Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.0E -94 CO-arvo korkea

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80 2.0E -94 CO-arvo korkea

    Poika käytti kulkinetta päästömittauksessa eilen, eivät antaneet päästölappua mukaan mutta CO oli kuulemma korkea, 0,5%. Illalla vaihdoin tulpat ja korjasin huohottimessa olleen ison ilmavuodon (letku oli puoliksi poikki). Lambdan vaihdoin jo ennen ensimmäistä mittausta. Tänä aamuna menin taas mittaukseen, ja arvot olivat nopealla joutokäynnillä seuraavat:
    CO 0,496%
    CO2 14,00
    hc 63
    O2 1,02
    lambda 1,03

    vapaa joutokäynti
    CO 0,395
    CO2 13,83
    hc 79
    O2 1,31

    Ennen mittausta ajoin n. 30 km kovilla kierroksilla. Koitettiin mitata myös ilman ilmansuodatinta, ei juurikaan vaikutusta mittaustuloksiin. Viime vuoden katsastuksessa oli samoja ongelmia päästöjen kanssa, jollain konstilla inssi sai päästöt just raja-arvojen sisään

    Missä vika? Mitäs tuolle voisi tehdä? Korjaamolla arvelivat vuotoa pakoputkessa ennen lambdaa. Pitää tänään koittaa tutkia, jos löytyisi vuoto.

  • #2
    Kävimpä auton alla.
    Pakoputkessa katin jälkeen oli löysä liitos, putki pääsi liikkumaan lähes vapaasti pituussuunnassa. Oli joku rane tehnyt jatkon, ja muhvin kiristysvarat oli loppu. Rälläkällä hahloa isommaksi ja kiristys->pitää.
    Muita vuotoja ei silmällä näkynyt eikä korvin kuullut.
    Ilmanputsarikotelon etupäästä lähtee ohut letku lämpimän imuilman ohjaukseen. Letku oli alipainekellosta irti, en tiedä irtosiko tänään kun koteloa avattiin ja suljetiin. Laitoin paikalleen.
    Jostain ketjusta luin että sininen lämpötila-anturi on ruiskulle? koneen käydessä johdon irroitus ei aiheuttanut käyntiin mitään muutosta. Onko toiminta oikein? Kone oli ajon jäljiltä käyntilämpöinen.
    Mitähän vielä osais katsoa ennenkuin menee taas mittarille?

    Comment


    • #3
      Jostain ketjusta luin että sininen lämpötila-anturi on ruiskulle?
      Juu, se on moottorinohjaukselle.

      En muista, että sen irroittaminen mitään muutosta käynnissä korvakuulolla aiheuttaisi.

      Comment


      • #4
        Minkäslaisia arvoja pitäisi anturista saada yleismittarilla mitattua? Vai vaihdanko ihan vaan varmuuden vuoksi? onkos se tämä:
        http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=37-3101
        Viimeksi muokannut okkim; 15.2.2017, 12:03. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

        Comment


        • #5
          1500-2000 ohm @ 30C taitaa olla alueella.

          Comment


          • #6
            Joo, tohon on taulukko oikeen olemassa.

            Jos oikein tulkitsen, niin 90 asteessa 200-275ohm.

            Varmaankin tuo Motonetin anturi käy, omaani ainakin hommasin Motonetista.

            Comment


            • #7
              Aamulla ennen töihinlähtöä mittasin kylmän anturin, tulos 5,44 k?
              Pitää illalla mitata lämpimänä

              Comment


              • #8
                Löytyihän tuo kuva netistäkin, kun hetken kaiveli.
                http://i222.photobucket.com/albums/d...endergraph.jpg

                Aamulla lie lämpötila ollut lähempänä nollaa kuin viittä astetta.
                Eli kunnossa kylmänä ainakin.

                Comment


                • #9
                  kiitoksia käppyrästä. Pitää mitata kunhan homma edistyy.
                  Otin ilmanputsarikotelon irti. Pakosarja näyttäisi olevan halki kolmospytyn kohdalta. Oliskohon tuo nyt sitten syyllinen? Pitänee purkaa ja etsiä jostain toinen tilalle. Pitää vielä avata ilmamäärämittari ja putsailla sisuskalut.

                  Uutena oireena on kuulemma tullut ajoittainen puutuminen kiihdytyksissä kolmsella ja nelosella. Oire ilmeni lambdan vaihdon jälkeen. Voisko motonetin uusi tarvikeanturi olla sus? vai onko toi oire jostain muusta.

                  synkkää

                  Comment


                  • #10
                    Lueskelin foorumia ja näyttäisi olevan tuo pakosarjan halkeaminen kolmospytyn kohdalta melko yleistä. Jos nappais sarjan irti ja koittais migillä hitsata kuntoon. ei tuossa paljoa ainakaan häviäis koittamalla? Voiko haljennut pakosarja aiheuttaa korkeat CO-päästöt?

                    Comment


                    • #11
                      Korjaamolla arvelivat vuotoa pakoputkessa ennen lambdaa
                      Jospa se hyvinkin olis sitten niin, kai pakosarjakin mielletään ikäänkuin pakoputkeksi, ennen lambdaa.
                      Eikä se nyt ainakaan pahenna tilannetta, kun kerran työkalut ja "puikko" käsissä pysyvät.

                      Comment


                      • #12
                        Itsellä oli kaksi ABK pakosarjaa, jotka oli tosta samasta kohtaa halki.

                        Tarvikelambdat ei taida tossa koneessa oikeen toimia, on erittäin ronkeli sen suhteen.

                        Comment


                        • #13
                          Eihän se saisi vuotaa mistään ennen lambdaa. Ihan pieni halkeama ei tosin haittaa mitään.

                          Kannattaa tuo lambda vaihtaa Boschilaiseen.

                          Comment


                          • #14
                            Taas on temuttu lumisateessa.
                            Yks epäilyttävä alipaineletku vaihdettu, ilmamäärämittari avattu, putsattu ja piirilevyä siirretty sen mitä pystyi. Vanhat kontaktipinnat oli yhdestä kohtaa melko kuluneen näköiset, harmi että en mitannut ennen levyn siirtoa. Anturiläppä jumitti kiinniasennossa hieman, suihkuttelin bräkliiniä reilusti ja annoin paineilmaa perään, ei jumita enää. Kaasuläppäkotelon irroitin kanssa ja putsasin, oli aika musta ja karstainen. Avasin kaasuläppäkytkimen ja laitoin takaisin kiinni, näytti kontaktipinnat ehjiltä. Virranjakajan kansi oli silmämääräisesti ehjä, tulppien johdot vois tietty vielä vaihtaa. Ostin jo motonetin johtosatsin ja uudet tulpat, johdot oli isopäisille tulpille mutta uusien tulppien kanssa ei tullut niin alumiinisovitteita, jäi johdot vaihtamatta. Pitää nurkista etsiä vanhoja tulppia jos niissä olis.
                            Lämpötila-anturi näyttää käyntilämpöiselle koneelle 240 ohmia, eli anturi on kunnossa.
                            Onkos tässä nyt sitten enää muita tehtäviä kuin korjat/vaihtaa tuo pakosarja ja vaihtaa viikon vanha lambda Boschilaiseen? Vai hölväänkö Gun Gumia pakosarjan päälle ennen mittaukselle menoa?

                            Comment


                            • #15
                              Kävin mittarilla. CO yli 13, muut arvot kanssa pielessä. En tajunnut muita ottaa ylös sen tarkemmin.
                              Täähän on kuin nuorna poikana mopon viritys. Jos kulutus kasvoi alle 50 % ja teho laski alle 30% viritys katsottiin onnistuneeksi, vai miten se nyt oli?

                              Pitää könytä tarkistamaan lambda-anturi, onko johdot kiinni tms. Tai sitten vaihtaa sen vanhan takasin ja käy mittarilla. Tai sitten hakee valmiiksi sen Boschin. Voi elämä

                              Comment


                              • #16
                                Hain motonetistä Boschilaisen anturin. Vaihdoin anturin ja tulpanjohdot, huomenna mittarille. saas nähdä...

                                Comment


                                • #17
                                  Jos CO on yli 13, niin sitä ei varmaan testeriin asti tarvitse viedä tarkistettavaksi, onko arvot parantuneet vai ei. Eikös tuon jo käynnistä kuule, tai haista, että jotain on pahasti pielessä. Tai sitten seurailee talitinttejä, kun eivät enää tipu pihapuista Audin käydessä, niin alkaa olemaan arvot lähempänä oikeita. :)

                                  Lambda-arvo on joutokäynnillä mitattujen arvojen joukossa. Eikös se kuuluisi kierroksilla mitattuihin arvoihin?

                                  Alkutilanteessa olisin tarkistanut katalysaattorin toiminnan. Arvojen perusteella katalysaattori ei välttämättä toimi täydellä teholla, kun jää tuota happeakin noin paljon käyttämättä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Joo, haistelin putken päässä ennen ja jälkeen, ja nenän perusteella parannusta on tapahtunut, ja linnutkin kestää oksalla. Tosin naapurissa kuulemma lehmä on halvaantunut. Käyntikin on tasaisempi kuin mittauksen aikana.
                                    Lapussa lukee nopea joutokäynti 2170 rpm, lambda 1,03 ja vapaa joutokäynti 820 rpm lambda 1,047

                                    Alkutilanteen hapen määrä vois selittyä katin jälkeen olleella löysällä liitoksella

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kävin taas mittaamassa. Suunnilleen samat arvot kuin lähtötilanteessa, eli kattikauppaan se on huomenna lähdettävä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lambda-arvoon katti ei sitten vaikuta, joten jos viimeisessä mittauksessa lambda-arvo ei ollut enää kohdallaan, niin jotain muutakin saattaa vielä joutua tekemään. Mutta alkutilanteessa lambda-arvo oli rajojen sisällä ja tosiaan nuo muutkin arvot sellaisia, että uskoisin uuden katin laskevan sellaiset päästöt sallittuihin arvoihin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos tuo CO-arvo on yli 13, niin jotain pahasti pielessä. Vai onko kirjoitusvirhe ?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Vikassa mittauksessa lambda-arvo oli ihan jees, CO koholla ja hc kanssa vähän korkkealla. Ja kyllä toi CO oli yli 13, huurut oli melkoiset. Tarvikelambda ei pyhätöntä viikkoa kestänyt. Nyt siis Bosch kiinni ja arvot melkein kohdallaan, huomenna vaihtuu katti ja jos se ei auta niin jäänestoa tankkiin ja mittaukseen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mitatkaapa päästöt ennen kattia ja sitten putken päästä, niin saatte selville että onko katti rikki. Sitä minä epäilen vialliseksi, mutta voin olla kyllä väärässäkin.

                                              Sielähän on vissiin mittauspistekin konehuoneessa pakarin alkupäässä, tai sitten vaan teette reiän ennen kattia.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hyvä neuvo, taitaa vaan aika loppua kesken. Leimalle tarttis viedä viimeistään 28.3 ja muut aikataulut sotkee pahasti. Mittauspiste löytyis konehuoneesta, ja ekassa mittauspaikassa esitinkin että siitä mitattais mutta ei se mittajalle jostain syystä sopinut, ja jälkimmäisessa paikassa ei avattu konepeltiä niin ei tullut mieleen toi katin kahta puolta mittaus.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Yritettiin lukea autosta koodeja, mutta ei päästänyt ECUn osanumeroa pidemmälle. Pääseekö tuon Digifantin sielunelämään ylipäätään käsiksi?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jos ei ollu aito Ross-Tech, niin voi olla tekemätön paikka.

                                                    Itse en onnistunu omalla kaapelilla saamaan mitään yhteyttä mutta Ross-Techin kaapelilla pelas kuin unelma.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Katin vaihdolla päästöt kohdalleen ja leima lappuun. Taas saa ajella vuoden. Olis vaan pitänyt aloittaa uudesta katalysaattorista niin olis taas vähemmällä selvinnyt. Mutta mistäs noita aina tietää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        voisiko joku auttaa/kertoa mikä autoani vaivaa..

                                                        kylmänä käynnistyy hyvin mutta lämpimänä ei käynnisty ollenkaan,starttaa vaan mut ei käynnisty ja päästöistä ei mene läpi,jäännösarvo on liian korkea! katalysaattori ja tulpat vaihdettu, suuttimenpuhdistusaine laitettu ja ajettu kuumaks! ei auttanut! että mikäköhän voisi olla vialla, kertokaa jos tiedätte!!

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Laitappas ne arvot tuohon näkyviin, niin olis jotain, mistä lähteä arpomaan.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja sanna.ruuskanen Näytä viesti
                                                            kylmänä käynnistyy hyvin mutta lämpimänä ei käynnisty ollenkaan,starttaa vaan mut ei käynnisty ja päästöistä ei mene läpi,jäännösarvo on liian korkea! katalysaattori ja tulpat vaihdettu, suuttimenpuhdistusaine laitettu ja ajettu kuumaks! ei auttanut! että mikäköhän voisi olla vialla, kertokaa jos tiedätte!!
                                                            Oliko moottorin koodi ABK? Katsopa tuolta, jos sieltä löytyisi apua. Jos moottori on ABK, niin noudattaisin porkkiksen neuvoa ja vaihtaisin/vaihdattaisin lambda-anturin.

                                                            Comment

                                                            Working...