Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

90 2.0 20v -89 ISV.n toiminta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 90 2.0 20v -89 ISV.n toiminta

    En löytänyt ratkaisua haulla joten kysytääs:

    mikä voi olla vikana kun ko. auto ei käynnisty ilman kaasua.
    Ei ole väliä onko kylmä vai lämmin kone.
    Myöskään tyhjäkäynnillä ei pysy käynnissä kunnes on lämmennyt hieman.
    Lämpinä tyhjäkäynti n.800rpm/min.

    Äkkiseltään itselle tuli mieleen, että joku ryyppy-henkinen ratkaisu olisi rikki.

    Mikähän mahtaa olla kuvassa tuo toinen vaijeri joka lähtee kaasuvaijerin kanssa samasta paikasta mutta menee tuollaiseen alipaine(?) systeemiin jonka tarkoitus on ilmeisesti vetää kaasua auki.
    Tuosta alipaineletku menee tuonne kuvasta katsottuna oikealle, vasemmalle puolelle iskaritolpan kiinnikettä olevalle mustalle palikalle.


    Kuva lainattu!

    Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan.
    Viimeksi muokannut aajii; 1.11.2014, 20:46.

  • #2
    Se alipaine systeemi on vakionopeudensäätimen "kaasu". Mutta itse vika vois olla paskainen tai rikkinäinen ISV (tyhjäkäyntimoottori) joka näyttäs tuossa koneessa olevan tuossa imusarjan vasemmalla puolella letkujen välissä, edestäpäin katsottuna.

    Comment


    • #3
      Joo, alipainesysteemi on cruise. Olisin myös samalla kannalla että tyhjäkäynnin säätöventtiilivialta kuulostaa. Tuo malli on jossain määrin purettavissa, joten pura ja putsaa ja kokeile vaikka akkujännitteellä naksutella solenoidia että pelaako.

      Comment


      • #4
        Okei kiitokset! Pitää lähteä testaamaan.
        Viimeksi muokannut aajii; 25.9.2014, 18:03.

        Comment


        • #5
          Onkos tuo k-jet:llä varustettu. Tarkista jumittaako vessanpöntönkansi, eli se läppä määräsäätimellä, eli vaatii alipainetta että nousee. Löytyy sieltä vänkärin puoleisesta reunasta moottoritilaa, ilmansuodattimen päältä. Saattaa olla ettei ole ihan keskellä ja siten kanittaa ala-asennossa.
          Viimeksi muokannut msippala; 25.9.2014, 17:49.

          Comment


          • #6
            Tosiaan tyhjäkäyntimoottori tai se sylinteri mikä sitä liikuttaa oli jumissa. Virtaa kyllä tuli ja kun sormella painoi sitä venttiiliä niin toimi niinkuin pitääkin.
            Ei löytyny motonetistä tms. joten pitää huomenna käydä marmorilta kysymässä.

            Kiitokset vinkeistä!

            Comment


            • #7
              Ei kannata käydä marmorilla. Taitanee nimittäin osan hinta olla reilusti yli 500e...

              Comment


              • #8
                No huh huh. Siis tarvitsen sen pelkän sähköosan mikä työntää venttiiliä auki.

                Havainnekuva:


                Kellään ylimääräistä? :D

                Comment


                • #9
                  elikkäs tuossa vielä koodi: 034133455A, pelkän tuon säätö osan tarviisin. Pitää vissiin alkaa elvyttelee :D

                  Comment


                  • #10
                    Eikä ole k-jetillä vaan Hitachilla. Mulla vois olla kokonainen sellainen venttiili, täytyy penkoa varastot.

                    Comment


                    • #11
                      Nice! laittelehan yv.tä jos löytyy :)

                      Comment


                      • #12
                        Kaasuvivun alla pitäisi myös olla potikka, tyhjäkäynnin perussäätö. Tyhjäkäynnin tasaa ko. venttiili.
                        Bensapumpun releessä on myös kontakti kyseiselle venttiilille.
                        Viimeksi muokannut vepek; 25.9.2014, 23:32.

                        Comment


                        • #13
                          Ihmetellääs lisää:

                          Vieläkään ei ongelma ratkennut vaikka vaihdoin tyhjäkäyntiventtiilin kokonaisuudessaan.
                          Vanha ja uusi toimii ulkoisesti täysin samalla tavalla joten vika todennäköisesti jossain muualla.

                          Osaisko joku valottaa tuota toimintaperiaatetta kun itse sain tutkailtua seuraavaa:

                          -venttiiliosassa oleva tappi mikä avaa venttiilin liikkuu ns. sisäänpäin.
                          -mäntä jonka pitäisi avata venttiili liikkuu myös ns. sisäänpäin jolloin molemmat osat liikkuvat siis erisuuntiin.
                          -Mäntä ja tappi osuvat juuri toisiinsa eli mäntä ei paina tappia "uloimmillaan" ollessaan mikä siis pois sulkee sen, että männän virralla ohjattaisiin venttiilin sulkeutumista(?)
                          -virtaa tuli männälle oli kone kylmä tai lämmin, eikä kierroksetkaan vaikuttanut.
                          -männän liikerata oli 5mm. Tämä normaali?

                          Joten, miten tuon systeemin tulisi toimia? Itsellä loppui vaihtoehdot.

                          e: lisätään vielä tänne että kun venttiilin avaa käsin käynnistäessä niin auto starttaa niinkuin pitääkin.

                          Comment


                          • #14
                            Auttaako tuon tyhjäkäynninperussäätö-motikka siihen käynnistämiseen?

                            Pitää tänään sitä alkaa tutkimaan miten toimii kerta ei vikaa tunnu sieltä isv.stä löytyvän, vaikkakin sen toiminta jäi nyt vähän askarruttamaan.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla oli vähän vastaava vika kun tuon oman 20v:n ostin, oli edellinen seppä tuon isv:n vieressä olevan tyhjäkäynnin perussäätöruuvin pyörittänyt täysin kiinni, kai oli ajatellut että yksi ruuvi muiden joukossa ja vetänyt sen kiinni.

                              Comment


                              • #16
                                Tyhjäkäynti säädetty nyt lämpimänä n.800rpm. Oli jossain ohjeessa säätää isv irti n.700rpm josta pitäisi nousta tuohon 800rpm.ään.

                                Isv.n piuhan ollessa irti kokeilin laittaa sen kiinni koneen pyöriessä jolloin kone alkoi humpata eikä lopettanut. Uudelleen käynnistämisen jälkeen tyhjäkäynti pysyi siellä 800rpm.ssä.

                                Kaikki letkut tarkistettu, ne oli ehjät.
                                MAF tarkistettu ja oli ehjä. Mikähän mahtaa olla mafissa oleva säätöruuvi?

                                Tuleeko venttiilikopan kannesta mikä letku tulipeltiä kohti? Mulla se on poikki ja tulpattuna?

                                Tuossa koneessa mitään muuta huomioitavaa toimintoa mikä vaikuttaisi vaan tuohon käynnistykseen ja kylmänä pyörimiseen?

                                e: sellasta vielä että eikös isv.n männän pitäis liikkua käynnistettäessä? Tällä hetkellä mitään ei tapahdu. Virta tulee, katsottu vain kynällä...
                                Viimeksi muokannut aajii; 25.10.2014, 01:13.

                                Comment


                                • #17
                                  Nostetaan tätä nyt sen verran, että tänään avasin tyhjäkäyntiventtiiliä hieman ennen kylmäkäynnistystä (auto seissyt 3pv) ja lähti ensimmäisellä käyntiin ilman sahailuja.

                                  Eli jotenkin tuo mäntä ei avaa tuota venttiiliä ja sen takia auto ei starttaa kunnolla.

                                  Joten miten tuon isv.n pitäisi toimia?
                                  Pitäskö isv.n avaavan männän liikkua ulospäin käynnistäessä?
                                  Kun tuntuu että mulla ei mäntä yltäis siihen venttiiliin.
                                  Kellään kuopion lähellä vastaavaa systeemiä josta vois katella vähän toimintaperiaatetta?

                                  Tuskin iso vika on mutta ärsyttää kun voisi saada pelaamaan kunnolla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vanha juttu, mutta vastaampahan kuitenkin. Painiskelen juuri saman ISV:n kanssa.
                                    Vikana mulla vain se, että kierrokset laskee hitaasti kun kaasupoljin vapautetaan. Joskus toimii ihan oikein, joskus ei.
                                    Otin juuri sen mutikan irti mihinkä tulee liitin.
                                    Yhdistin akulta virran niihin napoihin ja sisällä oleva tappi napsahti ulospäin vain noin 1-2 mm, ei sisäänpäin , eli työntää sitä toisessa kappaleesa olevaa venttiiliä sisäänpäin, ja päästää ilmaa kulkemaan läpi = tyhjäkäynti, suoritettu puhalluskoe ja toimii kuten pitääkin, venttiili on auki tai kiinni.
                                    Jossakin muualla sitten mättää, kun ne kierrokset mun autossa laskee niin hitaasti.

                                    Kokeileppa omassasi napsahtaako tappi ulospäin kun yhdistää johdoilla virran napoihin, ei väliä kumpaan nastaan laittaa virtajohdon.

                                    Imusarjan takapäässä oleva muovitulpalla suljettu reikä on insinöörien korjattu moka, kuvassa huohotinputkesta lähtevä kumiletkun mutka.
                                    Imusarjaan olisi tullut ilmaa kaasuläpän ohi.
                                    Kyllä siinä muovitulpassa on pieni reikä, halkaisia n. 1 mm, tarkoitus ???.

                                    Solenoidi-venttiilin siirsin läppärungon kylkeen ( kolmas kuva ), jostain syystä moottori toimii nyt ihan oikein.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut vesa u; 28.12.2014, 14:04.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitokset vastauksesta, mulla isv toimii siis oikein.

                                      Eli sullakin on se tulppa siellä paikoillaan? Mietin kun minulla siinä oli pieni noin 0.5mm-1mm reikä. Tämä normaalia?

                                      Comment

                                      Working...