Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 outo ulina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 outo ulina

    Haulla ja Googlella yritin etsiskellä sopivaa ratkaisua, mutta kuvaukseen sopivia ei löytynyt.

    Eli auto on A4 B6, 2004, 1.8Tq BEX. Kilometrejä noin 223tkm.

    Tänä aamuna huomasin, että keulasta, mahdollisesti kuskin puolelta kuuluu outo ulina. Nyt iltasella havaitsin, että ulina kuuluu ainakin silloin, kun (hiljaisesta?) vauhdista painaa kytkimen pohjaan. Kokeilin pihassa niin, siirsin autoa metrin eteenpäin ja liu'utin takasin päin. Joka kerta samanlainen ääni.

    Ääni muistuttaa vähän koiran ulinaa, sellainen "vou-vou-vou-vou". Ulahdus kuuluu noin neljä kertaa, matkasta ja vauhdista riippumatta.

    Kokeilen vielä huomisaamuna, kuuluuko samanlainen ääni nopeammilla vauhdeilla. Kytkin ei luista eikä tahmaa, vaihteet menee hyvin sisään eikä auto temppuile millään muullakaan tavalla. Tuo ääni vaan ilmaantui nyt tänä aamuna ja kuulostaa pirulliselta.

    Ideoita?
    Viimeksi muokannut mstr; 22.5.2012, 15:13.

    #2
    Kivi jarruissa? (muita mitä tulee mieleen mm. pyöränlaakeri, renkaanpultit löysällä, jne.)

    Comment


    • #3
      Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
      Kivi jarruissa? (muita mitä tulee mieleen mm. pyöränlaakeri, renkaanpultit löysällä, jne.)
      Lika/kivi/jne jarruissa ja laakerit kävivät mielessä, mutta ainakin jarrut suljin pois mielestä kun huomasin kytkimen pohjaan painamisen vaikuttavan asiaan. Ääni siis loppuu, ennen kuin vauhti pysähtyy. Ja kiven ääni olis varmasti enemmänkin kirskuva ääni.

      Pulttien kiristys on vasta tarkastettu, mutta pitänee vielä huomisaamuna sekin varmistaa.

      Tattis vain. Vieläkö on muita ideoita?

      Comment


      • #4
        Huomenia.

        Äänen aiheuttajan metsästys jatkuu. Tänään aamulla startatessa ääni oli poissa, mutta palasikin sitten myöhemmin. Eli kylmällä koneella tuota ei kuulu, mutta kun hetken aikaa ajelee ja lämmöt nousee normaalille tasolle, alkaa taas uikuttamaan.

        Lämpinämä myös startatessa ulahtaa, ainakin kytkin pohjassa. Ilman kytkintä ei tullut tyypitettyä. Toisaalta jos vonkuu tyhjäkäynnilläkin, niin ei liene voimansiirron osa.

        Sain otettua pari ääninäytettäkin, tässä eka ja tässä toinen.

        Ensimmäisessä siis liikkeellelähtö, auto liikkuu noin puolimetriä - metrin. Rahtusen ennen kahtakymmentäsekuntia ilmastointi kytketään pois päältä, ei vaikutusta. Toisessa raidassa auto paikallaan tyhjäkäynnillä. Seuraavaksi heräsi mieleen vesipumppu tai koneen laakerit?

        Jakohihna, vesipumppu yms. vaihdettu 180tkm kohdalla, Ruotsissa marmorilla. 200tkm jälkeen uusittu myös nokkaketju ja ketjun kiristin.

        Jos arvon levyraati kehtaa kuunnella näytteet ja antaa kommenttia, olisin hyvin kiitollinen. Oikeaan osuneelle veikkaajalle tarjoan pullakahvit. Jotenkin sellainen fiilis, että jotain "kivaa" jumppaa tiedossa.

        EDIT: Jumppaa tiedossa myös noiden äänien kanssa. Pitääpä muuttaa ne ensin johonkin fiksumpaan muotoon.
        EDIT 2: Jumpattu .mp3-muotoon. Nyt pitäs skulata.
        Viimeksi muokannut mstr; 22.5.2012, 11:05.

        Comment


          #5
          Okei, ääni on hieman erilainen kuin luulin :). Jotenkin ymmärsin sen tulevan nurkasta auton liikkuessa.

          Aika pahasti kuulostaa siltä että joku laakeri antautumassa moottorista tai apulaitteista antautumassa. Muistaakseni apulaitehihnan saa helposti pois kiristäjästä kääntämällä: Ääninäytteen pohjalta kokeilisin läpi ensiksi laturin ja apulaitehihnan hihnapyörät.

          Comment


          • #6
            Täytynee tässä alkaa siis roplailemaan noita hihnoja. "Kivi jarruissa" kyllä kuulosti paljon mukavammalta. :)

            Comment


            • #7
              Teeppä ihan mielenkiinnosta semmonen sumupullotesti. Eli suihkauta kevyesti hihnoille sumupullosta hieman vettä, muuttuuuko ääni miksikään?

              Comment


              • #8
                Täytyypä kokeilla tätä. Ihan mielenkiinnosta, mikä tuon tarkoitus on? Jäähdyttää, luistattaa?
                Viimeksi muokannut mstr; 22.5.2012, 23:23.

                Comment


                  #9
                  Itse kyllä lähtisin ihan sillä liikenteeseen, että höllää hihnaa ja kokeilee pyöriikö laturi yms. kivasti (ja samalla testaa vapaakytkimen).

                  Comment


                  • #10
                    Kannattaa tarkastaa kaikkien apulaitteiden ja hihnan kiristys/ohjainrullien kunto. Ota vaikka se hihna pois ja kuuntele uudestaan.

                    Comment


                    • #11
                      Tänään aamusella kokeilin pikkasen suihkutella vettä tuonne remmille, ei mitään vaikutusta. Iltasella olis tarkotus kävästä seepra-Antin lääkärilaukulla, josko stetarilla saisi paikannettua vähän äänen lähdettä.

                      Oma korva väittää, että ääni tulisi moottorin etuosasta. Jännä kyllä, että tuo ääni ilmestyy aina juuri, kun lämpömittari näyttää yhdeksääkymppiä. Ei edes kahdeksassakympissä.

                      Kuinkas noita nyt lähtisi löysäämään tai ottamaan irti? Tähän pirssiin ei ole koskaan tullut vaihdettua remmejä itse.

                      EDIT: Löysinkin haraldhin kirjoitteleman ohjeen, http://www.audiclub.fi/forum/showpos...8&postcount=11. Tätä voisi lähteä soveltamaan tuossa illemmalla / huomenissa.

                      Comment


                        #12
                        Niin siis riittää että kiintolenkillä väännät tuota jousikuormitteista kiristintä niin saat hihnan pois kiristimeltä. En muista saako hihnan hölläiltyä ilman kiristimen irrotusta niin, että koneen saa käyntiin ilman hihnaa, mutta se selviää tutkimalla. Stetoskooppi ei ole huono idea, mutta kannattaa ensin tutkia liittyykö apulaitteisiin.

                        Comment


                        • #13
                          Noniin, tänään siis kuunneltiin "sydänääniä" stetoskoopilla, ja ääni paikantui aika hyvin jakohihnan kohdille. Olinkin jo aikaisemmin kuulevinani, että ääni tulee kattilan etupuolelta.

                          Apulaitehihnaa ei käytetty pois paikoiltaan. Sitä vois toki vielä kans kokeilla, mutta pajallehan tuo on joka tapauksessa talutettava. Ja joka tapauksessa lienee sama vaihtaa nuo remmit, jos kerta pitää purkaakin. Molemmilla remmeillä ajettu ~50tkm ja vaihdettu viimeeksi Ruotsissa marmorilla. Ei ilmeisesti kestänyt ihan vaihtoväliä.

                          Tuosta moniurasta, kiristin pitää kaiketi lukita ennen kuin vapauttaa remmin? Kiitokset joka tapauksessa Antille konsultaatiosta ja tutkimuksista.

                          EDIT: Kuuluuko tuon apulaiteremmin kiristimen heilua? Vipattaa jonkin verran remmin pyöriessä ja on heilunut muistaakseni siitä asti kun auton ostin.

                          EDIT 2: Kattelin noita remmikittejä rapakon takaa EuropaPartsilta ja Blaupartsilta
                          http://www.europaparts.com/timing-be...-late-vin.html
                          http://www.blauparts.com/proddetail.asp?prod=GH21133

                          Ilmeisesti ovat aivan kurantteja settejä? Blauparts kysyy, että kummanko mittasen serpenttiiniremmin (apulaiteremmin?) haluaa. Kumpikas tuohon BEX-myllyyn pitäs valita, 1570mm vai 1590mm?

                          EDIT 3: Yhden tarjouksen sain remmien vaihdosta. Ei kannata sillä hintaa lähtä tilailemaan rapakon takaa.
                          Viimeksi muokannut mstr; 25.5.2012, 21:20.

                          Comment


                          • #14
                            Sinne meni tänään Autokorjaamo Nikuselle hihnasavottaan. Vaihtoon menee siis jakohihna + kiristin, apulaiteremmi + kiristin ja vesipumppu.

                            Tuli tuossa vain mieleeni, että ilmeisesti tuota apulaiteremmin kiristintä ei vaihdeta, jos ei käsketä. Siinä voisi tietenkin olla yksi mahdollinen ulisija. Mut sen näkee sitten illemmalla, kun ollaan ~700€ köyhempiä.

                            Comment


                            • #15
                              Joku kiristin / rulla siellä oli mikä ei normi jakopään hintaan kuulunu. Isä joutu huomaamaan myös tuon kun pari kuukautta sitten hihnarempassa kävi.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt siis menee vaihtoon myös apulaitehihnan kiristin, "koko paketti". Jotain höpötteli laakerista yms, eli ei pelkkä kiristin.

                                Toivottavasti tuolla selviää, niin ei tarvis lompakkoa levitellä enempiä. Sama nuo oli vaihtaa joka tapauksessa, kun auki joutuu käyttämään.

                                Comment


                                • #17
                                  No heitetään nyt pientä monologia tähän, mutta ilmeisesti vikaan löytyi ratkaisu. Ääni katosi, tai ainakin hiljeni, tuolla remontilla. Eli siis vaihtoon menivät jakohihna, apulaitehihna, molempien kiristimet ja vesipumppu. Asentajan mielestä apulaitehihnan kiristin / rulla piti jotain ääntä. Tarkkaan ei osannut sanoa, koska kone ei varmasti ollut lämmin. Hihnapyörien vaihdolle ei ollut tarvetta eikä mitään omituisia ääniä kuulemma kuulunut.

                                  Tuon lainassa olleen 1.9CDTI Opel Vectran jälkeen vaan kaikki äänet kuulostavat ihmeellisiltä.

                                  Laitetaan tähänkin nyt vähän hakusanoja:
                                  A4 B6 BEX moniura moniurahihna jakopäänhihna kiristin hihnakiristin hihnarulla

                                  Ääninäytteet löytyvät edelleenkin tuolta ylempää ja ne saa mun puolesta jäädäkin jos jollain muulla tulee samanlaisia ongelmia. Toivotaan nyt, että äänet myös pysyvät poissa. Lopullinen kustannus oli siis 614€, sekin varmasti monia kiinnostaa.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei toki välttämättä typerää vaihtaa jakohommeleita eikä vara venettä kaada, mutta kuten ylempänä todettiin, näissä tapauksissa kannattaa kyllä sitä ääntä ensin katsoa apulaitteiden puolelta. Hihna irti ja tutkimaan. Kiristinrullasysteemi ja laturi aika vahvoja ehdokkaita tuon tyyppisille äänille. Tämä siis ihan vain vinkkinä niille jotka kenties tuollaisen äänen syytä etsivät.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Näin olisi varmasti toimittukin, jos jakopäällä olisi ollut vielä enemmän elinikää jäljellä. Mutta tulipahan nyt tehtyä sekin sitten alta pois.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X