Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Bensan kulutus ja laiska kierrosherkkyys 1.8Tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Mielestäni foorumin jossain määrin ylipessimistinen lähtöasenne "vapareita ja dumppeja" kohtaan on huomattavasti parempi kuin mitä olisi täysin päinvastainen: "millä lisää tehoa 1.8T!??" - "vapari dumppi putkenpäät alkuun ja turporuuvi!". Ja pääosin perustelutkin hyviä. Kannattaa muistaa että nämä viritykset voivat pahimmillaan olla juurikin se syy ongelmiin, joten on helpointa poissulkea kyseiset syyt ennen muita (tässäkin taisi olla "vapari rutussa").

    Kartiomallisen ja levymallisen suodattimen toimintaperiaate, kuten jo kerroin, on täysin sama. Kartio voi tuoda etua, jos suodattimelle varattuun tilaan mahtuu suuremman pinta-alan suodatin kuin vaikkapa paneelin muodossa. Tällöin saadaan samalla suodatimateriaalilla ja suodatuskyvyllä pienempi virtausvastus. Erityisesti vapaastihengittävä kone, kuten tuossa Porschesta, voi hyötyä.

    Alkuperäinen kirjoittaja J.S.P Näytä viesti
    Mitähän hyötyä näistä vapareista ja dumpeista on, jotenkin erikoista että todisteita haitoista vaaditaan mutta ei kerrota miksi niitä käyttääkkään.
    Aivan - syy lienee useimmiten: "Fiiii-tshihiii-pörrrr-ktshiihh". Eikä siinä mitään, kukin taaplaa tyylillään.

    Alkuperäinen kirjoittaja Roni
    Tällä palstalla on niin muodikasta aina esittää täysin tuulesta temmattuja faktoja asioista mistä ihmisille on muodostunut negatiivinen käsitys (parhaana esimerkkinä nämä nuoriso suodattimet sekä legendaarinen dumppi). Molemmat keksintöjä jotka kirjoittajien mielestä ei voi toimia.
    Jos luet ajatuksella vaikka kirjoitukseni ylempää, voit ehkä havaita että ainakaan itse en näin väittänyt - kunhan kyseenalaistin hyödyn teoreettisen pohdiskelun kautta. Voit toki tässä kertoa, ilman tarkempia mittaustuloksia, mitä hyötyjä kumpikaan näistä voi teoriassa tuoda moottorin toimivuuden tai suorituskyvyn kannalta (puhinat ja pihinät ovat oma lukunsa). Kukaan ei ole sanonut että huonolaatuinenkaan (esim. samzan kuva) suodatin väistämättä mitään ongelmia aiheuttaisi, joskaan ei ainakaan tuon esimerkin kohdalla takuuvarmasti mitään hyötyäkään.

    Comment


      #32
      Alkuperäinen kirjoittaja Roni Näytä viesti
      Oli muuten samaisessa autossa se dumppikin noin 70tkm matkan ja kappas kummaa kun sekään ei aiheuttanut mitään muuta kuin hieman kulmikasta kiihtyvyyttä sähkökaasusta ja pienestä ahtimesta johtuen "puolella" kaasulla kiihdyttäessä.
      Niin. Bypassilla ei ois ollu kulmikasta kiihtyvyyttä missään vaiheessa. Eli oliko se dumppi nyt sitten se toimiva parempi vaihtoehto? Halusitko vaihtaa dumpin jotta auton kiihtyvyysmukavuus huononee?

      Samahan se on sitten iskee yhteen auton kulmaan neliö vanne. Vähänhän se tärisyttää, mutta toimii kun eteenpäin pääsee.

      Comment


        #33
        Kukahan kävis noille ralliperunoillekin kertomassa tuosta vaparin heikkoudesta kun niitä kovasti suosivat?

        Comment


          #34
          Alkuperäinen kirjoittaja tunppi Näytä viesti
          Kukahan kävis noille ralliperunoillekin kertomassa tuosta vaparin heikkoudesta kun niitä kovasti suosivat?
          Se on kurjaa kun on luetun ymmärtämisen (vai viitsimisen?) kanssa haastetta. Tässä ketjussa puhutaan Audi A4 1.8Tq -mallisesta autosta, joka ei ole ralliauto. Jos nyt oikein inttää haluat, niin kerro mitä kyseinen auto, raudaltaan vakiokunnossa, hyötyy kartiomallisesta vapaavirtaussuodattimesta (tai vaikka paneelimallisesta vakion tilalle tulevasta).

          Koko "vapari" tai "vapaavirtaussuodatin"-nimitys on tuninghirmujen keksimä sanahirviö. Ainoastaan poistettu suodatin mahdollistaa "vapaan virtauksen". Nämä tuninghyllyjen "vaparit" sitten joko vähentävät tai lisäävät virtausvastusta, riippuen minkälaista suodatinta ja minkä tilalle ollaan laittamassa. Kuten sanottu moneen kertaan, suodattimen virtaavuutta voi parantaa lähinnä pinta-alaa lisäämällä, materiaalia vaihtamalla ja suodattavuudesta tinkimällä. Tämä sanahirviö on yleensä yhdistetty edullisiin, kartiomallisiin ja siten "tyylikkäisiin" ja suodatusteholtaan heikentyneisiin filttereihin, joissa ei välttämättä ole edes enempää pinta-alaa. Kukaan ei ole väittänyt, etteikö ahdistava ilmansuodatin vaikuttaisi moottorin toimintaa haittaavasti. Eikä kukaan ole sanonut, etteikö virtausvastuksen vähentäminen jotain näistä parametreista muuttamalla voisi tätä virtausvastusta vähentää, ja etteikö siitä voisi joissain tapauksissa olla jopa hyötyäkin. Ja kaupasta varmasti löytyy suodattimia jotka ovat kaikilla mainituilla mittareilla parempia kuin vaikkapa tuo Audin vakiofiltteri, siitä vaan seuraa jonkinlainen hintalappu sekä pikku askaretta, eikä mainittavaa hyötyä näillä viritysasteilla.
          Viimeksi muokannut dumo; 19.3.2012, 16:15.

          Comment


          • #35
            Niin. Bypassilla ei ois ollu kulmikasta kiihtyvyyttä missään vaiheessa. Eli oliko se dumppi nyt sitten se toimiva parempi vaihtoehto? Halusitko vaihtaa dumpin jotta auton kiihtyvyysmukavuus huononee?

            Samahan se on sitten iskee yhteen auton kulmaan neliö vanne. Vähänhän se tärisyttää, mutta toimii kun eteenpäin pääsee.
            Löysällä orkkispässillä moinen kulmikkuus poistuu, eli kyllä toimii kuten auton kuuluukin toimia ja niinhän tuo minun sanoman sisältö oli. Käytös huononi verrattuna orkkikseen.
            En kokenut kyseistä ilmiötä häiritseväksi, koska oli todella kapea alue jolla oire esiintyi. En alkuun osannut sitä yhdistää dumppiin ja sähkökaasuun. Elin vain siinä uskossa että pieni pilleri puhkuu jo kaikkensa noin 4000rpm ns puolen kaasun kiihdytyksessä, mutta kukaan ei raota kaasuläppää niin paljoa että paine pääsisi eteenpäin. Ihan yhtä ihmeissään sähkökaasun kanssa oli alkuunsa sen johdosta että kaasupohjassa ei tarkota sitä että kaasuläppä on selällään. Tietyissä tilanteissa kaasupohjassa pässi huokaili, sitä joutui ekalla kerralla vähän miettimään että mitä tapahtuu ja miten se on mahdollista.

            Comment


              #36
              Orggis pässi jos on oikein "kytketty" niin painehan ei paina sitä auki. Vaan alipaine vetää sen auki.

              Comment


                #37
                Täytyy vielä upean täysin käsistä riistäytyneen (myönnän osasyyllisyyden) offtopicin kunniaksi lisätä: Muistin juuri että minullahan on profiilin kesäautossa kartiosuodatin (okei, lieriö jos tarkkoja ollaan) - ja vielä alkuperäisessä putsarikotelossa alkuperäisosana.

                Tässä vähän (vanhaa) vertailua miten paljon paremmin erilaiset tuningsuotimet päästävät ilmaa lävitseen jos puhutaan vastaavan kokoisesta suodattimesta. Näitä on toki netti pullollaan monenlaisin tuloksin ja suodattimiakin on monen laatuisia...

                Comment


                • #38
                  Jos tosta nyt lukee hieman tarkemmin aloitusta pienen ajatuksen kanssa niin tulisi nopeasti mieleen, että joku ahistaa. Joko imu tai pakopuolella. Kohonnut kulutus viittaa varsinkin siihen. Eikös periaatteessa jos MAF antaa liian pieniä arvoja todellisuuteen verrattuna, pitäisi seoksien laihentua. Eli menisi enemmän ilmaa sisään mitä pitäisi. Tällöinhän se pitäisi näkyä happiarvoissa. Jos putki tai katti on tukossa niin nopeasti ajateltuna pitäisi nimen omaan kone hyytyä ja kulutuksen kasvaa. Putki ilmeisesti on kunnossa mutta mites katti?

                  Voi myös olla, että ilmansuodatin on tukossa. Kokeeksihan voi pihalla ottaa koko suodatin helvettiin ja kokeilla ottaako paremmin kierroksia. Vähän kosteammalla kelillä ei välttämättä ole kovinkaan paljoa pölyä ilmassa.

                  Jos maffissa on vikaa niin maffin voi ottaa väliaikaisesti pois käytöstä (piuha irti) jolloin auto toimii jollain vara-arvoilla. Tosin en tiedä kuinka luotettava testi tämä on koska tällöin imu ja varmaankin myös ahtovuodoista johtuvat viat häviävät. Ainakin BFBssä kone toimi lähes normaalisti ilman maffia. Tosin CEL valo syttyy välittömästi ja saa poistaa tämän jälkeen vikakoodit.

                  Tässä muutama idea näin aluksi tuo turhan pitkän off-topicin jälkeen

                  Comment

                  Working...
                  X