Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 2.3 NG ihmettelyä (nakutus ym)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Taitaa sitten itselläni olla ennakkoa tällä hetkellä aivan helvetisti. Ainakin nakutusanturi toimii. Eli toisinsanoen se ei ole siitä merkistä kauhean paljoa.

    Kaverilla saattaa olla säädettävä lamppu niin eiköhän se sillä hoidu.

    Kaikkeista suurimman vaikutuksen autoon teki tuon potentiometrin säätö, helkutin tasaisesti käy tyhjäkäynti :)

    Comment


    • #62
      No ni on ollu vähän vaiheessa nyt tuo oma NG ku on pari muutaki kulkinetta.

      Joo eli omassa ei kyllä mikään moottorinvikavalo edes syty tuota sytkää säätäessä. Ainoastaan äänestä kuuli selvästi kun laitto hyppylangan diagnostiikka liittimien välille..

      Noh.. säädettiin aluksi nippanappa vauhtipyörältä näkyvään 15 asteeseen sytkä. Hyppypiuha pois ja ei vaikutusta. Tuntu että meni huonompaan suuntaan ku aiemmin. :/ Eli kun vapaalla polkasee kaasunpohjaan ni hirvee rykiminen alkaa ja sammuu. En muista mihin kohti me saatiin se asettumaan nyt ja se on edelleen siedettävissä kunhan lähtee liikkeellä vähän reilummalla kaasulla.

      Tämä ongelma tosiaan tuli kun alku kesästä antautu hall anturi ja vaihettiin sitte koko virranjakaja. aikasemmin ei mitään tuollasia oireita ollu.

      Ja tosiaan nyt kun ajelin tuossa pitkästä aikaa niin kiihyttelin aika reilusti. Niin tuntuu esim. 3.vaihteella niin veto hyytyy täysin 4500rpm kohdalle.! Ja tämä siis kaasu pohjassa. Oiskohan bensan saannissa vikaa? Availin tänään kun puhuvat jossaki että bensantulo letkussa olisi banjopultissa joku sihti. Löytyhän se ehkä. Jos sillä sihdillä tarkoitetaan sen pultin sisällä olevaa. Noh en tehny sille mitään kun ei se tukossakaan näyttänyt olevan.

      Vapaat ku alkaa ni pitää vaihella bensansuodatin.

      EDIT: Voe halavattu ku meinasin unohtaa kiitellä noista sinun ohjeista.. näillä mennään ku alkaa keskiviikkona vapaat!! :D

      Comment


      • #63
        No ni nyt vähän etiä päin päästiin.
        Vessanpöntöltä lähtevässä "mustassa norsunkärsässä" oli tolokun kokonen reikä. Ihmetten vaan miten en oo aikasemmin huomannu vaikka tulikin imuvuodot kateltua läpi.

        Noh rykiminen jäi vähemmälle ja kone kiertää kunnolla, mutta nyt kuitenkin pintakaasulla kun ajelee niin nykii aivan saakelisti. Vähän kun tarjoaa kaasua niin toimii nätisti, mutta tuo pinta kaasu. Häiritsee etenki kylillä ajellessa.

        Comment


        • #64
          Kävisiköhän laihalla jos pintakaasulla nykii? Jos omistat seosmittarin tai edes yleismittarin niin tökkääppä se lambdaan kiinni (ota signaali välistä siten ettei signaali esty ECU:lle) ja sitte kruisailemaan. Näkee vähän missä mennään. Tuota nykimistähän mullakin oli aluksi tuossa NG:ssä ja laihallahan se kävi. Seosmittarin viisari ei värähtänytkään. Syynä voi olla väärin säädetty määräjakaja tai edelleen imuvuotoja jossakin siinämäärin ettei ECU kykene enää kompensoimaan seoksia kohdalleen.

          Itse olen pähkäillyt tuota tyhjäkäyntiä joka omassani on hiukan korkeahko, jossain 1100rpm. Kylmänä kun käynnistää niin nousee samantien johki 2000rpm, laskee tosin kun pari kertaa polkasee kaasua.
          Jos irroittaa ISV:n pistokkeen, kierrokset laskee noin 1000rpm:ään. Eli en oikein ymmärrä millä logiikalla tuo säätelee tyhjäkäyntiä, tavoitehan olisi käsittääkseni se n.850rpm. Joten miksi ECU ei pyri tähän vaan sensijaan nostaa kierrokset korkeammalle ISV kytkettynä kun senhän pitäisi säätää kierrosluku pienemmäksi?!
          Ei kai auta muu kuin käydä kertaalleen mahdolliset kaasuläpän ja määräjakajan väliset hommat läpi imuvuotojen varalta.

          Comment


            #65
            En muista siun tapausta tarkemmin, mutta totean vähän irrallisena tähän, että liian hurjasti 15 astetta suurempi sytytysennakko saa ECUn nostamaan kierroksia. Luultavasti kyse on kuitenkin jostain muusta.

            Jos (Ville) tuntuu järkevältä, niin Audi Traditionilla on vielä nettisivujen mukaan varastossa Mustia norsunkärsiä (osanro 054133357C) hintaan 72,35 €. (Päälle tulee vielä 19% verot ja luultavasti rahti noin 25 € eli on toki hinnakas kärsä)
            Viimeksi muokannut JonasK; 1.10.2014, 17:09. Perustelu: lisätty infoa norsunkärsästä

            Comment


            • #66
              Asiaa sivuten itselläni oli moottorin lämpötila-anturi rikki kun mittailin. En tiedä oliko järkevää vai ei mutta ostin tarvikkeena osan ja oli 15e luokkaa vain. Tuo taitaa selittää sen miksi autolla on aina ollut vaikeuksia pysyä kylmänä käynnissä ellei heti lähde ajamaan. Minuutin kuluttua on jo pysynyt tyhjäkäynnillä käynnissä. Tuo kait säätelee kylmäkäynnistussuutinta.

              Tonskulle ainut miten itse olen saanut kierrokset 2000rpm:n luokkaan on kun säätelin sitä potentiometriä ja voltteja taisi olla parin V:n luokkaa.

              Mistä päin tuo lambdan pistoke muuten löytyy? Kun lähden seuraamaan lambdasta johtoa niin johto menee sukan sisään jossa taisi olla muitakin johtoja ja myöhemmin haarautuu eri paikkoihin.

              Comment


              • #67
                Eikös se lambdan pistoke ole tuossa venttiilikopan oikeella puole omassa "telineessään/kiinnitysraudassa".
                En kyllä ymmärrä miten ne seokset ois menny sitte vituilleen tuossa hallanturin leviämisessä. ? :/ mihinkään kun ei ole sen koomin koskettu, kuin vaihdettu virranjakaja ja paikattu imuvuotoja tuosta norsunkärsästä.

                Vikakoodejakin tuli ulos ja lambdaa valitti eli oxygen sensoria. mutta kun lueskeli netistä niin se nyt ei sitä vissiin välttämättä tarkota että ois paskana. Eli jossakin vaiheessa käynyt laihalla/rikkaalla ja tästä tuo vika koodi.

                Pitää ajella melkein päästöt ottamaan ja jos hylky tulee ni postailla tänne tulokset.

                Comment


                  #68
                  Vikakoodejakin tuli ulos ja lambdaa valitti eli oxygen sensoria. mutta kun lueskeli netistä niin se nyt ei sitä vissiin välttämättä tarkota että ois paskana. Eli jossakin vaiheessa käynyt laihalla/rikkaalla ja tästä tuo vika koodi.
                  Ei ole KEIII ole noin fiksu. Ja koodit nollaantuu aina sammuttaessa. Eli kyllä se on pimeänä jos siitä vikakoodi tulee.

                  Comment


                    #69
                    Alkuperäinen kirjoittaja derpilz Näytä viesti
                    Eikös se lambdan pistoke ole tuossa venttiilikopan oikeella puole omassa "telineessään/kiinnitysraudassa".
                    En kyllä ymmärrä miten ne seokset ois menny sitte vituilleen tuossa hallanturin leviämisessä. ? :/ mihinkään kun ei ole sen koomin koskettu, kuin vaihdettu virranjakaja ja paikattu imuvuotoja tuosta norsunkärsästä.
                    Pistokkeet on tosiaan siinä räkissään. Vihreä on signaali ja 2-napainen on lämppärivastus.
                    Jos seokset menisi puhtaasti sekaisin virranjakajan vaihdosta, en keksisi muuta kuin:
                    • Ennakko edelleen väärällään.
                      Imuvuoto jakajan juuressa. (akseli tai kiinnitysruuvi?)

                    Olihan jako kohallaan?

                    Comment


                    • #70
                      Noh nyt kävin päästöt äsken ottamassa ni muuten kaikki arvot kohillaan mutta lambdasta jäi kiinni.. ei laskenu sallittuun lukemaan.

                      En hoksannu ottaa arvoja ylös niin ei pysty tänne copioimaan raadin mietiettäväksi.

                      Ja tosiaan sytkä laitettiin kohilleen aamulla ja ei nyi enää pintakaasulla. Toimii kuin ennenkin. Eli eiköhän se imuvuoto sillon aiemmin sitä sytkää sekottanu.

                      Onko tuo NG koneen lambda ihan "itse vaihdettavissa" ja tätä kysyn sillä että mahtaako se sijaita missä.?

                      Comment


                        #71
                        Siellähän se ennen kattia mahan alla. Eli vaihdettavissa, jos pääsee auton alle.

                        Comment


                          #72
                          On se vaihdettavissa. Helpottaa kun avaat katin edestä laippaliitoksen ja pudotat putken kannakkeiltaan alas. Lambda nimittäin (ainakin typ89q:ssa) sojottaa yläviiston katin etuosassa - saa olla pieni japanialainen asentajankäsi ja pienet japanialaiset työkalut että saa voimaa kohdistettua irrotukseen jos katti makoilee siellä omalla paikallaan vaihdelaatikon vieressä.

                          Comment


                            #73
                            Lambdan avaamiseen käy (ruosteenirrotinöljy ja) 22 mm kiintoavain parhaiten; "lambdahylsystä" on tuskin hyötyä ahtauden takia. Putken pudotus downpipen laipasta helpottaa varmasti, mutta jääköhän vuotamaan, jossei uusi tiivistettä? Lisäksi laippaliitoksen kaikkiin neljään mutteriin on melko vaikea päästä käsiksi. Apurungon pudotus (ja tuenta) peräpäästä taitaa antaa sen verran tilaa, että pääsee pitkällä jatkolla (tai kahden jatkon yhdistelmällä) kiinni muttereihin.
                            Viimeksi muokannut JonasK; 8.10.2014, 20:39. Perustelu: tarkennus

                            Comment


                            • #74
                              Ei helvet sentään nyt tuon vehkeen kans.

                              Emäntä oli töihin aamulla lähössä ni soitti että pätkii vieläkin ja ei meinaa pysyä käynnistyksen jälkeen käynnissä. Eilen sytkän säädön jälkeen toimi oikein hyvin, kun sinne päästömittaukseen ajelin ja satunnaiset kylä rallit.

                              Kohta loppuu oikeesti usko tuon kanssa. Paaliin kait se on työnnettävä.

                              Comment


                                #75
                                Jos vuodot on kajottu pako/imupuolelta, lambda vaihdettu ja sytkäennakko kohdallaan, niin pitäsköhän sitten seuraavaksi kajota siihen vessankannen perusasetukseen määräjakajassa, ellei siinä ole suojus vielä päällä.
                                En muista oletko ruuvannut (tai joku ruuvannut) sitä aikaisemmin.

                                Comment


                                • #76
                                  Joo ei oo kajottu vessanpöntön asetuksiin ollenkaan.. Jonku minuutin tosiaan kylmänä laskee kierrokset melko alas ja tuntuu että sammuu van ei kuitenkaan. Heti kun lämpiää vähän ni toimii normaalisti.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Miten tarkkaa tuo nakutusanturin kiristysmomentti täytyy tehdä? Kiristysmomentti pitäisi olla 20nm ja omassa avaimessa minimi on 28nm. Onko tuhoon tuomittu ajatus pistää se 28nm kiinni ja sitten hitunen auki (ja miten paljon pulttia pitäisi löysätä tuon 8nm edestä)?

                                    Edit: ja onko tuo kiristysmomentti kylmällä vai kuumalla koneella?
                                    Viimeksi muokannut Invisible man; 7.11.2014, 12:15.

                                    Comment


                                    • #78
                                      En tiedä onko tuo miten kriittinen, ihan rannetuntumalla olen omani kiristänyt ja kokeillut myös hiukan eri tiukkuuksia. Ei mitään eroa tunnu ainakaan ajossa/moottorin käytöksessä. Ehjä tuo lienee kuitenkin on, jos sen irroittaa ja lähtee ajamaan niin vikavalo syttyy eikä vetoja ole ei sitten yhtään.

                                      Mutta tosiaan jos ke-jetti alkaa temppuilla niin sanoovat jotta ihan ekana pitäisi mitata sen määräjakajan magneettiventtiilin virta (0-100mA luokkaa). Se kertoo yllättävän paljon missä mennään.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X