Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

DSG6 naksahtelu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • DSG6 naksahtelu

    Luotan foorumin tietoon vaikka kyseessä väärän merkkinen laite onkin. Skoda Octavia RS TDI:hin pultattu 6 lovinen DSG toimii mielestäni kummallisesti. Auto kävi tänään Metroautolla, mutta koeajoista huolimatta mitään normaalista poikkeavaa ei havaittu.

    Hiljaisessa vauhdissa, vedon kytkeytyessä tai poistuessa laatikosta kuuluu "naksahdus". Sama ääni kuuluu kun ilman jarrua vaihtaa N:ltä D:lle tai toisinpäin. Naksahdus kuuluu erityisen hyvin kun antaa auton rullata ilman moottorijarrua ja painaa vähän kaasua. Sitä mukaa kun laatikko lämpenee, ääni alkaa kuulua myös kun maantievauhdissa pumppaa kaasua. En tiedä onko naksahdus oikea kuvaus, mutta ääni jollaisen voisi kuvitella kuuluvan jos jossain on väljää, metallinen kolahdus.

    Välillä kiihdytyksen jälkeen laatikko ei vaihda isommalle, ja taas toisinaan kun pitäisi lähteä kiihdyttämään, pienempää vaihdetta ei meinaa löytyä. Samoin 1-2 vaihtoväli on huomattavasti hitaampi kuin muut. Muilla väleillä veto jatkuu melkein katkeamattomana, 1-2 auto niiaa kunnolla kun veto loppuu.

    Vikakoodeja ei löytynyt, uusin ohjelmisto on sisällä ja viat ilmenee vain lämpöisenä.

    Katsokaa kristallipallojanne ja kertokaa missä vika vai onko vikaa?

  • #2
    Onko öljyjen vaihto kuinka lähellä? Mulla oli edellinen Golf VI 2.0TDI DSG6:n öljynvaihto tehty huolimattomasti tai viallinen tiiviste suodattimessa. Oireili hieman samoin, toki vuodon lisäksi. Väärä öljymäärä tai hyvin kuluneet öljyt voisi siis olla yksi mahdollinen syy.

    Comment


    • #3
      Autolla ajettu 120tkm, ostettu tasan puoli vuotta ja 18tkm sitten. Huollot tehty merkkiliikkeessä ohjeiden mukaan. Nyt itseasiassa mittaristo varoitteli, että 1000km huoltoon. Ei ole huoltokirjaa nyt tässä, mistä voisi tarkistaa onko tuossa 120tkm huollossa öljynvaihto(?). Öljyä ei kuitenkaan vuoda, enkä usko, että huollossa olisi väärää määrääkään laitettu.

      En muistanut aloitusviestiin laittaa, että autoon vaihdettiin vauhtipyörä keväällä n.110tkm ajettuna. En ole varma alkoiko naksunta silloin, kiinnitin huomiota siihen vasta vähän aikaa sitten. Ostaessa auto kuitenkin oli hiljainen ja laatikko toimi oikein.

      Comment


      • #4
        DSG-öljyjen vaihto on varmaankin 60tkm välein, eli 120tkm vaihto edessä. Tuo on tehtävä joka tapauksessa, joten aloittaisin hoitamalla öljynvaihdon ensin. Omassa huomasin öljynvaihdon jälkeen toiminnan jouhevuudessa eroa silloinkin kun siinä ei ollut mitään vikaa.

        En minäkään uskonut, että huollossa asennetaan öljynsuodattimen tiiviste huolimattomasti, tai että ahtoputki välijäähdyttimelle unohdetaan kiinnittää kasatessa, mutta nämä nyt ovat tuon auton kahden viimeisen huollon/korjauksen kokemuksia...

        Comment


          #5
          60tkm välein on skodassakin öljyn ja suodattimen vaihto. Suodatinta ei oikein vuotamaan voi jättää jos on ikinä patruunamallin suodatinta vaihtanut, mutta tietysti kaikki on mahdollista. Kannattaa nyt ekana ne öljyt vaihtaa ja varmistua että on oikea määrä sisällä. Mekatroniikka yksiköitä noihin on tullut joskus vaihdettua mutta ne antaa yleensä jotain koodia vioista.

          Comment


          • #6
            Komppaan edellisiä, öljyt vaihtoon ja voit tarvittaessa pyytää sopeuttamaan mekatroniikan uusiksi huollon yhteydessä. Noita on muutama tullut vastaan missä suodatinkuppi on väännetty liian kireelle ja tullut hiushalkeamaa. Ps. Vaikka kotiinpäin huudankin, niin Pitskun Veholla on pätevää porukkaa selvittämään mahdollista vikaa, ainakin jos vrt tähän toiseen isoon merkkiliikkeeseen jonka nimeä ei nyt mainittakoon, ihan kokemuksen puolelta.

            Comment


            • #7
              Autossa oli vielä vaihtoautotakuu voimassa, siksi Metroauto. Nyt takuu on loppu, mutta toivon, että käyntini auttaa jatkossa jos/kun jotain ilmenee. Voinhan vedota siihen, että vika ilmeni jo takuuaikana, vaikka sitä ei muka Metroautossa saatukaan esiin. Vien auton huoltoon lähiaikoina, joten katsotaan poistuuko vika sillä. Mielenkiintoista, että 60tkm väli olisi niin tarkasti ajoitettu, että jo kesken vaihtovälin rupeaisi laatikko kolisemaan. Ymmärtäisin jos olisi ajettu 20tkm yli vaihtovälin.

              Comment


              • #8
                Voi olla kytkimestä myös akseli kulunut, millä yhdistyy massapyörään. Noissa märkäkytkimissä kun ne spoorit tuppaa kulumaan ajan myötä.

                Comment

                Working...
                X