Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8T BFB-koneen kulutus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8T BFB-koneen kulutus?

    Oliskohan kenelläkään forumilaisella käsitystä tuon otsikon myllyn sielunelämästä enempää. Itsellä pistänyt silmään omassa vajaavetoisessa B7 sedanissa nyt kesänopeuksia ajellessa että kulutus nousi huomattavasti talveen nähden. Innostuin sitten hieman tutkimaan Torquella tilannetta kun FIS loistaa poissaolollaan ja totesin että kulutus kasvaa 2700rpm kohdalla jopa reilun litran/100km. Onkohan toi ihan normaalia, joku kaasuläppä tms joka aukeaa noissa kierteissä vai onkohan tossa joku anturi hengiltä jostain nurkasta tms.?

    Kulutus alle 2700rpm, esim. 100km/h @ ~2600rpm on ihan kohtuullisen kuuloinen ~7,5l/100km, mutta heti kun nostaa esim. 115km/h @ ~2800rpm ni johan alkaa soppaa menemään, pahimmillaan jopa 9-9,5l/100km luokkaa (n.130km/h lasissa). Auto on ihan vakio-ohjelmalla ja kone käy ja vetää muuten hyvin. Puolat on vaihdettu viimeisen vuoden sisään kampanjassa ja vikakoodeja ei ainakaan Torquella irtoa. Viime huollossa (toissa viikolla) kone huuhdeltiin Forten litkuilla vielä puhtaaksi. Niin ja tämä on 5-lovisella manuaaliaskilla.

  • #2
    Ihan samantapaista havaintoa myös hieman piristetyllä BFB koneisella quattrolla eli kesällä kulutus nousee hieman (renkaat...) ja aika roima hyppäys kulutuksessa 80- 100 kmh välillä -eli minulla tuossa satasen vauhdissa jo jotenkin reilumpi kulutus kuin olettaisi ja jonkinlainen "porras" tuossa välissä tosiaan tuntuisi olevan.

    Comment


      #3
      Kiinatinavanteet nostaa tuota kultusta aika iloiseen. Omassa entisessä B6sessa enne BBSiä kiinatina 19" kesävanteet nosti kulutusta yli litralla.

      Comment


      • #4
        Joo, rengastuksen olen ottanut huomioon kyllä, pikkusen jano kasvaa kun kesät alle heittää. En nyt tiedä lasketaanko Dotzin Mugellot kiinantinoiksi mutta... :) Lähinnä mietitytti juuri tuo hurja loikkaus kulutuksessa 105kmh - 115km/h välillä.

        Comment


          #5
          Ilmavastuskertoimen muutos ei varmaan vaikuta mitään. :)

          Comment


          • #6
            Niin, eikös tuo nyt ole ihan normaalia, että tuossa kohtaa se kulutus pomppaa suhteessa aika paljon autolla kuin autolla!? Siinä on aika iso ero ilmanvastuksessa ajaako 100 vai 130, kun se ilmanvastus tuppaa kasvamaan vähän eri suhteessa ajonopeuden noston kanssa.

            Comment


              #7
              Sama kysymys on varmaan sadassa ketjussa tällä foorumilla. Ei kannata ottaa herneitä, mutta sen 30s voisi käyttää hakutoiminnon käyttöön ennen uuden aiheen perustamista. BFB, AVJ, BEX -koneet ovat B6/B7-kopassa kulutukseltaan ja vioiltaan hyvin yhteneväisiä.

              Jos vaikka näistä ensimmäisenä omaan silmään osuneista alottaisit (löytyy ihan 1.8t kulutus -hakusanoilla):
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=105634
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=100943
              http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=57454
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=112451

              Ja jos tuntuu että on vikaa, niin:
              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=112912

              On täysin normaalia että kulutus nousee motarivauhdeissa merkittävästi, ilmanvastuksen lisäksi 5-vaihteisessa vitonen on liian lyhyt 120+ vauhteihin.

              Comment


              • #8
                Itellä cuprassa huomas eron kulutuksessa jos kierrokset oli alle 3000. Turbo alkoi puhaltaa vissiin enemmän niin kulutus kasvoi litralla. Ainakin näin järkeilin ja pidin rundit matka-ajossa alle kolmentonnin.

                Comment


                • #9
                  No jo nyt karkeasti lasketaan vaikka kineettisen energian kaavalla 1/2 mv^2 niin nopeuden muuttuessa 100 km/h -> 110 km/h tarvitaan energiaakin 20% enemmän. No tämä ei tämä nyt suoraan ole verrannollinen tuohon kaavaan, koska kyse ei ole kiihdyttämisestä vaan vauhdin ylläpidosta :) Ja tuossa vaiheessa se suurin muutos on ilman aiheuttamassa vastuksessa. Ilman kiihdyttämiseen sitä bensaa vasta meneekin suurissa nopeuksissa.

                  Tuosta ilmasta vielä: Jos ajatellaan että ilma on paikallaan ennen kuin paukautat audilla satasta ohi, niin autosi luovuttaa liike-energiaa tuolle ilmalle ja ilma jää pyörteilemään autosi jälkeen luovuttaen sitä energiaa eteenpäin. Jos ajat 110 km/h niin ilma pyörteilee vielä nopeammin, jolloin se on myös vastustanut auton liikettä enemmän. Tuli tätä joskus mietittyä enemmänkin, mutta vaikea tätä on paperille laittaa :) Toki energiaa menee ääneen, lämpöön tai vaikka kitkarenkaan huomattavasti lisääntyvään kitkaan jonkin tietyn nopeuden jälkeen jne, mutta näin esimerkkinä. Suuremmissa nopeuksissa ilmansyrjäyttämiseen tarvittavan energianosuus vain kasvaa miltei eksponentiaalisesti...

                  Juu, suusanallisesti osaan keskustella tästä aiheesta :D
                  Viimeksi muokannut miserable; 15.6.2012, 06:56. Perustelu: typo

                  Comment


                  • #10
                    dumo: Kiitokset lisäinfosta, eihän tommosesta nyt mitään herneitä pidä vedellä. :) En tiennytkään että AVJ ja BEX on "yhteneväisiä" koneita BFB:n kanssa. Keskityin liikaa tuohon oman koneen mallimerkintään hakujen osalta näköjään...

                    Tiedän kyllä tuulenvastuksen kasvavan ihan eri mitoissa kun nopeuden, on sen verran tullut ihan koulunpenkilläkin jo istuttua ja omasta mielenkiinnosta melkein kaikki muukin vaikuttava on ainakin yritetty selvittää. Lähinnä se että kun kierrokset nousee yli 2700rpm (vaikka vauhti ei muuttuisi kuin 3km/h) niin kulutus suorastaan loikkaa ja siitä eteenpäin taas kasvaa tasaisemmin (joka olisi hyvin selitettävissä ilmanvastuksella). Mutta eiköhän tämä keissi ole taputeltu, syö ku mikäki piru ja no can do! Pitänee suunnitella jossain kohtaa takasin nokivasaraan vaihtoa... :D
                    Viimeksi muokannut Micce84; 18.6.2012, 11:25. Perustelu: typo

                    Comment


                    • #11
                      Kuuslovinen vaihteisto auttaa paljon motarinopeuksissa.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Micce84 Näytä viesti
                        dumo: Kiitokset lisäinfosta, eihän tommosesta nyt mitään herneitä pidä vedellä. :) En tiennytkään että AVJ ja BEX on "yhteneväisiä" koneita BFB:n kanssa. Keskityin liikaa tuohon oman koneen mallimerkintään hakujen osalta näköjään...
                        Vähän kärkkäästi kirjoitin kun tullut itsekin muutama vastaus samasta aiheesta kirjoitettua, mutta kieltämättä on paha olettaa että jokainen tietäisi että nuo koneet ovat hyvinkin yhteneväisiä ja että niitä on ollut B6 ja B7 koreissa. Hyvä ettei herneitä :).

                        Valitettavasti 5-loviselle maistuu bensa motarivauhdeissa erittäin hyvin. Omassa 1,5v ajalta keskikulutus 10,23l/100km (tankkaamalla mitattu / tankkaus.com), ja tuota ei ole vielä korjattu matkamittarivirheellä (todellinen siis yli 11). 5-lovinen AVJ, mutta käytännössä BEX isommalla hyrrällä ja säädöillä, joten pieni kulutuslisä luonnollinen.

                        Tuo hyppäys on sinällään mielenkiintoinen, voisikohan liittyä siihen että tuossa kohtaa noustaan kunnolla ahdoille.
                        Viimeksi muokannut dumo; 18.6.2012, 14:21. Perustelu: Täydennystä

                        Comment


                          #13
                          Mulla on reilulta kolmelta vuodelta tankkaus.comissa 9.95 l/100km :) 5-vaihteinen AVJ.

                          Comment


                          • #14
                            Todetaanpas tähän että kulutusta taisi nostaa aika huimasti väsynyt lambda-anturi. Vanha kosahti lopullisesti muutama viikko sitten ja nyt uuden anturin kanssa motarinopeuksissa kulutus pyörii 8l/100km tasolla. Tuo aiemmin mainitsemani "pykälä" kulutuksessa on kadonnut ja kulutus nousee nopeuden suhteen huomattavasti järkevämmin (kuten aiemmissa autoissa). Maksaa anturi itsensä nopeasti takaisin näillä hinnoilla ja ajoilla, motareilla kun pääasiassa tulee ajeltua. :)
                            Viimeksi muokannut Micce84; 5.4.2013, 09:19.

                            Comment


                            • #15
                              Vaikka lambadasta vika löytyikin, kannattaa muistaa että:
                              -Nopeuden noustessa kulutus aikayksikköä kohti kasvaa kolmanteen potessiin (ilmanvastus)
                              -Nopeuden noustessa kulutus matkan suhteessa kasvaa toiseen potenssiin.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla on kokolailla kulutus pyörinyt nyt talvella siinä 7.5-8l/100 km matka-ajossa. Äkkiä se kulutus kyllä sitten nousee jos on raskaampi oikea jalka ;)
                                Ja autohan oli siis B6 1.8T BFB quattro vm -04.
                                Millä tapaa muuten "kulutus"mittari nollaantuu, eli se näyttö josta näkee kilometrit kuinka pitkän matkan tankillisella pääsee?
                                .

                                Comment


                                • #17
                                  Siis sulla on vain se näkyvis mittaristos? Ei nappuloita pyyhkijänviiksen pääs, eikä alapuolella? Tuota matkaahan ei voi mitenkää nollata ku laskee sen tankis olevan bensan ja keskikulutuksen perusteella. Keskikulutus on siis jossain ohjainlaitteella "piilos" jos ei varsinaista ajotietokonetta oo, muutenhan tuota matkaa ei vois laskee.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo, ei ole ajotietokonetta tuossa autossa. Sitä vaan pohdin että mistä järjestelmä hokaa että nyt on taas tankattu lisää ainetta. Polttoaineluukussa jokin kytkin?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Onhan tankis koho joka muuttaa vastusarvoa bensanpinnan mukaan, siitä se ottaa tiedon. 150€ ku sijoitat ni saat "täydellisen" ajotietokoneen, eikä oo ees vaikee asentaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ööö vaikka polttoainemittarista?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                                          Onhan tankis koho joka muuttaa vastusarvoa bensanpinnan mukaan, siitä se ottaa tiedon. 150€ ku sijoitat ni saat "täydellisen" ajotietokoneen, eikä oo ees vaikee asentaa.
                                          On kyllä ollu suunnitelmissa tuo ajotietokoneen asennus. Ei muita hiluja kuin viiksi ja johtosarja + itse asennus vakkomilla?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ei tarvi mitää johtosarjaa ellet halua pissapojan varoitusvaloa. Jos et halua niin riittää pieni hyppyjohto, viiksi ja ohjelmointi. Emännän autoon panin just reipas kuukausi sitte, pissapojan anturin kans. Sen verran yksinkertanen toimenpide anturin laitto etten itte kyllä jättäs laittamatta.

                                            Onko sulla vakkari? Ohjelmoinnis on vissiin vähä eroja jos ei oo, eli eri lukuja pitää räpeltää sillon.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X