Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnan kunnon arviointi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jakohihnan kunnon arviointi?

    Moi, onko mitään tapaa arvioida onko hihna+hilut alkuperäisiä vai vaihdettu jossain välissä?

    Tulee vaan mieleen kun Saksantuonti A6:ni mukana tuli kiva nippu huoltokuitteja joiden mukaan ko. satsi on vaihdettu 114.000km kohdalla ja samalla kertaa laitettu myös jarrut uusiksi.

    No, nyt jarrurempan tehneenä olen vähän sitä mieltä, että jarruihin ei ole koskaan koskettu. Jos jotain niin siirretty jostain 700.000 ajetusta vanhat kamat kiinni ;) Levyistä puuttui paloja kulutuspinnoista, jarrupalat aivan loppu ja yhdestä jopa uupui puolet kitkapinnasta, takasatulat jumissa - toisessa liukutapit ruostuneet kiinni jne. Eli tasan tarkkaan ei oltu rempattu Saksassa 15tkm ennen auton ostoa. Mielenkiintoista kuinka auto oli kuitenkin Suomessa katsastettu semmoisenaan autoliikkeen toimesta ;)

    Pelkään, että ajoitushilujen kanssa voi olla sama juttu. Onko muuten antaa kokemuksen rintaäänellä kustannusarviota jos työn teettää? Kone on AAH.

    Kiitos!

  • #2
    Jarruihin en osaa muuta sanoa ku et remppasin omasta toisen takajarrun alkukesästä kun oli mäntä jumissa. Toinen puoli näytti kokonaan uusitulta. Levyt on ihan ok vielä. Mittarissa nyt 160tkm, joista omia 25tkm.

    Mulla ei ollu mitään todisteita jakohihnarempasta, joten teetin sen itse varmuuden vuoksi. Huoltomieskin ihmetteli kun se on kuitenkin tapana merkitä huoltokirjaan. Vanhoista kamoista jälkikäteen huoltomies arvioi et hyvässä kunnossa ne oli, et ei varmaan kovin vanhat ollu. Eli nehän olis pitäny vaihtaa 120tkm kohdilla ja ite tein tuo vaihdatuksen jotain 145tkm paikkeilla. Remppa maksoi ei-merkkiliikkeellä jotain 400e (AS-Huolto Lpr).

    Comment


      #3
      Varmaa vaihtohetkeä jakohihnelle on vaikea arvioida jos siitä ei ole varmaa tietoa kirjoissa, mutta jotakin siitä voi kuitenkin päätellä.

      Poistettuasi jakohihnan (hihnojen) suojakopat ... tarkkaile

      - Miten hinna "istuu" nokka-akselin (lien) pyörän koko matkalla, eli hyväkuntoinen remmi "täyttää" kokonaan jakopyörässä olevan hammastuksen

      - Ettei hihnassa ole pyöristyneet tai suunnikkaaksi kuluneet hampaat

      - Mahdollisesti repeämiä hammasväleissä tai rispaumia hihnan reunassa

      - Normaalista poikkeava käyntiääni hihnalla /kiristin tai ohjainrullilla ( mahd. vesipumppu, jos jakohihnan pyörittämä)

      - Mahdollinen hihnan öljyisyys jne ... hihnan suositeltu vaihtoaika n.2,5 h

      Comment


        #4
        Kiitos ohjeista, täytyy vilkaista.

        Mulla oli kilsoja ostaessa 130tkm ja nyt 150tkm. Takajarrut olivat finaalikunnossa jo ostaessa kuiteista huolimatta - siitä tingin alennuksen remppaa varten.

        Comment


        • #5
          2.8:ssa oli orggishihna, ajettu vaivaiset 160 tkm. Mistäkö näki - hihnassa oli päiväys. Oli oikein "Made in Japan" -hihna.

          Comment


          • #6
            Vaihtovälisuositus tais jossai lukea: 120tkm _tai_ 5 vuotta.

            Comment


            • #7
              Mika, miten se jakohihnassa oleva päiväys kertoi ajetut km:t? Suomessa suositellaan vaihtoväliksi 90000 km meikäläisen koneelle.

              Comment


                #8
                Jos on auton ikäinen hihna niin mittaristahan sen näkee...

                Comment


                • #9
                  Mittarista sen tosiaan näki... Oli jäänyt Gynteriltä vaihtamatta 120:ssä ja ikääkin oli 12 vuotta kun vaihdettiin uuteen. Hihna sinänsä vaikutti aika hyvältä ja tosiaan noi tekstitkin näkyivät selvästi.

                  Comment


                  • #10
                    Teppo: entäpä, jos mittari on vaihdettu, mutta hihnaa ei?

                    Mulla puuttuu dokumentoidusti 92 tkm. Tosin onneksi hihnan vaihto on ainakin dokumentoitu, toivottavasti myös suoritettu. Pitänee ottaa työn alle heti, kun takapyörän laakerit ovat uudet.

                    Huhujen mukaan noita mittareiden numeroita osataan muuttaa, ainakin Saksassa;-)

                    Comment


                    • #11
                      Mulla oli entisessä saksa-autossa moottoritilassa hopean värinen tarra johon oli kaiverrettu kynällä hihnan vaihdon kilometrimäärä. Siinä vänkärin puolen ajovalon päällä suunnilleen. Kannattaa katsoa löytyykö semmoista (Huollot oli tehty VAGilla).

                      Comment


                      • #12
                        Mulla on kans semmonen kaiverrettu tarra kuskin puolen hihnankopan päällä ja huoltokirjassa kyseisen huollon kohalla VAG-leima, toivottavasti on aitoja.

                        Comment


                        • #13
                          Jankutan vielä päiväyksestä:) Eikö hihnassa oleva päiväys kerro vain koska ko hihna on valmistettu?( Ellei sitten asentaja ole siihen jotain kirjoittanut) Päiväyksellä ei mielestäni ole mitään tekemistä siihen, koska hihna on auton nokalle laitettu

                          Comment


                            #14
                            No onhan sillä. Jos esim. -96 vm autossa on hihna jossa seisoo päiväys väliltä 1995-1996. Niin eikös silloin ole järkeenkäypää että hihna on alkuperäinen? Tuskin -96 auton alkuperäisessä hihnassa lukee että 2001. Olettaen että tämä kone on aika yleinen, ja hihnan menekki suht suuri, voisi päätellä että yksi hihnaerä ei hyllyissä montaakymmentä vuotta kestä. Eikö? Että näin on näreet.

                            Comment


                              #15
                              Jorkka ilmeisesti ajaa takaa sitä että 96 valmistettu hihna on saattanut maata varaston hyllyllä joitakin vuosia ennen kuin se on autoon asennettu.

                              Comment


                              • #16
                                Näin on, kuten edellä sanottiin.

                                Comment


                                • #17
                                  Jos hihna on saksassa vaihdettu merkkiliikkeessä, niin näkyykö se täällä merkkiliikkeessä koneella?

                                  Comment


                                    #18
                                    Eiköhän sen pitäis näkyä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos pitää tarkastaa kunto tai epäilyttää, niin sama vaihtaa menee taas 5v tai 90/120tkm

                                      Comment

                                      Working...
                                      X