Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kierteet meni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kierteet meni

    Tuossa kesäkumeja alle laittaessa meni kierteet yhdestä pultista takaa. Onko kellään vinkkejä miten on kaikista helpoin toimia. Siis kierteet ei mennyt pultista vaan navasta. Kannattaako vaihtaa koko laakeripesä? Ja löytyiskö joltakin halvalla? Mahtaakohan jostakin saada kartio pultteja tms?

  • #2
    Sinne voi laittaa helicoil-kierteen. Ihan joka pajassa ei sitten ole sillä nousulla olevia helicoileja.

    Comment


    • #3
      Saakohan nuita helicoil-kierteitä tarvikeliikkeestä, vai pitääkö lähteä pajalle. Kertokaa mikä se on?

      Comment


        #4
        Ellei se nyt aivan soseena ole niin m14x1,5 kierretappi vaan ja kierteen "korjaus" sillä. Kyllä se neljälläkin pysyy se fillari kiinni ja tuo viides sitten avuksi, mutta ei kovin tiukkaan.

        Comment


        • #5
          Sit merkkaa sen pultin ja muistaa sanoa rengasliikkeessä ettei pulttipyssyllä vetäse jenganjämiä lopullisesti ulos.

          Comment


            #6
            Helicoil tai uusi napa olisi varmaan se paras vaihtoehto, mutta kyllä se pyörä neljälläkin pultilla paikoillaan pysyy.

            Helicoil siis on sellainen (rosterinen)irtokierre, joka laitetaan korvaamaan vanha vaurioitunut kierre. Vanhan kierteen reikä porataan seuraavaan kierrekokoon, siihen tehdään apujenga Helicoilia varten ja sitten se Helicoil-kierre asennetaan paikoilleen erikoistyökalulla. Helicoil-kierre sinänsä on tosi hyvä korjausmenetelmä, yleensä oikein asennettu Helicoil-jenga on jopa alkuperäistä kierrettä kestävämpi.

            Helicoileja ei saa ihan joka tarvikeliikkeestä ja sellaisen asennus vaatii suht. arvokkaan, vain yhdelle tietylle Helicoil-kierrekoolle mitoitetun erikoistyökalun. Itse kierre ei ole hirmu arvokas, mutta se asennustyökalu on tai ainakin joskus takavuosina noi Helicoil-kalut oli tosi kalliita. Siksi jos päädyt Helicoil-korjaukseen, on se yhden kierteen vuoksi fiksuinta teettää korjaamossa, jossa on tarvittavat Helicoil-vehkeet olemassa.

            Comment


            • #7
              Voisi olla että rengasliikkeet tietää missä on sopivia työkaluja

              Comment


              • #8
                Kysy moottorikorjaamoista. Kaverin vastaava korjattiin erään sellaisen toimesta.

                Comment


                • #9
                  Tämmöstä wanhaa säiettä hyödyntäen. :)

                  Pääsi sitten korkkaamaan kierteet TT:n alatukivarresta (ei siis ne linkit vaan se iso mötky (trailing arm?), kun vaihdoin koiranluita. Ajattelin käydä hakemassa molemmille puolille uuden pultin marmorilta, kun näytti olevan itse pulttikin kovin kärsineen näköinen. Osanumero tuolle pultille näyttäs olevan N 10428101 ja speksit: hexagon head bolt c/w shoulder M14X1,5X90. Koitin kattella uusiokierteitä tuolle 1.5 nousulle, mutta ei tahdo löytyä kuin 1.25 nousulla noita kierteitä tästä lähiympäristöstä. Voikohan tuota 1.5 nousulla olevaa käyttöö tuomosen kierteen kanssa?

                  Kuinka paljon tuota reikää muuten kannattaa porata isommaksi tuomosen asennuksessa? Koskaan en ole itse moista kierrettä asentanut aikaisemmin vaan käyttänyt tarvittavat osat pajalla. Nyt ei vaan viittis alkaa repimään kaikkea pyörätuentaa irti tuon yhden kierteen takia ja johan se on aika oppia tuokin touhu :-)

                  Comment


                  • #10
                    Puhut varmaankin takapään alatukivarresta? Menikö se kierre siitä korvakkeesta koko matkalta? Sitä kierrettähän on siinä läpi asti ja vakio mittainen pultti ei yletä sen loppuun asti. Siihen pitäisi silti jäädä noin sentti ehjää kierrettä. Itse korkkasin kans siitä kierteet. Kävin autokorjaamon romulaatikosta tonkimassa M14 kansipultin jonka sitten lyhensin sopivaksi, siten että se ylettää nyt korvakkeen läpi ja varmistus siihen vielä nylokilla. Ruosteisen kierteen ehostin uudella pultilla edes takas kiertämällä ja WD40:llä.

                    Emme varmasti ole ensimmäisiä ja viimeisiä sen kierteen korkanneita! :-)

                    Comment


                    • #11
                      Just tuo sama perkele on kyseessä. TT forumillakin oli joitain onnettomia. Mietinki jo tuota, että pitemmän pultin vain vetäis läpi, mutta riittääkö siinä pito. Kaippa siinä. Pitää kokeilla.

                      Comment

                      Working...
                      X