Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

hevosia hukassa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    hevosia hukassa?

    Onko mahdollista, että autoni kiihtyy illalla paremmin kuin päivällä? x) Vahvasti on sellainen tunne kaasupoljinta painaessa...Tuntuu kuin kiihtyvyys olisi illalla aivan eri luokkaa! Täytyis varmaan tehdä sekuntikellopohjainen testi. :)

    #2
    Joo varmasti kiihtyy jos päivällä starttaat kylmällä koneella ja illalla on mukavasti lämmennyt ;). Tai sitten tuntuu vain kiihtyvän nopeammin, koska pimeällä nopeus tuntuu huomattavasti enemmän. Eihän sitä toki tiedä jos autosi nukkuu pitkään päivisin ja illalla alkaa piristyä.

    Comment


      #3
      Niin kyllä minä sitä mietinkin, että oliskohan ihan psykologinen juttu, mutta se nopeusmittarin neula vaan näyttää nopeammin kipuavan ylöspäin illalla, vaikka kone olisi kylmä. Päivällä samanlaista "vauhdin hurmaa" ( 115 hp :D ) ei tunnu tulevan edes kone lämpimänä. Täytyypäs oikein vainoharhaisesti ruveta tarkkailemaan kiihtyvyyttä. :)

      Comment


        #4
        Toi on selvää turbokuumetta. Illalla on ilma kylmempää ja coolerin on helpompi työntää ilmaa koneeseen, siksi tehojakin saa irti enemmän. Sulla ton kuumeen johdosta on jo tuollainen tuntu. :-p

        Comment


          #5
          Mittaa kiihtyvyydet kellon kanssa, niin ei tartte arvailla. Veikkaisin kyseessä olevan psykologisen efektin. Kuten jo mainittiiinkin, auto yleensä tuntuu kulkevan paremmin pimeässä, kun kuskin näkökenttä on suppeampi.

          Kiihdyttele vaikka kolmosella 80-120km/h vetoja kaasu pohjassa ja ota sekuntikellolla aikaa. Toista koe joku 5-10 kertaa ja laske aikojen keskiarvo. Sama homma päiväsaikaan ja illalla, sitten vaan vertailemaan tuloksia.

          Comment


            #6
            Heh! Turbokuume ainakin on oikea analyysi tähän kiihtyvyysvaikutelmaan. :) Täytyy käydä vähän kiihdyttelemässä ja ottaa ajat ylös, niin selviää tämäkin.

            Comment


              #7
              Kuuleehan jotkut hifi-puolella eroja äänessa kun vaihtaa virtajohdonkin tai kääntää töpseliä rasiassa, miksei samanlaiset tuntemukset ole mahdollisia autojen parissa :)

              Comment


              • #8
                Tsekkaas imuilman esilämmityksen toiminta. Mulla veti kesät talvet kuumaa ilmaa. Kun ei vedä enää, kulkee paremmin. Jos imuilmatermarin indikaattori on kohdassa "hot", vetää kuumaa ilmaa, ei siis indikoi koneen olevan kuuma.

                Comment


                  #9
                  ÖÖH! Voisitko Antti, tai joku jos vaan jaksaa, valaista hieman lisää tuota imuilman esilämmityksen toimintaa ja indikointia, kun en itse tiedä auton tekniikasta juuri mitään. =) Halu oppia on kyllä kova! :)

                  Comment


                  • #10
                    Suodatinkotelon (konehuoneessa oikealla säännön mukaan takaa eteen katsoessa ruiskun alla) kyljestä lähtee keulaan haarautuva muovihaitariputki. Näiden välissä on neliskulmainen, musta laatikko, johon tulee pakosarjalta letku. Inkikaattori on laatikon päällä, latikan suunta indikoi termarin läpän asennon.

                    Oikea asenne:-)

                    Comment


                      #11
                      Selevä! Taidan ottaa jutun puheeksi Simulan Jukan kanssa. Hän saa selventää hommaa käytännössä, jos jaksaa. Ja TAAS oppii uutta. :) Kiitos vastauksista!
                      .....Täytyy silti tehdä se ajanottotesti jotta selviää, viiraako päässä vai konehuoneessa. x)

                      Comment

                      Working...
                      X