Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyöränlaakerin asennustavat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Vanhat laakerit poistan seuraavalla menetelmällä, sisäkehät ja kuulat pois, pintojen puhdistus ja sitten mig-hitsillä kolme-neljä kierrosta saumaa ulkokehän sisäpinnalle. Sitten vain odotetaan hetki ja ulkokehä tipahtaa itsestään lattialle koska hitsaus sisäpinnalle kutistaa kehää aivan silmissä.
    Tää on kyllä todella hyvä keino silloin jos prässissä ei enää voima riitä..tai ei uskalla prässätä niin kauan että PAUKAHTAA! :) Tätä joutuu käyttään joskus... Yks parhaita oppeja mitä oppinu vanhemmilta asentajilta.

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Audiittori Näytä viesti

      ...itse olen yleisimmin vetänyt laakerit paikoilleen jouhevasti tuollaisella laakerinasennussatsilla, joka saa voimansa pulttipyssyn suusta keskellä olevan trapetsikierrepulttiin, jolla taas kiristellään erilaisten holkkien avulla laakerit paikoilleen. Laiskan miehen menetelmä, sillä tolppaa ei tarvitse repiä pöydälle prässättäväksi, eikä lekamiehen hommiinkaan joudu.
      Mistäs oot hankkinut ko. asennussatsin ja missä hintaluokassa nuo pyörivät? Sellasella varmaan onnistuisi puslien asennus?

      Tuo aikaisemmin mainittu hitsaushomma kuulostaa kyllä myös aika pätevältä systeemiltä. Kun näin äkkiseltään miettii niin saa aika seppähitsari olla että saa sen laakerikoolin läpi asti hitsattua olkavarteen.. kohtuus kaikessa :)

      Comment


      • #33
        Mistäs oot hankkinut ko. asennussatsin ja missä hintaluokassa nuo pyörivät? Sellasella varmaan onnistuisi puslien asennus?
        Esimerkiksi tuolla Bilteman 89 erkin satsilla onnistuu.

        http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...varten-191319/

        Tämän näköinen:



        Noilla samoilla holkeilla tuli kiskottua hiukan ohuemman kierretangon pätkän avulla mm. apurungon etupuslat paikalleen.

        Comment


        • #34
          Samaa Bilteman-satsia katsoin kunnes tajusin että laakerinvaihto on tullut eteen kerran 3 vuodessa (vielä eri autoihin) ja joka kerta tolpat olleet irti autosta.

          Jos tolpat on jokatapauksessa irti, niin tuolla hinnalla ostaa sen toisenkin puolen laakerin ja vaihtotyön.

          Comment


          • #35
            Ite oon värkänny aina vanhoista laakeripesistä ja kierretangosta tilanteeseen sopivan työkalun. Suotta maksaa 89€ kun alle varttin jo tekee melki samanlaisen :)

            Comment


            • #36
              Eipä tuon hankinta yhtä autoa varten kannatakaan. Sitten kun noita laakerinvaihtoja alkaa kertymään, eikä kaikista ole sitä vanhaa laakeriakaan vielä käsissä, tilanne on toinen.

              Comment


              • #37
                Toimitetaan muovilaatikossa, jossa on kätevä kahva.
                Pelkästään jo toi kätevä kahva perustelee hankinnan... =)

                Comment


                • #38
                  Vaikuttaisi aika edulliselta tuo Bilteman satsi verrattaen esim. tuohon Farmilaitteen myymään versioon nähden : http://www.grp.fi/farmilaite/farmilaite.pdf (sivulla 31).
                  Ei tietenkään hankkimisen arvoinen satsi ole jos käyttö rajoittuu pelkästään auton pyöränlaakereiden vaihtoon,
                  itellä nyt on muutakin kalustoa (mm. suomalaisia maataloustyökoneita joissa on kiinalaisia laakereita), saapi niiden
                  kanssa taistella aina silloin tällöin. Noissa kiinalaisissa laakereissa on sekin että vaikka niissä on rungossa
                  rasvanippa, rasva ei laakerille asti aina mene ja sen takia hajoilevat helpommin kuin ns. laatumerkit.
                  Monesti näissä em. koneissa on pukkilaakereita jotka lähtevät suht helposti irti kunhan sen saa akseliltaan irti. :)

                  Comment


                  • #39
                    Minä olen käyttänyt laakerihommissa jotakuinkin kaikkia täällä mainittuja ohjeita. Lekalla ja sopivilla vastinkappaleilla on paukuteltu laakereita ulos ja sisään. Sama homma erilaisilla kierretankosysteemeillä ja prässiäkin on käytetty, kun sellainen on ollut käytetävissä. Tuota hitsausmenetelmääkin olen kokeillut ja erinomaisen toimivaksi todennut.

                    Monesti olen kokenut laakerin ulkokoolin irroitusta suuremmaksi hommaksi laakerin sisäkoolin irroituksen pyörännavasta. Sisäkooli, kun tahtoo tietyissä laaekrimalleissa jäädä kiinni pyörännapaan, napa irroitettaessa laakerista.

                    Ainakin vanhojen Mcpherssonilla varustettujen quattrojen kohdalla tämä oli varsin ikävä homma, kun tuosta laakerin sisäkoolista ei saanut oikein millään käytössä olleella ulosvetäjällä kunnon otetta. Näissä tapauksissa yleensä varovasti rälläköin laakerin koolin lähes poikki ja sitten lekan/lyöntituurnan avulla kooli naputeltiin pois paikoiltaan. Varovainen vaan pitää olla, ettei vahingossa rälläköi pyörännapaa.

                    Comment


                    • #40
                      Sisäkoolit lähtevät helposti irti kun on paineilmataltta, tuurnan joutuu tiukoilla laakereilla pari kertaa teroittaan ennenkuin lähtee liikkeelle:
                      [ame]http://www.youtube.com/watch?v=iM7Eie6aRk4[/ame]

                      Comment


                      • #41
                        Kulmahiomakoneella sisäkooli poikki, niin ei tarvitse tapella.

                        Comment


                          #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja Audiittori Näytä viesti
                          Esimerkiksi tuolla Bilteman 89 erkin satsilla onnistuu.

                          http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...varten-191319/

                          Tämän näköinen:



                          Noilla samoilla holkeilla tuli kiskottua hiukan ohuemman kierretangon pätkän avulla mm. apurungon etupuslat paikalleen.
                          Minkä kokoisia nuo isoimmat holkit on?
                          Sopisiko sarja myös taka-akselin helojen uusintaan, esim. 1J Golf, 8L A3 jne. Hela noissa on 72mm.

                          Comment


                          • #43
                            Kulmahiomakoneella sisäkooli poikki, niin ei tarvitse tapella.
                            Tätäkin on harrastettu, aikanaan jopa isojen rotaatiopainokoneiden laakereihinkin.

                            Periaatehan tässä pitäisi olla, että hioo lähes läpi asti, vaan ei aivan ja kuumentaakin sen verran reilusti, että koolissa väri muuttuu paikallisesti, eli kooli karkenee kohdalta. Mikä nyt tosin tapahtuu itselläänkin rälläkkää käytellessä :-)

                            Sitten kun on melkein poikki, napautus vasaralla ja käsissä on.

                            Tosin, eipä pienet jäljet kaulallakaan mitään haittaa, jos sattuu hiukan lipsahtamaan.


                            Itse tosin olen poistellut sisäkoolit jo pitkään tuollaisella asiaa varten suunnitellulla työkalulla, jossa koolin laipan taakse ruuvataan kaulus, jota puolestaan kiskotaan erilliseen runkoon kiinnitettävillä pulteilla ulospäin. Ei riko paikkoja ja hyvin lähtee. Alulle saamisessa saattaa olla hiukka tekemistä, tosin.

                            Comment


                            • #44
                              Itse en taida alkaa taiteilemaan huonoilla työkaluilla etulaakeria pois tai paikoilleen, mutta semmonen ybertyhmä kysymys koskien laakeria.
                              Taitaa olla ensimmäinen laakeri jonka joutuu eteen vaihtamaan koskaan, joten ei semmosta ennen ole pitänyt kädessä.

                              Kuuluuko laakeri olla kahdessa osassa, eli toiselta puolelta näkyy kuulat ja sen päälle tulee sitten se päätylevy vai miksi sitä kutsutaan?

                              Comment


                              • #45
                                Sisäkooli kuuluu olla kahdessa osassa. Vai mitä kysyit? :D

                                Comment


                                • #46
                                  Kuva kertoo paremmin, eli onko joku järkevä syy, että laakeri on kahdessa osassa?
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ei ole normaalia, kuljetusvaurio tms. Kyllähän tuon vielä kasaan saa mutta eri asia tiivistyykö tuo huuli kunnolla.

                                    Comment


                                      #48
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                      Kuva kertoo paremmin, eli onko joku järkevä syy, että laakeri on kahdessa osassa?
                                      En laittaisi autoon, uutta tilalle.

                                      Comment


                                      • #49
                                        No ei muutakun kaupan kautta. TOivottavasti on kuitti tallessa perhana.
                                        Edit: Laakeri vaihdettu uuteen. Febi/Bilstein laatikossa oli sama laakeri, kuin FAG omassa laatikossa, eli FAG löytyy molemmista.
                                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 10.8.2012, 09:02.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Toi sisäkehä taitaa olla paikallaan pelkästään ton tiivisteen varassa, joten ei olisi varmaan ollut kovinkaan vaarallista laittaa sitä tollasena paikalleen. Mitään roskiahan sinne ei kannata jättää väliin..

                                          Comment


                                          • #51
                                            Onse muutenkin kuin tiivisteen varassa, koska en saanut sitä paikoilleen käsivoimin.
                                            Tai no en mä sitä nyt ehdoin tahdoin rikkoa tahtonut, joten en sitä hirveesti rusikoinu.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X