ZX6R lähti syksyllä sellaiseen kotiin, jossa tehokasta pyörää ehkä osataan käsitellä. Tilalle tuli vuoden 1991 Virago 535cc koneella.
Vaikka tänä vuonna yhdessä pyöreitä vuosia täytettiinkin, ei tuollaisen Viragon orkkis/orkkismainen lookki sovi omaan makuun sitten pätkääkään. Nyt talven aikana pelastetaan Virago museoinnilta, ja katsotaan saisiko siitä omaan makuun sopivan pelin.
Tehtävälistalla siis pyörän bobberointi, eli lookkia raskaalla kädellä kevyemmäksi. Tarkoitus kuitenkin jättää runko silpomatta, että tarvittaessa saa takalaukut tai vänkärin penkin paikalleen.
Ensimmäisessä kuvassa lähtötilanne, eli tällaisena vehje mulle tuli. Ensimmäisenä lähti jäätävän rumat jälkikäteen laitetut tanko, tangon raiserit ja etuvalo. Tilalle tuli orkkisraiserit ja luotisuora dragbar. Ensi kesä näyttää, tarviiko tilalle hankkia käyrempää tankoa ajomukavuuden vuoksi. Samalla aloin mallailemaan alkuperäisen penkin tilalle tulevan satulan aluslevyä pellistä. Penkkikin tuli tilattua ja sovitettua paikalleen, mutta tulipa epähuomiossa tilattua tuuman-pari liian pitkät jouset. Tarvii etsiä jostain lyhyemmät tilalle.
Koska liiallinen kiiltävä alumiini tai kromattu metalli ei sovi minun tyylitajuun alkuunkaan, maalasin putken 800c kuumakestomaalilla. Moottorin pesin liotinpesuaineella ja hioin pahimmat hapettumat pois. Sekin odottelee maalaamista Motipin Engine Paintilla. Tankki, etulokari ja muita pikkuosia on jo pohjamaalissa odottelemassa varsinaista värikerrosta.
Hyllystä löyty vajaa purkki volkkarin LC9Z-maalia, jolla vasiten maalasin jarru- ja kytkinkahvat. Sen verran kivan näkönen värisävy, että taidan samalla värillä maalata myös muut osat. Tietääpähän myös, että tarvittaessa samaa maalia löytyy helposti lisää. Sivuposkia hioessa tuli plastidipin alta esiin jonkun tekemät erikoismaalaukset, jotka nyt valitettavasti saa luvan peittyä lopullisesti oikean maalikerroksen alle.
Kunhan koneen saa maaliin, voikin alkaa sovittelemaan mm. Kiinasta tilattua Harrikan takalokaria paikalleen.
Jonkinlainen uusi putkisto olisi myös kiva, mutta järkeviä huiluja ei tahdo löytyä sopurahalla. Delkevicin tekele on ainoa ulkonäöllisesti silmää miellyttävä, mutta hinta on kolmannes koko pyörän hinnasta. Suorat huilut on sitten järkyttävän rumia ja / tai liian kovaäänisiä. Jotkut kiinantekeleethän löytäisi edullisesti ja voisi muokata, jos osaisi ja olisi sopivat vehkeet.
Todo-lista:
- Koneen maalaus
- Takalokarin sovitus
- Penkin lopullinen sovitus
- Keulan stefojen ja öljyjen vaihto.
- Pisteosien (keulapumppujen alaosat, kolmiot, takahaarukka yms.) maalaus
- Kaasareiden synkronointi
- Venttiilivälyksien ja nokkaketjujen tarkastus
- Perus talvihuollot, eli moottori- ja kardaaniöljyt, ilmansuodatin, tulpat.
- Etu- ja takavalot pitäisi hankkia.
- Tankin, lokareiden, sivuposkien yms. maalaus.
- HD-malliset tangon katkaisijat, jos ne saa jotenkin järkevästi sovitettua.
Vaikka tänä vuonna yhdessä pyöreitä vuosia täytettiinkin, ei tuollaisen Viragon orkkis/orkkismainen lookki sovi omaan makuun sitten pätkääkään. Nyt talven aikana pelastetaan Virago museoinnilta, ja katsotaan saisiko siitä omaan makuun sopivan pelin.
Tehtävälistalla siis pyörän bobberointi, eli lookkia raskaalla kädellä kevyemmäksi. Tarkoitus kuitenkin jättää runko silpomatta, että tarvittaessa saa takalaukut tai vänkärin penkin paikalleen.
Ensimmäisessä kuvassa lähtötilanne, eli tällaisena vehje mulle tuli. Ensimmäisenä lähti jäätävän rumat jälkikäteen laitetut tanko, tangon raiserit ja etuvalo. Tilalle tuli orkkisraiserit ja luotisuora dragbar. Ensi kesä näyttää, tarviiko tilalle hankkia käyrempää tankoa ajomukavuuden vuoksi. Samalla aloin mallailemaan alkuperäisen penkin tilalle tulevan satulan aluslevyä pellistä. Penkkikin tuli tilattua ja sovitettua paikalleen, mutta tulipa epähuomiossa tilattua tuuman-pari liian pitkät jouset. Tarvii etsiä jostain lyhyemmät tilalle.
Koska liiallinen kiiltävä alumiini tai kromattu metalli ei sovi minun tyylitajuun alkuunkaan, maalasin putken 800c kuumakestomaalilla. Moottorin pesin liotinpesuaineella ja hioin pahimmat hapettumat pois. Sekin odottelee maalaamista Motipin Engine Paintilla. Tankki, etulokari ja muita pikkuosia on jo pohjamaalissa odottelemassa varsinaista värikerrosta.
Hyllystä löyty vajaa purkki volkkarin LC9Z-maalia, jolla vasiten maalasin jarru- ja kytkinkahvat. Sen verran kivan näkönen värisävy, että taidan samalla värillä maalata myös muut osat. Tietääpähän myös, että tarvittaessa samaa maalia löytyy helposti lisää. Sivuposkia hioessa tuli plastidipin alta esiin jonkun tekemät erikoismaalaukset, jotka nyt valitettavasti saa luvan peittyä lopullisesti oikean maalikerroksen alle.
Kunhan koneen saa maaliin, voikin alkaa sovittelemaan mm. Kiinasta tilattua Harrikan takalokaria paikalleen.
Jonkinlainen uusi putkisto olisi myös kiva, mutta järkeviä huiluja ei tahdo löytyä sopurahalla. Delkevicin tekele on ainoa ulkonäöllisesti silmää miellyttävä, mutta hinta on kolmannes koko pyörän hinnasta. Suorat huilut on sitten järkyttävän rumia ja / tai liian kovaäänisiä. Jotkut kiinantekeleethän löytäisi edullisesti ja voisi muokata, jos osaisi ja olisi sopivat vehkeet.
Todo-lista:
- Koneen maalaus
- Takalokarin sovitus
- Penkin lopullinen sovitus
- Keulan stefojen ja öljyjen vaihto.
- Pisteosien (keulapumppujen alaosat, kolmiot, takahaarukka yms.) maalaus
- Kaasareiden synkronointi
- Venttiilivälyksien ja nokkaketjujen tarkastus
- Perus talvihuollot, eli moottori- ja kardaaniöljyt, ilmansuodatin, tulpat.
- Etu- ja takavalot pitäisi hankkia.
- Tankin, lokareiden, sivuposkien yms. maalaus.
- HD-malliset tangon katkaisijat, jos ne saa jotenkin järkevästi sovitettua.
Comment