Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 12v vs. 2.8 30v

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.8 12v vs. 2.8 30v

    Onko kellään ollut ilo omistaa/ ajaa enemmänkin kyseisillä koneilla, eli mitä haen takaa on se kuinka nuo koneet vastaavat kaasuun, kulutus, vääntö jne.

    Papereissahan 30v. koneessa on 19hv ja 30Nm enemmän, tunteeko sen myös ajossa?
    Mites osien saatavuus, vanhaan kunnon AAH 12v- koneeseen löytyy osaa joka harakiriliikkeen seinältä vaan entäs 30v?

    #2
    Muistelen että AudiDriver lehti joskus taannoin ihmetteli missä on 30v-koneen alavääntö. Jutussa mainittiin erikseen että 12v:tä oli tässä suhteessa jopa ikävä.

    Ei ole muistikuvaa että missä autossa tämä oli havaittu. Eikä lehden numerostakaan.

    Comment


      #3
      Kahdella 12v koneella tuli ajeltua ja nykyisessä on tuo 30v ja täytyy sanoa että ovat lähes kuin eri planeetalta.

      -kaasuun vastaus 30v koneella huomattavasti herkempää.
      -kulutus c4 avant quattron ja Passatin välillä maantiellä Passatin eduksi noin 1,5 litraa ja kaupungissa/sekalaisessa ajossa noin 1 litra. Paino autoissa lähes sama (ero n. 10kg) Voi tosin selittyä Passatin paremmalla (lue:uudemmalla) muotoilulla.
      -väännössä 30v kone tuntuu hiukan paremmalta, myös alhaallta, mutta tämä ero on aika pieni.
      -varaosia ei onneksi ole tarvinut kysellä.
      -tehoeron tuntee kyllä maantieajossa, etenkin ohituksissa. Ja siinä huomaa myös tuon herkkyyden kaasuun vastaukseen.

      Comment


        #4
        En tiijä missä se 30V alavääntö sitten on, mutta mitä vakkomilla katoin niin, kyllä se reipas 250Nm siitä irtosi jo 2000kierroksen tuntumassa.
        En sitten tiijä voiko noita vakkomilla saatuja lukemia mihinkään verrata. Millähän perusteella/anturilla se muuten sen väännön ilmoittaa?
        Papereissahan sille luvataan 193hp/280Nm. Vakkomilla vääntö jäi hiukan luvatusta, mutta heposia näytti olleen enemmän. Tarkoitus oli testata uuden lambdan vaikutusta käyriin. Kulutus ainakin laski reilun litran sadalla, kun vaihdoin 4 vuotta ja 80tkm vanhat lambdat uusiin.

        Comment


          #5
          Pistetään tuohon lisäksi vielä noitä kulutuskäppyröitä: Audi (12v) ja VW (30v).
          Ei kylläkään kovin pitkältä ajalta vertailua ja lisäksi ihan eri vuodenajoilta.

          Comment


          • #6
            Kiitoksia kovasti vastanneille!

            Nyt näyttää siltä että 30v. koneella varustettu aanelkku tulee saamaan luotani hyvän kodin :-D

            Comment


            • #7
              Aika kovalta vaikuttaa tuossa taulukossa olevan 12V 2.8 128KW:n kulutus. Itselläni on 2.8 A4 quattro -95 ja keskikulutus näin talvella on siinä 11litraa ja tulee kaupungissakin ajettua jonkun verran. Matka-ajossa omani vie 8.5L / 100km. Mitattu Riika - Jyväskylä välillä :)

              Comment


                #8
                Audi oli tuon kevään enimmäkseen vaimon ajossa. Enimmäkseen työmatkaa (n. 3-3.5 km) ja kaupunkiajoa. Ehkä vähän selittää suurempaa kulutusta.

                Edit: Ja tuli myöhemmin mieleen että toinen lambda vaihdettiin maaliskuun alussa. Vanha oli ihan mykkä... Vielä sekin...

                Comment


                • #9
                  30v kone tuli tosiaan hommattua ja karua on kertoma: kulutus on pudonnut 2 litraa satkulla verrattuna 12v koneeseen. Täytyy toki muistaa että edellisessä 12v koneessani termari ei ehtinyt toimia täydellisesti kuin 5 viimeistä päivää joka osittain selittää eroa...

                  Perstuntumalta sanoisin että vanha kone veti paremmin tyhjäkäyntilukemilta 1500 rpm asti mutta siitä eteenpäin ei koneita juuri voi verrata, säätyvä imusarjatekniikka on 30v koneesa todella onnistunut ja se käytännössäkin vääntää 2000rpm sen minkä 12v kone maksimeillaan eli 3000rpm.

                  Vielä kun olisi quattro niin se vääntö välittyisi tiehen asti :(

                  Comment


                  • #10
                    Perstuntumalta sanoisin että vanha kone veti paremmin tyhjäkäyntilukemilta 1500 rpm asti mutta siitä eteenpäin ei koneita juuri voi verrata, säätyvä imusarjatekniikka on 30v koneesa todella onnistunut ja se käytännössäkin vääntää 2000rpm sen minkä 12v kone maksimeillaan eli 3000rpm.
                    Onhan se kuitenkin säätyvä jo 12v koneessakin, poislukien 2.6 litrainen variaatio.

                    Comment

                    Working...
                    X