Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uusi Audisti. (A4 1.8T quattro, avant vm. 2004, B6)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uusi Audisti. (A4 1.8T quattro, avant vm. 2004, B6)

    Hei.
    En tiedä tuliko nyt oikealle alueelle, mutta modet voi siirtää jos väärä. Kysymykset liittyy tosin tännekin.

    Eli auto ostettaessa vakio. Täysi huoltokirja ja mittarissa 211tkm. Juuri leimattu ja VCDS ei löytänyt kuin noita "haamu" koodeja mitkä hävisi nollauksella. Tyyliin joku ovi ei ollut mennyt lukkoon, ehkä pakkaset, tms.
    Tämän luki softaaja ja printtasi paperinkin.

    Tuota quattroa olen himoinnut jo tovin ja nyt sellainen sitten seisoo pihassa. Tämä on vakiona se 163hp. versio.

    Kysymyksiä listattu alla.

    1: Käytin auton softauksessa ja siihen laitettiin REVO STG 1 softa. Mitähän realistisia tehoja tuolta voi odottaa? Vedot kyllä parani huomattavasti vakioon. Ja itselle tärkeä laajempi tehoalue.
    1.25 ahtoja loggaili softamies vedossa ja asentamani BSR:n ahtopaine mittari näyttää aivan samaa. Piikki jossain 1.4 hetken.

    Asensin ahtomittarin T haaran ByPassille menevään letkuun ja tyhjäkäynillä mittari näyttää -0.2. Jostain lukenut, että pitäisikö näyttää enemän miinusta. Tosin Ahdot + puolella kyllä pitää paikkansa.

    2: JR:n paneeli vapaavirtaus suodin tuli laitettua. Tuli kyllä ehkä liian "äänekäs" omaan makuun. Aika reilusti suhisee kun ahdot päällä ja kaasun nostaa. (Olenhan jo vanha ukko 35v.) :)
    Vakio suodatin kotelossa oli "kilo" hiekkaa niin pisti miettimään josko sittenkin se uusi vakiosuodatin takaisin?

    3: Kannattaako tuota olemassaolevaa ByPassia päivittää (vakio), kun tuntuu toimivan ihan ok? Jossain oli noista metallisista (Forge), että jumittavat. Kenties TT:n malli oliko nyt 710P ?

    4: Kytkin on siitä jännä, että ottaa kiinni suhkot ylhäältä. Ei kyllä luista, tärise tai muuta. Mutta onko hyvä varautua sen uusimiseen?
    Tässä vissiin se kaksoismassa malli. Itse settihän ei maksa paljoa, mutta mitä veloittavat tuollaisen vaihdattamisesta? Luulisi olevan enemän työtä kun quattro...

    5: Kone tuntuu toimivan hienosti ja käy nätisti. Ahdin ei klappaa kun sitä suodatin vaihdon yhteydessä koitin heilutella imuputken irroitettua, eikä pidä ylimääräistä ääntäkään. Mutta km on jo 211tkm...

    Toki nyt jotain pitää sanoa, niin ostaessa asti tuntuu hieman sellaista pehmeää nykivyyttä kiihdytyksessä. Vaikea selittää, mutta kaverini tätä taas ei huomannut, että joko omassa päässä tai sitten, mikä?

    6: Tämä on ensimmäinen nelikkoni. Jotain mitä tuosta kannattaa tietää?

    Ohi aiheen. On kyllä todella jämäkkä ja HILJAINEN auto ajaa. En tiedä mitenkä paljon tuo quattro tekniikka vakaa ajoa mutkaisella kuivalla tiellä vai onko vain autosta muuten kiinni, mutta tuntuu menevän kyllä nätisti niin kovaa kuin hiljaakin ajaessa.

    Toki tätä tuo puoliso myös käskee ratintakana ja takana 2.5v. lapsi, jotta jospa ne viimetalven etuvedon hinaukset hangesta olisi takana. Vai menikö se niin, että nelikon saa vain pahemmin jumiin? :D

    Kiitos jo ennakkoon.

  • #2
    Jos nopeasti vastaisi kohtaan 6, niin yksikertaistetusti nelikossa on pitoa niin pitkään kun on vetoa ja pyrkii ohjautumaan sinne minne ratti osoittaa. Eli kytkin kun on pohjassa, niin auto käyttäytyy kuin etuvetoinenkin kytkin pohjassa. Talvella tuota voi havainnoida toki paremmin ja kannattaa jossain radalla käydä. Eipä nelikossa sinänsä muuta erikoista ole autona, pari tukevampaa vetoniveltä ja laakeria enemmän.

    Joten, onneksi olkoon, Audit on mukavia ajaa varsinkin nelikkoina ja kyllähän se sellaista tasaista pitoa tuo niin kuivalla kuin sateella tai talvellakin. Maltti toki on valttia mutkissa ettei olla siellä hangessa turhaan, nelikko ei jarruta sen nopeammin kuin etuvetokaan :)

    Comment


    • #3
      Tuohon nykivyyteen, kahdesta edellisestä autosta ja nyt toissapäivänä nykyisestä olen tuon saanut pois tulppien vaihdolla. 50tkm oli takana nyt edellisillä, ja nykiminen oli sellaista kun olisi vähän nostanut kaasua kesken kiihdytyksen ja sitten painanut takaisin. Ei repivää eikä kovin nykivää mutta ärsyttävää. Edellisessäkin autossa ei ollut viimeiseen 120tkm merkintää tuloon vaihdosta, ja oli kuntokin jo sen mukainen..

      Comment


      • #4
        Kuulostaa aivan tuolta. Kiitos.
        Viimeksi muokannut okkim; 2.9.2015, 18:35. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

        Comment


          #5
          tyhjäkäynillä mittari näyttää -0.2
          Kannattaa tarkistella ilmavuodot ennen kuin rupeat polkemaan enempi, pieni nykiminen voi johtua vuodostakin. Omassa tyhjäkäynnillä kuumalla koneella n. -0.8 baaria. Tarkista huohotin sieltä imusarjan alta, sellanen muovinen isohko putki. Ja onhan bypassin kalvo ehjä?

          Kytkin ottaa tyypillisesti näissä melko ylhäällä, en murehtisi jos ei kerran luista.

          Comment


            #6
            1. Olisikohan 190hp jossain totuuden rajamailla. Normaali tyhjäkäynnillä (ei korotetulla) pitäisi painetta olla noin -0,8. Tuossahan menee letku bypassille imusarjan alla olevalta venttiililtä, voisikohan se sotkea. Miten jos laitat haaran imusarjan etupäästä lähtevään letkuun, joka menee tälle kyseiselle venttiilille.

            2. En keksi mitään järkevää syytä luopua vakiosuodattimesta.

            3. If it ain't broken, don't fix it. Jos se toimii, niin antaisin olla. Ahtimen kikattelusta kaasu höllätessä hoksaa, jos se ei toimi. Metallimäntäiset kyllä kestää, mutta vaativat huoltoa. Jos haluaa vaihtaa, niin laittaisin tuon 710P:n.

            4. Ylhäältä ottaminen on näissä ominaisuus. Yhtä B6:sta olen ajanut, jossa kytkin otti todella ylhäältä ja sitä pidin jo epänormaalina. Sillä en osannut tehdä mäkilähtöäkään, koska oli käytännössä toiminnaltaan on/off, luistattaminenkaan ei onnistunut. En murehtisi liikoja etukäteen.

            5. Tulpat, lambda, imuvuodot syyniin.

            6. Siinä on vetonivelet myös takana. :) Torsen-neliveto on täysin mekaaninen, joten eipä siitä paljon tarvitse tietää. Peräöljyt hyvä vaihtaa vaihteistoöljyjen kanssa esim. 100tkm välein. Voi käyttää katsastuksessa rullilla, mutta hinatessa täytyy ottaa kokonaan kyytiin. Jos yksikin pyörä on ilmassa, niin muutkaan ei vedä. Nämä siis pätee tuohon Torseniin ja forumilta löytyy kyllä paljon tietoutta. Ei muuta kuin ihmettelemään ja tervetuloa ihmeelliseen maailmaan.

            Comment


            • #7
              Omassakin Audissa (1,8T 2002) oli tuollaista ärsyttävää nykimistä tai oikeastaan puutumista. Aivan kuin olisi välillä hieman nostanut kaasua. Korjaantui sillä, kun korjattiin huohotinputkista vuodot ja vaihdettiin pcv- ja pannukakkuventtiilit, maf, n75 ja bybass ja nokka-akselin asentotunnistin. Noita osia voi tietysti yksitellenkin vaihtaa, mutta kuluvina osina vaihdon kerrasta kaikki.

              Comment


              • #8
                Ja suction jet pump vielä unohtui tuosta vaihdettujen osien listasta.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                  1. Olisikohan 190hp jossain totuuden rajamailla. Normaali tyhjäkäynnillä (ei korotetulla) pitäisi painetta olla noin -0,8. Tuossahan menee letku bypassille imusarjan alla olevalta venttiililtä, voisikohan se sotkea. Miten jos laitat haaran imusarjan etupäästä lähtevään letkuun, joka menee tälle kyseiselle venttiilille.

                  2. En keksi mitään järkevää syytä luopua vakiosuodattimesta.

                  3. If it ain't broken, don't fix it. Jos se toimii, niin antaisin olla. Ahtimen kikattelusta kaasu höllätessä hoksaa, jos se ei toimi. Metallimäntäiset kyllä kestää, mutta vaativat huoltoa. Jos haluaa vaihtaa, niin laittaisin tuon 710P:n.

                  4. Ylhäältä ottaminen on näissä ominaisuus. Yhtä B6:sta olen ajanut, jossa kytkin otti todella ylhäältä ja sitä pidin jo epänormaalina. Sillä en osannut tehdä mäkilähtöäkään, koska oli käytännössä toiminnaltaan on/off, luistattaminenkaan ei onnistunut. En murehtisi liikoja etukäteen.

                  5. Tulpat, lambda, imuvuodot syyniin.

                  6. Siinä on vetonivelet myös takana. :) Torsen-neliveto on täysin mekaaninen, joten eipä siitä paljon tarvitse tietää. Peräöljyt hyvä vaihtaa vaihteistoöljyjen kanssa esim. 100tkm välein. Voi käyttää katsastuksessa rullilla, mutta hinatessa täytyy ottaa kokonaan kyytiin. Jos yksikin pyörä on ilmassa, niin muutkaan ei vedä. Nämä siis pätee tuohon Torseniin ja forumilta löytyy kyllä paljon tietoutta. Ei muuta kuin ihmettelemään ja tervetuloa ihmeelliseen maailmaan.
                  Muillakin ehdotuksia, mutta lainaan nyt tätä sinun.

                  1: Olenkohan ottanut tuon väärästä paikasta. Jostain netistä katsoin, että tuosta punaisen nuolen letkusta olisi pitänyt ottaa, muttä tämä nykyinen kyllä menee suoraan ByPassille vihreä nuoli. Tosin imusarjan alta olisiko siellä joku venttiili mikä sekoittaa?

                  Jos jollakin olisi kuvaa mistä se toimivasti on otettu niin auttaisi.

                  3: Tämä kyllä "kikattelee" kuten sanoit eli silloin ByPass rikki? Tosin vakiosuodattimella tätä ei tee kuuluu vain pieni suhahdus. Tuo vapaampi suodatin tietysti päästää ääniä paremin läpi. (Orkkis kotelo, ilmanotto paikallaan).

                  Tässä alla vielä linkit kuvaan / videoon jos helpottaa arvailuja.
                  Kuva:
                  https://www.dropbox.com/s/0sb7h2uccx...ttari.jpg?dl=0

                  Video ajossa:
                  https://www.dropbox.com/s/94kk0ajirr...0STG1.mp4?dl=0

                  Video paikallaan:
                  https://www.dropbox.com/s/c1ttvxh4kv...ttari.mp4?dl=0
                  Viimeksi muokannut DeeJiii; 3.9.2015, 05:43.

                  Comment


                    #10
                    Kokeile ottaa tuosta punaisen nuolen letkusta, silloin saat paineen suoraan imusarjasta. Vanhemmissa 1.8T:issä se meneekin suoraan bypassille, uudemmissa kiertää venttiilin kautta. Voi johtua tietenkin siitäkin, että bypass on rikki. Kokeile imeä sille menevästä letkusta, ilmaa ei saisi tulla läpi.

                    Comment


                      #11
                      Jos BFB:n imusarjasta lähtevää letkua imee virrattomana niin meneekö alipaine silloin bypassille asti?

                      Comment


                      • #12
                        1. Omassa B6:ssa oli sama softa. Muuttui liikkuminen mukavasti väännön ansioista. Mikään rakettihan tuo ei ole softaamisen jälkeenkään. Mulla alkoi ahdin viheltämään softan jälkeen (väljyyttä akselissa), joten ahdin tuli samalla päivitettyä BorgWarnerin tekeleeseen. Eron kyllä huomasi uuden ja vanhan ahtimen välillä.

                        2. Edellisessä b5:ssa oli vapaavirtaussuodatin (Bsr optiflow). Berttakuutosessa orkkissuodin, enkä kyllä huomannut mitään eroja, paitsi äänissä.

                        3. Riippuu vähän, onko vanha koska vaihdettu. Halpa kulutusosa, jonka ainakin itse vaihtelin silloin tällöin (n.50tkm:n välein) tt:n vastaavaan.

                        4. kytkin ottaa ylhäältä. Vagisti oppii polkemaan pohjanmaan kautta :) Tosin noilla kilsoilla voisi alkaa jo olla levyssä yms. kulumaa reilusti. Omassa 240tkm ajetussa oli jo levyssä niitit näkyvissä, kun paketti läks vaihtoon. Ei kuitenkaan vielä luistanut, mikä kyllä yllätti. Vauhtipyörä oli virheetön vielä noilla kilsoilla.

                        5. Koputetaan puuta :)

                        6. Eikös porukka jäykistele q:n peräpäätä (vakaajia yms), jotta ajotuntuma paranee entisestään? Liukkailla sitten huomaat kyllä, mistä q:ssa on kyse.

                        Huohotuksen kävisin kyllä läpi. Usein letkut ja venttiilit on ehtoopuolella. Mutta tuskinpa toimivaa autoa kannattaa sen enempää alkaa retuuttamaan.

                        Comment


                        • #13
                          Aivan, pessimisti ei pety :)

                          Kävin tuossa hakemassa letkun jatkoja ja lisää letkua ahtomittarille + rst klemmarit. Täytyy viimeistään vkl:na vaihtaa tuo ahtomittarin letkun paikka. Samalla saa tuon letkun asennettua nätimmin. Mittarin mukana tullut riitti juuri ja juuri.
                          Joku halpis BSR mittarihan tuo on, mutta liki samaa näytää ainakin + ahdoissa kun softaaja logitti. Tuli sähköt otettua vielä niin, että mittariston mukaan himmenee ahtomittarikin ja värin sai sopimaan muuhun mittaristoon.

                          Mutta voisiko muutkin vahvistaa tuon oikean paikan ottaa tuo ahto mittarin lähtö? Ettei kohta ole joka letku jatkettu väärän takia :D Tuon nykyisen saa kyllä piiloon kun tuntui olevan löysää tuolla ByPassin suunnalla. Uudet tulpat ostin samalla, katsotaan mitä ne vaikuttaa.

                          Otetaan tähän nyt vielä offtopic kysymys tuosta quattrosta.

                          Tosiaan kuten joku sanoikin, että jos 1 rengas tai koko akseli "tyhjänpäällä" niin vedot loppuu siihen.
                          Manuaalissa sanotaan, että mikäli ESP päällä niin se jarruttaa liikaa pyörivää rengasta ja näin voima välittyy muihin vetäviin pyöriin (sähköinen lukko). Esimerkiksi jos koko etuakseli ilmassa ilman ESP ei liiku mihinkään, mutta se päällä jarrutetaan molempia renkaita ja vetoa siirtyy taakse.

                          Youtubessa ainakin tämän toiminnasta ja toimivuudesta oli jotain hyviäkin esimerkkejä. Mutta toimiiko käytännössä?
                          Talvi on tulossa ja jos paha paikka tulee, että meinaa quattron saada jumiin niin kumminpäin sitä käsketään. ESP päällä vai pois. Siis jos halutaan maksimaallinen etenemiskyky ei näyttävä ajotyyli?

                          Ja kiitos aktiivisesti auttaneita.
                          Viimeksi muokannut DeeJiii; 3.9.2015, 10:58. Perustelu: Kirjoitus erheet.

                          Comment


                          • #14
                            Tuli vaihdettua tuo ahtomittarin letkun paikka Sound:in ehdottamaan paikkaan ja nyt näyttelee sen -0.7 miinusta tyhjäkäynnillä.

                            Kokeilin tosiaan "imasta" siitä Bypassille menevästä letkusta ja oli liki tukossa. Ihan hitusen sai jos pitkään jaksoi "lutkuttaa". Mutta määrä mitätön... Eikä puhalluskaan tehnyt mitään. Voiko tuosta päätellä Bypassin olevan ok?

                            Laitoin vielä mustaa spiraalia ahtomittarille menevän letkun päälle niin sai aika hyvin jemmattua. Kestää öljyt ja bensat.

                            Tulpatkin vaihdoin ja se olematon nykiminen hävisi.

                            Alla kuvat / video.
                            Kuva1:
                            https://www.dropbox.com/s/ulrbrdureh...tari1.jpg?dl=0
                            Kuva2:
                            https://www.dropbox.com/home/Omat/Au...tomittari2.jpg
                            Video:
                            https://www.dropbox.com/s/rzqnygnwbc...tari3.mp4?dl=0

                            Comment


                            • #15
                              Uusi Audisti. (A4 1.8T quattro, avant vm. 2004, B6)

                              Itsellä kans bfb moottori, karalan ohjelmalla. Autogaugen ahtomittari ja näyttää myös tyhjäkäynnillä -0,8bar Itse heittäisin tuon vaparin kokonaan svenarista pihalle, jos ei ääniä tykkää kuunnella niin muuta hyötyä ei näissä tehoissa siittä ole. Suosittelen totuttelemaan isolla parkkiksella tms. nelivedon käyttäytymistä. Perus nyrkkisääntö on että pitää loppuun asti veto päällä, korjaa monta tilannetta sillä.
                              Itsellä tosiaan B6 aatu ja sen esp.en ollut todella tyytyväinen, toimii kyllä tarvittaessa erittäin hienosti.

                              Comment


                              • #16
                                Koitin tässä hakuakin käyttää, mutta josko joku tietäisi suoraan.

                                Mistähän tuon Bypass 710P saisi tilattua netistä + siitä lähtevä letku tuonne imusarjan alle? Tuo letkuhan menee bypassilta tuonne imusarjan alle, kai jollekin solenoidille. Saisiko sen sieltä imusarjan alta jotenkin irti vaihdon ajaksi vai mikä helpoin tapa vaihtaa tuo letku?

                                Toki nuo voisi hakeakin tuolta marmoritiskiltä, mutta työt vähän verottaa aikaa. Ja mitä tuo monessa ketjussa viljelty "marmoritiski" meinaa? Audin huoltoa?
                                Tuohon bypassin vaihtoon löysinkin jo hyvät ohjeet. Siitä viisastuneena ajattelin uusia suoraan tuon alipaineletkun, kun moni kertonut sen murenneen.

                                Onko joku ohjelma tai nettisivu mistä nuo pitkät varaosa koodit löytyy helposti?

                                Comment


                                  #17
                                  Marmori = merkkiliikkeen varaosatiski. Bypassin saat esim speed-autoteilestä jonka banneri pyörii sivun ylälaidassa tai slamitilta

                                  Comment


                                    #18
                                    Letku on ihan tavallista alipaineletkua. Saa vaikka Motonetistä metritavarana ja on kyllä helpompi vaihtaa kuin bypass. Siitä vain kokeilemaan. :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ahtaalta näytti myös siellä imusarjan alla. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mikähän tuo alipaineletkun sisähalkaisia oli? 5 tai 6mm. Ei tullut viimeksi mitattua.
                                        Tuli sopivia rst klemmareita ostettuakin kun ahtomittarin lisäsin. Vosi samalla vaihdella muitakin letkuja jo ennakkoon, ennen ongelmia.

                                        Se huohotin mötikkä on tuolla imusarjan alla mikä kannattaa tarkistaa. N75 on kai myös jossain siellä alla piilosa? Saiko nuo esille ilman imusarjan irroitusta? Esim paisuntasäiliön irroittamalla saa ainakin tilaa lisää...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X