Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorin porautus epäkeskeisesti sylinterin toiseen laitaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorin porautus epäkeskeisesti sylinterin toiseen laitaan

    Tuli tuossa lohkon kestävyyttä tuumaillessa mieleen, että josko porauttaisin sylinterit epäkeskeisesti toiseen laitaan. Tarkoitus olisi saada paksumpi seinämäväli sylintereiden väliin. V6 koneessahan tämä onnistuu, eli reunimmaiset porattaisiin hieman ulompaan laitaan, keskimmäiset tietty keskelle. Tarkoituksena olisi laittaa sen verran isommat männät ja ehkä vähän ahtoakin että seinämäväli saisi olla mahdollisimman suuri.

    Tuleeko jollain mieleen jotain syitä miksei tämä onnistuisi? Mistään milleistähän ei ole kyse, mutta jos nyt millinkin saisi säästettyä. Männäntapissa on sen verran liikkumavaraa sivusuunnassa että sen puolesta myös pitäisi onnistua.

  • #2
    Männän, tapin ja kiertokangen kestävyyden kannalta olisi kyllä järkevintä että kuormitus tulisi symmetrisesti tapin suunnassa. Vaikea sanoa olisiko tuosta enemmän hyötyä kuin haittaa.

    Comment


    • #3
      Kansipahvit on kalliita kustomikamana.

      Comment


      • #4
        Joo, mutta ajattelin ettei se mene niin sivuun reiästä että kansipahvia tarvitsisi modata.

        Tuota männän, tapin ja kangen kestoa ei ole tullut mietittyä, hieman toispuoleiseksihan se menisi.

        Comment


        • #5
          I5 kansipahvissa on 82mm reikä kun mäntä on 81mm, siitä ei kyl kauhuasti offsettiä tule jos kutosen tiivisteet on samaan tapaan 1mm isommalla reiällä kuin poraus.

          Comment


          • #6
            Seuraavaksi koneistuskysymys. Keskittääkö sylinterien porauslaite itsensä sylinterin mukaan, vai voiko sillä jyräyttää reiän mihin kohtaan vain?

            Comment


            • #7
              Jos ne koneistetaan niin sen reiän saa just sinne minne sen haluaa. http://youtu.be/KRBBPPKr_LA
              Hoonaaminen on taas sitten oma juttunsa.

              Comment


              • #8
                Siirtyykö heikompi alue uloimpien sylinterireikien ulkoreunoille?

                Comment


                • #9
                  Jos tarkoitus kierrättää kovaa ja korkealta, eikö periaatteessa voi tulla värinöiden kanssa ongelmia, kun voima tulee vähän sivuun? YKK ainakin putoaa siirretyissä pytyissä alemmas, jos kanget pitää samoina. Ei varmaan kuitenkaan niin paljon, että ajoituksen kanssa tulisi isompia ongelmia.

                  Comment


                  • #10
                    Taitaa tulla Mikolle melko soikiat sylinterit jos ei mäntää kasvata "huolella" , tai vala vanhaa reikää umpeen ennen porausta :3

                    Comment


                    • #11
                      YKK ainakin putoaa siirretyissä pytyissä alemmas, jos kanget pitää samoina.
                      Ei muutu mihinkään.

                      Comment


                      • #12
                        Eikös maailmalla vitos stroukkereihin oo tällai epäkeskeisesti tehty porauksia? Jossin joskus törmäsin semmoseen juttuun.

                        Comment


                        • #13
                          BMC:n A-sarjan koneissa epäkeskeinen poraus on vakiona aina. Plus sitten kun porataan mahdollisimman isoille männille niin vedetään vielä enempi epäkeskeiseksi. Ainoat ongelmat mitä on tullut vastaan on tietty sylinterin seinämän riittäminen (valut heittelee ja tietyn sarjan lohkot eivät kestä). Litratehot vanhoista maamoottoreista tietenkin on ihan eri luokkaa kuin moderneissa moottoreissa, mutta kyllä parhaimmat tuottaa lähemmäs 200hp/litra ja kiertää +10000rpm ilman ongelmia.

                          Syynä tuossa A-sarjan koneessa porauksen siirtämiseen on 2-3sylinterin pieni väli vakiona. Kun porataan 3milliä ylikokoon, vakiopaikoille poratessa sylinterin väli käytännössä häviäisi kokonaan. Porausta siirretään sivuun niin että 1 ja 4 pyttyjä eniten, ja 2,3 pyttyjä puolet siitä. Tämän jälkeen joka pytyn välissä on saman verran tilaa.

                          Comment


                          • #14
                            Itsellä tulisi 1.5 tai 2 mm isommat männät. Kannentiivisteitä saa 034 motorsportilta 40$ kipale isommalla reiällä jos tarvii.

                            Jos ja kun on männät kourassa niin pitää katsoa minkä verran siinä on sivusuunnassa tilaa, ja sitten kysellä myös koneistamolta mielipide. Ei kait tää nyt ihan hullu idea ole...

                            Comment


                            • #15
                              Onko nyt tavoitteena paksumpi sylinterinseinä pyttyjen välissä vai isompi ala tiivisteelle kansitasossa?

                              Jos ensimmäinen, onko tunnettua että poraukset halkeaa? Onko ulommaisten pyttyjen ulkolaidalla enemmän tavaraa ettei heikkene vastaavasti sieltä? Jos toinen, projekti on täysin turha ellei tiivistettä tee myös offsettiin.

                              Ehkei hullu, mutta ehkei hyödyllinenkään :)

                              Comment


                              • #16
                                Paksumpi sylinteriseinämä. Ulkolaitaa en ole tarkistanut, täytyy sekin vielä mitata ettei tarvitse pidemmälle miettiä turhaan. Isot pojat (MRC) ovat kertoneet ettei kannata porata 83 milliseksi, kun ei muka kestä mutta ainakin jenkit sitä tuntuvat tekevän. Itselle ei ole ongelmia osunut silmiin, kunhan vaan jännitän etukäteen ja yritän säästyä ongelmilta.

                                Tiedä sitten onko tää ihan turhaa jännitystä :)

                                Comment


                                • #17
                                  YKK ainakin putoaa siirretyissä pytyissä alemmas, jos kanget pitää samoina.
                                  Ei muutu mihinkään.
                                  Pakkohan sen on muuttua, koska kanki on kulmassa kammen ollessa ylimmässä asennossaan. Mutta tietysti millin siirto sivusuunnassa taitaa olla aika mitätön muutos männän liikkeessä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eihän se ylös-alas suunnassa muutu mihinkään. Ihan samahan se on missä kohtaa se kanki siellä on sivusuunnassa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ei kai sitä pyttyä sivusuunnassa siirretäkään vaan kampiakseliin nähden pituussuunnassa?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mä käsitin, että sylinterit porattaisiin ulommas, toinen lähemmäksi syyläriä ja toinen kytkintä, ei siten että v-kulma kasvaa. Ei silloin kyllä vaikuta kankikulmiin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eihän sitä nyt keulaan ja perään päin voi porata. Eihän kanki siirtyä sivuttain. Eli Mikko tarkottaa niin että keskimmäiset pytyt olis jyrkemmässä V-kulmassa..eikö?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei kanki siirry sivuttain, vaan mäntä. Männän ja kiertokangen välissä kun on tyhjää, niin mäntä voi liikkua sivusuunnassa vaikka kanki ei.

                                            Ja juurikin keulaan ja peräänpäin niitä on tarkoitus siirtää.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ootko kattonut paljon siellä on varaa sivuttain?

                                              Comment


                                              • #24
                                                En vielä muuta kuin muististani.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ja juurikin keulaan ja peräänpäin niitä on tarkoitus siirtää.
                                                  Jaa, no sitten. Luulin koko ajan, että tarkoitus porauttaa pytyt limittäin. Eikö se ole aika huono juttu, että voima tulee tapin yhteen laitaan? Toki hifistelet sinne kartiotapin ja reiän...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Eikö Audissa ole kanki tuettu/ohjattu männän puolelta ? Miten sen nyt sanoisin mutta siis mäntä ja kanki suht tiukalla sovitteella toisissaan öljykalvo välissä ?

                                                    Pösössä vaan oli "ohjaava" yläpää tärkeä asia muistaa mäntien hankinnassa, kun moni myi laakeaa mäntää tuohon, vaikka yläpään piti olla ohjaava.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei, kyllä se alapäästä on ohjattu. Alapäässähän ei ole yhtään liikkumavaraa, mutta yläpäässä on vähän.

                                                      Katselin yhtä kuvaa, ja näyttää silmämääräisesti siltä että ulkolaidalla olis vähän enemmän tilaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ok, pösössä on molemmat päät ohjauksessa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja mika_.s Näytä viesti
                                                          Ootko kattonut paljon siellä on varaa sivuttain?
                                                          Nyt on mitattu, tasan 3 mm.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Entäs jos porauttaisit ne kolot limittäin? Silloinhan ei tulis rasitusta männäntapin toiseen laitaan.

                                                            Comment

                                                            Working...