Onko (Audi TT -99) jäähdyttimen kyljessä olevat flektit mitenkään yhteydessä ilmastoinnin on/off (econ) kytkimeen? Ilmastoinnin ollessa päällä flektit surahtelevat käyntiin satunnaisesti mutta ilmastoinnin ollessa pois päältä tahtoo lämmöt nousta paikallakäydessä. Kerran tuli jopa hälytys ajotietokoneeseen korkeista lämmöistä kun testailin uutta soitinta ja annoin auton käydä. Vinkkejä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
TT moottorijäähdyttimen toiminta
Collapse
X
-
-
Kyllä ja ei! No.. toinen flekti toimii tarvittaessa kun lämpötila saavuttaa tietyn lämpötilan, joten normaalisti se ei pyöri.
Toinen flekti, ns ilmastoinnin flekti pyörii aina kun jäähdytys päällä, eli lähtee kompressorin mukaan käyntiin ja sammuu kun painat econ.Toki siinäkin on enemmän kuin yksi nopeus.
Olisin huolissaan jos tietokone hälyttää...jumalmoottori todella herkkää ylikuumentumiselle.
Voi olla relevika,antturivika, ja jos TT.sta kyse miksei mittaristovika.
-
Outoa. Lähtee tosiaan molemmat pyörimään aina kun ilmastointi on päällä.. ..tai täytyy kyllä tsekata varmuuden vuoksi vielä.
Ja mittaristovika kyllä löytyy. Lämmöt ja bensat näyttää enemmän mitä pitäisi mutta aina samanverran enemmän. Pystyy siis päättelemään mikä on oikea lämpö. Ilmastointipaneelista saa kaivettua esiin mm. tuon moottorin lämmön. Eikös se tieto tule suoraan anturilta eikä mittariston kautta? Ainakin on järkevämpi lukema. Pitää varmaan sitäkin seurata jatkossa.
Comment
-
Googlailin senverran että kyllä sen pitäisi pyöriä aina. Ja tässä nyt ilmeisesti on sellainen? Onkohan pojat pistäny pajalla jotain johtoja väärinpäin kun lohkis asennettiin juuri :/
Edit: Jos tässä nyt siis on tuollanen viskoflekti, niin onko ehdotuksia mistä lähtisin vikaa etsimään, vai pitääkö ostaa koko tuuletin uusi? Pääsisi vielä lämpimillä keleillä tallissa vaihtelemaan jos nyt ripeästi toimii.Viimeksi muokannut defander; 28.9.2011, 20:14.
Comment
-
Tarkastin asian ja molemmat tuulettimet lähtevät siis päälle aina kompuran käydessä.
Käytin autoa myös paikallaan ja katselin lämpöjä samaan aikaan sekä climatronicin näytöltä että "rikkinäisestä" lämpömittarista. Ilmastointi siis pois päältä. Climatronicin näytöllä lämmöt lähtivät nousemaan loogisesti ylöspäin, kunnes 90 asteen kohdalla nousu loppui kuin seinään. Samaan aikaan hieman heittävä lämpömittari mittaristossa jatkoi nousua edelleen ihan loogisesti moottorin kuumentuessa.
Nyt ihmetyttää miksi climatronicin lämpö pysähtyi 90 asteeseen, ja miksi tuulettimet eivät lähteneet päälle? En nostanut lämpöjä aivan hälytykseen asti mutta reilusti kuitenkin.
Comment
-
Itse luottaisin enemmän tuohon ilmastoinnin näyttämään lukemaan kuin mittaristoon joka sekoilee jo ennestään. Veikkaan vian aiheuttajaksi mittaristoa. Ilmastoinnin näyttämä 90 astetta on moottorin normaali käyntilämpötila. Lämpötilan nousu pysähtyi koska termostaatti aukesi. Nimim. amalin korjailee noita mittaristoja.
Comment
-
En ole vielä saanut vikakoodeja luettua. Jos parin viikon päästä aikaisintaan onnistuisi.. Jos on termarista niin voiko sitä jotenkin todeta muuten kun vaihtamalla uuden? Motarillakin muuten tapahtuu pieni lämpötilan nousu-lasku kun hidastaa 120->100 joka viittaisi ettei silloinkaan pyöritä vaan ilmajäähdytys olisi ainoa.
Edelliseen kommenttiin taas sanoisin, että itse kyllä uskoisin tässä tapauksessa sitä rikkinäistä mittaria lämpötilan nousun suhteen ennemmin. Kai nyt lämpö sentään nousee kun mikään ropeli ei pyöri ja auto käy tosi pitkään paikallaan. Vaikka termarikin aukeisi, niin ei se ikuisuutta pidä kuumuutta kurissa. Täytyy silti miettiä kaikkia vaihtoehtoja, en täysin torppaa ideoita.
Olen ajatellut pärjääväni tällä rikkinäiselläkin mittaristolla mutta kaipa sitä voisi vähän tiedustella jos kumminkin..
Comment
-
Kyllä omassakin voi VSDS:llä lukea oikean lukeman, kun mittari näyttää sitä tasan 90 astetta. Eli mittari ei näytä suoraan oikeaa lämpötilaa.
Olisko entinen omistaja kytkenyt molemmat flektit sen ilmastoinin ohjauksen perään ja ajellut ilmastointi päällä?Viimeksi muokannut porkkis; 3.2.2012, 10:18.
Comment
-
Ihmetyttää että voiko lämpö pysyä jatkuvasti tasan 90 asteessa? (Jos climatronic nyt näyttäisikin oikein.) Ei asteenkaan vaihteluita vaikka suoraan motarilta pysähtyy jonkun huotamon pihaan. Seuratkaapa joku oman auton lämpöjä jostain muualta kun mittaristosta ja kertokaa omat kokemukset!
Ja vaikka ilmastointia pitäisikin päällä, ei sen yhteydessä molempien tuulettimien päällemenokaan aiheuta vaihteluita..
Comment
-
Kyllä näin on että lämpötila vaihtelee jatkuvasti, eikä todellakaan pysy aina 90 asteessa.
VCDS:llä pystyy seuramaan ajossa miten lämpötila seilailee.
Muista että termostaatti avautuu 87 asteessa, toki voi olla että autossasi 92 asteen termostaatti.
Marmorilta ostin ma vesipumppu ja termostaatti,87 ast., kun ilmeisesti omassa autossani termostatti alkuperäinen ja jumiuttunut auki. Alku vuonna vaihdettu lämpöanturi ja mittari rupesi toimimaan oikein.
Maantieajossa lämpötila 67-72 VCDS:n mukaan joten mittari näyttää oikein, heti kaupunkiajossa nousee 85-87 ja pysyy normaalina.
Puhun nyt C5:sta missä APU kone.
Comment
-
Pientä etenemistä:
Olen ilmeisesti katsonut lämpötilan väärästä paikasta. Climate control koodeista käyttänyt siis nro:a 51, kun 49 olisi ollut oikea.
Koodi 49: Engine coolant temperature, in deg
Koodi 51: Engine coolant temperature, smoothed, in deg
Olen päätellyt että 49 on koneen oikea lämpötila ja 51 sama kuin mittaristolle tulisi jos se toimisi. 90 C asteessa pysyminenkin selittyy sillä, että mittariston viisari oikein toimiessaan pitäisi pysyä tasan 90 asteessa kun koneen lämmöt ovat oikeasti 80-110 C (Löytyi TTweakers Guide v0.6:sta. Oikeastaan on VAG-COMin kansantajuisesti selitetty ohjekirja mutta hyvää infoa anyway.)
Anturi ei siis liene rikki ja lämmöt ovat pysyneet kuitenkin normaalialueella myös motarilta suoraan pysähtyessä. (Paitsi sen yhden kerran kun käytin todella pitkään paikallaan.)
Lämmöt pysyy kerran kurissa ja anturi toimii, niin eipä liene vesipumppu/termostaatti/anturivika.
Olisko entinen omistaja kytkenyt molemmat flektit sen ilmastoinin ohjauksen perään ja ajellut ilmastointi päällä?
Comment
-
Hyvä,hyvä defander.
Ilo auttaa ja seuraata kun kysyjä tekee läksynsä hyvin :).
Varmasti olet jo lukenut tämän:
www.audiworld.com/tech/int5.shtml
[ame="www.youtube.com/watch?v=gU6aiySTHpU"]www.youtube.com/watch?v.=gU6aiySTHpU[/ame]
Ehdottomasti pitäisi lukea koodit, ai niin sanoit että vasta parin viikon päästä.Viimeksi muokannut Killeri; 1.10.2011, 17:43.
Comment
-
Vikakoodit tulikin luettua vähän etuajassa. Vaan eipä ollut mitään flektiin liittyvää, kaikkea muuta sitten riittävästi.. N75 ilmoitteli itsestään eli johdot varmaan jostain poikki. Lisäksi ajonesto on tullut joskus peliin "immobilizer" koodista päätellen, itse en ole mitään huomannut. Sehän sitten voikin tulla kalliiksi jos huonosti käy. Pakko se kai on perinpohjin tutkituttaa ettei sitten tietty kovimmilla pakkasilla pääse ulkohommiin. Músta maanantai etten sanoisi.
Comment
-
Nollasitko vikakoodit?
Siitä "immobilizer" koodista, vika voi olla mittaristossa myös, ei vältämättä ajonestossa.
N75:sta miksi luulet että johdot poikki, N75 kulutustavaraa se on jumalmottorissa :) !!
Millä luettu koodit, VCDS:llä??
Laita freezeframe vikakoodeineen tänne ja porukka voi neuvoa sitten.
Comment
-
Vikakoodit vag-comilla:
16955 - Brake Switch (F): Implausible signal P0571 - 35-00
-> nollautui, lienee jarrupedaalin yläpuolinen kytkin? Löysin kytkimen mutta irrotus ei näyttänyt helpolta. Ei ainakaan heti osunut silmiin ruuveja millä itroaisi.
17956 - Boost Pressure Regulation Valve(N75): Open Circuit P1548 - 35-00
-> tuli uudelleen heti nollauksen jälkeen, netissä ollut juttua että antaa vikakoodin vain jos johdoissa vikaa (ei jos jumissa tai ahdistaa, tästä siis päättelin. Oikeinko?). Mittasin nastat runkoa vasten ja toinen oli ok ja toinen ei sanonut mitään. Mitattu siis auto sammuksissa ihan vaan onko välillä yhteyttä. Jännitteen vois kattoa huomenissa kun loppui patterit mittarista :D Toisessa pitäis kai olla jatkuva 12 V ja toisessa mitälie.
17978 - Engine Start Blocked by immobilizer P1570 - 35-10 -- Intermittent
-->nollautui, mm. tältä palstalta löytyi vinkkejä avaimen lukupuolan/sen kaapelin välisen liitoksen tarkastamisesta (ei löytynyt, pitääkö purkaa ne muovit ratin/virtalukonkin ympäriltä?), virtalukkoa pohjineen on myös vaihdeltu tämän takia. Myös ECU:n ja immoboxin(mikä?) uudelleen sopeuttaminen on ratkaissut joltain ongelman (mitä sopeuttaminen käytännössä tarkoittaa?) ..niin ja se mittariston vaihto - toivottavasti ei mene siihen.
Comment
-
Sinuna ostaisin sekä brake switchin että N75.
Kolmannesta vikakoodista en olisi niin huolissaan.
Mulla eilen auto huollossa ja laturi irti (lue akkukenkä irti) monta tuntia ja yksi niistä koodeista oli 17978.
Nollasin ne pois.
Jouduin vähän sopeuttamaan sähköikkunat ja keskuslukot, mukavuustoiminnot aivan sekaisin.
Hälytys ilmoitti myös että sekä sisätila että takalukuhälytystä ollut.
Vihdoinkin lämpömittari toimii oikein eikä lämmöt seila enää.
Kesällä ei niin välia, mutta talvi tulossa.
Comment
-
Jep, brake switch ja N75 on jo tilattu (ja bypass myös samassa rytäkässä).
Autossa ollut akku myös irti (akunvaihto) vikakoodeja ei luettu heti sen jälkeen. Kuitenkin auto sammahti kerran käynnistyksessä n. kuukausi vaihdon jälkeen. Eli on mahdollisuus ettei johdu akun irrotuksesta.
Mulla ei mennyt mikään muu sekaisin paitsi ajotietokoneen asetukset nollautui. (..ainiin, apukuskin ikkunannostin ei toimi kuskin puolelta mutta se ei tähän nyt liity.)
Huoltoon varattu aika että tutkivat flektin toimintaa. Tutkivat myös N75 johdotuksia jos ei korjaannu kun sen kohtapuolin itse vaihdan. Lisäksi katsovat samalla sen lukupuolan tienoilta johdotuksia. Jos sitten alkaa joskus kunnolla temppuilla, niin mittaristo menee vaihtoon/korjaukseen tilanteen mukaan.
Saako Vag-com:illa mitenkään selville päivämäärää/kellonaikaa koska vikakoodit ovat ilmestyneet? Epäilen ettei mutta helpottaisi kovasti vikojen seurantoja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja defander Näytä viestiJep, brake switch ja N75 on jo tilattu (ja bypass myös samassa rytäkässä).
Saako Vag-com:illa mitenkään selville päivämäärää/kellonaikaa koska vikakoodit ovat ilmestyneet? Epäilen ettei mutta helpottaisi kovasti vikojen seurantoja.
Comment
-
Saako Vag-com:illa mitenkään selville päivämäärää/kellonaikaa koska vikakoodit ovat ilmestyneet? Epäilen ettei mutta helpottaisi kovasti vikojen seurantoja.
Mielestäni ei, ainoastaan pvm ja kelloaika kun vikakoodienluku on tapahtunut.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja KimmoL Näytä viestiAinakin uudemmissa näkyy kellonaika ja päivämäärä jolloin vikakoodi tullut.
Nyt tiedän jos joku pyytää apua ja hänellä on tuorempi diudi kun mulla.
Comment
-
Löytyipäs erikoinen tieto. Jollakin on auto alkanut sammuilemaan valoissakin ja bypassin vaihto on korjannut vian.
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ypassin+vaihto
Jos nyt oikein hyvä tuuri kävisi, niin sammuminen voisi johtua bypassista (onneksi tuli sekin tilattua) ja "immobilizer" vikatieto voisi johtua akun irrottamisesta. Aikamoista jossittelua mutta kuitenkin..
Comment
-
Flektiongelma ratkennut: Akun päältä sulakeboxi sulanut -> uusi boxi tilalle
Tässä vielä linkki toiseen aihetta käsittelevään ketjuun jos joku saman ongelman kanssa painii, eikä tämä auta
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=60915
N75 ongelma ratkennut myöskin. Vika oli johdoissa. Tuli kuitenkin vaihdettua tuo N75 ja bypass, jossa oli ilmeisesti pieni vuoto ollut jonkin aikaa.
Brake switch myös vaihdettu ja onnistui melko käden käänteessä.
Immo ongelma ei ole toistunut joten antaa olla toistaiseksi.
Kiitos neuvoneille!
Comment
-
Jatketaanpa vielä, vika tuli taas samaan paikkaan mutta hieman eri tavalla.. Havaitsin että ilmastoinnin ollessa pois (ECON-asento) ei mikään flekti lähde päälle vaikka moottori lämpenee. Economy asento pois, niin sitten toimii ihan lämpötilan mukaan. Ilmastointi ei tietty näin kylmällä lähde päälle mutta muuten flektit surisee. Ei kai economy asennon niitä kuuluisi kokonaan tappaa? Vikaa voi koittaa arvailla, ei vikakoodeja.
Comment
-
nexpres
Terve. Minulla oisi samaa ongelmaa. Että a/c päällä molemmat flektit pyörii ja pois päällä ei kumpikaan. Vaihdoin sen 2 toimisen anturin mikä on syylärin puolessavälissä. Ja flektien ohjainyksikön. Missä kaikkialla noita lämpötila-antureita on muutakun se 4 napanen koneen vieressä ja sen vieressä on joku anturi. Piti perkele jo kansipahvi vaihtaa ja samalla tehdä kannen remontti kun oli polttanu kannen tiivisteen. Kysessä siis audi tt 1.8t 225hp quattro. Niin ja vlimatronikin mukaan lämmöt nousi sataan asteeseen ja sitten vasta jätti flektit pyörimään kun sammutti auton. Mutta tuntuu että ei pitäisi niin kuumana käydä eli se 1 vaihe nyt jää pelistä pois. Missä vikaa?
Comment
-
audi tt 8N apx jäähdyttimen puhaltimet.
missä vika. puhaltimet molemmat käy satunnaisesti pari sekuntia oli moottorin lämpö mitä tahansa,nousee yli sataan asteeseen eikä puhaltimet pyöri pitempään.katsottu sulakkeet,vaihdettu flektiä ohjaava anturi jäähdyttimen kyljestä ja flektin ohjainlaite.
Comment
Comment