Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 2.3 NG ihmettelyä (nakutus ym)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Aivan, no toivottavasti liitin löytyy. Kerro sitten missä se tarkalleen oli niin tiedän itsekin jatkossa jos tarpeen.

    Kirjoitin joutessani pienen artikkelin NG moottorin säätelystä. Valtavasti kerätty tietoa ympäri ämpäri ja viimein alkaa olla kaikki tarpeellinen tiedossa. Näiden valossa olen saanut viimein omani pelaamaan varmaan paremmin kuin uutena :)
    Käy nätisti kuin mikä, vetoja löytyy ja starttaa kylmänä ja kuumana melkein avainta näyttämällä. Eikä nyi saati röpellä. Polttoainetta kuluu sekalaisessa ajossa nyt n. 8L/100km
    http://kennolle.blogspot.fi/2014/08/...tiikka-ja.html

    Toiv, tosta jotain apua jollekulle on.. korjailen jos jotai virheitä joku havaitsee tai mahdollisesti hankalasti ymmärrettäviä kohtia :)

    Comment


    • #32
      Ihailtavaa kansalaisaktivismia. Tallensin ohjeet välittömästi koneelle.

      Comment


      • #33
        Loistavaa! Täytyy perehtyä ohjeisiin ja käydä kaikki läpi. Suuret kiitokset ohjeista :)

        Comment


        • #34
          On tuossa toki puutteitakin vielä, asioita joista en ole täysin perillä.
          Täydennetään sitämukaa kun lisää infoa löytyy :)

          Näitä KE-jeteillä varustettuja kulkineita jokatapauksessa on liikenteessä vielä melko runsaasti joten on hyvä olla jonkinsortin perus huolto-ohjeet. Autokorjaamoilta tuskin enää pätevää asiantuntemusta löytyy.
          Toimivana hyvä peli kuitenkin.

          Comment


          • #35
            Tuo määräjakajan potentiometri on vähän hakusessa.

            Itselläni siinä mihin johto tulee on tosiaan jonkinlainen muovikuori mutta mitään ruuveja ei ole näkyvissä.

            Pitäisikö sen olla tämännäköinen: http://i.imgur.com/Zi0qHjG.png

            Onko minulla sitten tuo vielä "korkkaamaton" eli tuo muovikuori pitää jotenkin ottaa irti/tehdä reiät noiden pulttien päälle?

            Ja tehdäänkö tuo säätö sitten kun ruuvit on löysätty niin ihan kiertämällä tuota koko hökötystä vai onko siellä jokin säätöruuvi kuten tuossa kuvassa jonka linkitin?

            Itse mittasin äsken kone kylmänä ja antoi 1.4V, ei ollut nyt aikaa käyttää lämpöiseksi. Ja tuohan siis mitataan johto kiinni keskimmäisestä nastasta, ei esim. johto irti ja anturista suoraan?

            Paljon kysymyksiä mutta on sen verran vieras systeemi itselle :)

            Comment


            • #36
              En ole ihan varma kumpi menetelmä on oikea (varmaankin siitä pienestä ruuvista saa hienosäädettyä), mutta itse jätin
              säätöruuvin rauhaan siihen missä se on ollutkin. Liikaa muuttujia jos menee sössimään molemmat säädöt :D
              Etenkin jos potikan irroittaa kokonaan kuntotarkistusta varten (ne hiilikalvot saattaa ajastaan kulua puhki), kuten itse tein, pitää mokkula jokatapauksessa kalibroida kohdalleen kokonaisuutta kääntämällä.
              Puhki kulunut hiilikalvo aiheuttaa varmasti kaikenlaisia käyntiongelmia. Näitä saa onneksi ebay:stä tarvikemalleina uusia vielä.

              Viimeksi muokannut Tonsku79; 7.8.2014, 13:31.

              Comment


              • #37
                Kiitos nopeasta vastauksesta!
                Ai nuo muoviosat lähtevät irti, itselläni tuo oli niin paskainen etten saanut mitään selvää. Ajattelin aluksi, että se koko muovilevy pitää kammeta irti. Pitää töiden jälkeen tutkia tilanne uudestaan.

                Comment


                • #38
                  Aika jännää, itselläni ei tosiaan ole tuossa noita kammettavia muovipaloja vaan samanmuotoiset kumit jotka ovat kiinteänä tuossa ja ne pitää hajotaa jotta ruuveihin pääsee käsiksi.

                  1.05V luokkaa näytti itselläni eli aika lailla päin helvettiä. Vielä en jaksanut alkaa noita kumeja hajottamaan.

                  Comment


                  • #39
                    Joo hajottamaan jouduin itsekin. Tai no ei ne nyt ihan rikki menneet mutta vähän vääntyivät, en ole laittanut takaisin edes. 1.05V on ihan liikaa jos moottori on käynnissä ja lämmin (perusseokset vetää jo rikkaan puolelle varmastikin noin isolla jänöllä). Paljos sulla on tyhjäkäyntikierrokset siinä?

                    Comment


                    • #40
                      Tuntuu seilaavan 750-800 välillä käyden epätasaisesti. Nyt olen paikkaillut noita imuvuotoja niin auto tuntuu tosi äkäiseltä mutta noin 40 nopeudessa kun painaa kaasun pohjaan niin auto on tosi laiska ennenkuin mittarissa on 60 jolloin käynti tasaantuu taas. Jotenkin kun paikaltaan painaa kaasun pohjaan niin auto tuntuu tosi laiskalta mutta esim. motarilla aina kun painaa kaasun pohjaan niin auto lähtee ihan hyvin.

                      Pitää tosiaan käydä noita säätöjä läpi. Oletko pitänyt tuon sytkäennakon 20 asteessa? Täytyy itse käydä ostamassa ajoituslamppu kun en ole noita itse ikinä säädellyt.

                      Comment


                      • #41
                        Mietimpä tässä että jos jotain voltin kymmenyksien tarkkuutta haetaan niin kannattaa ehkä panostaa enemmän kuin 10€ yleismittariin. Minulla on pari samalla kertaa ostettuja identtisiä halpoja mittareita ja jos laittaa ne vaikka saman akun kenkiin kiinni niin näyttävät aina eri lukemia. Yhtään en tiedä onko kumpi(kaan) oikeassa.

                        Comment


                        • #42
                          Itse olen kyllä ollut siinä käsityksessä, että kyllä nuo 10e mittarit näissä hommissa toimivat kuten se flukekin. Tiedä sitten? Ja kyllä tuo taitaa olla ainakin 20e mittari :D

                          Comment


                          • #43
                            Ihan hyvin on minullekin riittänyt noi markettimittarit. Sitä vaan että jos koittaa säätää jotain potikkaa voltin kymmenysten tai parinkymmenen milliampeerin tarkkuuteen niin voi olla että turhaan saa hakea vikaa jos mittalaitteet ei ole riittävän tarkkoja.

                            Comment


                            • #44
                              Joo voihan noissa halpiksissa tosiaan eroja ollakin ja vähän suuremmat mittaustoleranssit. Itselläni on vanha kunnon Fluke johon uskallan jotenkuten luottaa.

                              Sytkäennakon olen nyt pitänyt siinä n.18eykk:ssa. Tosin edelleen vähän mietityttää miten hitossa tuo oli aluksi todella napakka liikkumaan alakierroksilla. Enää ei ole ihan niin ripeä, esim 2. vaihteella tyhjäkäynniltä kun survaisi kaasun lattiaan niin se oli menoa samantien eikä tarvinnu odotella että kierrosluku nousee yli 2000rpm. Tuolloin oli tosiaan kylmällä koneella vähän nakutustaipumustakin (kuten viestiketjun alussa mainitsin) ja kun tarkistin sytytyksen niin eihän se ollut edes asteikolla vaan reiluhkosti liikaa perusennakkoa.

                              Eli en keksi muuta kuin että moottori tykkää alakierroksilla kuormitettaessa runsaasta ennakosta liki nakutusrajoille asti. Harmi kun en ole oikein perillä tuon sytkäboksin sielunelämästä ja sytytyskartoista.. mutta senhän kaiketi pitäisi kuormitettaessa säätää ennakkoa automaattisesti sinne nakutusrajoille asti?
                              Tiedä sitte jos nakutustunnistin on huonona niin se saattaa löydä jotkut oletusennakot jotka ovat kaukana optimaalisista. Täytyy varmaan kokeilla vielä vääntää tuota ennakkoa radikaalisti lisää.

                              Comment


                              • #45
                                Mikään ei ole koskaan niin helppoa kuin aluksi luulisi. Sain ruuvarin ja moran avustuksella jyrsittya noita kumeja sen verran, että ruuvinkannat näkyvät mutta kun niidenkin sisällä on tuota kumia. Tuo taitaa olla valettu kumiin, mikähän järki siinäkin on ollut. Muistatko onko nuo t10 ruuveja etten väärää sinne koita tunkea. Saisikohan jollain kolvilla tms. sulatettua tuon paskan kantojen sisältä tms. On sen verran hankala työskentelytila, että tuskastuu vähemmästäkin :D

                                Comment


                                • #46
                                  Jopas on, ei mulla vaan ollut mitää valua siellä kansien alla. Kannet lopsahti irti ihan vaan meisselillä kampeamalla ja alta paljastui siistit ruuvit :)
                                  Kaipa noita on sitten useammansorttisia, löysin kuvankin sellaisesta mikä sinulla varmaankin on?

                                  Avaimen kokoa en kyllä nyt muista tähän hätään, täytyy katsoa jahka käyn auton luona.
                                  Viimeksi muokannut Tonsku79; 8.8.2014, 14:18.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Lähempänä tuota mutta ei ihan tuonkaan näköinen. Saako tuota edes säädettyä kun kuvassa ei ainakaan näytä olevan säätövaraa?
                                    Sain juuri pari ruuvia auki ja t15 oli oikea koko.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Saa säädettyä, näkeehän tosta kuvasta jotta nuo vasemmanpuoleiset aukot ovat ovaalin muotoisia joten siellä se säätövara. Oikealla puolella ei tarvitse niin isoja ovaaleja ollakaa koska siellä liike on pienempi kun akseli on lähempänä tätä reunaa. Toki säätö edellyttää että kaikki möhnä on kaivettu pois.

                                      Kannattaa varmaan varmuuden vuoksi ottaa koko mokkula irti ja tosiaan tarkistaa se hiilikalvo, jos se on jostain puhki niin parempi vaihtaa koko systeemi.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Noniin, nyt on homma hoidettu. Pakko se oli ottaa pois jotta sai putsattua paskat pois. Meni tuon ihmettelemisessä aikaa, oli sen verran tarkkaa touhua mutta sain sen siihen himpun alle 0.7V ja ei ole tainnut minun aikana tyhjäkäynti olla näin tasainen. No, nyt tuon säätö on aika paljon helpompaa jos vielä tarvitsee.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Hienoa jotta onnistui. Hiukan hankalaa löytää aluksi oikeaa kohtaa kun kierrosluku muuttuu kokoajan säädettäessä.
                                          Oletko muuten mitannut sen paineensäätimen virtaa vielä?

                                          Comment


                                          • #51
                                            En ole vielä. Pitää tuo sytytys tarkistaa ensin. Tuntuu olevan vähän samaa vikaa kuin sinullakin, korkeilla kierroksilla toimii äkäisesti mutta matalemmilla ei.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Voi toki olla että se vaan on tuollainen tuo NG alakierroksilla.. tai sanoisin niin että se on kyllä hyvin sitkeä eli ei hyydy ylämäkiin isoimmallakaan vaihteella taajamanopeuksissa. Mutta tosiaan se "äkäisyys" sieltä vähän uupuu jonka muistelen tuossa alunperin olleen, voi toki olla tyypillinen ilmiö käynyt jotta sitä on vaan ns tottunut siihen jo eikä enää tunnu missään :D

                                              Laajakaistainen seosmittari olisi toki aina hyvä olla olemassa jos enempi noiden ruiskujen kanssa ropaa, näkisi ainakin onko seokset täyskaasulla edes tontilla. Kapeakaistainen vaan näyttää onko rikkaalla vai laihalla (omassani näyttää ainakin menevän rikkaalle täyskaasulla).

                                              Invisible man: teehän vaikka piruuttain sellainen tavanomainen tekniikanmaailmankin käyttämä sitkeystesti, eli kiihdytä nelosvaihteella (tai viitos) 60-90km/h tasaisella tiellä ja mittaa aika. Noista saa vähän osviittaa että toimiiko se moottori oikein siellä alakierroksilla vai ei :)
                                              Tällaisia vertailutuloksia löysin:

                                              2.3 20v Quattro
                                              60-90 @ 4: 6.5s
                                              60-90 @ 5: 9.7s
                                              60-100 @ 4: 11.1s

                                              Audi 90 2.2E 136ps
                                              80-120 @ 3: 8.4s
                                              80-120 @ 4: 9.3s
                                              80-120 @ 5: 11.5s

                                              Itse sain 60-90 @ 4: 6.4sek

                                              Täytyy vielä varmuuden vuoksi kuitenkin selvittää että kone saa optimiseokset siten, että kytken paineensäätimeen käsisäätöisen vakiovirtalähteen kabiinin puolelle. Eli saan säädettyä seokset suoraan ajon aikana kätevästi. ECU näyttää puskevan sinne esim täyskaasurikastuksella 8mA. Voisi kokeilla esim 0mA (laihempi) tai vaikka 16mA (rikkaampi) että onko eroa. Lappu lattiaan ja etsii vaan säätöruuvista kohdan missä kiihtyy parhaiten, kätevää eikö? :D

                                              Ok yksi optio menohalujen parantamiseen olisi esim 200:n 2.2T tekniikka :P
                                              Viimeksi muokannut Tonsku79; 11.8.2014, 09:43.

                                              Comment


                                              • #53
                                                En oikein pysty noita testejä tekemään kun tämä auto on automaatilla :)

                                                No hankin nyt tuon sytytyslampun ja itselläni merkit eivät olleet yhtään tuonkaltaisia; varmaan johtuen automaatista. Löysin yhden viivan ja sen molemmin puolin aika tiheään pisteitä pitkältä matkalta. Säätelin nyt tuon niin, että aluksi siihen viivan kohdalle ja siitä 1-2 pistettä ennakkoa lisää. No auton käytös muuttui heti paremmaksi ja alakierroksille tuli tehoa lisää sekä myös auto käynnistyy heti startista. Olisi silti kiva tietää mitä nuo pisteet tarkoittavat. Olisiko viiva tuon 15 astetta ja pisteet 1 aste lisää? Eikä tietysti tullut pistettyä mitään merkkejä jotta olisi nähnyt lähtökohdan :D

                                                Ja tuo virranjakajan pultti joka pitää löysätä jotta sitä saa käänneltyä oli itselläni sellaisen metallipalan takana piilossa ja metallipala oli kiinni lukkopultilla (siinä ei ollut mitään kantaa) ja sille piti näyttää dreamelia jotta pääsin kiinnityspulttiin käsiksi. Liekö tuohon ikinä koskettukkaan...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Jos saisin veikata niin viiva on YKK ja pisteet sitten ennakkomerkkejä.. mutta ihan mutua vaan.
                                                  Ilmeisesti siulla on sitten alkuperäissäädöissään se jakaja ollut. En tiedä olisiko se sitten kaivannut edes säätöä, eikait sen itsestään pitäisi muuttua.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Hmmm, tuohon tarvisi sitten varmaan lamppua jossa on itsessään ennakon säätö...

                                                    Mittailin tai koitin mitata paineensäätimen virtaa mutta en saanut yhtään mitään lukemaa kone kylmänä, tai lämpöisenä tai sytytysvirta päällä. Suoraan paineensäätimen navoista antoi noin 20ohmia ja sille tuleva johto näytti 4V luokkaa. Pistin yleismittarin virta-asetuksella toisen johdon väliin ja toinen pysyi paikallaan. Tein oman adapterin tuohon mutta mielestäni siinä ei ollut mitään vikaa mitä jatkuvuusalueella sitä testailin.
                                                    Voikos tuo olla rikki koko kalikka? Tai sitten yleismittarista ei toimi virranmittaus vaikka muut ominaisuudet toimivatkin :)

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Olisko automaatissa sitten erilaiset merkit kuin manuaalin vauhtipyörässä? Manuaalivaihteisen kanssa ei tarvinnut säädettävää lamppua. Ostin sellaisen mutta totesin ettei lampun potikkaan tarvinnut koskea.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Jos paineensäätimen resistanssiksi mitattu 20ohm niin sehän tarkoittaa sitä että se on ehjä. Tällöin jos sinne tulee jännitettä, kulkee sen läpi myös mitattavissa oleva virta.
                                                        Olisikohan yleismittarissasi sitten vikaa, mahdollisesti sulake palanut? Ja kai muistit laittaa yleismittarin mittajohdon siihen virranmittauspistokkeeseen? Yleensähän mittareissa on 3 liitäntää V-GND-A tms eli virranmittausta varten punainen mittajohto kytketään tuohon A reikään.
                                                        Koska mitattava virta on hyvin pieni, kymmeniä milliampeereita, tulisi mittarin olla milliampeerimittauksella.

                                                        ps. virranmittauksen jälkeen pitää muistaa aina laittaa se mittajohto takaisin V/ohm pistokkeeseen! Joskus jääny vahingossa siihen virranmittausreikään niin huonostihan siinä käy jos alkaa jännitteitä mittailemaan. Sen yleismittarin A - GND välillä kun on näet käytännössä oikosulku. Sen jos tunkee vaikka akun napoihin niin varmasti palaa mittarista joku paikka, sulake ainakin jos siinä sellainen on.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Äh, sulakehan se oli mennyt. Tuossa mittarissa on kolme paikkaa johdoille, siinä on gnd ja V (perustila) jolla voi mitata myös milliampeerit ja erikseen 10A paikka. Uutta yritystä myöhemmin.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Noniin, paineensäätimen virta liikkui juuri oikeaoppisesti nollan molemmin puolin. Pitää vetää vielä johdot kabiiniin jotta näkee mitä ajossa tapahtuu.

                                                            Jos olettaa, että tuo merkki vauhtipyörässä on YKK niin miten pitkä väli tuosta merkistä on noin 15 asteen ennakkoon? Puhutaanko senteistä vai mistä. En osaa itse yhtään hahmottaa ja pitäisi säätää se nyt jotenkin kohdilleen ennenkuin saa säädettävän lampun käsiin.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Montakohan hammasta siinä vauhtipyörällä on? siitähän saisi meinaan laskettua ne asteetkin sitten. Eli yksi hammasväli on tietyn verran asteita. Veikkaus on että muutama aste / hammas tms.

                                                              Comment

                                                              Working...