Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

(Eber vai... ) -> Eber kyselytunti ;)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Minä ujutin sen antennin listan alle, mikä kiertää sisäpuolella katonrajassa ja apilaria pitkin alas. Kantama on mielestäni hyvä. Toimii koulussa lähes joka paikassa, varsinkin kun osottaa ikkunaan päin. Toimii myös viereisestä rakennuksesta koulun läpi ja matkaa siihen väliin jää n.150-200m, tämä siis jos osottaa ikkunaan ja pitää kakea ylhäällä.
    Antennia voi kuulemma parantaa tekemällä dipoliantennin. ksarvala osaa kertoa tästä enemmän.
    Tuolta löytyy keskustelua aiheesta.

    Comment


    • #32
      Taisin ilmaista itseni taas hieman epäselvästi, eli noinhan se mullakin laitettiin kuin Sami tuossa yllä kertoili. :)

      Comment


        #33
        Itse laitoin parin viikon käytön jälkeen GSM-antennin ja sen adapterin. TP5 toimii taajuudella "karvan alle 900MHz eli suosittelevat GSM-antennia. Parani ihan pirusti kantama vaikka antenni on vain lasin sisäpuolelle liimattavaa mallia. Ohjekirjassa osanumero adapterille.

        Comment


        • #34
          Toimineekohan tää uus EasyStart R+ samalla taajuudella?

          Comment


            #35
            Pitää perehtyä asiaan. On moinen laatikossa kotosalla, mutta en ole vielä ehtinyt tutustumaan.

            Antenniliitin näytti samalta, mutta ohjekirjaa en ole vielä lueskellut.

            Comment


            • #36
              EasyStartti toimii 433,risat taajuudella.

              Comment


                #37
                No mutta eikös GSM900 antenni voisi silti toimia, kun on aallonpituuden puolikas?

                ps. Ei kannata kysellä myytävää eberiä enää, meni kaupaksi verraten vilkkaasti.

                Comment


                • #38
                  Viisaamman henkilön lausunto:
                  GSM-antennikin toimii jotenkin, mutta antennin pituus on puolet - 2/3 liian vähän ja lähettimestä
                  ei saa kaikkea tehoa irti, vastaanotolla se toimii silti kutakuinkin hyvin.
                  Pääsin tänään koittamaan tuota lämmitysajanlaskentalogiikkaakin. Heräsin puol tuntia ennen lähtöä ja Eberi tohotti jo täyttä päätä. Lämpötila oli n.-5. Eli ainakin lämmittää tarpeeksi kauan.

                  Comment


                    #39
                    Pitää kokeilla. Sillähän se selviää.

                    Näemmä tuo Easystartin diagnostiikka oli dokumentoitu ihan ohjekirjaan eikä siitä ole tehty samanlaista salatiedettä kuin TP5:ssä...

                    Comment


                      #40
                      No nyt on TP5 korvattu ES R+:lla.

                      Kaveri vaihtoi tuon purkin ja väitti ainakin ettei antenniadapteri sopinut ES:n purkkiin joten jäi sitten kokeilematta tuo antennin hyvyys käytännössä.

                      Näppifiiliksellä sanoisin että kantamassa kärsittiin tässä muutoksessa nyt kyllä roppakaupalla, mutta katsotaan nyt miten tuon kanssa pärjää.

                      Comment


                      • #41
                        Mulla kanssa on kantaman kanssa ongelmia, pitänee neuvotella asentaneen firman kanssa, koska tuo signaali ei ole edes minimi tasolla. Mittasin auton ympäriltä (2-3m etäisyydeltä) 2865-3865, kun minimi suositus on 4565. Maksimi on 5865.

                        Comment


                          #42
                          Muistaakseni sain auton läheltä jotain matalia nelosia eli en ihan tuota ~4800, mistä manuaali puhuu. Tallin ulkopuolella (teräsovet) putoaa noni 2500 luokkaan...

                          Pettymys.

                          Miksihän muuten tuolla konfeissa mulla ei ole oikein lämmittimen tyyppi tai diagnostiikkatyyppi eli muistaakseni P1/C1 -valikossa..?

                          Comment


                          • #43
                            hmmm.... mulla ainakin oli kaikki ihan tehdas asetuksina... ite vaihdoin moottorin koon jne... oikeksi. Pitänee kokeilla sitä antenin asettelua eri paikkoihin... tai antaa asentajien tehdä ensin...

                            saiskohan siihen tosiaan tehokkaamman antennin (auton päähän)...

                            Comment


                              #44
                              Kiinnostaisi myös jos jotenkin on mahdollista.

                              Liitintyyppi on heti kertaluokkaa omituinen että jonkin adapteri tarvitsee. Lisäksi tuo 433MHz saattaa olla ongelma.

                              ES manuaalissa ei puhuta mistään adaptereista jne. TP5 manuaalissa kyllä, mutta se toimiikin tuplataajuudella.

                              Comment


                              • #45
                                Mutta kuten tuolla aiemmin mainittiin, niin tu menee aika lähelle puolitaajuutta. Toimiskohan NMT antennilla (450Mhz)? tai sitten pitää itse laskea se aallonpituus ja tehdä se antenni ite, grr...

                                Ai perskuta... mullahan on sinä autossa tuo GSM antenni jo valmiina, ja käyttämättömänä...

                                Comment


                                  #46
                                  No niin toimis varmaan loistavasti, mutta arvaapa kerran poraanko moiselle reiän. Nelipuolikkaalle on varmaan aika turha lähteä metsästämään lasiantennia kun ei taida koko verkkoa olla enää :)

                                  Comment


                                  • #47
                                    Juu mulla se on jo valmiina siinä keskellä kattoa. Edelisellä omistajalla oli ollut AUTOpuhelin, onhan se vieläkin, mutta en mie sitä käytä. Mutta antenni olla töröttäs valmiina ;)

                                    Vinkki: kävin juuri tallilla ja purin apukuskin takaoven, kun alkoi tuo keskuslukitus oireilemaan (kts ikkuna aukesi itsestään, jatkuu... topikki). Samalla sitten tarkistin antennin paikan ja asennuksen. Se oli vedetty niin pitkälle kun piuha antoi periksi. Otin sit takas päin ja laitoin sen etuikkunan puoleen väliin, ja mittasin uudelleen. Mittaus tulokset nousi jo 4565 tasolle. Muutamien senttien liikuttelua edestakaisin, ja arvo nousi jo 4865:een ja loppujen lopuksi 5065:een. Se hiton letku on tosi arkka paikastaan.. mutama sentti saatta olla merkittävä.

                                    Ja muuten, vaikka en saanutkaan oven lukkoa irti, niin jo pelkästään liittimien läpikäynti ja putsaus, sekä CRCn ruiskuttelu sai ikkuna/keskuslukko ongelman loppumaan ;)

                                    EDIT: Ei saanutkaan, nyt pitäis ettiä sellainen työkalu satsi jolla sen lukon sais irti, ja tarkistettua sen piirilevyn. Tai sit joutuu antamaan kalliiseen valohoitoon Audin miehille, jotka vaihtaa koko lukon...

                                    Comment


                                      #48
                                      Siis vedit antennia kiepille johonkin että sen pää on lähempänä a-pilarin yläpäätä vai?

                                      Itselläni yltää antennijohto b-pilariin asti eli se on melkolailla poikittain siellä tiivisteen alla. On vedetty ihan koko pituuteensa siis suoraan aivopurkilta, joka on hanskalokeron päällä.

                                      Hmm!

                                      Comment


                                      • #49
                                        Itse asiassa en vetäny kiepille, vedin sitä vain alemmas, tietysti siten että se kohta jossa se sukeltaa tiivisteen alle meni myös vastaavasti "alemmas". Voi kai sen kiepittääkin. Mulla oli kanssa se "antenni" osuus siitä lähes vaaka tasossa lähes B-pilarissa kiinni. Nyt antenni piuhan pää on melko tarkkaan etulasin (ja myös A-pilarin) puolessa välissä (korkeus suunnassa), ja signaalin voimakkus lähes tuplaantui.

                                        MUTUA:Mulla on sellainen olettamus että se ikkuna ikäänkuin kokoaa sen signaalin (heijastaa) sille antennille. Ja etulasi on suurempi kuin sivulasi, ja toisaalta kun etulasin kulma on viisto se taovoittaa helpommin mistä tahansa tulevan signaalin. ja onhan siinä se sivulasikin mukana. Mutta kun antenni on liian ylhäällä sillä on heijastimena vain se sivulasi. Auton korihan toimiin faradin häkkinä, joka taasen eristää signaalia, joten katto ei toimi heijastimena sisäpuolella olevalle entennille. Tämän vuoksi mm. GPS paikantimet toimivat ikkunalla paremmin... Tai sitten toisinpäin se metallinen katto toimii eristimenä sille signaalille, ja kun antenni sijaitsee ikkuna-aukon kohdalla on eristystä vähemmän... heh hee... totta vai tarua, ken haluaa, ottakoon selvää :P

                                        Comment


                                        • #50
                                          Toimiskohan NMT antennilla (450Mhz)?
                                          Vois toimiakkin. Siitä antennista kun saisi speksit mistä näkis miten laajalla taajuusalueella se pelittää (paperilla). Saattaa olla niin että se toimisi sellaisenaan ilman mitään konsteja. heh Anyway, nmt puhelin käytti muistaakseni jotain 465MHz taajuutta maksimissaan että onhan sen antennin oltava aika laajalle venyvä. Mutta uskon että tuo antennin vireys ei nyt ole ihan niin justiinsa jos niissä vakiona tulee jotain piuhanpätkiä mitä sitten työnnetään jonnekkin listan ja pellin väliin.. Mikäli haluaa himmata niin jatkaa sitä auton vakio nmt450 antennia noin 8-10mm niin se alkais olla aika lähellä oikeaa. Varmasti alkaa olla kuuluvuus jo aika huipputasoa tuon jälkeen..

                                          Comment


                                            #51
                                            Niin no tuossa on 2 ongelmaa eli se että moiselle antennille ei tule mieleenkään porata reikää koriin ja se että millä hemmetillä sen saa kiinni tuohon purnukkaan...

                                            Comment


                                            • #52
                                              Joku mainitsi jossain smb liittimen... Partcolta saa smb-liittimiä jotka on tosin rg174 kaapelille. Ehkä vois olla vähän sika ja juottaa sen rg58 kaapelin siihen smb-liittimeen jollain kikka3:lla. Näyttäis onnistuvan. Siis nyt oletetaan että autossa olevassa vakio nmt450 antennissa on tuo rg58 koksi..
                                              Joo en mäkään porais reikiä ehjään peltiin, virittelisin ton käyttöön jos sattuis olemaan autossa valmiina ylimääräinen nmt450 piiska.

                                              Comment


                                                #53
                                                Millainen Eberi, Webasto sopii A4 1.8T Avant Quattroon vm 2004? Onko muita vastaavia?
                                                Haaveena olisi kauko-ohjattava malli.
                                                Kannattaako hankkia laturi, jos ajomatkat ovat lyhyitä?
                                                Mitä maksaa?
                                                Mikä on edullinen, mutta riitävän toimiva kokoonpano?
                                                Ovatko hinnat esim. Ruosissa millä tasolla verrattuna Suomen hintoihin?
                                                Onko mahdollista ja järkeä asentaa itse?
                                                Muita mahdollisia vinkkejä liittyen Eberiin tai

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Bensamalli :)
                                                  Tilan mukaan, yleisesti ottaen eberi snadisti pienempi ja ne modulaarimallit ulkoisella vesipumpulla lienee ainakin sopivia autoon kuin autoon.
                                                  Kannattaa hommata, jos ajat vähemmän aikaa kuin lämmität. Myös järki käteen sähkölaitteiden kanssa eli jos aina huudattaa takalasinlämmitintä ja perslämmittimiä niin ei sinne akkuun paljon mene silloin.
                                                  Halvalla ei saa mitään, melko järkevään hintaan ulkomailta, lähinnä saksasta.
                                                  En ymmärrä oikein kysymystä kokoonpanon riittävyydestä. 4kw lämmitin riittää autoosi ja kaukosäätimellä saa käyttömukavuutta. Uutuutena eberin modulaareja saa myös 4kw:na.
                                                  Ruotsin hintatasosta ei mitään ideaa, mutta tuskin merkittävästi edullisempi kuin täällä.
                                                  On mahdollista ja varsinkin järkeä sekä taloudellisesti että systeemin tuntemisen kannalta.
                                                  Lisää vinkkejä tulee, kun tulee lisää kysymyksiä. Itse olen täysin "eberimies", joten joku kertokoon webastoista.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Itsellä ku tuo Webasto kans on ja tulee lyhyempää ajoa niin tuli kanssin täydeltä laitettua Defan systeemiä autoon. Laturin(3A) kans laitoin ettei tulis tuota virta ongelmaa, ku näyttäis et Webastokin alkais pelittämään ja tuntui et virran vähyydellä oli vähän vaikutusta. Oma pirtti ku on niin sähköäkin saa käyttää oman mielen mukaan.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Defan systeemiä autoon. Laturin(3A) kans laitoin ettei tulis tuota virta ongelmaa,
                                                      Paljonko toi laturi maksaa piuhoineen ? 200? ? Pitäis ostaa itekkin sellainen, vaikka vielä on virrat riittäneet (pari viikkoa ollut eberi käytössä). Luulen että kun tänne etelään saadaan kunnon pakkasia niin alkaa virtakin multa loppumaan. Onneksi ovat laittaneet 75Ah akun autooni jo tehtaalla. Kait näissä nykyisissä autoissa on tän kokoiset akut vakiona? Sitä virtaa syövää härväkettä näissä riittää.
                                                      Ennen oli jotain 45 -55 Ah akut yleisiä.

                                                      Muita mahdollisia vinkkejä liittyen Eberiin
                                                      Täältä löytää hakusanalla "eberi" todella paljon vinkkejä. Ite asensin just autooni A3 SB 2.0 FSI eberin itse. Onhan se suuritöinen asentaa. Kaikkihan on siitä kiinni miten paljon on rahaa sijoittaa eberiin ja sen mahdolliseen vian etsintään. Tai sitten jos tykkää ite säätää autojen kanssa niin sitten ite asentaminen on itseasiassa ainakin omasta mielestäni kivaa. Vähintään 500? saat maksaa asennuksesta.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        En kyllä ostaisi sitä 3A laturia vaan 10A. 3A on pirun kallis ja 10A ei ole järjettömästi kalliimpi. Alle 200 muistaakseni myös 10A, mutta ei hirveästi.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Taisi olla hinta eroa noin 30? noiden 3A ja 10A latureiden välillä, silloin kun omaani laitettiin. Tuo isompi on erityisesti silloin ehdoton, jos sattuu olemaan sellainen tolppa, jossa on pakko ajastuksena 2h, eikä voi muuttaa/ vaihtaa kelloa (ok, kaikenhan aina voi muuttaa, muttei viitsi, kun on vuokrapaikka).

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Kyllä vaan noin 30? on ero. Mulle asensivat "kaupan päälle" kun laitatin Eberin. Ei ole multakaan viel virta loppunu, mutta jos niin käy, niin ei tarvitse akkua kanniskella mihinkään. Itsekin aluksi mietin että kumpiko, ja juuri tuon seikan takia, kun ajastin antaa vain 2 tuntia virtaa kerrallaan, niin se 10A. Ja toisaalta nyttemin sitten myöskin tajunneena, että 30? ja saa 3x tehokkaamman laturin ;)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Onko turbon koolla merkitystä eberin valintaan?
                                                              Kyseessä olevassa Audissa on 190 hv:n kone (isompi turbo).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X