillä keskeytyy.. ( Kävin itsekin ihmettelemässä asennusta..)

                                                          Paja ei olisi asentanut muualta ostettua laitetta takuu syistä. Eli kannattaa varautua siihen, että jotkin paikat eivät asenna muualta ostettuja laitteita..

                                                          PS: ajattelin itsekin ensin ottaa netin kautta laitteen ja k-säätimen, mutta hintoja lopulta verrattuani, huomasin ettei niiden tarvittavien eurojen määrässä ollut juuri eroa..

                                                          EDIT: Asennettu paketti oli Eberspächer Hydronic B4WS + Easystart R+

                                                          Comment


                                                            Autostartissa Miilukadulla (JAS) on pari sieltä ostettua laitettu. A4 2.0 T meni päivä, nykyiseen vajaa kaksi päivää että kyllä se aikansa ottaa. Takuun voimassaolo ja asennuksen hinta kannattaa kysyä/tarkistaa jos vie oman laitteen asennettavaksi.

                                                            Comment


                                                              Erikoisasennus Könönen seppälänkankaalla on myös asennellut noita.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X