Lähestytääs aihetta tätä kautta.
Kärry: 2007 A4 B7 3.0TDiq (asb) tiptronic, med:Servotronic
Olen pistänyt merkille, että kylmänä liikkeelle lähtiessä ohjaustehostin toimii paremmin kuin lämpimänä. Se on juuri niin kevyt ja vaivaton kuin sen kuuluukin olla. Jahka se lämpeää, tuntuu kuin ohjaustehostuksesta katoaisi se "viimeinen hienous". Tehostus on ehkä 80% siitä mitä kylmänä, eli vain hivenen raskaampi.
Tämän huomaa ajossa siten, että maantiellä suunnan pitäminen vaatii hieman enemmän peukalo-etusormi puristusta (kun kädet lepäävät reisien päällä ratin alla) ja toisaalta pysäköitäessä on ihan aavistuksen jäykempi. Ohjaustehostus silti toimii ihan selkeästi. Ihan kuin öljyn lämmetessä juoksevuus nousisi liikaa ja paineet laskeisi hieman tms.
Ero ei ole lähimainkaan niin jyrkkä kuin siinä "poista servotronicin rele" -modissa. Kokeilin sitäkin, ja silloin tuntuu kuin vain ~40% tehostuksesta jäisi jäljelle ja ratti on pysäköitäessä ihan överijäykkä. Joten rele ja servotronic sinänsä tuntuu toimivan.
Yksi oire on myös silloin tällöin ohjaustehostimesta kuuluva "rääkäisevä ulahdus". Vaikea kuvailla ääntä, mutta muistuttaa vähän amerikan elokuvien leffarenkaiden ujellusta. Äänen saattaa saada kuuluviin kun vaikka pysäköitäessä pyörittää rattia samalla kun pudottaa D:ltä R:lle (kierrokset heilahtaa), tai kun vääntää jompaan kumpaan suuntaan lukkoa vastaan.
Melkein koko auton mulla olemisen ajan on "oireillut", eikä ne ole sinä aikana muuttunut suuntaan taikka toiseen. Silloin tällöin jotain kikkoja kokeillut, mm:
1) Tehostinöljyn pinnan tarkistus (vähän yli max)
2) Vuotojen tarkistus (ei vuoda)
3) Nesteen tarkistus ujelluksen jälkeen - ei vaahtoa (mutta kuitenkin joskus ujellus ikään kuin pumppu kavitoisi?)
4) Säiliön & sihdin puhdistus
5) Järjestelmän huuhtelu, tehostinöljyn vaihto (oem), vanhat oli kokiksen väristä
6) Servotronic-releen irroitus ja takaisinlaitto, välissä eroa kokeillen (tosi jäykkä ilman relettä)
7) Kitka-spray kokeilu hihnalle (jos ääni tulisi hihnan luistamisesta)
8) Moniurahihnan vaihto, hihnan kiristimen tarkistus
9) VCDS (Rosstechin hex-can usb kaapeli) ei anna herjoja
Näillä toimilla ei syntynyt merkittäviä eroja.
Kysymykset:
1) Osaako kukaan oireiden perusteella sanoa/arvata, mistä on kyse? Meneekö näistä pumput tai ohjausvaihteet? Kuitenkin ohjaustehostus toimii, eikä häiritsevästi laske, mutta laskee kuitenkin. Väljä pumppu?
2) Servotronicin toiminta, toimiiko tehostuksen muutos lineaarisesti nopeuden mukaan, vai onko siinä jokin hi/lo asento? Ihmetyttää lähinnä, kun sen toimintaa ohjataan releellä(?)
Voitte uskoa, että searchia ja googlea on parin vuoden aikana käytetty aika ahkerasti, mutta mitään vastaavia oireenkuvauksia ei tunnu löytyvän, vaan ovat aina hieman eri tyyppisiä ongelmia :)
Kärry: 2007 A4 B7 3.0TDiq (asb) tiptronic, med:Servotronic
Olen pistänyt merkille, että kylmänä liikkeelle lähtiessä ohjaustehostin toimii paremmin kuin lämpimänä. Se on juuri niin kevyt ja vaivaton kuin sen kuuluukin olla. Jahka se lämpeää, tuntuu kuin ohjaustehostuksesta katoaisi se "viimeinen hienous". Tehostus on ehkä 80% siitä mitä kylmänä, eli vain hivenen raskaampi.
Tämän huomaa ajossa siten, että maantiellä suunnan pitäminen vaatii hieman enemmän peukalo-etusormi puristusta (kun kädet lepäävät reisien päällä ratin alla) ja toisaalta pysäköitäessä on ihan aavistuksen jäykempi. Ohjaustehostus silti toimii ihan selkeästi. Ihan kuin öljyn lämmetessä juoksevuus nousisi liikaa ja paineet laskeisi hieman tms.
Ero ei ole lähimainkaan niin jyrkkä kuin siinä "poista servotronicin rele" -modissa. Kokeilin sitäkin, ja silloin tuntuu kuin vain ~40% tehostuksesta jäisi jäljelle ja ratti on pysäköitäessä ihan överijäykkä. Joten rele ja servotronic sinänsä tuntuu toimivan.
Yksi oire on myös silloin tällöin ohjaustehostimesta kuuluva "rääkäisevä ulahdus". Vaikea kuvailla ääntä, mutta muistuttaa vähän amerikan elokuvien leffarenkaiden ujellusta. Äänen saattaa saada kuuluviin kun vaikka pysäköitäessä pyörittää rattia samalla kun pudottaa D:ltä R:lle (kierrokset heilahtaa), tai kun vääntää jompaan kumpaan suuntaan lukkoa vastaan.
Melkein koko auton mulla olemisen ajan on "oireillut", eikä ne ole sinä aikana muuttunut suuntaan taikka toiseen. Silloin tällöin jotain kikkoja kokeillut, mm:
1) Tehostinöljyn pinnan tarkistus (vähän yli max)
2) Vuotojen tarkistus (ei vuoda)
3) Nesteen tarkistus ujelluksen jälkeen - ei vaahtoa (mutta kuitenkin joskus ujellus ikään kuin pumppu kavitoisi?)
4) Säiliön & sihdin puhdistus
5) Järjestelmän huuhtelu, tehostinöljyn vaihto (oem), vanhat oli kokiksen väristä
6) Servotronic-releen irroitus ja takaisinlaitto, välissä eroa kokeillen (tosi jäykkä ilman relettä)
7) Kitka-spray kokeilu hihnalle (jos ääni tulisi hihnan luistamisesta)
8) Moniurahihnan vaihto, hihnan kiristimen tarkistus
9) VCDS (Rosstechin hex-can usb kaapeli) ei anna herjoja
Näillä toimilla ei syntynyt merkittäviä eroja.
Kysymykset:
1) Osaako kukaan oireiden perusteella sanoa/arvata, mistä on kyse? Meneekö näistä pumput tai ohjausvaihteet? Kuitenkin ohjaustehostus toimii, eikä häiritsevästi laske, mutta laskee kuitenkin. Väljä pumppu?
2) Servotronicin toiminta, toimiiko tehostuksen muutos lineaarisesti nopeuden mukaan, vai onko siinä jokin hi/lo asento? Ihmetyttää lähinnä, kun sen toimintaa ohjataan releellä(?)
Voitte uskoa, että searchia ja googlea on parin vuoden aikana käytetty aika ahkerasti, mutta mitään vastaavia oireenkuvauksia ei tunnu löytyvän, vaan ovat aina hieman eri tyyppisiä ongelmia :)