Mikähän voisi olla vikana, kun ABY potee seuraavia oireita.
1. Kierroksilta tyhjäkäynnille laskettaessa kierrokset putoavat n. 700rpm tuntumaan ja samantien kierrokset nousevat hetkeksi n. 1400rpm ja sen jälkeen tyhjäkäynti vakiintuu sinne 800rpm kantturoille. Tämä ei tapahdu aina, vaan enempi tai vähempi satunnaisesti. Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
2. Tyhjäkäynti vaeltaa toisinaan, jolloin tyhjäkäyntikierrokset liikkuvat n. 700-1000rpm alueella. Tämä ilmiö esiintyy yleensä vain melko lämpimällä ilmalla (ulkolämpötilan ollessa yli +20C) ja koneen ollessa kunnolla käyntilämmin. Ilmiö on sikäli mielenkiintoinen, että yksissä liikennevaloissa seistessä se saattaa tehdä sitä, mutta jos sen jälkeen autolla ajaa hetken sitä isommin rasittamatta, niin voipi olla, että seuraavan kerran kierrokset tyhjäkäynnille laskettaessa tyhjäkäynti pysyy tasaisesti n. 700-800rpm tasolla. Jos taasen ulkoilma on viileä, niin yleensä tätä ongelmaa ei esiinny lainkaan tai ainakaan vielä ei ole esiintynyt. ISV:tä en oikein usko syylliseksi, kun ulkoilman lämpötilalla tuntuu olevan selvä syy-yhteys ongelmaan. Voisiko esim. jokin lämpötila-anturi aiheuttaa moista?
Em. ongelmia lukuunottamatta kone toimii vallan mainiosti.
1. Kierroksilta tyhjäkäynnille laskettaessa kierrokset putoavat n. 700rpm tuntumaan ja samantien kierrokset nousevat hetkeksi n. 1400rpm ja sen jälkeen tyhjäkäynti vakiintuu sinne 800rpm kantturoille. Tämä ei tapahdu aina, vaan enempi tai vähempi satunnaisesti. Onko kyseessä vika vai ominaisuus?
2. Tyhjäkäynti vaeltaa toisinaan, jolloin tyhjäkäyntikierrokset liikkuvat n. 700-1000rpm alueella. Tämä ilmiö esiintyy yleensä vain melko lämpimällä ilmalla (ulkolämpötilan ollessa yli +20C) ja koneen ollessa kunnolla käyntilämmin. Ilmiö on sikäli mielenkiintoinen, että yksissä liikennevaloissa seistessä se saattaa tehdä sitä, mutta jos sen jälkeen autolla ajaa hetken sitä isommin rasittamatta, niin voipi olla, että seuraavan kerran kierrokset tyhjäkäynnille laskettaessa tyhjäkäynti pysyy tasaisesti n. 700-800rpm tasolla. Jos taasen ulkoilma on viileä, niin yleensä tätä ongelmaa ei esiinny lainkaan tai ainakaan vielä ei ole esiintynyt. ISV:tä en oikein usko syylliseksi, kun ulkoilman lämpötilalla tuntuu olevan selvä syy-yhteys ongelmaan. Voisiko esim. jokin lämpötila-anturi aiheuttaa moista?
Em. ongelmia lukuunottamatta kone toimii vallan mainiosti.
Comment