Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
"Vai pitääkö sen olla musta ja täynnä eläimiä, voikukan höytyviä ja koivun urpoja? :) "
Kyllä pitää.
Silloin se on täyttänyt tehtävänsä ja tulee vaihtaa uuteen.
Siis mistä tuota voi ruveta etsimään? Olisi tarkoitus suorittaa pasiliskojen joukkoteloitus kylmästöintisysteemin uumenista Forten mömmöllä ja ohjeissa käsketään tuo kyseinen vaihtamaan uuteen ennen operaation aloittamista. Tietysti myös ihan varaosanumero jos jollakulla on muistissa niin sepäs vasta olisi...
Tuota minäkin vähän ajattelin, että ei siellä mitään filttereitä ole, kun kuulin ko. keksinnöstä näin vanhan auton yhteydessä tänään ensi kertaa.
No jos siellä ei sellaista ole, niin sittenhän säästyy se noin 35eemeliä, jota jo marmoritiskillä ehdoteltiin hinnaksi (jos sieltä semmoinen löytyy, ei ole varastossa juu...)
Onko mahdollisesti ollu optiona vuonna 92, että jos joku hullu haluaa semmoisen, niin mahdollisuus lisätä se systeemiin kuitenkin löytyy. Kertooko perhealbumi asiasta mitään? Ei ole juuri nyt käsillä...
Mun Ässästä ei kaveri (automekaanikko) ainakaan sellaista löytänyt. Ja jos siellä tuo olisi, niin hän olisi kyllä löytänyt. Voisi olla hyvä olemassa, nyt tuntuu siltä, että kovin helposti käryt tulee ulkoa sisälle. Tai sitten mulla on vaan herkkä nenä. Näin heinänuha-aikaan se ei juuri haittaa, mutta muuten. Olisikohan kovakin homma viritellä tuollainen lisävarusteeksi?
Kun tuo ilmanvaihtokaukalo on melko samanlainen vuodesta -77 aina vuoteen 97 asti, ei vielä tähän mennessä ole tullu ilmastoidun vehkeen kohdalla tehdasasenteista raitisilmasuodatinta vastaan.
Jos jollain on kuvaa miten se on mahduttu toteuttamaan sinne niin voisi kollektiivisen tietämyksen kannalta olla hyödyllistä saada yleiseen jakoon moinen tieto.
C4: Lasinpyyhkijät veks ,tuulilasin alareunan ritilä veks , 3kpl nyt jo varmaan ruosteisia ruuveja kylmäkoneen päältä pois ja Voilâ ,siellähän se osanro 4A0 819 439 -suodatin on. Marmoripalatsin hinta n.20e
Ainakin itse ko. tuotteen vaihdoin ässään ja kyllä se vanhakin tuli ulos, eli ainakin s6-malleissa on ko. suodin. Irrotusohjeet tulikin napakasti edellä. Vanhemmista satkuista en tiedä, tuskin uusi konstruktio. Ja kylmästöintihän kaikissa on.... tai sitten albaaniamallin vientiversio:-) No, kunhan kiusoittelin kelien lämmetessä.
Eli kaukalo pois ja lähtee nätisti pois, yleensä ei vaihdettu hetkeen... ja väri melko musta.
On juuri niinkuin Jani sanoi että C4/100 ja S4 (92-94) ei omaa raitisilmasuodatinta ja C4/A6 ja S6:sta sellainen löytyy. Nyt neljännen kerran todettuna varmaan jää muistiin tuleville sukupolville...:)
Sitä tuskin kukaan tietää onko vanhemman puhallinsydeemin upgreidaus mahdollista järkevillä kustannuksilla. Tuo suodatin kuitenkin vähentää aika huomattavasti pölym yms skeidan sisään tuloa.
Tulipa vain mieleeni kun tänään vaihtelin suodatinta, että mitä eroa on tuolla paperi ja aktiivihiilisuodattimella...paitsi 2,5 kertainen hinta motonetissa? Onko aktiivihiilisuodatin oikeasti niin paljon parempi? Onko jollain antaa tietoa lisää?
Vaihdoin vanhan paperisuodattimen (oli muuten tukossa, ei varmaan ollut edellinen omistaja vaihtanut ihan äsken!) huhtikuussa juuri tuollaiseen Motonetin aktiivihiileen. Ilma rupesi liikkumaan ihan eri tahtiin, mutta sen se varmasti tekee millä tahansa uudella suodattimella. A-h kuulemma sitoo itseensä myös hajuja, ja tämän olen valmis allekirjoittamaan. Savu, lehmänpaska ym. Suomen suveen liittyvät klassiset elämykset tuntuvat vaimenevan jonkin verran. Pitäisi kohta ottaa kotelo auki ja tutkia suodattimen kunto neljän kuukauden ja mukavan siitepölykauden ajojen jälkeen.
Tällä kokemuksella voisin aikanaan hankkia toisen samanlaisen tarpeen niin vaatiessa.
Aktiivihiili vaan sitoo kaiketi kakan paremmin, esim. hienon pölyn. Kyllähän niistä mainostetaan, että sitoo myös tuoksuja itseensä sekä molekyylejä...
Kannattaa sitten olla tarkkana niiden Motonetin "aktiivihiilisuodattimien" kanssa. Itse ostin sieltä Audiin sellaisen ja kotona kun avasin paketin, niin ei se ollut koskaan aktiivihiiltä nähnytkään... Pelkkä paperisuodatin aktiivihiilen hinnalla. Motonetissa ilmeisesti tarkoituksella yrittivät tuolla huijata. Nimittäin kun vein takaisin, niin suodatin otettiin sanaakaan sanomatta vastaan ja rahat sai takaisin pyytämättä, mikä ei yleensä Motonetissa onnistu.
Aktiivihiilisuodattimessahan pitäisi selvästi näkyä se musta aktiivihiilipaperi.
VALEO
Filter, interior air
698684
Properties
Length 346 mm, Width 214 mm, Height 20 mm, Carbon Filter
From MY 04.92 Manual Transmission, Fully Automatic, For left-hand drive vehicles
Comparison numbers
AUDI 4A0819439A
FEBI BILSTEIN
Filter, interior air
09449
Properties
Length 310 mm, Width 190 mm, Thickness/Strength 35 mm, Paper, Weight [g] 0,1 kg
for vehicles without air conditioner
Comparison numbers
AUDI 4A0 819 439 A
BOSCH
Filter, interior air
1 987 431 324
Properties
Length 310 mm, Width 194 mm, Height 30 mm, Carbon Filter
From MY 04.92
Comparison numbers
VW 4B0 091 800
VW 4B0 819 439
VW 4B0 819 439 A
BOSCH
Filter, interior air
1 987 431 024
Properties
Length 310 mm, Width 193 mm, Height 31 mm, Carbon Filter
From MY 04.92
Comparison numbers
VW 4A0 819 439 A
Mutta eihän 100 C4:ssa ole raitisilmasuodatinta automaattiilmastoiduissa? Vai onko Jormalla manuaali-ilmastointi? Näitä "hiilipussi" jälkiasennuskökköjä on kokeiltu ja ainakaan itsellä ei ollut muuta vaikutusta rahan meno kukkarosta...
Varasin juuri ensimmäisen huollon vuosi sitten ostetulle A4:lle. Huoltoneuvoja ehdotti raitisilmasuodattimen aikaistettua vaihtoa samalla kertaa (normaalisti 2 vuoden välein). Onko Suomen olosuhteissa raitisilmasuodattimen vaihto tosiaankin tarpeen vuoden välein, vai haluaako huoltoneuvoja vain pientä lisäkatetta?
Itselläni on toki mielessä kesän maastopalot Venäjällä, mikä piti ilman täällä pääkaupunkiseudulla savuisena käytännössä koko kesän (ja jonka jäljet näkyivät aivan selvästi myös kotitalon lämmönvaihtimen suodattimessa).
Comment