Mielestäni foorumin jossain määrin ylipessimistinen lähtöasenne "vapareita ja dumppeja" kohtaan on huomattavasti parempi kuin mitä olisi täysin päinvastainen: "millä lisää tehoa 1.8T!??" - "vapari dumppi putkenpäät alkuun ja turporuuvi!". Ja pääosin perustelutkin hyviä. Kannattaa muistaa että nämä viritykset voivat pahimmillaan olla juurikin se syy ongelmiin, joten on helpointa poissulkea kyseiset syyt ennen muita (tässäkin taisi olla "vapari rutussa").
Kartiomallisen ja levymallisen suodattimen toimintaperiaate, kuten jo kerroin, on täysin sama. Kartio voi tuoda etua, jos suodattimelle varattuun tilaan mahtuu suuremman pinta-alan suodatin kuin vaikkapa paneelin muodossa. Tällöin saadaan samalla suodatimateriaalilla ja suodatuskyvyllä pienempi virtausvastus. Erityisesti vapaastihengittävä kone, kuten tuossa Porschesta, voi hyötyä.
Aivan - syy lienee useimmiten: "Fiiii-tshihiii-pörrrr-ktshiihh". Eikä siinä mitään, kukin taaplaa tyylillään.
Jos luet ajatuksella vaikka kirjoitukseni ylempää, voit ehkä havaita että ainakaan itse en näin väittänyt - kunhan kyseenalaistin hyödyn teoreettisen pohdiskelun kautta. Voit toki tässä kertoa, ilman tarkempia mittaustuloksia, mitä hyötyjä kumpikaan näistä voi teoriassa tuoda moottorin toimivuuden tai suorituskyvyn kannalta (puhinat ja pihinät ovat oma lukunsa). Kukaan ei ole sanonut että huonolaatuinenkaan (esim. samzan kuva) suodatin väistämättä mitään ongelmia aiheuttaisi, joskaan ei ainakaan tuon esimerkin kohdalla takuuvarmasti mitään hyötyäkään.
Kartiomallisen ja levymallisen suodattimen toimintaperiaate, kuten jo kerroin, on täysin sama. Kartio voi tuoda etua, jos suodattimelle varattuun tilaan mahtuu suuremman pinta-alan suodatin kuin vaikkapa paneelin muodossa. Tällöin saadaan samalla suodatimateriaalilla ja suodatuskyvyllä pienempi virtausvastus. Erityisesti vapaastihengittävä kone, kuten tuossa Porschesta, voi hyötyä.
Alkuperäinen kirjoittaja J.S.P
Näytä viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Roni
Comment