Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Electronic Differential Lock (EDL) A5 B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Electronic Differential Lock (EDL) A5 B5

    Asia koskee autoa A4 B5 2.4 30v quattroa.

    electronic differential lock (EDL) pitäs ny saara pois päältä ihan vaan testatuksi, että mitä sitte tapahtuu, ku pistää pyörät sutimaan.

    Onnistuuko sulakkeen näppäämisellä pois vai millä? Sulaketaulu ohjekirjassa näyttää seuraavaa. Sulakepaikalla numero 7 ABS-jarrut. paikalla 16 ABS ja paikalla 41 ABS (hydrauliikka).

    Onko se joku noista vai pitääkö jotaki muuta kikkailla?

    #2
    Sulakkeen poistamista ei voi suositella koska ei tosiaan absitkaan sitten toimi. EDL:än saa pois päältä kertomalla abs ohjaimelle, että jarru on painettuna jatkuvasti. Eli katkaisee vaikka absin kylkeen tulevasta liittimestä (selkäpuolelta) jarrukatkaisimelta tulevan johdon ja kytkee siihen abslle menevään johtoon 12V jatkuvasti (kätevä voi laittaa siihen vaikka kytkimen jolla edllän saa päälle/pois tarpeen mukaan). Elä vahinkoa tee sutimiskokeilemisilla.

    Comment


    • #3
      Ok kiva tietää ja kerroksä sitte, että mitä vahinkoa voi saaraha aikaha ilman edl:llää? Ei käsittääkseni ainakaa pitääsi normaalia surittasmisen rasistusta surempaa rasistusta ilmaantua?

      Comment


      • #4
        Niin ja siis kyllä sen tiedän, että abs:ssät lähtee pois päältä jos jonku noista nyppää irti, mutta onko se silti jonku noitten sulakkeen takana? Plus, saako sen edl:llän säädettyä sitte niin, ku sen kytköö päälle, että se on tyliin 200 km/h päällä (eli kokoaika), että ei pomppaa pois ylitettyä 40 vai 80km/h.

        Comment


          #5
          Voihan suritus taas...

          Comment


            #6
            Lähinnä tarkootin, notta elä aja kaupan seinähän kun testaalet mitä tapahtuu. Kyllä se niitten sulakkeitten takana on, mutta sitten jos tulee tarve kovemmastikin jarruttaa niin abs ei ole pelastamassa jarrubalanssia ja saatta perä lähteä erelle. Ei sitä edllää saa säädettyä, se on mikä on.

            Comment


            • #7
              Mika: Kiva, ku oon sun unis asti :D Suritusnappi projektiki varmasti saa tälle kesää lisäpotkua.

              Jukka: Joo, pitää olla tarkkana sen kans, palaan suhu vielä privalla.

              Comment


              • #8
                Nyt tarvitsee NOPEAA tietämystä/viisautta!

                Eli oon saanut pv:ltä edl:llän ohittamisen ohjeet, mutta en oon ny täysin vakuuttunut, koska en saanut mieheltä vastausta onko se tehnyt itse kyseisen ohituksen näillä ohjeilla joten sanokaa te nyt sitte jokka tiedättä.


                Helpoiten jos ei kytkentäkaaviota ole niin se piuha löytyy yleismittarilla tai valokynällä. Eli liitin irti boksista (abs murikka joka konehuoneessa), virrat päälle ja kaveri painelemaan jarrua ja käy sitten liittimen kontaktit läpi. Oikea piuha on löytynyt kun jännitettä tulee vain jarru painettuna.

                Boksille menee varmaan kaksikin jännitesyöttöä (löytyy jälleen valokynällä/yleismittarilla). Ryöstää jännitteen sellaisesta johon tulee jännite virtalukolta, eli kun mittailee niin jännite katkeaa kun virrat kääntää pois.

                No siihenhän kannattaa laittaa kytkin jolla voi valita onko alkuperäinen kytkentä käytössä vai jatkuva jännite.

                Itellä tuo on ollut vuosia käytössä.

                Elä ala minua syyttelemään jos käräytät boksisi, täysin omalla vastuullasi.

                Mutta jos se edl pitää pois päältä saada, niin sata kertaa ennemmin noin kun sulakkeen poistamalla. Itselle meinasi joskus käydä ohrasesti kun ei abs ollut päällä.


                Jos nua ohjeet on yksikertaisuudellaan toimivat niin todetkaa ny vielä, että noin se saadaan mitään särkemättä pois päältä.

                Comment


                • #9
                  Eikö täälä kukaan oikiasti tiedä kuinka edl ohitetaan?

                  Comment


                  • #10
                    Elektroninentasauspyörästönlukko saadaan pois päältä yli 70km:h vauhdissa tai sudittattamalla niin että jarrut lämpenee "liikaa" ja toiminta kytkeytty pois päältä. Tosin tuo sudittamalla tapahtuva pois kytkeytyminen ei taida noilla tehoilla onnistua edes talvella. Joten aja jarrut kuumiksi ja kokeile onnea, josko onnistuu. Talvella haistaa hyvin, kun EDS (vw vastaava) on ollut käytössä pitkään.

                    Comment


                      #11
                      Mistäköhän se systeemi sit tunnistaa, että jarrut on lämmenneet liikaa, jos sellaista anturia ei ole?

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                        Mistäköhän se systeemi sit tunnistaa, että jarrut on lämmenneet liikaa, jos sellaista anturia ei ole?
                        ABS-yksikkö laskee tietyn kaavan mukaan , kun virrat katkaistaan , jää muistiin vielä opitut arvot noin tunniksi. Tämän jälkeen oletetaan jarrujen jäähtyneen taas normaaleiksi.
                        Viimeksi muokannut vepek; 20.7.2012, 20:12.

                        Comment


                        • #13
                          Tässä suora lainaus autoni ohjekirjasta: "Jotta jarrutettavan pyörän jarru ei kuumenisi liikaa, EDS kytkeytyy normaalia suuremmassa kuormituksessa väliaikaisesti pois toiminnasta. Silloin auto käyttäytyy kuten ilman EDS:ää oleva auto. Tästä syystä EDS:n poiskytkemistä ei tule ilmoitusta merkkivalon välityksellä. Kun jarrut ovat jäähtyneet, EDS kytkeytyy takaisin toimintaan."

                          Jos jollakin löytyy kompetenssia kumota ohjekirjan teksti, niin ilomielin luen sen. Itse olen vaihtanut vain loppuun kuluneet jarrupalat, joista anturitkin olivat kuluneet pois, joten omaakaan faktaa ei ole.
                          Viimeksi muokannut Kilu7; 19.7.2012, 19:57.

                          Comment


                          • #14
                            Tää homma ei mee nyt niin, että ruvetaan jarruja lämittelemään vaan napista veke edl ja sillä selvä.

                            Onko mitään tietoa mitä voi tapahtua, ku seuraa PV:N ohjeita? Tekis niin mieli koittaa, muttaku pakko saada varmistus vielä joltaki.

                            Comment


                              #15
                              En usko, että tällä foorumilla on muita jotka tuota on kokeillut. Lukon puuttuessa veto karkaa sutivasta pyörästä. Mitä hyötyä tuosta saavutetaan, muuta kun, että ärsyttävä rutina jää pois?

                              Comment


                              • #16
                                No jos pelkästä testauksesta on kyse, niin eti ruohikko ja testaa yks kerrallaan sulake jonka takaa se löytyy(noista kolmesta)? Jos suljetulla alueella testaa, niin tuskin sitä abs:ää tarttee sen enempää, kuin edl systeemiäkään, ilman kumpaakin ihmiset ajoi vielä reilu parikymmentä vuotta sitten ihan onnistuneesti.
                                Koko homman järkevyyteen en ota kantaa, mutta jos tuommoisia pitää testata, joutunee ehkä hieman pionerisoimaan, koska epäilen homman olevan, kuten amalin sanoi, ettei kovin monella ole ollut vastaavia intressejä.
                                Oletettavasti tämä liittyy siihen toiseen surullisen kuuluisaan threadiin, joten IMO tuo on muutenkin vähäsen tyhymää touhua..

                                Comment


                                  #17
                                  Mitä hyötyä tuosta saavutetaan, muuta kun, että ärsyttävä rutina jää pois?
                                  Itse otin eds:än pois koska asfaltilla lähettäessä eds käytti niin kovasti jarrua, että tappoi vauhdin kun vaihtaa vaihdetta. Toinen syy eds:än poistamiseen on se, että radalla saattaa eds vielä käyttää jarrua edellisen mutkan jäljiltä kun jo pitäis alkaa jarruttamaan seuraavaan mutkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ooksä pv itse tehny ton modauksen noilla ohjeilla autoos vai onko joku muu ne tehny sulle?

                                    Comment


                                      #19
                                      Minulla tuon toiminta on kyllä niin huomaamatonta etten ole kyllä nähnyt mitään syytä miksi se pitäisi saada pois käytöstä. Tuon rutinan huomaa jos siihen oikein keskittyy. Liekö noissa sitten yksilökohtaisia eroja?
                                      Millainen muuten on tuo otsikossa mainittu A5 B5? :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sielä on kirjotusvirhe joka korjattu ketjun ekassa viestissä :)

                                        Käväsin tänään alahärmän jokkisradalla.

                                        Verin pari kierrosta edl:llä päällä ja nakkelin sinne sun tänne sitä testaillen mitenkä se reakoi ja se oli justihi sitä, että ku renkaat meinaa lähtiä suttaamaan niin se painaa niin paljon sitä jarrua sieltä vastaan, että ku se on saanu tasattua tasauspöyrästön pyörimisen niin luisut on jo loppu tai kierrokset jo niin matalalla, että ei enää puhettakaan jotta vois vielä jatkaa pidemmälle luisuutuksen viemistä.

                                        ABS-Jarru sulake paikalla 7 irti. (HUOM ABS:ssätkin on sitten pois) Lähdin uudelle kierrokselle niin lähdös jo huomas, että joo nyt tosiaan tapahtu jotaki. Lähti paljon lipevämmin liikkeelle, eli meinas vähä kuopaastakki sieltä täältä, ku oikee rytkääsi menemään. Tulin ekaha piki mutkahan ja nakkasin niin tuntu aluksi, että wööyyyy tää ei enää rupia mooaamaan vaan menee sen mitä on koneelta antaa, tosin paljon turvattomammin ja epävakaammin. Seuraavaksi tuli heti perään sora mutka ja sinne vaan vauhdilla perä irroten samantien irti ja pumppaamalla pitkää luisua koko mutka (meni niin kevysti, että ei voinu uskoakkaan) johka edl:llä päällä ei nyt vaan kykene.

                                        Kiersin sitte siinä pari rundia ja hämmästelin kuinka hienoa tämä on :D Sitte tulin muutaman kierroksen jälkeen pääsuoralle ja nakkasin vastaheitolla auton linkkuun ykkönen tuvas ja yritin lähtiä pyörimään. Savu vaan pöllys ja eka kaarre meni silleen, että joka renkaasta jäi joku about 10m rantua loivalla käännöksellä, mutta sitte ku yritin oikeen pyörittää ympyrää niin enää edl:llä ei ollu tasaamas takapäätä ja auto eteni vaan puskien eteen päin tai niinku olis imeny ittensä tiehen kiinni, ku ei kadonnu ku 2 pyörältä pito vaan. EDL:llä päällä mun auto ei eres jaksa pyöriä ykkösellä paskarinkiä piellä, koska heti, ku se yrittää tasata takapäätä niin se hyytyy välittömästi.

                                        Talvella toi tulee olemaan aivan sairaan kivaan. Ei tartte edl päällä paukuttaa sitä 1:stä iha tappihi ja toivoa vaan, että 2 sella jaksaa mennä. Ilman edl:llä talvella saa ihan sata varmasti 1 seltä vaihrettaes 2 selle pumppaalla vaan matalilla kierroksilla menemään ja kolmostaki saa sitte jo ruveta pukkimaan tupaan jos oikeen hurjaksi menee :)

                                        Nyt, ku sais tosiaan vielä sen vaan ohitettua silleen, että sais ne abs:ssät pitää päällä.

                                        Comment


                                          #21
                                          No nyt on niin hurjat jutut että voimaa taitaa olla ihan tolkuttomasti.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mika, kokeelle niin tierät. Ei sielä mitään yyber voimia oo, mutta tuntuu, että tuloo yyber voimia ku sen ohittaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Omalla oon kyllä luisuja vedelly niin asfaltilla ku liukkaammillaki pinnoilla. En oo huomannu koko edl:än olemassa oloa. Onko semmone kaikissa näissä beevitosissa?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Pitäs olla joka ikises. Kokeeleppa ottaa pois abs sulake niin tuut hämmästymään paljonko se sielä oikiasti ahristaa menoa.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Seuraavat viestit sitten ilman pohojan murretta.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Sehän se sitte on kait mikä vauhdin tappaa ku paikaltaan lähtee. Tuntuu että joku jarraa niin pirusti vastaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kokeile tanehau märällä asfaltilla tuota samaa. Kyselen ihan mielenkiinnosta, koska omalla autolla ei sitten hievahdakaan ja voi vetää sen minkä gumit kestää. Täytyy myöntää, että oli yllätys tuo 2.4:sen sutiminen ilman edl:ää. En olisi uskonut tehojen riittävän. :) Hienoa että löytyy asiaan vihkiytynyt kokeilija.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo, pitäähä se täs vielä kesänaikana testata kuinka ne pyörät märällä piellä irtoo.

                                                        Ajattelin vetästä tohon abs-jarru sulakkeelle katkaasijan välihin niin saa sitte sen kautta edl:llän ja absit pois het, ku rupiaa tuntumaan siltä. Ei tartte olla sitte nyppimäs sulaketta pois.

                                                        Räpäyttelen kuvia liitännöistä, ku tekaasen sen.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Kerran on jo ohjeistettu että murteen kirjoittaminen saa jäädä. Kerran vielä niin poistetaan koko viesti.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Öö.. sleepy2 ja okkim. Missä tuola säännöissä kielletään puhumasta murteella?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X