Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VEMS egt/laajakaistamittari rpm asetukset/muita ongelmia ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mites 1.8T APX rpm input, metodi ilmeisesti sama kun S4:n kanssa mutta mistä kaivan tuon ECU:n pinnitiedon, löytyykö se Bentleyn manuaalista ja millä nimellä / miten kannattaa sieltä etsiä? Ei ole kirjaa juuri nyt tässä nenän alla. Miten sen signaalin sieltä saa järkevästi, ihan vaan ECU:n liittimen takaa johdosta ryöstää?

    Comment


      #32
      Kyllä se Bentleyn manuaalista löytyy. Itse otin ECUn liittimimen takaa.

      Comment


        #33
        Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
        Kysytäänpäs nyt tässä topicissa, että onko Vemsillä mahdollista toteuttaa AEB:n kaasuläpän sähköistä tyhjäkäynnin ohjausta? Sain servon kyllä reagoimaan, mutta mitenkään järkevästi se ei tuntunut tottelevan. Pitkällisen googletuksen tuloksena oli paljon keskustelua aiheesta, mutta ei yhtäkään ratkaisua. Olisiko sittenkin vain helpompi asentaa erillinen lisäilmaluisti?
        Tuohon pitäisi tehdä ohjauspulikka, pwm -> vdc, luonnollisesti lineaarinen 0% duty cycle -> 0V, 100% duty cycle -> 12V. Virtaa tuo ottaa ampeerin luokkaa. Seurantanopeuden olisi hyvä varmaan olla luokkaa 2Hz/30% muutos pulssinleveydessä. Itsellä sama ongelma, ratkaisu työn alla. Ensimmäiseksi testaan ihan perinteistä LC-alipäästösuodinta, se ei tee ihan täydellisen nättiä, mutta olisi ainakin helppo. Jos ei se toimi niin pitää tehdä hiukan monimutkaisempi.

        Comment


        • #34
          Mielenkiintoista, että joku painii sittenkin saman ongelman kanssa. Oletko huomannut näitä videoita? [ame]http://www.youtube.com/watch?v=0-kk-DFVXZg[/ame]
          Systeemi on toteutettu tällä pulikalla: http://www.pololu.com/catalog/product/1392 mutta alkaa tuon konffiminen mennä ainakin oman osaamiseni rajamaille. Ongelmana on myöskin itsellä tuon limp-moden ohittaminen, sillä nythän kaasuläppä ei sulkeudu täysin. Millaisella kytkennällä siitä pääsee eroon vai onko mekaaninen poisto helpoin?

          Comment


            #35
            Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
            Systeemi on toteutettu tällä pulikalla: http://www.pololu.com/catalog/product/1392
            Kappas, tuollainenkin. Vaan mielestäni tässä kohtaa tuo on aivan liian overkilliä, ottaen huomioon tämän ongelmakentän - ei tässä tarvita usb:ta, tai takaisinkytkentää tms, varsin yksinkertainen kytkentä riittää. Hahmottelin tuossa kytkiksen, johon tuli huimat kolme komponenttia, eli RC-alipäästösuodin, sekä yksikkövahvistin. Ajattelin että käyttäisin kytkennässä OPA548-operaatiovahvistinta, joka pystyy antamaan ulos 3A rail-to-rail, eli riittää varmasti AEB:n kaasuläpän liikuttamiseen. Simuloin spicella kytkentää, ja speksit kyllä näyttäisi tähän riittävän hyvin, 50% duty cyclen muutokselle seurantanopeus olisi 200ms:n luokkaa, jos tavoitteeksi riittää 90%:n muutos niin seurantanopeus < 100ms. Käyn hakemassa komponentteja ja testailen.

            Comment


            • #36
              Kerro ihmeessä lisää kytkennästä, kun saat testailtua. Sekä millä lähdöllä ohjaat pulikkaa Vemsistä?

              Comment


                #37
                Jep, laitan infoa kun saan protoiltua kytkentää. Menee ensi viikolle tosin koska paikallisessa elektroniikkaliikkeessä ei ollut mitään teho-opareita hyllyssä, ja haluan pitää kytkennän mahdollisimman yksinkertaisena. Ohjaukseen sopii ihan normi tyhjäkäyntisolenoidille kelpaava pwm, itselläni on Vi-Pec Vemsin sijaan, mutta eiköhän nuo samalla tavalla ohjaa.

                Comment


                • #38
                  Tulipas tuossa mieleen sellainenkin ajatus, kun ainakin Vemsissä pitää asettaa kaasuläpän asento alle 1%, jolloin tyhjäkäynnin ohjaus on käytössä, ja servo nyt aukaisee läppää varmaan 10%, niin johtaako tuo loputtomaan kierteeseen? Heti kun läppä aukeaa yli 1% niin ecu lopettaa ohjaamisen -> läppä kiinni.

                  Comment


                  • #39
                    Matti, onko asian suhteen tapahtunut kehitystä?

                    Comment


                      #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viesti
                      Matti, onko asian suhteen tapahtunut kehitystä?
                      Sain komponentit haettua vasta eilen, hyvä yrityksenä olisi viikonloppuna kasata proto.

                      Comment


                      • #41
                        Näyttääkö sun kytkentäs tältä?

                        Jos näyttää, niin viitsitkö kertoa millä vastuksen ja konkan arvoilla hahmottelit tuota?

                        Comment


                          #42
                          Ei ole ihan tuollainen, omassa kytkennässä on toisen asteen rc-alipäästösuodin, sekä teho-operaatiovahvistin bufferina (ei-invertoiva). Laitan vaikka huomenna skeemaa tulemaan, enhän mie vieläkään ole kerennyt sitä protoa kasaamaan kun ziljoona muuta hommaa kaatuu päälle koko ajan...

                          Comment


                            #43
                            Äh, reissun päälle menossa, eikä pääsyä koneella jossa on skeemat. Mutta kytkentä on siis periaatteessa vastaava kuin mitä täältä löytyy: http://www.diolan.com/articles/dac.html, ja sieltä tuo toinen kuva, jossa siis rc-alipäästö ja operaatiovahvistin. Sillä erolla tosin, että omassa kytkennässä on vielä toinen rc-aste, tuota kuvassa olevaa R2:sta ei ole lainkaan, ja lisäksi tulossa on 10k ylösvetovastus, koska ecun ohjaus maadottaa solenoidia. Pahus kun en muista ulkoa noita komponenttien arvoja, mutta ensimmäisen asteen arvot olivat luokkaa 10k/10uF, ja toisella sitten sitten pienemmät...

                            Comment


                              #44
                              Isoja ongelmia VEMS mittarin kanssa. Saatiin asennettua tuo rpm signaali ja 4 bar MAP. Mittarin softa muistin mukaan oli alkujaan 1.53. Yritettiin päivittää firmware mutta sitten meni koko paska ihan sekaisin jumiin. Jumittui boot modeen, josta ei meinannut mitenkään päästä pois. Muutama tunti tapeltiin ja ihmeteltiin ja yritettiin ladata vanhempia versioita niin 1.48 oli uusin firmis, joka päästi boot modesta pois.

                              Sitten ongelmaksi tuli se (tai oli jo ekan päivitysyritksen jälkeen??), että nyt mittarin nappulasta ei enää pysty vaihtamaan slotteja. Vemstunella kyllä pääsee muokkaamaan slottien määrää ja mitä niissä näkyy ja vaihtamaan mittariinkin mutta nyt itse mittarin nappula on kaput!!

                              Mikähän tuossa nyt on vikana. Nettiä on yritetty kahlata läpi mutta ei paljoa apuja ole löytynyt. Onko tuo mittari nyt mennyt totaalisesti jumiin/paskaksi vai onko käyttäjävika, että on joku asetus mennyt keturalleen, ettei mittarista pysty näyttöä vaihtamaan?

                              Comment


                              • #45
                                Matti, voitko jossain vaiheessa heittää tarkat speksit tosta kytkennästäs, niin pääsisin itse testaamaan tota. Alkaa katsastus lähestyä pikkuhiljaa ja olisi kiva saada tyhjäkäynti pelittään.

                                Ja mitä tarkoitat ylösvetovastuksella? Mikään sähköinsinööri kun en itse ole.

                                Comment


                                  #46
                                  Liitteenä LTSpicesta exportattu skeema, noista signaaligeneraattoreista (V1, V2) ei tarvitse välittää, ne on vain simulointia varten. Operaatiovahvistimen on syytä olla mallia teho-, jotta jaksaa tuupata sen vähintään ampeerin verran.

                                  Tänään olisi vihdoinkin tarkoitus kasata verolevylle ensimminen proto, nyt kun laitoin ilmastoinnin kasaan niin alkoi häiritsemään vasta merkitsevästi tuo tyhjäkäynti..
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #47
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viesti
                                    Isoja ongelmia VEMS mittarin kanssa. Saatiin asennettua tuo rpm signaali ja 4 bar MAP. Mittarin softa muistin mukaan oli alkujaan 1.53. Yritettiin päivittää firmware mutta sitten meni koko paska ihan sekaisin jumiin. Jumittui boot modeen, josta ei meinannut mitenkään päästä pois. Muutama tunti tapeltiin ja ihmeteltiin ja yritettiin ladata vanhempia versioita niin 1.48 oli uusin firmis, joka päästi boot modesta pois.

                                    Sitten ongelmaksi tuli se (tai oli jo ekan päivitysyritksen jälkeen??), että nyt mittarin nappulasta ei enää pysty vaihtamaan slotteja. Vemstunella kyllä pääsee muokkaamaan slottien määrää ja mitä niissä näkyy ja vaihtamaan mittariinkin mutta nyt itse mittarin nappula on kaput!!

                                    Mikähän tuossa nyt on vikana. Nettiä on yritetty kahlata läpi mutta ei paljoa apuja ole löytynyt. Onko tuo mittari nyt mennyt totaalisesti jumiin/paskaksi vai onko käyttäjävika, että on joku asetus mennyt keturalleen, ettei mittarista pysty näyttöä vaihtamaan?
                                    Kukaan ole päivittänyt omaa mittariaan? Millä vemstune versiolla olette mittarin firmistä päivittäneet onnistuneesti ja mikä versio toimii?

                                    Comment


                                      #48
                                      Mulla on round 2007-4-25

                                      Pitkän taistelun jälkeen aikoinaan alkoi toimimaan ja tuota en vaihda ikinä :)

                                      Comment


                                        #49
                                        Muistatko Mikko vielä mikä vemstune versio sulla on? Kelpaako uusin vai pitääkö ettiä siitäkin joku vanhempi versio?

                                        Comment


                                        • #50
                                          mle, ootko päässyt jo testaamaan? Voisko ton opa548:n tilalla käyttää jotain muuta vastaavaa, kun ei tuntunut Partcon valikoimasta löytyvän tota?

                                          Comment


                                            #51
                                            ilyx, joo, pääsin. Jotain kuraa tuossa on, ei se nyt ihan toimi niin kuin pitäisi. Pitäisi jostain purkaa tuollainen läppärunko pöydälle notta voisi kunnolla kahtoa sen ohjaus kuntoon. Eli homma jatkuu.

                                            Edittiä: Uusi versio suunniteltu, simuloitu, ja huomenna toivottavasti kasattu. Tämä vois olla jopa toimivampi.
                                            Viimeksi muokannut mle; 31.7.2012, 15:49.

                                            Comment


                                              #52
                                              Noniin, nyt olisi uusi, täysin uudestaan suunniteltu versio. Tässä versiossa on oparibufferi komparaattorina tulossa, 2-asteen alipäästösuodin, bufferi, ja tehotransistori ohjaamassa kaasuläpän DC-moottoria. ViPECin perässä toimii juuri niinkuin pitääkin. Asetuksissa 200Hz pwm. Muilla ohjaustaajuuksilla pitää alipäästöä säätää. Tuohon pitää vielä kotelointi tehdä ympärille, niin voin nakata autoon lopullisesti kiinni. Liitteenä kuva ohjaimesta, pahoitteluni huonosta kuvanlaadusta.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #53
                                                Pahus, juuri kun ehdin asentaa ulkoisen lisäilmaluistin :) Mutta hienoa että sait pelittämään! Jos viitsit heittää kaavion tuostakin, niin ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla, että kummalla toimii paremmin.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Muistatko Mikko vielä mikä vemstune versio sulla on? Kelpaako uusin vai pitääkö ettiä siitäkin joku vanhempi versio?
                                                  Parempi myöhään kuin ei milloinkaan... eli uusin toimii kyllä kanssa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Alkoi tämä taas kiinnostamaan kun käytetty iacv kyrvähti parin viikon käytön jälkeen.

                                                    Olisko mle mahdollista saada tota skeemaa, jos nyt kerta pelittää kunnolla?

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kyllä sen voi saaha, ja piirilevykuvatkin, ja itseasiassa piirilevyjäkin, ja vaikka valmiiksi kasattunakin :) Ohjain tuntuu toimivan ihan ok, vaan ecun säädöt on vähän vielä hakusessa kun tuo tahtoo tuo pid-säätö vähän olla herkkä eri vahvistuksille jne.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                                                        Juu nyt pelittää RPM täälläkin vihdoinkin !
                                                        Vissiin oli aikaisempi hall yritys virhellinen kytkentä omasta takaa :( otin nyt pinni 86:sta heti kammasta signaalin.

                                                        Kierrokset pelaa suht vakioasetuksilla eli asetuksissa 1 ja 229 kerroin.
                                                        Pikakysymys/varmistus. Eli tarkoitus aloittelevana logittelijana saada VEMS WB02+EGT mittarilla logia. Jotta tämäm on mahdollista, niin rautapuolella tarvin siis vain ryöstää ecun pinniltä 86 VEMSin liittimeen pinniin 10. Tarviiko tuota vastusta laittaa tuohon pinniin 11 ja 6 välille? http://www.vems.co.uk/VEMSWB/UserGui...es/WBTacho.png

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Mulla ei ole vastuksia.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Ei ollut minullakaan.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viesti
                                                              Isoja ongelmia VEMS mittarin kanssa. Saatiin asennettua tuo rpm signaali ja 4 bar MAP. Mittarin softa muistin mukaan oli alkujaan 1.53. Yritettiin päivittää firmware mutta sitten meni koko paska ihan sekaisin jumiin. Jumittui boot modeen, josta ei meinannut mitenkään päästä pois. Muutama tunti tapeltiin ja ihmeteltiin ja yritettiin ladata vanhempia versioita niin 1.48 oli uusin firmis, joka päästi boot modesta pois.

                                                              Sitten ongelmaksi tuli se (tai oli jo ekan päivitysyritksen jälkeen??), että nyt mittarin nappulasta ei enää pysty vaihtamaan slotteja. Vemstunella kyllä pääsee muokkaamaan slottien määrää ja mitä niissä näkyy ja vaihtamaan mittariinkin mutta nyt itse mittarin nappula on kaput!!

                                                              Mikähän tuossa nyt on vikana. Nettiä on yritetty kahlata läpi mutta ei paljoa apuja ole löytynyt. Onko tuo mittari nyt mennyt totaalisesti jumiin/paskaksi vai onko käyttäjävika, että on joku asetus mennyt keturalleen, ettei mittarista pysty näyttöä vaihtamaan?
                                                              Tulikohan nyt itselläkin samat ongelmat. Eli, hommasin myös tuon 4 bar MAPin, juotin sen VEMSin laajakaistamittarin multiplugipinniin nro 8 (analog input) kiinni. RPM signaali on kanssa vedetty.

                                                              Tämän jälkeen sitten mittari näyttää pelkästään slottien pyörivän itsestään S-0, S-1, S-2...S-7. Ei tottele mittarin nappia ollenkaan.

                                                              Uusimman VemsTunen latasin VEMSin sivuilta. Siellä log lehdykässä tulee että "gauge broken" kun VemsTunen käynnistää läppäri mittariin kytkettynä. Kuitenkin VemsTune näyttää AFR:t, RPM:t ja EGT vaikka itse mittarissa pyörii vaan slotit.

                                                              Eli oliko Mikse sun ongelma sama kuin minulla nyt? Miten tuon mittarin saa toimimaan?

                                                              Ja miten VemsTunen saa nyt näyttämään ahdot kun on tuo VEMS MAP kytketty?
                                                              Viimeksi muokannut Lupe-81; 10.1.2013, 07:58.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X