Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80/90 nelivedoista..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 80/90 nelivedoista..

    siirretäänpäs tämä oikeaan kategoriaan :)

    tuossa projektia miettinyt kavereitten kanssa ja muutama asia mietityttää ja josko tietävämmät voisivat kertoa hieman.. searchilla yritin mutta ei tuottanut tulosta..

    1. vaihdelaatikoista karkesti että mitä laatikkoa löytyy minkäkin koneen jatkona (eikös se pidä olla moottori/vaihteisto samasta autosta)
    2 kuinka monta eri tekniikkaa yleensäkin on noissa? lähinnä kestävyyden kannalta
    3 voiko esim laittaa S4 lootan vaikka 80Q typ85 koppaan ja sen omaan kardaaniin? mistä vetarit? vaiko kokonaan vaikka 200tq/s4/s2 nelivetotekniikka lyhennettynä/muutettuna
    4 "nelosen lootaan ei käy vitonen typ85?" onko tosi, onko helppo tehdä sovite ja jos niin minkälainen.

    rasittavia kysymyksiä mutta jostain sitä pitää lähteä eteenpäin kun ei ole noista Q tekniikoista vielä tietoa.. aktesta pitää kans alkaa tutkia kunhan joutaa..

  • #2
    Ainoa josta varmasti jotain tiedän on se, että typ85 neloskoneen lootaan ei vitoskone sovi. -Ei vaikka miten yrittäisit! Sovitehommaa itekkin mietin aikanaan, mutta ei kannata sekään. 016 perheen neloskoneen laatikkoon voi vaihtaa vitosversion etukopan, mutta ei sekään niin yksinkertainen juttu ole. Ainakin perä täytyy shimmata, ja tuleeko siitä sitten äänetön? -Sen yksin luoja tietää :)

    Comment


    • #3
      1. Periaatteessa. Voit myös vaihtaa konttoria.
      2. Neloskoneen tekniikka, vitoskoneen tekniikka ja urkin tekniikka

      Comment


      • #4
        no voiko neloskoneen ja vitoskoneen tekniikkaa keskenään muuten käyttää sekaisin? (typ85 lootat ei siis käy keskenään) ja mitenkähän on kestävyyden kannalta.. esim just tuo s4 kone/loota 80Q typ85 tekniikkaan? laukeaako heti voiman tullen..
        tarjollahan olisi tällä hetkellä 80Q typ85 4syl projektiksi mutta siinä vain mietityttää että mitä kaikkea menisi vaihtoon.. 1.8T tekniikka olisi aika kova kans jos saisi sen kiinni.. kun ei noita 90Q typ85 / typ89 ole hirveästi myynnissä :)

        ehdotuksia otetaan vastaan :)

        Comment


        • #5
          016 sarjalaiset kestää aika kovaa rääkkiä. Lähihistoria ei ainakaan minulla nosta mieleen kuin erään etuvetoisen 016 askin perä oli jyrsitty sileäksi - eli ei ihan heti antaudu. :)

          Comment


          • #6
            Perimätieto kertoo 016 sarjan vaihteistojen kestävän yli 500Nm suuremmitta kivuitta, jahka pyörät ovat pidolla. Luistaminen ja siitä aiheutuva pyörimisnopeusero aiheuttaa vallatonta liikettä tasauspyörästöissä ja muodostaa hyvin mielellään keskelle pysyvän lukon. Tuo tapahtunee herkiten paikaltaan todella kovaa lähdettäessä (etupyörät kevittävät). Torsen sietänee ko. tilannetta hieman paremmin.

            Mä näyttäisin peukkua 1.8T projektille. Siinä joudut pioneeriksi, mutta lopputulos voisi olla jotain upeeta ja mahtavaa.

            Comment


            • #7
              Voiskos selittää vähemmän tietäville mitä ovat käytäännössä nämä 016 perheen laatikot?
              Mihin perheeseen kuuluu omassani oleva AKT laatikko?

              Comment


              • #8
                016 on karkeasti ottaen isot laatikot typ85 ja typ44 (vitoskoneiden).
                AKT on taasen 012 sarjan vaihteisto, urS4 vaihteisto lienee 01E.

                Tuo 016, 012 jne. tulee vaihteiston osien osanumeron ekasta osasta. Saman sarjan sisältä löytyy yhtäläisyyksiä ja osa yksittäisistä osista on vaihtokelpoisia.

                Asiaan enemmän perehtyneet korjatkoon mahdolliset virheeni.

                Comment


                • #9
                  no nyt päästiin siihen juurikin mitä hain.. eli tuo s4 laatikko ilmeisesti on nyt sitten 016 sarjalainen tai 01E, mutta miten sen istuttaminen neloskoneen nelivetotekniikkaan? itsellä kun ei ole mitään hajua näistä..

                  Comment


                  • #10
                    016 ja 01E ei sovi ristiin suoraan.

                    016 laatikoiden kanssa aina kytkinakseli silmälaakeroitu kampuraan asti eli vauhtipyörässä keskellä reikä. 01E (ja 01A, esim oma autoni ja a4tq, t89q yms) omaavat silmälaakerin vauhtipyörässä.

                    01E ja 01A pitäisi siis olla bolt-on ratkaisu 1.8t kanssa. Kytkinkopasta en osaa sanoa neloskone<>vitoskone mutta varmaan vaihtaa pitää. Ei mahda olla 01E neloskoneen kytkinkoppaa olemassakaan... tajunnanvirtaa.

                    Comment


                    • #11
                      01E ja 01A pitäisi siis olla bolt-on ratkaisu 1.8t kanssa.
                      Ei mahda olla 01E neloskoneen kytkinkoppaa olemassakaan...
                      Päätä jo. ;)

                      Edittiä: ilmeisesti tarkoitit että 016-sarjassa ei olisi kytkinkoppa neloselle. Näitä on juurikin noissa pre torsen 4-syl quattroissa.

                      Onko 01E laatikoissa sekä 4- että 5-sylinteristen jako? Yritin tehdä varaosanumerovertailua laatikon kuorilla ja näyttäsi, että samaa koppaa on käytetty kummissakin ainakin 01A sarjassa. Tuossa vielä kuva kopasta josta voi enemmän näiden kanssa pelanneet päätellä.

                      Comment


                      • #12
                        Toi on minusta 5+:sen koppa kun startilta puuttuu se akselin tukikolo.

                        Comment


                        • #13
                          Jukka, tuo oli juuri tuota tajunnanvirtaa :)

                          Eli siis 01E ei tietääkseni ole nelosen kanssa ollut mutta 01A on esim a4q (pl s/rs) ja siis myös t89q sekä 4, että 5 syl joten varmasti 01A kykäkoppia löytyy molemmille jaoille. Se on aivan eri juttu meneekö 01A/01E kopat ristiin. Ei harmaintakaan aavistusta.

                          016 ei kytkinakselin pituuden takia ole oikein 1.8t laatikko tai sitten vauhtipyöräjumppaa vanhemista vehkeistä, jos mahdollista.

                          Olikohan nyt selkeämpi ulosanti?

                          Comment


                          • #14
                            Elikkä kun nyt sovitan AAN ja 016 yhteen, mitä kampuralle pitää tehdä että sinne saa sen kytkinakselin tukilaakerin, vai saako ollenkaan? Tietämätön.

                            Comment


                            • #15
                              Kampuralle ei tarvitse tehdä mitään, mutta vauhtipyörä ja kytkin tarvitsee olla 016 laatikkoisesta autosta eli esim 200 MC 3B 1B jne. 240mm eniveis.

                              AAN 01E ja 016 on myös eri kykäakselin poorilla.

                              Tai no kampuralle sen verran että 016-auton silmälaakeri holauttaa sinne perään :)

                              Comment


                              • #16
                                Siinä on semmoinen klunssi kampikakselin päässä, erilainen kuin 3B:ssä. Lähteekö se irti?

                                Comment


                                • #17
                                  Sama kampiakseli se on kuin 3B:ssä eli voisi kuvitella että lähtee :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    onko typ85 quattrossa 4-syl / 5-syl perät samat? entäs etuvetarit?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eli siis 01E ei tietääkseni ole nelosen kanssa ollut mutta 01A on esim a4q (pl s/rs) ja siis myös t89q sekä 4, että 5 syl joten varmasti 01A kykäkoppia löytyy molemmille jaoille. Se on aivan eri juttu meneekö 01A/01E kopat ristiin. Ei harmaintakaan aavistusta.
                                      Eikös 6-v askit 1.9 TDI:n ja 1.8T:n perässä ole juurikin 01E sarjaa. Näyttäisi olevan vaan aika pitkällä kutosella, vitonen vastaa jo "normaali" 01E:n kutosta. Näissä näyttäs pikaisella vilaisulla olevan käytetty samaa kuorta 3.0 V6:n kanssa, eli kolmilitranen ilmeisesti "nelosen jaolla"..? Tuolla enemmän tietoa jenkkimalleissa käytetyistä 01E laatikoista: http://elektro.cmhnet.org/~charlie/p...01E/trans.html . 01A:ssa samaa koppaa/laatikkoa taas näyttäisi käytetyn sekä nelosissa että isommissa. Kopan vaihdolla saattaa olla työllistävä vaikutus, kun puoli lootaa on samaa kuorta kytkinkopan kanssa.
                                      Vauhtipyörä-kytkinakselijumppaan en osaa ottaa kantaa.

                                      onko typ85 quattrossa 4-syl / 5-syl perät samat? entäs etuvetarit?
                                      Eri perät, 4-sylinterisissä tiheä 4.555 välitys ja 5-sylinterisissä normaalimpi 4.111. Samoja 4.111 periä käytetty myös typ89Q Coupessa että sedanissa, paitsi V6:sta sekä Urkista löytyy vielä harvempaa 3.89 välitteisiä. Kanttikoreissa käytetyt lootat on sisuskaluiltaan muuten hyvin pitkälle samoja, paitsi juurikin tasauspyörästöjen välitykset eroaa.
                                      Etuvetarit muistaakseni samat, takana 5-sylinterisessä isommat 108mm sisemmät nivelet vs. 4-syl 100mm.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tietääkseni B4-aikakaudesta eteenpäin (ehkä myös typ89) on käytetty samaa kytkinkoppaa 4-5-6-(8) syl moottoreissa. Siltä myös tuo ylempänä oleva kuva näyttää, kiinnitysreikiä on montaa erilaista lohkoa varten.
                                        Toi on minusta 5+:sen koppa kun startilta puuttuu se akselin tukikolo.
                                        Eikös kaikki startit muuttuneet 2-pulttiselle kiinnitykselle -86 jolloin päätykin muuttui sellaiseksi ettei laatikossa tarvita tukihelaa ?

                                        Comment


                                        • #21
                                          1987-> 90 quattron laatikkoon ainakin käypi 1.8 nelipyttyisen lohko ja kuten jani edellä sanoikin, niin ainoastaan käytetyissä kiinnitysrei'issä on eroa. Startti on viitoskoneessa ihan normaali kahdella pultilla kiinni oleva ilman tukea laatikossa, mutta erona neloskoneeseen taitaa olla alennusvaihde.

                                          Ensimmäisissä 80 quatroissa on neloskoneessa ja viitosessa erilainen kiinnitys laatikossa ja kuten todettua myös perävälitys on erilainen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            mitenkäs nuo alustan osat käy ristiin? esim 100 2.3 -92 loota ja perä tuohon 80Q typ85 4-syl koriin vanhoilla vetareilla?

                                            Comment


                                            • #23
                                              isokorisen ja pikkukorisen perät ei oo keskenään vaihdettavissa, ei ees vaikeesti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                jaa että näin.. eikö meillä kellään olis 90Q typ81/typ85 ylimäärästä ;)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  mikä perävälitys? ja laippojen koko? 80 / 90Q NG kone, AKU/AEC loota. vm90.
                                                  passaa varmaan sitte tuon satasen lootan perään?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    AEC on sama perä mitä käytetty myös typ85 90:ssä, välitys 4.111, vetarin tumpit 100mm. Laippojen koon muistin ylempänä väärin eli vanhemmissa kiinteillä etukiinnikekäpälillä olevissa (UR & UK)108mm, uudemmat irrotetttavilla käpälillä olevat 4-syl (AEX) 90mm ja 5-syl (AEC) 100mm. Malli ilmeisesti vaihtui maalis-huhtikuun taitteessa 85. Vetarit kyllä saa sopimaan perään kun ottaa vetarien tumpit vanhasta perästä

                                                    Kristallipallo ei kertonut satasen lootasta enempää, joten vaikea sanoa passaako...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      satasen lootassa ois sama 4.111 välitys.. mutta mitenkähän tuon AAN + muut rojut saa muutoskatsastettua tuolle paketille ;)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Vaatii pokeria leimata se omavalmisteena. Voihan se olla vaikka 2.0 moottori, jossa 20vt kansi päällä...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          aaivvan :D minkälaisille tehoille noita on leimattu? esim Arin 7A koneella ainakin on. Ja sippala vissiin rakensi sen 2.1T.
                                                          Milläs teholukemilla noita nyt sitten löytyy

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            -Sekoitetaan tota Jukan loogisen selkeää yhteenvetoa: Mulla on vm-85 1,8 quattrossa takaperässä tyyppi UH, välitys 4,55 ja 108 milliset vetarin sisäpäät! Tästä erään Riihimäkeläisen gurun kanssa kinattiin kauan, mutta näin se vaan on. Autossa on muutakin hassua, etupää on täysin sama kuin 90 quattrossa. Jouset on tietty eri, mutta niitä eroavuuksia mitä on normaalisti typ85 80/90 quattrojen kesken, ei tässä ole. Kattokaapas vaikka aktesta, mitä tapahtuu kun 80q:ssa on lisäkkeenä ohjaustehostin :) Ja auto todellakin oli mulle tullessaan alkuperäinen.

                                                            Comment

                                                            Working...