Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 startti ei pelaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 90 startti ei pelaa

    Kävi tuossa niin ettei enää auto startannutkaan, starttimoottori ei edes naksahda. Ainut mistä kuuluu naksahdusta niin tuo kylmäkäynnistyssuutin ruiskussa kun yrittää startata.
    Eli ilmeisesti solenoidi risa tai jokin johto poikki, siitä tuleekin kysymys: miksi tohon solenoidiin menee kaksi ohuempaa "heräte" johdinta? Yleensä menee yksi piuha ja solenoidin käämin toinen pää on suoraan maassa.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja Tonsku79 Näytä viesti
    Yleensä menee yksi piuha ja solenoidin käämin toinen pää on suoraan maassa.
    Siellä on kaksi käämiä normaalistikin. Veto- ja pitokäämi. http://koti.mbnet.fi/mjv-data/auton/...solenoidi1.gif

    Se toinen johto voisi mennä vaikka lämpöaikakytkimelle. Ainakin joissain kytkentäkaavioissa on näin kerrottu. Kuitenkaan sen menemisellä ei ihmeemmin ole merkitystä startin toimintaan.

    Esim. hiilivika saattaa mykistää solenoidin. Itse solenoidin hajoaminen on aika harvinaista, toki mahdollista. Mittaamalla tuo selviää. Aloittaisin startin herätteen (+50) tarkistamisella. Kannattaa myös katsoa, onko tuossa mallissa relettä startille. 100:ssa on releelle paikka, jossa kuparinen hyppyliuska, mutta ei relettä.
    100:n startti oli ainakin niin edullinen, että paljoa kannattanut vanhaa alkaa korjaamaan. Pelkillä uusilla hiilillä kun ei pitkälle päästä.

    Comment


      #3
      Kannattaa varmistaa vielä uutta hakiessa että mikä on alkuperäisen startin teho. Näitä on 1.1kW ja 1.4kW käytetty, tarvikkeena tyrkkäävät 99% varmuudella 1.1kW ja hintaero jossain 20€ kantturoilla.

      Comment


      • #4
        Mittasin molemmista herätejohtimista (eli ne kaksi abikoliitintä siinä solenoidissa) resistanssin keskenään sekä maata vastaan, toisesta on yhteys maihin. Yhdistin tämän akun plusnapaan ja kyllä sinne virtaa vähän menee mutta mitään ei tapahdu eli lieneekö ihan jumissa sitte tuo..

        Täytyypi tuo startti koittaa irroitella jos sen vaan saa.
        Viimeksi muokannut Tonsku79; 25.7.2011, 16:50.

        Comment


        • #5
          Punainen johto taisi olla 100:ssa startin heräte. Jos siellä on hiilet loppu, niin vetokäämi ei saa maata ja virtaa menee ainoastaan pitokäämille, joka ei jaksa vetää solenoidia.

          Comment


          • #6
            Onko autossa pohjapanssari paikoillaa normaalisti?
            Jos ei niin koita puhdistaa se iso virtajohto, itsellä teki talvella vastaavasti ja vika oli sen piuhan huonossa kontaktissa.

            Comment


            • #7
              Noniin, eli vika oliki hapettuneessa johtimenpätkässä, se paksu joka menee solenoidilta starttimoottorille.

              Mutta ei tässä vielä kaikki, kun kytkin akun miinuksen takaisin paikoilleen niin ovet meni lukkoon :D
              Ja mikä ikävintä, avaimet on autossa sisällä.

              Comment


                #8
                Oven lasin ja tiivisteen välistä voi yrittää J-muotoisen langan avulla nostaa kuskin oven lukkotappia ylöspäin. Jii:n muoto pitää vain hakea. =)

                Comment


                • #9
                  Jeps, kuparilangasta taivutin silmukan jonka ujutin ovenraosta lukkonuppiin ja sain vedettyä ylös. Onnekseni etuovi ei näet ollut kokonaan kiinni :)

                  Comment

                  Working...
                  X