Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakerin asennustavat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pyöränlaakerin asennustavat

    Aivan mielenkiinnosta pientä galluppia laakereiden asennustavoista. Näyttää olevan joitakin koulukuntia seppien joukossa. Ties vaikka saataisiin kiihkeitä uskonsotia tästäkin aiheesta aikaiseksi?

    Prässääminen tutntuu olevan se, mitä monet käyttävät/ suosittelevat. Jos sattuu olemaan prässi huitteilla...

    ...jotkut taas paukuttelevat vasaralla ja sopivankokoisislla holkeilla/putkenpätkillä laakerit paikoilleen. Tätä monet paheksuvat sanoen metodin olevan suoraan belsebuupin kartanoista, koska iskut vaurioittavat laakerin osia.

    ...itse olen yleisimmin vetänyt laakerit paikoilleen jouhevasti tuollaisella laakerinasennussatsilla, joka saa voimansa pulttipyssyn suusta keskellä olevan trapetsikierrepulttiin, jolla taas kiristellään erilaisten holkkien avulla laakerit paikoilleen. Laiskan miehen menetelmä, sillä tolppaa ei tarvitse repiä pöydälle prässättäväksi, eikä lekamiehen hommiinkaan joudu.

    Tuntuu alkuperäisten laakereiden jälkeen kaikki seuraavat olevan keskimäärin aika monella huomattavan lyhytikäiset, mikä saattaa tokikin johtua siitä perinteisestä, eli Motonäädän laakereista, TAI sitten aika monella merkkilaakereitakin jopa käyttäneillä samanlaiset ongelmat juontanevat sitten juurensa ilmeisesti hiukan virheelliseen asennustapaan. Kovin monia muita syitä ei äkkiä tule mieleen.

    Siihen varsinaiseen kyselyyn: Mitäpä mieltä arvon raati on eri menetelmien ja laakereiden havaitun/koetun kestoiän välillä?

    Sana on vapaa

  • #2
    Itse tapaan lekalla poistaa vanhan laakerin ja prässillä painaa uuden paikalleen. 20t kinkkiprässillä ei vanha laakeri hievahdakkaan mitä on joskus tullut kokeiltua painaa noita pois. Vaihdettuja laakereita ei ole ollut tarvetta vaihtaa uudestaan, joten menetelmä lie olla toimiva. Laakereina olen käyttänyt pelkästään FAG tai SKF:n tuotteita.

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja Audiittori Näytä viesti

      Tuntuu alkuperäisten laakereiden jälkeen kaikki seuraavat olevan keskimäärin aika monella huomattavan lyhytikäiset, mikä saattaa tokikin johtua siitä perinteisestä, eli Motonäädän laakereista, TAI sitten aika monella merkkilaakereitakin jopa käyttäneillä samanlaiset ongelmat juontanevat sitten juurensa ilmeisesti hiukan virheelliseen asennustapaan. Kovin monia muita syitä ei äkkiä tule mieleen.
      Itselleni tulee mieleen nykyosien huono laatu. Esimerkiksi juuri oli juttua suojakumien kestävyydestä tai oikeammin kestämättömyydestä. Suojakumien laadun huonontuminen on helppo todeta, koska mahdolliset asennusvirheet on nähtävissä vielä myöhemminkin.

      Samalla tavalla uskon laakerien laadun huonontuneen. Nykyautot kun on vielä tehty alunperinkin lyhytikäisiksi, niin huonolaatuisen laakerin lyhyt elinikä korostuu. Jos vaikka vanhan ja vielä hyvin tehdyn auton laakerin kestoikä on alunperin ollut 400tkm ja sinne laitetaan nykylaakeri, joka kestää 200tkm, niin ei niitä edelleenkään tarvitse jatkuvasti olla vaihtamassa. Mutta joku nykyritsa, jossa alimitoitetut laakerit on kestäneet 60-100tkm ja sinne laitetaan huonolaatuinen laakeri tilalle, niin saahan niitä olla jatkuvasti vaihtamassa.

      Comment


        #4
        Laadukas 20t prässi on ajanut asiansa. Toimi Malmin Bilialla vuosikaudet, toimii edelleen.
        Haaveissa on hydraulinen liikuteltava prässi, pysynee toistaiseksi haaveena.
        Tyyli tämä:
        http://www.klann-online.de/Portals/0...0039-930_H.jpg

        Comment


        • #5
          Jos laakerin asennuksessa käytetään oikeankokoista holkkia, jolla isku/paine kohdistetaan tasaisesti ulkokooliin asentaessa, niin enpä usko että on mitään väliä kummalla tavalla laittaa. Laakerin vioittuminen vaatisi muodomuutoksen jossakin laakerin osassa, eli käytännössä koolien laakeripintoihin tulevan vaurion tai sellaisen muodonmuutoksen että joko sisä- tai ulkokoolin muoto poikkeaisi merkittävästi pyöreästä.

          Tällainen saadaan kyllä aikaiseksi, jos esim. pyöränlaakeria lyödään/painetaan paikalleen sisäkoolista. Siinä tapauksessa lyönnin voima välittyy ulkokooliin laakerikuulien kautta, ja todennäköistä on että laakeripintaan jää kuulista jäljet.

          Prässäämistä voidaan pitää toki suositeltavampana menetelmänä, koska siinä riskit vaurioille ovat merkittävästi pienemmät.

          Comment


          • #6
            Ulkokooliin lyömällä on tullut suurin osa asennettua jos ei prässiä ole ollut saatavilla. Yleensä niin, että esim. messinkivasaralla laakeri alkuun ja sitten laudanpätkä, tms. väliin ja sillä niin pitkälle kuin saa. Lopuksi vanhalla laakerin ulkokoolilla loppuun. Joihinkin pieniin olen rakennellut kierretangosta työkalun.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
              Tällainen saadaan kyllä aikaiseksi, jos esim. pyöränlaakeria lyödään/painetaan paikalleen sisäkoolista. Siinä tapauksessa lyönnin voima välittyy ulkokooliin laakerikuulien kautta, ja todennäköistä on että laakeripintaan jää kuulista jäljet.
              Ja useimmiten kun erehtyy painamaan laakeria sisäkoolista, huomaa tehneensä virheen kun lattialle ropisee kuulia. :D

              Comment


                #8
                Molemmin tavoin on tullut laitettua. Lyömällä asentaessa ehkäpä parempi on käyttää hieman pehmeämpää väliholkkia. Ja, jos mahdollista, lisää laakeriin laakerirasvaa. Aika pirun kuivia osa ollut. Ja melkein rasvattomana ei ehkä kestävyys paras ole. Kaikessa ne säästääkin. Ihan kuin ois vitsinä tehty.

                Comment


                • #9
                  Viimeviikolla hain motonetista etulaakerin nelkkuun, niin myyjä kantoi tiskille Febi Bilsteinin laatikon, jossa Audin alkuperäinen varaosanumero, hintaan 47,90e. Joten eipä parjata sitä mätänettiä jatkuvasti.

                  Comment


                  • #10
                    Näinhän se on, Motonet myy omalla brändillään öljyjä ja jotain muita nesteitä, mutta ei varaosia. Tämä tuntuu olevan vaikea asia ymmärtää.

                    Varaosat niin siellä kuin muissakin varaosakaupoissa ovat aina jonkun muun valmistajan tekeleitä, joukossa ihan samaa Boschia, Lemförderiä, Febiä yms mitä ovat myös OE-osat. Pitää vaan tietää mitä on ostamassa.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä, mutta erona moneen "kunnon" varaosakauppaan on just se, että sieltä hyllystä löytyy kuitenkin usein sitä halvinta kuraa mikä ei kestä mitään. Hyvällä tuurilla sitten saa edukkaasti laatuosaa, mutta seuraavana päivänä sitten taas ihan jotain muuta. Motonetilla on ainut merkitsevä hankitakriteeri hinta, koska perusasiakas ei muusta välitä. Joskus yhdessä pienemmässä liikkeessä ihmettelin ja kirosin että miks on vaan yksi pallonivel hyllyssä, kaksi niitä tarttee aina olla kun kummatkin puolet pitää vaihtaa samalla ellei oo hölmö. Vastaus oli että alta prosentti ihmisistä vaihtaa pallonivelet/yms kummallakkin puolelle samalla. Kyllä sen toisen puolen sitten voi seuraavan vuoden katsastuksen hylyn jälkeen taas vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        Vanhat laakerit poistan seuraavalla menetelmällä, sisäkehät ja kuulat pois, pintojen puhdistus ja sitten mig-hitsillä kolme-neljä kierrosta saumaa ulkokehän sisäpinnalle. Sitten vain odotetaan hetki ja ulkokehä tipahtaa itsestään lattialle koska hitsaus sisäpinnalle kutistaa kehää aivan silmissä.

                        Jos on asialla ja uusi laakeri on pakastimessa niin pikaisen puhdistuksen jälkeen uuden laakerin voi tipauttaa paikalleen samoilla lämmöillä, sitten vain ilmapillin kanssa jäähdytellään ettei laakeri kuumenee liikaa. Jos ehtii välissä jäähtyä niin kuumailmapuhaltimella tai kaasulla lisää lämpöjä.

                        Ja ennen tätä jumppaa muistetaan irrottaa se absin anturi, veikkaan ettei tykkää noista lämmöistä...

                        Prässi olisi tietenkin se oikea tapa mutta kun sellaista ei vielä tallista löydy.

                        Comment


                        • #13
                          Febiä yms mitä ovat myös OE-osat
                          Onko Febi OE ?

                          Aiheeseen liittyen, itse käytän isoa (ja vanhaa) ruuvipenkkiä laakereiden puristamiseen. Prässejäkin on katseltu mutta ei noiden kohtuuhintaisten rakenne ole vakuuttanut.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viesti
                            Näinhän se on, Motonet myy omalla brändillään öljyjä ja jotain muita nesteitä, mutta ei varaosia. Tämä tuntuu olevan vaikea asia ymmärtää.

                            Varaosat niin siellä kuin muissakin varaosakaupoissa ovat aina jonkun muun valmistajan tekeleitä, joukossa ihan samaa Boschia, Lemförderiä, Febiä yms mitä ovat myös OE-osat. Pitää vaan tietää mitä on ostamassa.
                            Nimenomaan. Lähes kaikissa tuotteissa löytyy aina parempi vaihtoehto, joka on laatumerkkiä. Toki hintakin on korkeampi. Se pitää vain osata kysyä tai katsoa itse valmiiksi.

                            Comment


                            • #15
                              Vanhat laakerit poistan seuraavalla menetelmällä, sisäkehät ja kuulat pois, pintojen puhdistus ja sitten mig-hitsillä kolme-neljä kierrosta saumaa ulkokehän sisäpinnalle. Sitten vain odotetaan hetki ja ulkokehä tipahtaa itsestään lattialle koska hitsaus sisäpinnalle kutistaa kehää aivan silmissä.
                              Ja milläs poistat ne jos sulaa läpi?

                              Comment


                              • #16
                                Ja milläs poistat ne jos sulaa läpi?
                                Sisäkehä on kuitenkin kolme-neljä milliä vahvaa värkkiä niin aika huoleton (kädetön) hitsari saa olla jos ne olkavarteen sulattaa kiinni...

                                Kymmenkunta laakeria hitsaamalla irrottanut eikä koskaan ole ollut edes merkkejä että olisi läpi asti ollut tulossa
                                Viimeksi muokannut tane; 24.7.2012, 11:56.

                                Comment


                                • #17
                                  No, kaikki foorumin käyttäjät ei välttämättä ole yhtä harjaantuneita hitsareita joten tarkkana saa olla varsinkin jos vähän hitsauskokemusta ja tehokas migi käytettävissä. Koolista läpisulanut hitsisauma muuttaa olkavarren kierrätystavaraksi välittömästi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Totta tuokin on, kaikki on mahdollista.

                                    Ja jos vain jotenkin pystyy käyttämään asennustapaa missä absin anturin saa jättää paikoilleen niin suosittelen sitä, tuppaa olla lujassa näissä vanhemmissa vehkeissä eikä välttämättä tule yhtenä palana irti. Itse jouduin vaihtamaan kaksi anturia kun kaikki lakrut vaihtelin, eihän ne ebayssä hirveitä maksa mutta vaivaa siitä on.

                                    Prässi ja oikeankokoiset holkit jotka painaa ulkokehästä on ainoa oikea tapa, kaikissa muissa on osien rikkomisen / vaurioittamisen riski.

                                    Ja muistetaan laittaa ne laakerit oikeinpäin, navan saa kyllä painettua riittävän isolla prässillä myös väärinpäin olevaan laakeriin, onneksi selvittiin pelkällä murskautuneella laakerin sisäkehällä, pamaus oli melkoinen...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vanha laakerin ulkokehä on, aavistuksen lamellilaikalla hiottuna pienemmäksi, oiva prässiholkki kun painaa uutta laakeria sisään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jotenkin liittyy asiaan :d

                                        http://www.hs.fi/kotimaa/Suomeen+tuo...a1305586541391

                                        Comment


                                          #21
                                          Vanha laakerin ulkokehä on, aavistuksen lamellilaikalla hiottuna pienemmäksi, oiva prässiholkki kun painaa uutta laakeria sisään.
                                          Laakerikooleja käytettäessä on vain muistettava, että ne hajoaa sirpalemaisesti sille päälle sattuessaan toisin kuin sopivat sorvilla tehdyt työkalut. Että varovaisuutta, varsinkin jos vasara-menetelmällä noita käyttää...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja SR Näytä viesti
                                            Laakerikooleja käytettäessä on vain muistettava, että ne hajoaa sirpalemaisesti sille päälle sattuessaan toisin kuin sopivat sorvilla tehdyt työkalut. Että varovaisuutta, varsinkin jos vasara-menetelmällä noita käyttää...
                                            Tämä sirpalemainen pirstoutuminen tuli itse todettua kun paukuttelin Passatin etupyöränlaakeria paikoilleen vanhalla ulkokoolilla.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Harvemmin niitä painetaan vasara menetelmällä sisään.. ;)

                                              Muutenkin jos takomis menetelmällä asentaa kaksirivisiä laakereita olisi hyvä vetää sisäkoolit pultilla yhteen jottei laakeri värise paskaksi jo moukarointi vaiheessa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eiköhän huolellisuus tärkeintä laakerinvahdossa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Prässillähän noita tulee vaihdeltua. Ite en ymmärrä miks pitää alkaa leikkimään ja käyttää näitä vasara menetelmiä.

                                                  Mulla tuommonen vanha laakeri just vähänaikaa sitten räjähti prässissä. Ducaton laakerista olin napaa painamassa irti ja oli vähän kireessä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Aika mielenkiintoisesti tuntuu porukka kommentoivan joko prässiä tai vasarointia.

                                                    Esitin tuossa avauksessani kyllä kolmannenkin tavan, eli tuon laakerisarjan käytön, jossa laakerit vedetään ison pultin avulla paikalleen.

                                                    Tällä menetelmällä itse asiassa kasasin juuri äsken taas kaksi tolppaa. Eikä tarvinnut edes pulttipyssyä, meni ihan isolla räikkäsatsilla ja kohtalaisen helposti, huomattavasti helpommin kuin irrotus, jonka sitten teinkin pulttipyssyllä.

                                                    Seuraavaksi katsotaan kauanko SKF:t kestää. Toinen kun tuntui kahisevan jo valmiiksi.... :-)

                                                    Hiukan huolestuttaa tuo pipo esan linkki myös :-) Missähän kaikissa paikoissa noita on?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Niin, itse olin varomaton prässin kanssa ja hajoitin motonetistä ostetun laakerin, omaa tyhmyyttäni (holkki kantoi sisäkoliinkiin) Hain sitten uuden laakerin motonetistä ja sen asennus meni ongelmitta. Kummatkin samalla tuotenumerolla, eka FAG, toka SKF. Mielestäni Motonetin etu se etteivät "peitä" tuotteen valmistajaa niinkuin eräs ruotsalaisperäinenn tarvikekauppa. Itsellä vanha laakeri oli niin tiukassa ja uusienkin kanssa joutui antamaan vasaraa olkavarteen että menivät perille kunnon prässillä että epäilen että olisi jäänyt asentamatta tuollaisella pulttipohjaisella systeemillä. Toki alapallon ja raidetangon pään irroittamatta jättäminen olisi houkutellut

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Prässillä tuli laakerit vaihdatettua HP2-tolppiin. Puolen tunnin homma ja veloitus sen mukainen. Ei voi käsittää miksi tuokin homma on joskus pitänyt ite tehdä?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          "pulttipohjaisella systeemillä" saa aika hemmetinmoisen voiman aikaiseksi, ei siinä juurikaan keskikokoiselle prässillekkään kakkoseksi jää. Itsellä M22 12.9 pultti, jotta sen saa katki niin vetovoima on jo kymmeniä tonneja. Kaikki laakerit nätisti lähtenyt irti ilman vasarointia, näppärempi kuin prässi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            M24 8.8 kierteisellä ruuvilla saa n. 20t vetovoiman, mutta tuolloin kiristysmomenttikin täytyy olla luokkaa 500Nm. Pulttipyssyllä tietysti onnistuu.

                                                            Comment

                                                            Working...