Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

typ 44 alipaineletkut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    typ 44 alipaineletkut

    Viitsisikö joku selittää autonsa tekniikasta tietämättömälle, mutta tiedonhaluiselle, mitä virkaa alipaineletkuilla on?? Omassani niitä on vain muutama, mutta nekin pitäis vaihtaa, kun ovat aikas vanhat.

    Miten vaihto tehdään? Uutta bensaletkua olen jo ostanut, ja vaihtokin täytyis suorittaa...Onko jotain riskejä, jotka olis hyvä tietää etukäteen?? Toimiiko homma ihan "vanha pois ja uus tilalle" -periaatteella? Tarviiko varoa jotain letkuja vaihdettaessa? Esitän tyhmiä kysymyksiä, kun ei ole ollut vielä aikaa tutustua hommaan yhtään paremmin, enkä muutenkaan ole vielä sujut "uuden" autoni kanssa..

    Miten vaikuttaa, jos letkuissa on vuotoa?

    - Kiitos sille, joka jaksaa valistaa keltanokkaa. :)

    #2
    mitä virkaa alipaineletkuilla on??
    jarrutehostin, tasauspyörästön lukot, virranjakajan ennakonsäätö, bensapaineensäätö, jne...
    Toimiiko homma ihan "vanha pois ja uus tilalle" -periaatteella?
    Kyllä. Tosin ahtokoneessa rst-klemmareita ei pidä väheksyä takaiskuventtiilin tulopuolella.
    Miten vaikuttaa, jos letkuissa on vuotoa?
    Riippuu mihin letku vaikuttaa. Yleensä ko. komponentin ohjaus tai tyypillinen toimintatapa häiriintyy.

    Comment


    • #3
      Kaikki letkut, isot ja pienet kannattaa tutkia ja tarpeen vaatiessa vaihtaa.
      K-jetin oikein toiminta vaatii ehjät paineletkut. Pahimmillaan kone ei käynnisty ollenkaan.

      Viimekesänä sain tehdä pyöreän päivän erään passatin kimpussa, kun se ei lähtenyt käyntiin. Lupas vaan ja kuoli samatein kun lopetti starttaamisen. Suuttimille lisäilmaa tuova letku oli kampikammion huohotustuotteiden haurastuttama. Lähetulkoon näkymätön halkeama ja kone ei käy.

      Vaimoni jetta sekosi syksyllä. Jos kone ei ollut kuuma, niin kaasutin rikasti hieman liikaa. Maa oli kuin voimadieseleiden jäljiltä. Rikastusta ohjaava paineletku halki.

      Comment


        #4
        Jep. Alipaineletkut tahtovat olla välillä ärsyttäviä tapauksia. Pieni vuoto silmämääräisesti täysin huolettomassa paikassa saattaa aiheuttaa valtavan ongelman. Tosin ongelma on mitä helpoin korjata, kunhan ensin paikallistaa missä letkuviidakon kohdassa vuoto onkaan.

        Yleisimpänä häiriönä ilmenee varmasti käynnin epätasaisuus, varsinkin tyhjäkäynnin. Onpahan sitä tosin itsekin tullut koettua tapaus, jossa vuotava alipaineletku aiheutti automaattilaatikon kytkeytymisen riittävän ajon jälkeen aina suojaohjelmalle eli pelkälle kolmoselle. Jösses, mitä kuminauhan kelaamista :). Ja kyllä oli viassa paikallistamista ja tajuamista.

        Comment


          #5
          Ongelmana on juurikin tyhjäkäynnin sekoilu kylmänä käynnistettäessä. Kierrokset sahaa vähän aikaa n. 1600-2400 välillä ja n. minuutin kuluttua ongelma katoaa. Joskus kone alkaa sahata heti käynnistyksen jälkeen ja joskus vasta minuutinkin kuluttua, mutta joka tapauksessa käynti tasoittuu melko pian johonkin 1100 kierroksen korville...Ei varmaan letkujen vaihto auta, mutta eihän siitä mitään haittaakaan ole.

          Comment


          • #6
            Tyhjäkäynnin kans samaa vikaa tuuppaa vaikka mitä teen. Olen oppinut elämään moisten ongelmien kans. Tänään tyhjäkäynti 1900rpm--> huomenna 1000rpm ja muina päivinä humppaa :-)))

            Häiritsee enemmänkin viererestä kävelijöitä

            Comment


              #7
              Heh! Joku mummeli saattaa vielä epäillä tappoaikeista, kun luulee mun tahallani revittelevän suojatien edessä. :)

              Comment


              • #8
                Eikös TYP44 ssä ole (2.0i/2.2i -koneet) ole lieriön näköinen ilmapumppu imusarjan päällä pitämässä tyhjäkäyttiä tasaisena ja yllä? Heiluvassa tyhjäkäynnissä tämä osa saattaa olla olla lopussa tai siihen liittyvät Letkut jne on haperoituneet vuotaviksi siinä lämpimässä paikassa.

                pumppu/letkut on niin finaalissa että jo ulkoilman kosteus/lämpötila vaikuttaa...

                Comment


                  #9
                  Tuo pumppu tunnentaan paremmin nimellä lisäilmaluisti, tyhjäkäynninvakain, ISV, jne. Haulla varmasti lisää ja jopa elvytysohjeet.

                  Comment


                    #10
                    Juu tuo ISV pitäisi puhdistaa tässä mahd. pian, kun vaan saan apua viisaammalta. Itse olen vielä pelokas keltanokka näissä audihommissa. On se vaan kumma, kun heti vaihdettuani -86 Corollan ( älkää pilkatko! :) Oli luotettava peli tuo japsi ) tähän mukavaan laatuautoon, alkoi lompakosta valua rahavirta vikojen korjaamiseen, vaikka ajatuksena oli siirtyä pari astetta parempaan suuntaan ja pysyä vikadiagrammissa silti samalla tasolla japsin kanssa. Onhan Audi muuten aivan täysin eri planeetalta.

                    Comment


                      #11
                      , kun vaan saan apua viisaammalta.
                      Viisaus on suhteellinen käsite. Lahjahevosen suuhun ei katsota - paitsi jälkeenpäin, siis tiedon motiivi kannattaa arvioida oman käytettävissä olevan tiedon perusteella. :))

                      Toisin sanoen tieto mitä kuulijalle syötetään voi usein olla kuulijan omalla vastuulla vaikka kertoja ei savolainen olisikaan.

                      Onko Lauri sukua?

                      Comment


                        #12
                        Viisaus on suhteellinen käsite
                        Totta puhut! Ihmisen, joka tuntee olevansa "tyhmä" jollain osa-alueella, on muistettava osata irtaantua itsensä ruoskimisesta ja tiedostaa ero tyhmän ja tietämättömän välillä. Eli samoin kuin viisaan ja tietoviisaan välillä. Tällainen toiminta osoittaa jo jonkinlaista viisautta! :) Mutta joka tapauksessa erään 200 20v -miehen pitäisi tulla ja opastaa tässä ISV:n puhdistuksessa......kunhan kerkiää... .... ....

                        Onko Lauri sukua?
                        Joo kyllähän tuo Lauri oli sukua. Peräti niinkin läheistä kuin vaarini serkku. :) Jos joku jollain alalla on huippu, niin omallaan sitä äijää ei kuka tahansa pieksisi.

                        Comment

                        Working...
                        X