Mites 1.8T APX rpm input, metodi ilmeisesti sama kun S4:n kanssa mutta mistä kaivan tuon ECU:n pinnitiedon, löytyykö se Bentleyn manuaalista ja millä nimellä / miten kannattaa sieltä etsiä? Ei ole kirjaa juuri nyt tässä nenän alla. Miten sen signaalin sieltä saa järkevästi, ihan vaan ECU:n liittimen takaa johdosta ryöstää?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
VEMS egt/laajakaistamittari rpm asetukset/muita ongelmia ?
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viestiKysytäänpäs nyt tässä topicissa, että onko Vemsillä mahdollista toteuttaa AEB:n kaasuläpän sähköistä tyhjäkäynnin ohjausta? Sain servon kyllä reagoimaan, mutta mitenkään järkevästi se ei tuntunut tottelevan. Pitkällisen googletuksen tuloksena oli paljon keskustelua aiheesta, mutta ei yhtäkään ratkaisua. Olisiko sittenkin vain helpompi asentaa erillinen lisäilmaluisti?
Comment
-
Mielenkiintoista, että joku painii sittenkin saman ongelman kanssa. Oletko huomannut näitä videoita? [ame]http://www.youtube.com/watch?v=0-kk-DFVXZg[/ame]
Systeemi on toteutettu tällä pulikalla: http://www.pololu.com/catalog/product/1392 mutta alkaa tuon konffiminen mennä ainakin oman osaamiseni rajamaille. Ongelmana on myöskin itsellä tuon limp-moden ohittaminen, sillä nythän kaasuläppä ei sulkeudu täysin. Millaisella kytkennällä siitä pääsee eroon vai onko mekaaninen poisto helpoin?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viestiSysteemi on toteutettu tällä pulikalla: http://www.pololu.com/catalog/product/1392
Comment
-
Jep, laitan infoa kun saan protoiltua kytkentää. Menee ensi viikolle tosin koska paikallisessa elektroniikkaliikkeessä ei ollut mitään teho-opareita hyllyssä, ja haluan pitää kytkennän mahdollisimman yksinkertaisena. Ohjaukseen sopii ihan normi tyhjäkäyntisolenoidille kelpaava pwm, itselläni on Vi-Pec Vemsin sijaan, mutta eiköhän nuo samalla tavalla ohjaa.
Comment
-
Tulipas tuossa mieleen sellainenkin ajatus, kun ainakin Vemsissä pitää asettaa kaasuläpän asento alle 1%, jolloin tyhjäkäynnin ohjaus on käytössä, ja servo nyt aukaisee läppää varmaan 10%, niin johtaako tuo loputtomaan kierteeseen? Heti kun läppä aukeaa yli 1% niin ecu lopettaa ohjaamisen -> läppä kiinni.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja ilyx Näytä viestiMatti, onko asian suhteen tapahtunut kehitystä?
Comment
-
Ei ole ihan tuollainen, omassa kytkennässä on toisen asteen rc-alipäästösuodin, sekä teho-operaatiovahvistin bufferina (ei-invertoiva). Laitan vaikka huomenna skeemaa tulemaan, enhän mie vieläkään ole kerennyt sitä protoa kasaamaan kun ziljoona muuta hommaa kaatuu päälle koko ajan...
Comment
-
Äh, reissun päälle menossa, eikä pääsyä koneella jossa on skeemat. Mutta kytkentä on siis periaatteessa vastaava kuin mitä täältä löytyy: http://www.diolan.com/articles/dac.html, ja sieltä tuo toinen kuva, jossa siis rc-alipäästö ja operaatiovahvistin. Sillä erolla tosin, että omassa kytkennässä on vielä toinen rc-aste, tuota kuvassa olevaa R2:sta ei ole lainkaan, ja lisäksi tulossa on 10k ylösvetovastus, koska ecun ohjaus maadottaa solenoidia. Pahus kun en muista ulkoa noita komponenttien arvoja, mutta ensimmäisen asteen arvot olivat luokkaa 10k/10uF, ja toisella sitten sitten pienemmät...
Comment
-
Isoja ongelmia VEMS mittarin kanssa. Saatiin asennettua tuo rpm signaali ja 4 bar MAP. Mittarin softa muistin mukaan oli alkujaan 1.53. Yritettiin päivittää firmware mutta sitten meni koko paska ihan sekaisin jumiin. Jumittui boot modeen, josta ei meinannut mitenkään päästä pois. Muutama tunti tapeltiin ja ihmeteltiin ja yritettiin ladata vanhempia versioita niin 1.48 oli uusin firmis, joka päästi boot modesta pois.
Sitten ongelmaksi tuli se (tai oli jo ekan päivitysyritksen jälkeen??), että nyt mittarin nappulasta ei enää pysty vaihtamaan slotteja. Vemstunella kyllä pääsee muokkaamaan slottien määrää ja mitä niissä näkyy ja vaihtamaan mittariinkin mutta nyt itse mittarin nappula on kaput!!
Mikähän tuossa nyt on vikana. Nettiä on yritetty kahlata läpi mutta ei paljoa apuja ole löytynyt. Onko tuo mittari nyt mennyt totaalisesti jumiin/paskaksi vai onko käyttäjävika, että on joku asetus mennyt keturalleen, ettei mittarista pysty näyttöä vaihtamaan?
Comment
-
Liitteenä LTSpicesta exportattu skeema, noista signaaligeneraattoreista (V1, V2) ei tarvitse välittää, ne on vain simulointia varten. Operaatiovahvistimen on syytä olla mallia teho-, jotta jaksaa tuupata sen vähintään ampeerin verran.
Tänään olisi vihdoinkin tarkoitus kasata verolevylle ensimminen proto, nyt kun laitoin ilmastoinnin kasaan niin alkoi häiritsemään vasta merkitsevästi tuo tyhjäkäynti..Attached Files
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viestiIsoja ongelmia VEMS mittarin kanssa. Saatiin asennettua tuo rpm signaali ja 4 bar MAP. Mittarin softa muistin mukaan oli alkujaan 1.53. Yritettiin päivittää firmware mutta sitten meni koko paska ihan sekaisin jumiin. Jumittui boot modeen, josta ei meinannut mitenkään päästä pois. Muutama tunti tapeltiin ja ihmeteltiin ja yritettiin ladata vanhempia versioita niin 1.48 oli uusin firmis, joka päästi boot modesta pois.
Sitten ongelmaksi tuli se (tai oli jo ekan päivitysyritksen jälkeen??), että nyt mittarin nappulasta ei enää pysty vaihtamaan slotteja. Vemstunella kyllä pääsee muokkaamaan slottien määrää ja mitä niissä näkyy ja vaihtamaan mittariinkin mutta nyt itse mittarin nappula on kaput!!
Mikähän tuossa nyt on vikana. Nettiä on yritetty kahlata läpi mutta ei paljoa apuja ole löytynyt. Onko tuo mittari nyt mennyt totaalisesti jumiin/paskaksi vai onko käyttäjävika, että on joku asetus mennyt keturalleen, ettei mittarista pysty näyttöä vaihtamaan?
Comment
-
ilyx, joo, pääsin. Jotain kuraa tuossa on, ei se nyt ihan toimi niin kuin pitäisi. Pitäisi jostain purkaa tuollainen läppärunko pöydälle notta voisi kunnolla kahtoa sen ohjaus kuntoon. Eli homma jatkuu.
Edittiä: Uusi versio suunniteltu, simuloitu, ja huomenna toivottavasti kasattu. Tämä vois olla jopa toimivampi.Viimeksi muokannut mle; 31.7.2012, 15:49.
Comment
-
Noniin, nyt olisi uusi, täysin uudestaan suunniteltu versio. Tässä versiossa on oparibufferi komparaattorina tulossa, 2-asteen alipäästösuodin, bufferi, ja tehotransistori ohjaamassa kaasuläpän DC-moottoria. ViPECin perässä toimii juuri niinkuin pitääkin. Asetuksissa 200Hz pwm. Muilla ohjaustaajuuksilla pitää alipäästöä säätää. Tuohon pitää vielä kotelointi tehdä ympärille, niin voin nakata autoon lopullisesti kiinni. Liitteenä kuva ohjaimesta, pahoitteluni huonosta kuvanlaadusta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiJuu nyt pelittää RPM täälläkin vihdoinkin !
Vissiin oli aikaisempi hall yritys virhellinen kytkentä omasta takaa :( otin nyt pinni 86:sta heti kammasta signaalin.
Kierrokset pelaa suht vakioasetuksilla eli asetuksissa 1 ja 229 kerroin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mikse Näytä viestiIsoja ongelmia VEMS mittarin kanssa. Saatiin asennettua tuo rpm signaali ja 4 bar MAP. Mittarin softa muistin mukaan oli alkujaan 1.53. Yritettiin päivittää firmware mutta sitten meni koko paska ihan sekaisin jumiin. Jumittui boot modeen, josta ei meinannut mitenkään päästä pois. Muutama tunti tapeltiin ja ihmeteltiin ja yritettiin ladata vanhempia versioita niin 1.48 oli uusin firmis, joka päästi boot modesta pois.
Sitten ongelmaksi tuli se (tai oli jo ekan päivitysyritksen jälkeen??), että nyt mittarin nappulasta ei enää pysty vaihtamaan slotteja. Vemstunella kyllä pääsee muokkaamaan slottien määrää ja mitä niissä näkyy ja vaihtamaan mittariinkin mutta nyt itse mittarin nappula on kaput!!
Mikähän tuossa nyt on vikana. Nettiä on yritetty kahlata läpi mutta ei paljoa apuja ole löytynyt. Onko tuo mittari nyt mennyt totaalisesti jumiin/paskaksi vai onko käyttäjävika, että on joku asetus mennyt keturalleen, ettei mittarista pysty näyttöä vaihtamaan?
Tämän jälkeen sitten mittari näyttää pelkästään slottien pyörivän itsestään S-0, S-1, S-2...S-7. Ei tottele mittarin nappia ollenkaan.
Uusimman VemsTunen latasin VEMSin sivuilta. Siellä log lehdykässä tulee että "gauge broken" kun VemsTunen käynnistää läppäri mittariin kytkettynä. Kuitenkin VemsTune näyttää AFR:t, RPM:t ja EGT vaikka itse mittarissa pyörii vaan slotit.
Eli oliko Mikse sun ongelma sama kuin minulla nyt? Miten tuon mittarin saa toimimaan?
Ja miten VemsTunen saa nyt näyttämään ahdot kun on tuo VEMS MAP kytketty?Viimeksi muokannut Lupe-81; 10.1.2013, 07:58.
Comment
Comment